Urządzenia Treningowe Garmin (Edge/fenix/fr) + Akcesoria
#5423
Posted 08 August 2017 - 19:20
Dokładnie - pierwszy post i narzędzia. Mikroos podał na talerzu...
Takie tam pytanie - czy próbował ktoś wyciąć sobie na własne potrzeby fragment mapy np. z http://www.openfiets...ownloads/europe, zamiast wyklikania z gotowych "bloczków" na http://garmin.openstreetmap.nl/? Właśnie pobiera mi się mapa europy i zobaczę co da użycie na niej splitter, ale może ktoś już to sprawdzał?
Edge 520? To pobieranie pełnej mapy Europy OpenFietsMap jest mało sensowne (10GB), lepiej wykorzystać pobieranie potrzebnych obszarów z http://garmin.openstreetmap.nl/i wybrać Routable Bicycle (Openfietsmap Lite). Dodatkowa selekcja nie będzie potrzebna, ewentualnie wyrzucenie zbędnych w e520 danych routingu. Ewentualnie https://extract.bbbike.org/- można wybrać spośród różnych "skórek" (przy okazji widać, że mapy openfiets są raczej mało czytelne) czyli wyglądu docelowego ekranu. No i jest możliwość precyzyjnego ustalenia obszaru o nieregularnych kształtach z pełną kontrolą wielkości wynikowej mapy.
W "pełnej" mapie pełno jest nadmiarowych informacji typu obrysy budynków itd. dość mocno powiększających objętość "kafla" z obszarem mapy, a w E520 zbyt dużo pamięci do umieszczenia mapki użytkownika raczej nie ma.
No ale rób jak uważasz, doświadczenie zawsze może okazać się przydatne. BTW - jaki splitter? Nie sądzę, żebyś dał radę rozdzielić mapę na mniejsze obszary, niż "kafle", które są na garmin.openstreetmap.nl, bo to są najmniejsze, podstawowe zakresy map, w ten sposób je się robi i nie da się po prostu wykroić innego obszaru bez rekompilacji. Wyjątek - opisany wyżej BBBike.org
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#5424
Posted 08 August 2017 - 19:29
Wiem, już trochę się naczytałem, potrzebuję tego w konkretnym celu, o ile
a) da się to zautomatyzować
b ) nie trwa to wieczności
c) może być na podstawie mapy samej Polski.
Jeszcze jedno pytanie - czy jest gdzie jakiś sensowny tool który waliduje pliki tcx z informacją co jest nie tak? http://www.mygpsfiles.com/app/pokazuje trasę, garmin krzyczy że plik jest błędny.
#5425
Posted 08 August 2017 - 19:37
A co ma walidować? TCX to dość proste pliki XML, możesz przeglądnąć w dowolnym edytorze XML, a nawet w notatniku...
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#5427
Posted 08 August 2017 - 20:42
Przy okazji ciekawostka dla użytkowników E520, chcących posiadać pełną mapę PL w edge 520 - BBBike pozwala na wybór mapki Garmin Onroad, która jest wielkości 1/10 pełnej mapy OSM, obszar Polski (po obrysie) można zmieścić w ok. 51 MB! A to już się zmieści w pamięci Edge 520.
Sprawdziłem, na szosę nadaje się idealnie, zawiera większość dróg przejezdnych szosą, nie zawiera (szczątkowo?) dróg polnych/leśnych. Jeśli ktoś chciałby pobrać, to albo pobawić się w obrysowanie granicy (zwłaszcza jeśli zależy komuś np. na części Czech itp.), albo może pobrać gotowca, którego wcześniej obrysowałem i pobrałem: do pobrania PL-onroad. Coś za coś - siatka dróg dość szczegółowa, miasta oczywiście są, ale nie zawiera nazw ulic (same ulice oczywiście są na mapie).
- mucher likes this
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#5430
Posted 09 August 2017 - 08:48
Nawet pokaże ile jeszcze czasu do końca zostało - akurat to w czasówkach jest całkiem przydatne, zwłaszcza mając miernik mocy i świadomość jak mocno jest się w stanie kręcić w czasie, który pozostał (biorąc pod uwagę poprawkę na zmęczenie dotychczasową jazdą).
- herbatniczek likes this
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#5431
Posted 09 August 2017 - 09:04
No to ja już chyba wybrałem 520 Brakuje mi jeszcze feature-a, który by mi pokazał, że przedemną podjazd 200m 4%, to by oznaczało, że mogę atakować na maxa a potem np mam 2km płasko, na regenerację, coś takiego.. Bo podjazdy jeżdżę zbyt asekuracyjnie, bo nie wiem jaki długi będzie i jaki trudny bez dokładnego zwiedzenia trasy wcześniej. Ale jak jest 70km w górach to i tak ciężko to spamiętać.
No i zastanawiam się, czy 520 czy 820, bo 820 ma ekran dotykowy a jadąc z dużą prędkością ciężko jest przyciskać buttony, zastanawiam się czy dotykanie ekranu spoconymi palcami mogłoby być łatwiejsze i szybsze.
#5435
Posted 09 August 2017 - 09:34
Dokładnie tak jest. Tak jak przy "zwykłej" nawigacji punkty kursów są pokazywane bez widoku mapy, przy dojeżdżaniu do punktu kursu wyświetli się na dowolnym ekranie. Oczywiście wymaga przeanalizowania całej trasy, co jest nie tylko możliwe do zrobienia, ale wręcz pożądane, większość na ogół w głowie powinna zostać, na spokojnie można rozplanować sobie rozłożenie sił i dołożyć punkty informacyjne do kursu np. "4km 8%".
Przykłady komunikatów masz pokazane w #5154 - co prawda nawigacyjne, ale równie dobrze mogą być to inne, jednak nie dłuższe niż 15 znaków (10 wstawiane w GTC - stary standard).
Co do przyciskania guzików, czy klepania po ekranie: w każdym przypadku polecam pilota do obsługi egde. I z każdym Edge (od 510 >) jest to jeden z bardziej przydatnych gadżetów, w które Edge powinny być chyba fabrycznie wyposażone.
E820? Raczej nie. Niby z opcją nawigacyjną, ale do tego ma zbyt wolny procesorek, na dodatek jednak mapa do nawigacji lepiej się prezentuje na nieco większym ekranie. E1000 mógłby mieć co prawda nieco mniejszą obudowę (ale nie ekran), a po za tym praktycznie prawie niczym nie różni się od e820, no może szybkością pracy i nieco większym zapotrzebowaniem na energię. Choć w trybie "oszczędnym" 1,5 roczny e1000 z wyłączonym WiFi/BT/podświetleniem ekranu to niewiele mija się ze specyfikacją, rejestruje 14h pracy, dołożenie karty SD zmniejsza czas o ok. pół h, obsługa radaru obcina o ok. 4h, a w "normalnych" warunkach jazdy (ale bez BT/WiFi) z podświetleniem ciągłym na poziomie 80% i radarem, energia jest wysysana w tempie do ok. 20% na godzinę (być może ciągłe odświeżanie mapy nieco to zwiększy, ale mapę wyświetlam jak ją potrzebuję, chociaż musiałbym przetestować ten wariant). E520 bardziej się męczył: tryb "oszczędny" to prawie 19h (z BT nieco ponad 1h mniej), po podłączeniu radaru: 12h, a tryb normalny j.w. z radarem (i BT) i 80% podświetlenia zasilał Edge 520 przez niecałe 7h. Pewno obsługa kursu również wpłynie na całkowity czas pracy, tego nie testowałem. Jednak przypominam, że E520 ma obecnie nieco "skopane" (albo celowo, dlb bezpieczeństwa użytkownika?) szacowanie poziomu baterii, nawet jeśli poziom osiągnie "zero" to wystarczy spokojnie na >1h pracy.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#5437
Posted 09 August 2017 - 10:18
W odróżnieniu od komputerków Wahoo, garminowskie niestety nie obsługują segmentów na kursie. Bez nawigacji po kursie to całkiem sensowna propozycja, bo faktycznie jest to możliwe do zrealizowania. Co więcej - ciągłe prowadzenie kursu jak dla mnie nie jest konieczne, wystarczy, że kurs będzie wyświetlony na mapie (jest taka możliwość), wtedy te "prywatne" segmenty będą poprawnie obsługiwane. Oczywiście nie trzeba mieć nawet konta premium stravy, wystarczy utworzyć segmenty, a pobrać je z gniza.org (tego akurat komputerki Wahoo nie potrafią, a szkoda...)
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#5439
Posted 09 August 2017 - 11:39
Oj tam, na wszystko jest sposób np.:
- Planujesz trasę, nawet w Strava czy też w samym gpsies.com
- Alternatywnie szukasz aktywności z przejazdem pokrywającym się po przyszłych segmentach i na jej podstawie tworzysz trasę w Strava
- Zapisujesz jako gxp
- Konwertujesz np. w gpsies.com trasę gxp na gxp track (przy okazji możesz sobie zwiększyć prędkość i wszystkie KOM'y Twoje po wczytaniu do Stravy jako aktywność )
- Wczytujesz przekonwertowanego gpx'a jako aktywność (z zaznaczonymi opcjami prywatne itd. - data aktywności będzie 2010-01-01, można to zmienić poprzez hurtową wymianę tagu <time>2010-01-01T00:05:33Z</time> np. w edytorze tekstowym)
- Tworzysz nowe segmenty.
- Usuwasz aktywność
Przy okazji - w/w konwersję można użyć do tworzenia kursów z dodanymi automatycznie punktami kierunkowymi kursów, radzi sobie całkiem dobrze, na dodatek można przesunąć wskazówki przed zakręt o zadaną ilość metrów (aktualnie dla 520 raczej nie ma sensu, wyjaśnienie umieszczałem, ale dla starszych niemapowców np. 500 jest to pożądane), zredukować ilość punktów (przydaje się przy długich kursach).
Kursy generowane przez gpsies.com mają opisy manewrów obcinane do 10 znaków i wyglądają tak: "Lekko w le" (strzałka w lewo), "Skr__ w pr", można te komunikaty poprawić poprzez hurtową wymianę tekstu za pomocą funkcji dowolnego edytora tekstowego (notatnik może nie, ale np. EditPad itp.) np. "Skr__ w pr" na "Skr w prawo."
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750