Jump to content


Photo

Trenażery Interaktywne Elite (Drivo/direto/suito/itp.)


533 replies to this topic

#281 Argi

Argi
  • Użytkownik
  • 494 posts

Posted 05 April 2021 - 20:32

Tak z kronikarskiego obowiązku :)

Doszła nowa płytka sterująca. Po wymianie wszystko bangla jak w nowym. Mocy nie porównywałem, bo nie chciało mi się przekładać Assiomy. Kalibrację musiałem zrobić, bo po odpaleniu Zwifta i pierwszym zakręceniu pedałami wyskoczyła mi moc 1600W i komunikat Zwifta, ze "jeżeli nie jeżeli nie jesteś zawodowym kolarzem to masz chyba problem ze sprzętem..."  :lol:  :lol:  :lol:


  • Prozor, lupus, artho and 1 other like this

#282 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 05 April 2021 - 21:29

Ja bym jednak zostawił te 1,6 kW, wszystkie wyścigi Twoje ;)

żartuję 😁

 

Z drugiej strony italiańce całkiem sprawnie wywiązują się ze zobowiązań. Ciekawe, może płytka od XR? Bo reszta chyba nie różni się budową, nawet silnik przesuwu magnesów powinien być podobny, jak nie identyczny. Jakie masz oprogramowanie układowe? 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#283 Argi

Argi
  • Użytkownik
  • 494 posts

Posted 07 April 2021 - 19:59

Ja bym jednak zostawił te 1,6 kW, wszystkie wyścigi Twoje ;)

żartuję 😁

 

Z drugiej strony italiańce całkiem sprawnie wywiązują się ze zobowiązań. Ciekawe, może płytka od XR? Bo reszta chyba nie różni się budową, nawet silnik przesuwu magnesów powinien być podobny, jak nie identyczny. Jakie masz oprogramowanie układowe? 

065 008



#284 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 07 April 2021 - 21:10

Próbowałeś Elite upgrado?


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#285 dmxzor

dmxzor
  • Użytkownik
  • 1,152 posts
  • SkądKonstancin-Jeziorna

Posted 08 April 2021 - 09:27

Ogólnie ja jestem mega zadowolony z Direto XR'a. Miałem tam z nim jakiś problem, że trzymał obciążenie na 5kW przy starcie, ale przeszło mu po jednym dniu i wszystko śmiga. Porównywałem z inpeakiem i jest naprawdę dobrze. A teraz ustawiłem, żeby moc pobierał z inpeaka i na tej podstawie ustawiał obciążenie.



#286 Argi

Argi
  • Użytkownik
  • 494 posts

Posted 08 April 2021 - 16:34

Próbowałeś Elite upgrado?

 

Wszystkie nowe epromy z Elite były ładowane przez Upgrado, po wymianie płytki nawet do niego nie zaglądałem.

 

Ogólnie ja jestem mega zadowolony z Direto XR'a. Miałem tam z nim jakiś problem, że trzymał obciążenie na 5kW przy starcie, ale przeszło mu po jednym dniu i wszystko śmiga. Porównywałem z inpeakiem i jest naprawdę dobrze. A teraz ustawiłem, żeby moc pobierał z inpeaka i na tej podstawie ustawiał obciążenie.

 

Mam drugi rower do trenażera. Nie wymagam, aby odczyty mocy były identyczne jak Favero, ale miło byłoby, gdyby były zbliżone. Mogę pogodzić się z 5% różnicy. Na nowej elektronice jeszcze nie sprawdzałem, bo nie miałem czasu przekładać pedałów.



#287 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 08 April 2021 - 20:59

Dzisiaj z ciekawości porównałem z P2M - Direto XR bez wygładzenia mocy (parametr 1). Jak w mordę wat do wata, każdy interwał. Różnica góra wat na niektórych interwałach, ale w moim przypadku oba mierniki mierzą identycznie. 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#288 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 1,224 posts

Posted 09 April 2021 - 05:44

Czy używa ktoś power meter link (PML) stosowanego przez trenażery Elite?

Znalezienie informacji na temat tego jak to działa jest misją chyba niewykonalną (znam koncepcję działania, tzn. pobieranie mocy z zewnętrznego miernika mocy celem kalibracji obciążenia, coś jak power match w Trainerroad).

 

Chodzi mi bardziej o to, czy zostaje to zapisane fizycznie w sofcie trenażera? (jeśli już uda się to ustawić w aplikacji Elite - myEtraining).

Chcę wiedzeć, czy jeżeli po włączeniu trenażera "zobaczy" on w otoczeniu "połączony" pomiar mocy, to czy będą ze sobą gadać.

 

Chcę używać trenażera w trybie ERG, sterując z Edge'a. Jako pomiaru mocy używać moich favero. Problem jest taki, że obciążenie zadane przez trenażer potrafi być o jakieś 3-5% niższe niż być powinno, przez co wszystko zaczyna mi "pływać" i zamiast 92% jest 89%, zamiast 94% potrafi być 93%. Nawet jak ma być 60% to jest 58% mimo super płynnej kadencji.

Nie miałem takich problemów używając Trainerroad, czy Zwift - tam idealnie.

 

Druga sprawa to sparowanie trenażera w aplikacji myEtraining. Mianowicie za nic w życiu nie chce ona widzieć mojego trenażera po BT (aplikacja w telefonie, czy na win10). Pedały Favero widzi bez problemu. Co ciekawe, w Elite Upgrado trenażer widziany jest od razu.

Jakieś pomysły?

 

Napisałem to supportu elite, ale jak wiadomo tam na odpowiedź się czeka i można nie doczekać. ;)



#289 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 09 April 2021 - 06:40

Czy używa ktoś power meter link (PML) stosowanego przez trenażery Elite?

 

Dwa posty wyżej:

 

Ogólnie ja jestem mega zadowolony z Direto XR'a. Miałem tam z nim jakiś problem, że trzymał obciążenie na 5kW przy starcie, ale przeszło mu po jednym dniu i wszystko śmiga. Porównywałem z inpeakiem i jest naprawdę dobrze. A teraz ustawiłem, żeby moc pobierał z inpeaka i na tej podstawie ustawiał obciążenie.

 

Tylko czy jest w stanie odpowiedzieć na Twoje pytania, tego nie wiem.

 

Jak wspomniałem u mnie pomiar idzie dokładnie łeb w łeb, stąd nie widziałem sensu parować pomiaru mocy z trenażerem, bo nic by to nie dało.

 

Możesz sprawdzić to samodzielnie, parując Favero, a następnie rejestrując równolegle dane np. Edge pedały, smartfon trenażer (albo odwrotnie) i porównaj na zwiftpower. Jeśli będą takie same (lub wręcz przeciwnie) to masz odpowiedź na swoje pytanie. Nie zapomnij podzielić się doświadczeniem ;)

 

Ewentualnie zastanawiałem się, czy kalibracja zapisuje offset i ma wpływ na pomiar mocy. W teorii powinno, bo raczej nie jest to tylko sprawdzenie naciągu paska, a przynajmniej nie powinno. Łatwo to zweryfikować np. zwiększając hamowanie podczas spinoffu. Powinno to wpłynąć na zwiększenie wartości mocy podawanych przez trenażer. Sprawdź ;)

 

U mnie apka elite łączy się bez problemu. Oczywiście trzeba zadbać, żeby nic innego wcześniej nie połączyło się po BT, bo to uniemożliwi połączenie kolejnej aplikacji. 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#290 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 1,224 posts

Posted 09 April 2021 - 07:07

Odnośnie tego, gdzie trzyma się to połączenie, to z forum elite wywnioskowałem, że w trenażerze:

 

"It's a setting used only for trainers that allow this option (in this moment only Zumo has it) and it is used to connect a power sensor directly to the trainer (instead of the app)."

 

Jeśli chodzi o niemoc w połączeniu z aplikacją po BT, to muszę połączyć dwie rzeczy (suito + assioma) - co powinno być możliwe, żeby zrobić power meter link.

 

Próbowałem też przez aplikację na win10 z ANT+, ale zaraz po uruchomieniu aplikacji zabija antenę i zostaje aktywny tylko BT (gdzie problem ten sam, co na telefonie - nie widzi trenażera).

 

Będę sie bawił dalej. ;)



#291 Setorix

Setorix
  • Użytkownik
  • 6 posts

Posted 02 May 2021 - 14:57

Zastanawiam się nad kupnem Direto XR i jedyne co mnie jeszcze hamuje przed zakupem to brak pokazanej kalibracji na filmach na yt. Jak wygląda kalibracja direto xr? Wszyscy na filmikach pokazują tylko, że liczba z plakietki się zgadza z liczbą w aplikacji a co w sytuacji kiedy się nie zgadza? jest gdzieś jakaś śrubka do regulacji? 



#292 Argi

Argi
  • Użytkownik
  • 494 posts

Posted 02 May 2021 - 15:41

Wykonujesz kalibracje wg procedury w aplikacji Elite. Po jej zakończeniu uzyskujesz aktualną wartość offsetu. Porównujesz z ta na naklejce. Jeżeli różnica jest zbyt duża ( powiedzmy powyżej 7), piszesz do Elite z prośbą o uzyskanie zgody na zerwanie naklejki-plomby celem regulacji naciągu paska.

Reasumując, wszystko tak jak Direto, tylko śruba regulacji naciągu jest zaplombowana i wymagana jest zgoda Elite.



#293 Setorix

Setorix
  • Użytkownik
  • 6 posts

Posted 02 May 2021 - 20:57

Rozumiem że jak nie dostane zgody od elite i zerwe sam to gwarancje trace?



#294 Argi

Argi
  • Użytkownik
  • 494 posts

Posted 02 May 2021 - 21:52

Rozumiem że jak nie dostane zgody od elite i zerwe sam to gwarancje trace?

 

Zasadniczo tak, ale nie rób z tego problemu. Nie ma powodu, aby tam grzebać "dla sportu". W nowych trenażerach wartość offsetu po kalibracji jest praktycznie zawsze zbliżona do tego na naklejce. Dopiero po dłuższym użytkowaniu mogą pojawić się różnice, gdy poluzuje się naciąg paska. Poza tym, Elite odpisuje sprawnie i raczej nie ma z nimi problemu. Bardziej martwiłbym się awaryjnością tych trenażerów. Mam nadzieję, że model XR, jako trzecie wcielenie Direto zostało bardziej dopracowane. Obsługa gwarancyjna jest na naprawdę wysokim poziomie i w razie czego wymiana na nowy bez ceregieli.



#295 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 05 May 2021 - 13:00

Mój jak na razie (byle tak dalej!) działa nienagannie.

Co do offsetu - wygląda jednak na to, że kalibracja oprócz wyświetlania numerka kalibracyjnego również w oprogramowaniu dokonuje przesunięcia pomiaru miernika mocy. Niby łatwo to sprawdzić hamując dodatkowo trenażer podczas procesu kalibracji i celowo uzyskując błędny parametr kalibracyjny. Niestety, aktualnie z uwagi na problemy zdrowotne ;( nie mam możliwości sprawdzenia powyższej hipotezy, ale z wpisów na forum elite wygląda na to, że faktycznie tak jest.

W końcu tak działa większość mierników mocy, zerowanie niweluje różnicę w stosunku do fabrycznej kalibracji, to i w przypadku sprzętowego pomiaru mocy Elite wystarczy poprawka na rozbieżności spowodowane głównie rozciągającym się paskiem. I niczego nie trzeba regulować.

Jeśli powyższe jest prawdą, czyli jeśli podczas kalibracji robi się "zerowanie" pomiaru mocy, to śrubka po to jest zaklejona, żeby ją nie kręcić. Kręcenie będzie niezbędne dopiero, gdy trzeba będzie wymienić pasek transmisyjny, tak żeby uzyskać naciąg możliwie zbliżony do naciągu fabrycznego. Właściwie można to zrobić nawet bez zrywania naklejki, bo i tak trzeba będzie obudowę ściągnąć, żeby wymienić pasek...


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#296 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 27 July 2021 - 09:27

 

Czytałem, że Elite przygotowuje alternatywę dla windy Wahoo. Nazywać się to ma Elite Rizer i to tłumaczyć ma oznaczenie Direto XR, czyli dodanie do X literki R. Znając Elite i ich długą drogę rozwojową (Sterzo też długo robili, choć to dość proste urządzenie), to termin pojawienia się windy od Elite jest zagadką  ;)

Ale windę od Wahoo można podpiąć, tyle tylko, że sterowanie ręczne, bo trenażer nie wysteruje. Za to podniesienie przodu roweru jest jak najbardziej wykonalne, obraca się na osi trenażera.

Pierwszą reckę trenażera wrzuciłem w #2080.

 

I stało się. Elte wprowadza swoją windę, nazwa jak wyżej - Elite Rizer:

0fa77df3622a3958f72faafe9b0a1951.jpg

 

Przy okazji widać nowy stolik treningowy Elite. Całkiem ładny.

 

 

Opis na stronie Elite: https://www.elite-it...aign=RIZER_2021

 

Specyfikacja: https://www.elite-it...ZER_2021_ns.pdf

 

Rozmiar (wys. x szer. x dł.) 728 x 345 x 387 mm. Symulacja +20%, -10%

 

Wygląd sprawa dyskusyjna ;) Elite inaczej  niż Wahoo rozwiązało problem ze zmianą odległości od osi obrotu (trenażer), nie do końca da się to odgadnąć z zamieszczonych zdjęć (być może przesuw mocowania widelca do windy?) Co więcej, winda umożliwia korzystanie ze sterowania w grach typu Zwift. Fizycznie pewno skręt nie może być zbyt duży, ale wystarczy na danie sygnału o skręcie. 

359ce5bbb656295df36b2ba04210e417.jpg

 

Elite Rizer połączy się bezpośrednio z interaktywnym inteligentnym trenerem, aby zaoferować automatyczne zmiany nachylenia podczas jazdy na wirtualnych trasach. Czyli podobnie jak winda Wahoo - łączność trenażer -> winda. Nie widać dodatkowego sterowania ręcznego na pilocie (raczej minus) jest przyciski sterowania na górze rury windy (dostęp chyba w miarę w zasięgu). Mogli zrobić jak w Climb, czyli wyciągany pilot...
f014d138f2bf89c8eff9bb49bab20bff.jpg
za to jest możliwość sterowania z aplikacji. Aplikacja nazywa się Rizer i będzie dostępna na urządzenia z systemem iOS oraz Android w App Store i Google Play .
Aplikacji sterującej można używać do wyświetlania i zmiany ocen podczas jazdy, przełączania trybu z symulacji na ręczny, wyświetlania poziomu trudności trenera ustawionego w wybranym oprogramowaniu oraz do zarządzania maksymalnie 5 różnymi profilami dla każdego roweru i trenażera domowego.
 
Ale czytając dalej:
 
Rizer jest kompatybilny ze wszystkimi trenażerami najnowszej generacji, które umożliwiają swobodne obracanie się Twojego roweru, a w gamie Elite wyłącznie z Direto XR(-T) , Suito(-T) i Tuo.
I tu mały zgryz - to, że z Elite XR/Suito/Tuo to zrozumiałe (umożliwienie obrotu - starsze chyba też dałoby się dostosować?), ale inne niż Elite? To wskazywałoby jednak na inny sposób komunikacji, niezależny od połączenia bezprzewodowego z trenażerem - czyżby jednak sterowanie z aplikacji np. Zwift? Ale patrząc na listę kompatybilności:
90bfeb54a5b431952be038c751978690.jpg
Wygląda jednak na to, że sterowanie poziomem jednak będzie z trenażera przekazującego poziom nachylenia. Opcja sterowania skrętu być może będzie obsługiwana na zasadzie Sterzo, no chyba, że uwolnią oprogramowanie dla innych aplikacji...
 
Rizer jest również kompatybilny ze wszystkimi dostępnymi na rynku rowerami, z hamulcami tarczowymi i rowerami z osią przelotową 12 mm.  W zestawie znajduje się adapter do osi przelotowej 15mm.
=================================
 
 
Parę spraw wyjaśniło się:
  1. Winda pobiera dane z trenażera. W sumie każdy trenażer wysyła dane, stąd możliwość sparowania z dowolnym trenażerem. Problem tyko w tym, że żaden inny trenażer niż Elite Direto XR/Suito/Tuo nie retransmituje danych nachylenia. Elite zachęca inne firmy do dodania tych danych, ale czy to zrobią, ciężko się domyślić. Może Tacx i Chińczycy. Wahoo pewno nie, bo mają swój produkt - swego czasu rozważali podzielenie się tym z Tacx, ale ostatecznie stwierdzili, że konkurencja na tym by zyskała i się odcięli. Bez tych danych winda oblicza nachylenie z transmitowanych danych prędkości względem mocy. Do ideału daleko, ale działa.
  2. Regulacja przesunięcia windy względem mocowania widełek trenażera - wbrew pozorom prosto i przez to genialnie. Zamiast robić wahadło zrobili przesuw po prowadnicach podstawki.
  3. Elite wydaje się, że rozwiązało kilka problemów windy Wahoo.
    - Podnoszenie za pomocą śruby (takie jak sterowanie oporem w ich trenażerach za pomocą silnika ze śrubą, tylko śruba znacznie masywniejsza.
    image_thumb-73.png
    jeśli silnik wytrzyma, to śruba tym bardziej, paski w Climb potrafią zrywać się.
    - Usunięcie wpływu zmiany stopnia trudności w Zwift poprzez wprowadzenie poprawnych danych nachylenia. Użytkownik sam konfiguruje stopień trudności, chociaż tu raczej najsensowniejszy jest 100%, pomimo, że w Zwift będzie np. 50%. Co ciekawe na zjazdach również będzie takie nachylenie jak realnie ma nachylenie w Zwift, a nie ograniczone do 50% (nawet przy ustawieniu 100%). Oczywiście do maksymalnego nachylenia zjazdu, czyli 10%.
  4. Sterowanie kierunkiem będzie nieograniczone umowami ze Zwift i transmitowane przez ANT+ oraz BT. Na razie Zwift wykrywa Rizer jako Sterzo, od sierpnia ma dodać obsługę Rizera.
  5. No i cena. Czyli coś, co stawia pod znakiem zapytania sensowność zakupu. Już cena Climb niska nie jest (599€), ale Rizer na rynku europejskim kosztuje 200€ więcej. Czyli 799€. Przy dość słabej złotówce to 3,7 - 3,8 tysiąca złociszy... Więcej niż najdroższy obecnie trenażer Elite. O ile na rynku amerykańskim cena jest jeszcze bardziej kosmiczna i wynosi 1099$, to na nią wpływają głównie koszty frachtu dość obszernych paczek z Europy do USA. I tam są w stanie z ceny zejść, gdyby fracht potaniał (koszt frachtu wzrósł o 400%!). Czy są szanse, żeby Elite obniżyło cenę? Pewno tak, koszty produkcji ustrojstwa zbyt wysokie nie są, koszty projektowania itp. muszą się zwrócić, ale pewno obniżka do ceny Climb byłaby możliwa. Na dodatek jeśli Wahoo przemyślałoby swoją decyzję o zamknięciu Climb w rezerwacie Wahoo i zaktualizowałoby oprogramowanie Climb dostosowując się do sposobu sterowania windy na wzór Rizera, to Elite miałoby ciężki orzech do zgryzienia. Fakt, konstrukcja solidniejsza i lepiej przemyślana, na dodatek z obsługą sterowania kierunkowego, ale 200€ różnicy ma spore znaczenie. Klient mając do wyboru Climb i Rizer często patrzyłby na cenę i jeśli miałby decydować się na windę, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że wybrałby Climb. O ile oczywiście Wahoo wypuściłoby Climb ze swojego rezerwatu. Decyzja - zwiększenie sprzedaży, czy ograniczenie produktu do zamkniętego kółka Kickr raczej powinna być prosta, ale widocznie nie dla wszystkich.

 Na koniec wideo DCR z testu:

 

I jeszcze jedno - odpowiedź na pytanie po co komu takie ustrojstwo. Symulacja podjazdów/zjazdów to jedno (i da się bez tego żyć), ale chyba ważniejsze będzie to, że dzięki zmianie kątów zmieniają się strefy ucisków na tyłku. Oczywiście w symulacji o zmiennym nachyleniu (lub zmiana ręczna). Dzięki temu dupsko mniej cierpi przy dłuższych treningach. Gdyby nie ta cena...


  • Tomo likes this

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#297 heavy_puchatek

heavy_puchatek
  • Użytkownik
  • 501 posts
  • SkądWroclaw

Posted 18 August 2021 - 08:06

Po kilku latach z Turno (który jest świetny) kupiłem Direto XR-T. Przejechałem się na razie raz i już mi się kilka rzeczy podoba / nie podoba.

 

1) Pomiar mocy

 

- chyba ok. Nie używałem żadnego narzędzia (są jakieś darmowe w ogóle? Szkoda bulić na jeden raz :D) do porównywania, ale moc średnia i znormalizowana wyszła o dokładnie 6W niższa niż z pomiaru P2M co ma sens.

- aplikacja od Elite twierdzi, że w moim sprzęcie nie ma dostępnej funkcji powerlink. Ciekawe...

 

2) Tryb ERG czyli główny bodziec do zakupu jest taki sobie.

 

Nigdy nie jechałem na niczym z ERG, ale... to jest mega niesamowicie powolne. Obciążenie w górę zmienia dość szybko "mniej więcej", ale później ostatnie ~20W stabilizuje i stabilizuje i stabilizuje. W dół jest fatalnie i naprawdę katastrofalnie powoli. Większa (w ogóle zauważalna) zmiana kadencji = duże opóźnienie. Zmiana czegokolwiek przy niskim obciążeniu = reakcji prawie nie ma.

Więcej uwagi to wymaga na razie niż mieszanie biegami i samodzielne pilnowanie mocy a przy tym gorzej wychodzi :)

 

Dodatkowo nawet jak jest stabilnie to trzyma raczej delikatnie poniżej targetu.

 

Próbowałem na różnych przełożeniach się bawić, w sumie na lżejszych wygląda to lepiej czyli... tak średnio.

 

To normalnie tak działa? A może są jakieś ustawienia na to wpływające?

 

Połączenie po BT, bez powermatch (przetestuje innym razem powermatch z TR, skoro powerlink nie chce działać).

koyjzrz.jpg


  • big75 likes this

#298 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 18 August 2021 - 08:52

  1. Zwiftpower: po zalogowaniu prawy górny róg Użytkownik -> Zwift profile (albo cokolwiek niżej) i zakładka Analysis. Utwórz nowy zestaw danych (prawy górny róg). Wybierz do 3 plików do porównania. Można się później pobawić np. przesunąć czasy do dopasowania itp.
    Połączenie miernika (a także kadencji i pulsu) jest jak najbardziej możliwe. Nie szukaj "powerlink" tylko podłącz pomiar mocy podając dane ANT+
  2. ERG na możliwie miękkim przełożeniu. Można ustawić uśrednianie mocy na np. 10, ale zwiększy opóźnienie, 2 - 3s jest ok. Na w/w wykresie nie widać jakiegoś dużego opóźnienia. Sprawdź wersję oprogramowania.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#299 heavy_puchatek

heavy_puchatek
  • Użytkownik
  • 501 posts
  • SkądWroclaw

Posted 18 August 2021 - 09:09

Tu są długie tempówki po 5 minut. Ale dochodził do siebie po początkowym ustawieniu "mniej więcej" dobre 30 sekund. Przy drugiej tempóweczce chyba z minutę - to widać na wykresie.

 

A w dół zanim pojawił się jakiś opór to w ogóle masakra. Podobnie przy zmianie biegu - jakimkolwiek tąpięciu w kadencji. Albo tak po prostu ten tryb wygląda. Do tej pory był tylko zestaw "nogi + biegi" :)

 

W TR wiem jak użyć powermatch i to nawet bez ANT+, po BT działa (bo nie używam ANT+ w lapku, zawsze gdzieś zostawię  ten odbiornik na USB). Stąd jeżeli nie spowalnia to dodatkowo reakcji pewnie będę używał.

Po prostu niby powinna być w apce Elite aktywna opcja "powerlink" gdzie miernik i trenażer jest połączony niezależnie od zewnętrznych aplikacji - co w założeniach powinno chyba spowodować, że to szybciej działa.

 

Po prostu z opisów "Drivo I" czyli slowmotion jakoś tak to sobie wyobrażałem :D

 

EDIT: A Zwiftpower sprawdzę, połączę. Widzę, że to nie aż takie proste.

 

 



#300 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 18 August 2021 - 12:39

Kwestia "dołu" - robiłeś na małej zębatce korby i jednej z większych na kasecie (ewentualnie kaseta tak, żeby zminimalizować przekos)? Czy blat? Na blacie trudno osiągnąć jakiś sensowny dół. Nawet koło setki watów uzyskać ciężko, bo układ napędowy trenażera (w tym koło zamachowe) kręci się za szybko. Specyfika hamowania za pomocą przesuwu magnesów śrubą kręconą silnikiem sprawia, że czym wolniej kręci się układ napędowy trenażera, tym łatwiej uzyskać stabilną moc hamowania.   Zobacz sobie moje porównania w #196.

 

Zmiana kadencji zawsze będzie równała się zmianie mocy. Podobnie wahania w przyłożonym momencie do korby. Taka fizyka, nic na to nie poradzisz. Ot moc = moment * prędkość obrotowa. Każda zmiana czy momentu, czy prędkości obrotowej skutkuje zmianą mocy, którą trenażer w ERG musi skompensować do mocy założonej. Dziwię się, że nikt jeszcze nie wprowadził trybu treningu ze stałym momentem. 

 

Tak czy siak, ERG jest dość specyficznym trybem. Premiuje równe kręcenie. Jedni go kochają, inni nienawidzą. Ja toleruję - w niższych strefach jest całkiem użyteczny. W wyższych wolę korzystać z trybów oporu bądź nachylenia i przełożeń roweru, dzięki czemu mam stabilny poziom hamowania, bez niepotrzebnego zmagania się ze zmianami hamowania przy nierównomiernościach kadencji czy przykładanego momentu obrotowego.

 

Opcja w apce Elite jak najbardziej jest - w ustawieniach trenażera, ale musiałbym mieć dostęp do trenażera, żeby wkleić rzut ekranu (może wieczorem).

 

Z drugiej strony jeśli pomiar mocy nie odbiega od miernika, to wystarczy używać miernika Direto XR. Tylko uwaga z wygładzaniem mocy - ten parametr (od 1 do 10 sekund) wygładza moc miernika i wpływa na szybkość reakcji (i nerwowość) układu hamującego. Podobnie jak P2M - te mają chyba 3s uśrednienie. Popatrz sobie na  #196 i #205 na moje wykresy różnych uśrednień. 

 

Wykresy porównań robione właśnie w Zwiftpower. Wbrew pozorom to dość proste narzędzie. Wymaga co prawda dwóch plików z danymi np. Zwift (Fenix/cokolwiek) rejestruje dane z trenażera, Edge (itp.) z miernika mocy. Nawet nie trzeba idealnie w tym samym momencie rozpoczynać zapisu, bo wykres można przesuwać i dopasować czas, chociaż identyczny czas rozpoczęcia pozwoli ocenić opóźnienia trenażera w stosunku do miernika. 

 

Którą wersję oprogramowania trenażera masz? Sprawdzałeś w Elite Upgrado? Aktualna to chyba 073, raczej wątpię, żeby wersję bez kasety wyposażali w starszy firmware, ale warto sprawdzić i ewentualnie uaktualnić.

=======

 

Powerlink - faktycznie jest w aplikacji Elite, ale... w przypadku trenażerów Direto XR daje komunikat, że ten trenażer tego nie wspiera. Czyli wychodzi na to, że Elite stwierdziło, że Powerlink będzie dostępny tylko dla trenażerów bez miernika mocy np. Suito/Tuo. Dopóki pomiar mocy w trenażerze jest dobry, to kłopotu nie ma, gorzej jak będą problemy z pomiarem jak to zdarzało się w Direto. No cóż, jeśli pomiar w trenażerze będzie Ci się rozjeżdżać z pomiarem w P2M i kalibracja nie będzie pomagać, to opcją będzie regulacja mocy na podstawie miernika przez TR.

 

A właśnie - ten test powyżej robiłeś z Trainerroad PowerMatch czy bez? PowerMatch może wprowadzać dodatkowe opóźnienia w dojściu trenażera do docelowego oporu. Jeśli jest stała różnica w pomiarach np. 10W to użyj opcji "Manual" i ustaw stałe przesunięcie mocy:

 

powermatchRN3.PNG

 

Ta opcja zniwelowania różnicy pomiarowej dwóch trenażerów wydaje się optymalna - program wprowadza stałą poprawkę, bez prób ustawienia docelowej mocy, co zawsze kończy się większymi skokami mocy hamowania (obojętnie jaki trenażer).

 

Zapis bez PowerMatch:

2015-05-28_12-43-32.png

zwłaszcza w trenażerach z oszacowaniem mocy, bardziej gładko będzie chyba tylko jeśli w oprogramowaniu Kickr włączy się wygładzanie mocy fałszujące faktyczną moc hamowaną.

 

i z PM (odczyt mocy z miernika):

2015-05-28_12-42-02.png

 

Widać wyraźnie, że wahania mocy hamowania są zdecydowanie większe, pomimo tego, że średnia moc będzie zbliżona do docelowej. Jest to efekt czynników: przede wszystkim odczytu mocy z miernika mocy (nie z wygładzonego z trenażera), oraz z automatu dopasowującego moc żądaną, moc mierzoną miernikiem i moc hamowania trenażera. W przypadku manualnego offsetu wykres powinien być zapisem mocy z miernika mocy. 

 

Więcej o PowerMatch TR: https://support.trai...-Smart-Trainers

 

Miernik mocy w Direto XR w ustawieniach o niskim uśrednianiu (1 - 3s) reaguje niemalże tak samo jak miernik w korbie czy pedałach. Porównaj w #196 i #205 . Stąd zawsze będą skoki mocy, nawet przy bardzo dokładnym i równomiernym kręceniu. 

 

Jeśli będziesz korzystał z odczytu mocy z P2M to można ustawić trenażer na maksymalne uśrednianie. Problem w tym, że Direto XR ustawia magnesy hamowania na podstawie wahań mocy. Czym mniejsze tym mniej kręci śrubą i przesuwa magnesy. Stąd dla zapewnienia treningu najlepiej byłoby, gdyby to uśrednianie było jak największe. Niestety nie ma opcji, żeby Direto nadawał moc bez uśredniania (lub z niewielkim), a ustawiał hamulec z uśrednianiem dużym. To byłoby najbardziej optymalne. Ale pominąć to można właśnie ustawiając uśrednianie w trenażerze na 10s, a odczyt generowanej mocy brać z zewnętrznego miernika mocy. Wtedy w efekcie mamy i ładnie utrzymywaną moc hamowania i niewielkie wahania mocy z miernika np. Power2Max:

4d08f7dbf28ab8d51a1f70fe540206da.jpg

Jak widać moc w P2M jest całkiem stabilna (fioletowa linia), głównie dzięki temu, że trenażer trzyma w miarę stały poziom oporu (niebieska linia). Trenażer co prawda na początku interwału raportuje moc zaniżoną i powoli coraz wyższą, aż do docelowej, ale to efekt uśredniania danych mocy - po prostu wcześniej moc hamowania była mniejsza, później większa, dokładnie taka jak raportuje miernik mocy roweru - trenażer nie zwiększa aż tak długo mocy hamowania, ale ustawia ją na docelową w ciągu 2 - 3 sekund, a to co nadaje miernik mocy trenażera jest efektem uśrednienia danych z 10 sekund. 

 

Czyli reasumując. Jeśli trenażer raportuje mniej więcej taką samą moc jak miernik mocy, to ustaw wygładzanie trenażera na 10, a moc generowaną rejestruj z miernika mocy. Uzyskasz możliwie płynne hamowanie i poprawne odczyty mocy.

 

Nieco inaczej wygląda sprawa, jeśli korzysta się tylko z mocy trenażera. Wtedy długi czas uśredniania danych może być niekorzystnym zjawiskiem: trenażer w początkowych sekundach co prawda ustawi żądaną moc hamowania, ale raportować będzie ją ze znacznym opóźnieniem. W takim przypadku jednak należy ustawić możliwie niskie uśrednienie rzędu 1 - 3s.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect




Reply to this topic