W 1040 podobno poprawili też opóźnienie gradientowe, które było dramatyczne (jedyna wada tego sprzętu wg. mnie).
Urządzenia Treningowe Garmin (Edge/fenix/fr) + Akcesoria
#11364
Posted 04 November 2022 - 11:05
koniec 2022 i Garmin dalej nie potrafi wysłać do urządzenia trasy podczas trwania treningu. Tymczasem Sigma:
Sigma niedawno zaktualizowała swoje komputery rowerowe ROX 2.0, ROX 4.0 i ROX 11.1 EVO, wprowadzając do nich szereg nowych funkcji, które z pewnością ucieszą zarówno tych, którzy skupiają się na wyścigach, jak i tych, którzy dojeżdżają do pracy. Aktualizacja zawiera wskazówki nawigacyjne tzw. turn-by-turn (zakręt za zakrętem), nową funkcję Search and Go oraz płynną interakcję z aplikacją Sigma Ride. Aktualizacja dodaje tę funkcję nawet do komputera ROX 2.0, kosztującego w sieci mniej niż 300 zł!
#11365
Posted 04 November 2022 - 14:37
U mnie nowy bug w Edge 1040 po wrzuceniu nowej bety - przycisk włączania nie działa
Gdy wyłączam urządzenie to nie włącze go za pomocą przycisku, musze podłączyć do PC aby zaczał się ładować i potem sam włączył. Do tego "wyłączenie" nie wyłącza go bo zżera baterię jakby był ciągle w trybie Stand By (wczoraj 100% wieczorem, dzisiaj w południe ~70%).
#11368
Posted 05 November 2022 - 10:56
Ogólnie to po kilku miesiącach z E1040 mały zawód: jedyny zauważalna poprawa to prędkość działania w stosunku do E1030 (szczególnie jak jeździłem z radarem). Poza tym nic by się przydało:
- Power Guide przedstawiany przez niektórych recenzentów jako BestBikeSplits mówi, że jadąc 100km z mocą X dojadę w czasie między 3 i 4-ry godziny. Aha, bardzo przydatne
- Stamina - w połowie treningu wykres spada do zera i pokazuje, że chyba powinienem spaść z roweru... A w rzeczywistości spokojnie mam siłę, żeby skończyć trening Oczywiście, FTP mam ustawione poprawnie, VO2 max Garmin powinien sobie wyznaczyć (ma wszystkie moje treningi).
A bugi...? Dopóki mogę zrobić trening a później przesłać wynik do TrainerRoad to cała resztę biorę na miękko, szkoda mi nerwów. A kilka tygodni z Wahoo pokazało mi, że nie ma sprzętu idealnego.
Pozdrawiam!
#11369
Posted 05 November 2022 - 11:06
Road - Pinarello Dogma 60.1 2009
Tri - S-Works Shiv 2017
#11371
Posted 07 November 2022 - 22:48
Próbowałem w E1040 wyznaczyć drogę do punktu dla ustawienia Trasowanie: jazda samochodem. Pojawia się komunikat "Mapy nie mają dróg po których można wyznaczyć trasę w tym obszarze" Aktywne mam mapy Garminowskie, dzieje się tak w różnych lokalizacjach. Tak samo jest dla mapy OSMapaPL Light. U Was to działa?
#11372
Posted 12 November 2022 - 17:21
W Edge standardowe mapy NIE umożliwiają nawigacji samochodowej (trasowanie: jazda samochodem). Wybranie tego sposobu trasowania (czy motocyklowego) da jedynie komunikat j.w. czy w x30 nieco inny (chyba, że należy użyć innych map posiadających dane umożliwiające nawigację samochodową), ale oznaczający właściwie to samo. Być może instalacja map typu City Navigator (sprzedawanych osobno) umożliwiłaby nawigację samochodową, bo w po co byłyby w menu możliwości wyboru trasowania dla jazdy samochodem/motocyklem? Jednak nie wiem, czy ktokolwiek sprawdził z dedykowanymi mapami do nawigacji samochodowych.
Z drugiej strony użycie Edge jako zapasowej nawigacji samochodowej jest jak najbardziej możliwe. Wystarczy użyć trasowania w trybie roweru szosowego bez omijania autostrad/dróg szybkiego ruchu, z omijaniem dróg gruntowych, oraz oczywiście nie wyznaczać dróg po drogach często wybieranych przez rowerzystów .
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#11373
Posted 12 November 2022 - 19:12
Dziękuję za wyjaśnienie.
Trasowanie jak dla jazdy samochodem próbowałem użyć w nie moich rejonach, bo tryb dla roweru szosowego kilka razy wyznaczał mi drogę bardzo dookoła i wpuszczał mnie w gruntówki. Unikanie ich mam włączone, wyznaczanie wg. popularności wyłączone.
#11374
Posted 13 November 2022 - 15:31
Tak jak napisałem, muszą być mapy przeznaczone do nawigacji samochodowej. Niekoniecznie płatne, równie dobrze może być to np. UMP - pobierasz ze strony http://ump.waw.pl/wszystkie.htmlwersję NI: jeśli ma być to mapa Polski to będzie to http://ump.waw.pl/update/gmapsupp-pl.zip (Europy: http://ump.waw.pl/update/gmapsupp-eu.zip aczkolwiek dla EU to pokrycie dość słabe), wypakowujesz, zmieniasz nazwę z gmapsupp.img na np. UMP.img, w Edge deaktywujesz wszystkie mapy poza UMP i możesz korzystać z trasowania dla samochodów. Oczywiście ustawienia unikania powinny być włączone dla preferowanego typu wyznaczenia trasy czyli np. unikanie dróg gruntowych, unikanie lub jazda po drogach płatnych/autostradach. To w UMP dość dobrze działa, podobnie jak unikanie gruntówek. Przynajmniej w mojej okolicy - wyznaczenie trasy z autostradą (płatną) i drodze szybkiego ruchu, po ustawieniu unikania dróg płatnych, przelicza trasę unikając części płatnej autostrady, ale prowadząc na drogę szybkiego ruchu S3. Ale to oczywiście dla tych, którzy chcą użyć Edge w nawigacji samochodowej/motocyklowej. Dla nawigacji rowerowej w trybie trasowania jak dla jazdy samochodem oczywiście należałoby włączyć unikanie dróg szybkiego ruchu, autostrad no i dróg gruntowych.
Kolorystyka motywu: klasyczny chyba najlepiej się tu sprawdza. Kontrastowy jest trochę mało kontrastowy, aczkolwiek nie jest źle. Oczywiście przy wyłączeniu wszystkich map i zostawieniu tylko UMP wyznaczanie tras wg popularności będzie niedostępne, bo nie ma statystyk popularności dla mapy samochodowej UMP.
Alternatywnie można użyć mapy UMP w wersji Topo, jak dla mnie chyba lepsza kolorystyka, pokrycie szos podobne, dochodzi trochę (mało - imho topo nie bardzo nadaje się do nawigacji w terenie, przynajmniej w mojej okolicy ) dróg gruntowych (ale to można wyłączyć w trasowaniu).
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#11375
Posted 14 November 2022 - 08:32
Zmiany w oprogramowaniu Edge 1030/830/530:
- [...]
- Naprawiono problemy ze sterowaniem trenażera w pomieszczeniu w trybach ERG i ręcznych.
- [...]
Kilka prób i nie do końca zgadzam się z tym "naprawiono". Przynajmniej na E1030. Główny problem: po włączeniu (trenażer/Edge) sterowanie z Edge po prostu nie działa, opór jest stały (w miarę duży), można sobie próbować zmieniać moc/nachylenie/opór - bez skutku. Dopiero usunięcie "czujnika" trenażera z menu obsługującego trenażer, a następnie dodanie go ponownie powoduje, że sterowanie trenażerem faktycznie jest dobre. A przynajmniej lepsze niż było.
Jeszcze raz sprawdzę i zgłoszę problem: https://forums.garmi...eta-bug-reports
Po utracie i odzyskaniu łączności (np. zakłócenia) Edge ponawia sygnał ustawienia aktualnej mocy/oporu/nachylenia, czyli nawet jeśli sygnał zmiany ustawień trenażera był w trakcie braku połączenia (lub zgubiony został "po drodze") to po chwili trenażer powinien zostać ustawiony na prawidłową moc/opór/nachylenie.
Podczas interwałów, jeśli trenujący wpadnie w "spiralę śmierci" czyli nie poradzi sobie z zadaną mocą i kadencja spadnie do zera, to trenażer po chwili zluzuje opór, tak żeby była możliwość ponownego rozkręcenia trenażera i po 2 - 3 sekundach opór zostanie ustawiony na docelowy w danym interwale. Te 2 - 3s pewno zależą od trenażera, bo w moim Direto XR tyle ustawia, czyli najprawdopodobniej Edge po zatrzymaniu ustawia minimum, a zaraz po ruszeniu docelową moc, chociaż na nogach czuć to raczej jako dość luźne kręcenie przez chwilę, a następnie wzrost oporu do docelowego. To luźne kręcenie to pewno zwłoka w czasie, gdzie trenażer wysyła dane, że już pracuje, Edge wysyła sygnał ustawienia mocy docelowej i trenażer ustawia żądaną moc. A że Direto XR ustawienie mocy zajmuje te 2 - 3s stąd dość łagodny powrót do mocy żądanej hamowania. Czyli z różnymi trenażerami może być do krótszy lub dłuższy czas... To akurat jest dobre, bo po zatrzymaniu jest możliwość wkręcenia się na moc docelową. Co prawda najnowszy Wahoo Kickr ma podobną funkcję zaimplementowaną, ale inne trenażery już nie, stąd dobrze, że ktoś w Garminie wreszcie to przemyślał i wdrożył.
12 listopada pojawiła się publiczna beta dla E1040:
- Fixed issue changing data screens while screen locked
- Fixed issues with spectator messaging
- Updated Wi-Fi sync status icon
- Fixed bugs and improved stability
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#11376
Posted 14 November 2022 - 23:46
Tak jak napisałem, muszą być mapy przeznaczone do nawigacji samochodowej. Niekoniecznie płatne, równie dobrze może być to np. UMP ....
Kiedyś na E1030 miałem je wgrane i mało używałem, potem wykasowałem bo podejżewałem o powodowanie różnych problemów z działaniem Garmina. W takim razie teraz jeszcze raz wypróbuję, bo widzę, że nawigacja jak dla samochodu może się przydać w nieznanych rejonach.
Dziękuję za szczegółowe wyjaśnienia.
#11377
Posted 21 November 2022 - 10:34
Kilka prób i nie do końca zgadzam się z tym "naprawiono". Przynajmniej na E1030. Główny problem: po włączeniu (trenażer/Edge) sterowanie z Edge po prostu nie działa, opór jest stały (w miarę duży), można sobie próbować zmieniać moc/nachylenie/opór - bez skutku. Dopiero usunięcie "czujnika" trenażera z menu obsługującego trenażer, a następnie dodanie go ponownie powoduje, że sterowanie trenażerem faktycznie jest dobre. A przynajmniej lepsze niż było.[...]
Ciąg dalszy testów bety na E1030 z trenażerem. Błąd niemożności wysterowania trenażera incydentalnie występuje, aczkolwiek niekoniecznie na początku treningu. Może nie wystąpić w ogóle, może wystąpić po (kolejnej) przerwie łączności ANT+. Problem z łącznością ANT+ występuje, zwłaszcza w mocno zaszumionym WiFi - uwaga na kanał 10, jeśli nasz router/AP nadaje na 10 to warto przesunąć na inny kanał, nawet jeśli kanał 10 jest mało wykorzystywany przez okoliczne routery wifi. Przynajmniej na czas treningu. A najlepiej używać 5GHz, problem tylko w tym, że całkowita rezygnacja z 2,4GHz jest raczej mało możliwa (niektóre urządzenia wymagają 2,4GHz w tym sam Edge, moja lodówka, wentylator, oświetlenie... a i 5GHz pomimo zdecydowanie większej prędkości ma kiepski zasięg przez ściany...).
Ale nawet jeśli Edge ma problem z łącznością na skutek dużego szumu wifi (u mnie rozłącza tak z trenażerem, jak i z miernikiem mocy, pulsometr trzyma bo najbliżej Edge), to dość szybko przywraca połączenie. Najważniejsze, że w czasie przerwy utrzymuje zadane obciążenie, a po połączeniu ponawia żądanie ustawienia mocy/nachylenia/oporu dzięki czemu nawet jeśli przerwa transmisji zbiegła się z żądaniem ustawienia innych parametrów treningu, to po odzyskaniu połączenia Edge ustawia prawidłowe parametry na trenażerze.
Raz zdarzyło mi się, że po odzyskaniu połączenia trenażer nie reagował na zmiany, koniecznym było usunięcie czujnika trenażera i jego ponowne dodanie. Niby nie duży problem, ale jednak warto mieć tego świadomość.
Kolejna sprawa to Fenix 6 i aktualizacje do bety 23.84. Tu zmiany w porównaniu do poprzedniej bety są tylko dwie:
- Naprawiono potencjalne problemy z odtwarzaniem muzyki podczas korzystania ze słuchawek Airpods Pro 2.
- Cofnięto zmiany GPS, które potencjalnie powodowały opóźnienia w uzyskiwaniu pozycji GPS i rejestrowaniu niedokładnych danych pozycji. **Proszę zapoznać się z uwagą powyżej**
- Po aktualizacji do wersji 23.84 oprogramowanie GPS początkowo pokaże 6,60(!).
- Będziesz musiał zsynchronizować po raz drugi, aby przesłać oprogramowanie GPS 5.50. Express wyśle go natychmiast i jest preferowaną drogą. Jeśli zdecydujesz się korzystać z Wi-Fi lub GCM, aktualizacja GPS powinna nastąpić w ciągu 24 godzin. Jeśli rejestrujesz jakąkolwiek aktywność, gdy wersja GPS pokazuje 6,60 (!), prawdopodobnie wystąpią pewne nieprawidłowości. Synchronizacja z Express to najszybszy i najłatwiejszy sposób na zapewnienie aktualizacji urządzenia do prawidłowego oprogramowania GPS.
- Po zastosowaniu aktualizacji GPS zobaczysz GPS 5.50, a CPE będzie Bieżące.
Jednak nie ma co kombinować (chyba, że faktycznie na F6 jest oprogramowanie GPS 6.60 i trzeba zarejestrować aktywność z GPS), bo u mnie pod koniec tygodnia (weekend?) pobrało aktualizację beta i dość szybko zaktualizowało oprogramowanie GPS. Aktualnie mam ponownie oprogramowanie GPS w wersji 5.50.
Jeszcze jedno - jeśli ktoś nie dodał do aktualizacji pewnego pliku, to warto to zrobić. Szczegóły:
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#11380
Posted 21 November 2022 - 12:19
Na szosę raczej nie ma sensu, może gdyby był Edge był narażany na bezpośredni kontakt z brudem/piachem/błotem, to byłby sens.
Ale trzeba pamiętać, że czytelność samego ekranu zależy od ilości światła zewnętrznego, przynajmniej bez podświetlania. Każda dodatkowa powłoka nigdy nie będzie w 100% przeźroczysta, minimum 10% będzie się tracić. Mniej w foliach przeźroczystych, więcej w antyodblaskowych. Stąd chyba lepszym wyborem byłyby szkła hartowane.
No i jest specyficzny przypadek: E1040 solar, gdzie oprócz paneli góra/dół również samo szkło(poliwęglan?) przykrywające ekran spełnia funkcję panelu fotowoltaicznego. Przykrycie tego dodatkową warstwą oczywiście zmniejszy sprawność.
No i trzeba pamiętać o ewentualnym konflikcie polaryzacyjnym, gdyby dodatkowa powłoka polaryzowała światło inaczej niż ekran Edge, to można mieć efekt taki, jak w przypadku patrzenia w szkłach polaryzacyjnych na ekran obrócony o 90*. Czyli czarno to widać .
Silikonowe etui i owszem, zwłaszcza w teren. Tu wystający również u góry silikon potrafi dość skutecznie zabezpieczyć przed urazami. Jak spadnie płasko na jakiś kamień, to najlepsza folia/szkło itp. nie pomoże, ale trzeba mieć wyjątkowego pecha. Przy przenoszeniu np. w kieszonce itp. warto pamiętać, żeby nie przenosić Edge razem z kluczami, żeby nie porysować.
U mnie Edge 1030 eksploatowany już parę lat szkło (poliwęglan chyba) ma chyba bez jednej rysy i to bez używania dodatkowych powierzchni zabezpieczających. Kiedyś używałem, ale warstwy dodatkowe zawsze odbijały się na czytelności ekranu, jednak różnica z folią czy bez widoczna była.
- ogreczek likes this
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750