Jump to content


Photo

Urządzenia Treningowe Garmin (Edge/fenix/fr) + Akcesoria


11806 replies to this topic

#2621 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 01 April 2015 - 10:40

Ostatnio w treningach interwałowych zaczęło mi doskwierać oddalenie przycisku LAP - dłonie na łapach, edge przed mostkiem. Rozwiązaniem mógłby okazać się pilot edge remote i faktycznie okazał się bardzo użytecznym gadżetem, podnoszącym zdecydowanie wygodę obsługi dotykowego edge.

Pilota w dobrej cenie kupiłem u kolegi Spec, u którego zakup zdecydowanie polecam!

 

Z mocowaniem w szosie to trzeba trochę pokombinować - chodzi o gumki, które mogą trochę przeszkadzać w chwycie. Póki co najbardziej podchodzą mi dwa sposoby montażu:

DSC_1103.jpg

Teoretycznie zapewnia najlepszy dostęp do przycisków kciukiem, ale gumka na przodzie może być nieco upierdliwa, choć tak bardzo jej się nie odczuwa.

No i drugi sposób to przesunięcie przedniej gumki do tyłu:

DSC_1107.jpg

Przesuwa to nieco pilota do tyłu, przez co dostęp do przycisków nie jest tak dobry jak w pierwszym mocowaniu, jednakże dostęp do pierwszego przycisku jest bezproblemowy, do kolejnych wymaga małego przesunięcia dłoni - nie jest to takie złe, np. zabezpiecza przed przypadkowym naciśnięciem LAP, choć muszę przyznać, że pomyłka w wyborze przycisku jest raczej mało prawdopodobna, z pilota korzysta się dość intuicyjnie i obsługa Edge wkracza na wyższy poziom (komfortu obsługi).

 

Pilota można zamocować w dowolny sposób, a właściwie w 3 pozycjach przycisków - tak jak na powyższych zdjęciach, przycisk zmiany ekranów jest wysunięty najdalej do przodu (działanie: naciśnięcie - kolejny ekran, przytrzymanie - poprzedni ekran), najdalej w tył przycisk LAP (tylko jedna funkcja, zaznaczenie okrążenia), no i na dole przycisk programowalny - domyślnie naciśnięcie włącza stoper (który włączam/wyłączam praktycznie raz), przytrzymanie włącza podświetlenie (podświetlenie włączone i tak mam...), jednak jest możliwy wybór z kilku różnych funkcji ja zaprogramowałem naciśnięcie jako pokazanie mapy, a przytrzymanie jako pokazanie ekranu z danymi okrążeń.

 

Jeśli ktoś potrzebuje mieć którykolwiek z przycisków w dowolnej pozycji, to pilota po prostu można przekręcić i wcisnąć w podstawkę.

No właśnie, w zestawie są dwie podstawki:

Garmin-Edge-Remote-0-0.jpg

pierwsza mocowana na gumki, druga mocowana śrubką i ta przeznaczona jest głównie do rowerów MTB:

Garmin-Edge-Remote-640x480.jpg

 

Można zamocować i na prawej i na lewej stronie kierownicy, jak widać ułatwia to zdecydowanie obsługę edge z ekranem dotykowym. Szkoda, że nie ma możliwości sparowania pilota z edge 500, bo chyba najsłabszym punktem tego modelu są przyciski, które mogą (ale nie muszą) po dłuższym czasie użytkowania po prostu odmówić dalszego działania. Niby ich wymiana nie jest zbyt skomplikowana, no ale trochę to dla większości może być upierdliwe...

 

Wracając do mocowania pilota w szosówce, można jeszcze znaleźć takie propozycje montażu:

NewNewBike4_zps2c0df49d.jpg

 

Akurat to mi nie bardzo przypasowało, bo gumki grupują się pomiędzy kciukiem i palcem wskazującym, na dodatek dla mnie miejsca na kciuk trochę mało.

 

Dla tych z dużymi dłońmi (albo długimi palcami [ ;-)] ), albo preferujących jazdę w dolnym chwycie, dobrą propozycją może być ten sposób zamocowania:

SW4.jpg

SW3.jpg

 

Dla mnie raczej trochę za nisko, jednak jeszcze spróbuję, może się przekonam - zaletą jest możliwość użycia krótszych gumek i mniejsze ich rozciąganie (w komplecie są krótsze i dłuższe gumki mocujące).

 

Można jeszcze spróbować użyć uchwytu do MTB mocowanego bezpośrednio do kierownicy pod owijką, tuż pod klamkomanetką. Wymaga to jednak ponownego nawinięcia owijki, jednak dzięki temu można pominąć problem lekko upierdliwych gumek mocujących i dopasować wysokość montażu pilota pod swoje upodobania. Minusem może być nieco większa odległość od kierownicy, ale chyba to nie powinno być problemem - muszę przetestować. Przymierzyłem, wygląda na to, że użycie tej podstawki to całkiem dobry pomysł, minusem jest jednak konieczność odwinięcia owijki i ponowne jej nawinięcie - trochę kombinacji w miejscu uchwytu pilota będzie. Jednak dzięki temu uzyskuje się całkiem dobrą pozycję pilota, bez gumek na klamkomanetce. Może jak będę kiedyś wymieniał owijkę, to w ten sposób zainstaluję uchwyt (o ile nie pójdzie do roweru terenowego, no chyba, że dokupię drugi...).

 

Reasumując - pomimo dość wysokiej ceny jak na taki gadżet, pilot podnosi dość znacznie komfort użytkowania garminów edge (modele 510, 810, 1000) i jeśli ktoś często używa przycisku LAP, albo często zmienia ekrany, to doceni wygodę możliwości pilota obsługiwanego kciukiem bez odrywania rąk od kierownicy.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#2622 drm

drm
  • Użytkownik
  • 359 posts

Posted 01 April 2015 - 10:46

Dobra robota Prozor!

A jak wygląda używanie pilota w rękawiczkach? Nie ma problemu z wyczuciem przycisków?



#2623 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 01 April 2015 - 17:09

Nie, nie ma - przyciski reagują bardzo dobrze, wyraźnie wyczuwany skok i "klik". Szczerze mówiąc byłem nawet zaskoczony, że tak dobrze pilotem się operuje. Wręcz chciałoby się powiedzieć, że tak powinno być od zawsze i dlaczego dopiero teraz wpadli na ten pomysł... Ekran dotykowy może i dobrze sprawuje się w smartfonach, jednak wygoda użytkowania edge to połączenie ekranu dotykowego do konfiguracji urządzenia i przycisków pod kciukiem do obsługi urządzenia - bo i praktycznie obsługa edge w czasie jazdy polega na jednorazowym uruchomieniu stopera (to da się zrobić raz na urządzeniu przyciskiem), przesuwaniu ekranu (najczęściej z ekranu domyślnego do ekranu mapy, albo virtualnego partnera, albo odsumowania okrążeń itp.), wciskaniu przycisku okrążenia. Z tego najbardziej upierdliwe jest właśnie przesuwanie ekranów i wciskanie przycisku okrążenia, zwłaszcza podczas wysiłku. Przycisk konfigurowalny pozwala zaprogramować dwie czynności z kilku możliwych do wyboru:

– Start i Stop stopera (czyli jeśli stoper jest zatrzymany, to zostaje włączony, jeśli włączony to zostanie zatrzymany)
– Start stopera
– Stop stopera
– Włączenie podświetlenia (bez wyłączenia - trochę dziwne, bo mogłoby być jak przy stoperze)
– Pokazanie mapy - przełączenie na ekran mapy (o ile jest włączony w konfiguracji)
– Pokazanie kompasu (j.w.)
– Przełączenie na ekran profilu wysokości (o ile jest włączony w konfiguracji)
– Przełączenie na ekran podsumowania okrążeń
– Przełączenie na ekran Virtualnego Partnera

 

Jak widać za dużo opcji nie ma, teoretycznie źle nie jest, ale jak dla mnie np. brakuje możliwości powrotu do poprzedniego ekranu, czyli przyciśnięcie i przejście do ekranu mapy, przyciśnięcie i przytrzymanie = powrót do poprzedniego ekranu. Albo wyświetlenie ekranu nr 1. Podobnie włączenie podświetlenia powinno mieć opcję wł/wył - jeśli jest włączone podświetenie, to powinno dać się wyłączyć i odwrotnie. Teraz na ogół włącza się i już nie wyłącza, no chyba, że jedzie się na wyłączonym podświetleniu i włącza w miarę konieczności. A tak wystarczyłoby jedno kliknięcie do włączenia i wyłączenia podświetlenia... No chyba, że działa identycznie jak przycisk do włączenia podświetlenia w edge, czyli po naciśnięciu zmiana poziomu podświetlenia (zero, 3/4, 100%) to tak faktycznie może być, a nawet i lepiej ;-). Muszę sprawdzić, bo przyznaję, że nie sprawdziłem.

 

Jeszcze jedno - identycznie wygląda pilot do kamery Virb, no może za wyjątkiem piktogramów do uruchamiania kamery (czerwone). Teoretycznie powinni dać możliwość zaprogramowania przycisku również do obsługi kamery, żeby nie bawić się w montaż dwóch pilotów - zgoda, nie byłoby możliwe uruchomienie wszystkich funkcji jak w pilocie Virb - czyli np. byłaby możliwość uruchom/wyłącz nagrywanie i zrób zdjęcie... Eeeee... Przecież to wszystko, co pilot Virb robi! 3 przyciski jednofunkcyjne, właśnie: włącz kamerę, wyłącz kamerę i zrób zdjęcie. Czyli wystarczyłoby dać możliwość zaprogramowania zrób zdjęcie po przyciśnięciu i po przytrzymaniu włącz/wyłącz kamerę, no i dodatkowy pilot Virb nie byłby już potrzebny. Tylko $ byłoby pewno trochę mniej ze sprzedaży pastylek z przełącznikami ;-). Ja co prawda kamery Virb nie używam (ani innej), no ale pewno znalazłoby się paru takich, którzy używają i tą funkcję przywitali by z radością, zamiast wydawać kolejne dwie stówki na kolejny pilot....


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#2624 nikodem

nikodem
  • Użytkownik
  • 206 posts
  • SkądPoznań

Posted 02 April 2015 - 08:17

Prozor
A nie myślałeś o takim mocowaniu tego pilota pod chwytem klamki, tak od dołu? Nie jestem pewien ale wydaje mi się, że nie przeszkadzał by on w pracy dźwigni hamulca (tak, żeby operować wskazującym palcem).
Drugi typ mocowania jaki bym widział to na kierownicy zaraz pod klamką tak jak na ostatniej fotce tylko skierowany do przodu mocniej (pytanie czy dźwignia hamulca też pozwala na takie mocowanie).
Dla mnie to co prawda czysta "abstrakcja" bo jak do tej pory śmigam na edku 500 więc pilocik nie podejdzie.
Pozdro



#2625 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 02 April 2015 - 09:30

Pod chwytem klamki odpada - koliduje z normalną pracą klamki i tego pogodzić się nie da (przynajmniej w manetkach Sram'a, nie wiem jak Shimano/Campa, ale też sceptycznie do tego podchodzę). Popatrz się na zdjęcie klamki z pilotem - nawet wcisnąć pod klamkę byłoby go ciężko, o pracy klamek i samego pilota już nie wspomnę ;-).

 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#2626 nikodem

nikodem
  • Użytkownik
  • 206 posts
  • SkądPoznań

Posted 02 April 2015 - 11:08

Na kierownicy przy shimano 105 5800 faktyko odpada jednak przy zaciśniętej dźwigni (tak mocno, że łopatka od biegów dotyka owijki),  wydaje mi się, że na klamce by dało radę.(zostaje przestrzeń spokojnie na "dwa palce".) 

Szczerze mówiąc ciężko mi sobie wyobrazić jak dłonie mogą spoczywać na tych oringach od mocowania. Śmigam bez rękawiczek. Kombinował bym pewnie po czasie z jakimś przyklejeniem tego na stałe do gumy klamkomanetki :P

 

Nie mniej to teoretyzowanie czyste.
Zazdroszczę ustrojstwa, klikanie lapów przy krótkich interwałach na komputerku to jednak niedogodność sporawa.

Pozdro

 



#2627 czarusblitz

czarusblitz
  • Użytkownik
  • 644 posts

Posted 02 April 2015 - 12:17

Ja przy treningach interwalowych nic nie klikam zadnych lapow, tylko wczesniej ustawiam sobie caly trening interwalowy w Garmin Connect i po sprawie. Wtedy nie musze nic naciskac. Taki pilot mialby sens jedynie w dolnym chwycie np do zmieniania np. ekranow
Using Tapatalk

#2628 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 02 April 2015 - 19:14

Nikodem - dlatego wybrałem ustawienie, w którym gumki są poza dłońmi. Docelowo chyba jednak użyję uchwytu do mtb, ale na razie nie chce mi się bawić owijką ;-) . Czarusblitz - nic nowego, też tak robiłem/robię przy treningach planowanych, ale ostatnio po prostu używam mózgu i ćwiczę pamięć, a jak używam vortexa smart, to program treningu ustawiam na tablecie, a ten niestety nie wysyła impulsów lap przy zmianie ustawień i muszę ręcznie synchronizować edge z vortexem. Podobnie przy improwizacji na szosie. Teoretycznie można zaplanować trening, przerwy wypoczynkowe między interwałami zdefiniować jako "do naciśniecia lap" (bo niekiedy nie można równo z uwagi np. na warunki na drodze itp.) i jechać z treningiem. No ale jak widać lap też się naciska ;-) A zmiana ekranu z pilota to naprawdę zdecydowana poprawa komfortu tej czynności.

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#2629 spec

spec
  • Użytkownik
  • 287 posts
  • SkądKraków

Posted 02 April 2015 - 21:26

a to widzieli

i to


  • nikodem likes this

#2630 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4,485 posts
  • SkądSurrey

Posted 02 April 2015 - 21:43

No Panie, extraterrestrial technology.

#2631 biker1974

biker1974
  • Użytkownik
  • 456 posts
  • SkądMirków/Wroclaw

Posted 02 April 2015 - 21:58

Kwiatek w swoim rowerze tez to ma.Jest zdjecie w czasopismie "Szosa".

#2632 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 03 April 2015 - 10:22

Tak, widzieli. Co prawda dostępne tylko dla klamek DA ST-9070

Screen-Shot-2014-12-04-at-10.03.11-e1417

IMG_2876_thumb_thumb.jpg

(Ultegra nie ma tych dodatkowych przełączników), plus adapter D-fly ANT+ (schemat połączeń powyżej, nadaje do garmina ustawienia przerzutek i właśnie możliwość użycia przycisków) za $80. Z drugiej strony przy kosztach elektronicznej Dura Ace te dodatkowe 80 dolców to już pikuś jest ;-).

Pierwotnie zaplanowano dla komputerków Shimano SCIO ANT+

IMG_2872_thumb_thumb.jpg

które do obsługi przyciskami w manetkach nie potrzebują dodatkowego D-Fly (przyciski nadają w "prywatnym" ANT i bezpośrednio z garminem się nie dogadają), to zostało wprowadzone po to, aby obsłużyć właśnie komputerki Garmina.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#2633 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2,475 posts
  • SkądBielsko-Biała

Posted 03 April 2015 - 10:35

Więcej grzebania w elektronice niż samej jazdy ;)

Taka scenka: ktoś pojedzie w ładne rejony, po powrocie inny zapyta:

-pewnie piękne widoki miałeś?

-nie, same cyferki ;)



#2634 grzeSiuu

grzeSiuu
  • Użytkownik
  • 136 posts

Posted 03 April 2015 - 10:39

@Beskidbike

 

racja  :-D ja tak robię... jadę, zwiedzam, odpoczywam, oglądam .. nawet fotkę strzelę.

ale trzeba także zrozumieć tych, co trenują. oni już czasu nie mają na widoczki.

ja to rozumiem mimo, że należę do innej grupy  8-)



#2635 puchaty

puchaty
  • Użytkownik
  • 787 posts
  • SkądGdynia

Posted 03 April 2015 - 10:55

Ech, ta technika! Ja, jako gadżeciarz, wciąż bombardowany jestem różnymi technikaliami, które mnie kuszą i wciąż pozostawiają wrażenie, że ciągle trzeba czegoś więcej aby jeździć z przyjemnością. Aż trudno sobie wyobrazić, co jeszcze można usprawnić... Może tempomat w następnym DuraAce?;)



#2636 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 03 April 2015 - 11:16

Pierwsze projekty "tempomatu" Di2 już istnieją

Hands-on with the Bioshift Automated Bike Shifting System

 

Właściwie nie tempomat (bo ten z definicji zapewniać ma stałą prędkość), a raczej "automatyczna skrzynia biegów" z kilkoma programami np. stała moc (ustawiasz pożądaną moc i urządzenie ma dobierać przełożenia do uzyskania wymaganej mocy - chyba najważniejszy program), maksymalna moc (głównie do zminimalizowania mocy przy jazdach regeneracyjnych), stała kadencja, stałe tętno.

 

Można sobie dodatkowo wyobrazić użycie tej technologii w trenażerach np. hydraulicznych (ale nie tylko) do zmiany obciążeń poprzez zmianę przełożeń i dopasowania do żądanego poziomu generowanej mocy (dla rowerów z miernikiem mocy).

 

A przy okazji - uchwyt pilota w wersji na obejmę da się zainstalować w ten sposób:

DSC_1109.jpg

 

Chyba najbardziej optymalna wersja. Tu co prawda założyłem na owijkę, ale docelowo powinno być pod owijką i uchwyt owinięty. Idealna pozycja "pod kciuk", brak gumek zmniejszających komfort dłoni.

 

 

 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#2637 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 03 April 2015 - 11:22

@Beskidbike

 

racja  :-D ja tak robię... jadę, zwiedzam, odpoczywam, oglądam .. nawet fotkę strzelę.

ale trzeba także zrozumieć tych, co trenują. oni już czasu nie mają na widoczki.

ja to rozumiem mimo, że należę do innej grupy  8-)

 

Jak nie ma czasu w tygodniu na dłuższe wyjazdy turystyczne, to po objechaniu (kilku(nasto)(dziesięcio) krotnym) wszystkich dróg w okolicy pozostaje w miarę porządnie trenować, żeby się nie zanudzić ;-)

 

Co innego niedzielne, kilkugodzinne, spokojniejsze jazdy, na których i widoczki można nowe popodziwiać i po drodze gdzieś się zaczepić na kawkę itp.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#2638 grzeSiuu

grzeSiuu
  • Użytkownik
  • 136 posts

Posted 03 April 2015 - 11:50

yep ;)

 

w święta przygotuję plik lub zaraz po.

nie mam już pomysłu na pewne tłumaczenia, więc najprawdopodobniej się poDDam.

muszę jeszcze tylko sprawdzić "ten segment" co to niby Dżon przetłumaczył na Lap.

 



#2639 parmenides

parmenides
  • Użytkownik
  • 630 posts
  • SkądZgorzała

Posted 03 April 2015 - 15:21

Wy o tym tłumaczeniu gadacie, jakbyście Różewicza mieli przetłumaczyć na starocerkiewnosłowianski. 


  • sum likes this

#2640 GoscNiedzielny

GoscNiedzielny
  • Użytkownik
  • 563 posts
  • SkądWarszawa

Posted 04 April 2015 - 06:26

a to widzieli


Widzieli i codziennie widzą/patrzą.
Niestety kabla 20cm nie widzieli, a najkrótszy 25cm nieco za długi jest :-/



Reply to this topic