Urządzenia Treningowe Garmin (Edge/fenix/fr) + Akcesoria
#4161
Posted 20 July 2016 - 09:16
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#4162
Posted 20 July 2016 - 09:43
No właśnie zastanawia mnie, skąd przekonanie, że dane z garmina będą dokładniejsze? Wystarczy błędne ustawienie wysokości w urządzeniu na początku treningu, czy zmiana pogody (gwałtowny spadek/wzrost ciśnienia) i już odczyty będą przekłamane.
Z czego wynika niechęć do map wysokościowych?
#4163
Posted 20 July 2016 - 09:48
Przykład kijowego pomiaru wysokości z barometru w Edge 500
https://www.endomond...kouts/749925656
Na 50 kilometrze rozszalała się ulewa, która nawet wcisnęła wodę między licznik a uchwyt pewnie zatykając otwór barometru.
Od 66 kilometra licznik oszalał i na zasadniczo płaskim odcinku wyrysował góry i doliny.
Po skorygowaniu danych na stravie wyszło 517 metrów przewyższenia. Licznik wymyślił 960 m.
Był to jednak incydentalny przypadek tak dużego rozjazdu z mapą i rozsądkiem.
"MAMIL"
#4164
Posted 20 July 2016 - 09:59
Z dokładności. Te dostępne mapy DEM (przynajmniej te używane przez Stravę) w Europie mają siatkę chyba 30 metrów. Do tego SRTM mierzy wysokość do wierzchołków drzew, nie do ziemi.
Mój ulubiony przykład:
https://www.strava.c...egments/1915827
Ten segment jest płaski - a Strava pokazuje go jak sporą hopkę. Podobnie jest np. w dolinkach pod Krakowem - jeśli tylko sygnał wchodzi na ściany (a wchodzi, bo zasięg GPS gorszy) wskazanie wysokości zaczyna wariować.
Co do barometru - da sie włączyć autokalibrację w trybie ciągłym (nie wiem czy w każdym Garminie) - choć na 100% nie wiem jak to działa.
- Prozor likes this
#4165
Posted 20 July 2016 - 10:06
mikroos, arturyankovski: ok, nie zawsze będą dokładniejsze, ale praktyka pokazuje, że o wiele częściej i bardziej niedokładny będzie pomiar trasy gps niż załamanie pogody na trasie. Niedokładność występuje praktycznie cały czas, a gwałtowne zmiany pogodowe okazjonalnie.
To powoduje, że wolę zaufać danym z barometru dokładniejszymi w zdecydowanej większości przypadków aniżeli pomiarom na bazie map wysokościowych, które są obarczone dużo większym błędem cały czas.
Niechęć do map wysokościowych bierze się z rozdzielczości pomiaru - obszary 90m x 90m o jednej wysokości na stravie w Europie.
Wysokość początkowa nie ma tutaj znaczenia, bo liczy się przewyższenie na trasie. Błąd początkowej wysokości da nam tylko przesunięcie wysokości bezwzględnej na całej trasie.
Kekacz, jak zatkamy otwór to nie ma się co dziwić. To już przypadek ekstremalny. Podobnie może być z winy konstrukcji uchwytu na garmina - spotkałem się z modelem k-edge gdzie kształt od spodu powodował tworzenie się nadciśnienia na zjazdach i fałszowanie pomiarów.
- astronom likes this
#4166
Posted 20 July 2016 - 10:07
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#4168
Posted 20 July 2016 - 10:14
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#4169
Posted 20 July 2016 - 10:17
. W tej chwili ciężko by było znaleźć współcześnie produkowany telefon który jest wodoodporny, ma ant+, altimetr barometryczny i ma ekran w rozsądnej wielkości.
.
Ja bym do tego jeszcze dorzucił ,, problem z ekranem podczas kapania potu'' . Nie wiem jak to wygląda na Edge 1000 ( w Edge 520 jest ok - ale on ma klawisze a nie dotykowy ekran,TwoNav Ultra też ok ) ale na Smartfonie nawet ,,wodoopdpornym'' to tragedia.
Nawet jak włączę blokadę ekranu na Locusie ( Ip bike ma takie coś ???) to i tak ten pot/woda spłynie na dół telefonu gdzie klawisz,,cofania'' i zaczynają się cyrki.Nie rzadko kończy się to resetem przez wyciągnięcie baterii.
Niestety komórki która ma wszystko to co powyżej prędko nie będzie chyba- ( liczyłem że Xperia z6 mini - ale coś jej nie widać , do tego bateria niewymienna)
Jak rozmiar ok ( mała) i ma ANT to znowu brak barometru, albo ma wszystko co potrzebne za to aż...15 cm....itd
W każdym razie w kwestii ''rowerowego smartfona ''bateria i oprogramowanie - to już od dawna nie jest problem .( choć lepiej żeby bateria była wymienna)
#4171
Posted 20 July 2016 - 10:20
I pewnie dlatego domyślnie autokorekcja wysokości w garminie jest wyłączona dla urządzeń z barometrem oraz strava ma whitelistę zaufanych urządzeń z barometrami, dla których nie przelicza automatycznie przewyższeń.
Jest wybór, jednak jak widać preferowane są dane z edge z barometrami. Zaletą pomiarów na stravie jest ich stałość, tzn. są stale tak samo niedokładne :-)
artitu, pomyśl, że te 3 osoby mają fałszywe przekonanie od pokonanym przewyższeniu - taka prawda. Aż wkleję ponownie artykuł opisujący voodoo przewyższeń na stravie http://regex.info/blog/2015-05-09/2568
#4173
Posted 20 July 2016 - 11:11
Bzdura - jeśli 3 osoby twierdzą, że arszenik to lekarstwo, to nie oznacza, że ja się mam tym truć. Dość dosadnie, ale to, że tłum twierdzi, że coś jest złe, nie oznacza, że jest tak w rzeczywistości. Nie będę przytaczał przysłowia o jedzeniu tego co sto milionów much...
Te 3 osoby jakimi urządzeniami dysponują do pomiaru i rejestracji danych? Jeśli smartfony, to nawet jeśli mają czujniki ciśnienia (na ogół są) to i tak wysokość brana jest z sygnału GPS i w tym przypadku niedokładność pomiaru pionowego może być duża - w pionie to ok. plus minus 50m (w poziomie 10m) bo "surowy" pomiar satelitarny odnosi się bowiem do elipsoidy, czyli pewnego uproszczenia kształtu Ziemi. Tymczasem, jeśli chcemy dokładnie wyznaczyć wysokość, pomiary należy odnieść do geoidy. Różnica między elipsoidą a geoidą wynosi nawet ponad 100 metrów, a na terenie Polski – od blisko 30 do ponad 40 metrów.
szczegóły:
GNSS - Krótki wykład: Alfabet GPS - Niwelacja GPS
Do tego dochodzi niedokładność odczytu sygnału, odchylenia orbity, itd. itp... W efekcie poruszając się po równej jak stół drodze uzyskujemy taki zapis wysokości:
W rzeczywistości powyższego pagórka o wysokości ponad 20m nie ma, nie ma nawet reszty nierówności terenu...
Dlatego też urządzenia bazujące na pomiarze ciśnienia atmosferycznego przy pomiarze wysokości będą na ogół dokładniejsze, oczywiście przy założeniu w miarę stałego ciśnienia atm (rozbieżności głównie przy burzach, czy gwałtownej zmianie pogody) czy też zatkaniu dziurki czujnika ciśnienia (częsty przypadek w e520 podczas jazdy w deszczu! - warto zwracać uwagę na nachylenie, jeśli podczas jazdy pod górę nie zmienia się, to przedmuchać dziurkę ).
Reasumując: jeśli warunki atmosferyczne są dobre, to odczyt wysokości na podstawie czujnika barometrycznego będzie zdecydowanie dokładniejszy niż z sygnału gps. A raczej nawet na najdłuższym polskim podjeździe ciśnienie atm nie zmieni się tak szybko, żeby odczyt gps był dokładniejszy. No dobra, jazda w deszczu i zapchanie wodą dziurki czujnika, lub nagła burza.
Sprawdzałem kilkukrotnie różnice przewyższeń pomiędzy zarejestrowanymi edge (fenix 3 raportuje nieco więcej - różnica w położeniu otworu pomiarowego), a po korektach garmin/strava: do kilkudziesięciu metrów (mniej rejestruje edge) przy kilkugodzinnych (4 - 6h) jazdach i łącznych przewyższeniach do 1km (aczkolwiek wzrost błędu jest zależny od czasu nie od wysokości).
Autokalibracja w Edge jest, ale działa dość wolno. Robiłem doświadczenia i juz to tu opisywałem. W skrócie wygląda to mniej więcej tak, że jeśli rzeczywista wysokość to np. 100m, a ustawione jest 300m, to z każdym kolejnym pomiarem wysokość będzie się zmniejszać, aż do średniej z odczytów gps. Tylko to trwa dość długo i o ile różnice wysokości są niewielkie to korekta zostanie wprowadzona w miarę szybko, ale te przykładowe 200m to może już trwać godzinami, bo nie robi pomiaru przez np. 5 minut odrzucając skrajne, a resztę uśredniając i nie przyjmie tego jako wynik, tylko koryguje co kilka pomiarów po metrze w górę/dół.
- artitu, big75 and mucher like this
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#4174
Posted 20 July 2016 - 11:11
1. Posiadam bezmagnesowe czujniki prędkości/kadencji. Problem jest ze wskazaniem z czujnika kadencji. Jadąc równym tempem po płaskim terenie odczyty mają spore rozbieżności. To znaczy wskazanie "skacze" np od wartości 75obr/min do 85obr/min. To normalne? Wskazania prędkości na zjazdach też lubią się zawiesić np na 30km/h a jadę znacznie szybciej. Sprzęt używam od początku roku, więc może już pora na wymianę baterii? W tym roku jakieś 260h jazdy.
2. Czy da się zmienić na mapie kolor kuru po którym jadę? Teraz jest zaznaczony na biało z delikatnym czarnym "podświetleniem". Cholernie to dla mnie nieczytelne. Wiem, że każdy kurs ma opcję ustawienia własnego koloru, ale jest on widoczny tylko na mapie podczas przeglądania. Podczas nawigowania po kursie zmienia się na biało czarny.
Podziękował.
#4175
Posted 20 July 2016 - 11:23
Jeśli niedokładności wcześniej nie występowały, to po używaniu ok. roku i pojawieniu się niedokładności faktycznie należałoby wymienić baterie (na porządne).
Co do koloru kursu podczas nawigacji już nie pamiętam, więc się nie wypowiem
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#4177
Posted 20 July 2016 - 12:03
[ciach ]
Cała dyskusja rozjaśniła mi ten problem. Są urządzenia (np. 520) mające czujnik barometryczny, który dużo lepiej przedstawia przewyższenia niż inne modele lub smartfony. Wskazania z tych modeli (520) są notowane w pierwszej kolejności w Garmin Connect i w Stravie. Można dokonać korekty wysokości, ale moja jest bardziej zbliżona do rzeczywistości.
Dziękuję za wyjaśnienia.
#4178
Posted 20 July 2016 - 12:15
Proszę bardzo. Przy okazji staraj się nie cytować w całości długich wpisów, bo wątek mało czytelny się robi (poprawiłem)
- artitu likes this
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#4180
Posted 20 July 2016 - 12:56
To nie strava tylko Garmin - w .fit są już dane o wysokości. Ale generalnie to Garminy miały jakieś takie opcje śledzenia trendu ciśnienia - choć nie jestem przekonany do tego. Z 2 strony będzie to pewnie coś w stylu max kilkudziesięciu metrów - spadek ciśnienia o 10 hPa w 3h to już konkretna burza - a to niecałe 100m jest. Myślę, że w pagórkowatym terenie większa róznica będzie wynikać z uśredniania danych DEM przez GC/Stravę.
Ale - przed Garminami miałem Polara S625 - i tam wahania wysokości były znacznie większe.
- Prozor likes this