Urządzenia Treningowe Garmin (Edge/fenix/fr) + Akcesoria
#521
Napisano 17 sierpień 2011 - 05:00
#522
Napisano 17 sierpień 2011 - 15:24
W dodatku już kiedyś miałem problem ze wskazaniami prędkości i odległości kiedy obwód koła ustawiony był na "auto" i wartości wariowały.
Zaczynam się obawiać, że przyjdzie mi pierwszy raz w historii zgodzić się z pafciem wywalić magnes i korzystać tylko ze wskazań GPS.
#523
Napisano 17 sierpień 2011 - 15:43
#525
Napisano 17 sierpień 2011 - 19:53
outoftimeman dane pobierane są tylko z GPS-a. Z GSC10 czyta kiedy sygnał GPS jest słaby lub nie ma go wcale.
Jeśli chodzi o E500 (i najprawdopodobniej E800) to nie jest to prawdą.
W odróżnieniu od niektórych, lubię sprawdzać empirycznie pewne założenia. W tym przypadku chciałem sprawdzić, czy w/w twierdzenie, że GSC 10 jest używany tylko i wyłącznie do zliczania prędkości i odległości bez sygnału satelitów. Domyślałem się, że nie, utwierdziłem się w tym przekonaniu zwłaszcza po analizie danych udostępnionych w GC przez xsnailx'a - widać wyraźnie, że niektóre treningi wykonywał na trenażerze bez wyłączonego modułu GPS, co w efekcie dawało rejestrację sygnału "pływającego" w okolicy jego miejsca treningu. Jednak w jego przypadku dane te mogły pochodzić również od power2max'a, aczkolwiek ustrojstwo raczej nie rejestruje prędkości - kadencję chyba i owszem.
Tak więc chciałem doświadczalnie potwierdzić, że właściwy obwód koła ma znaczenie nie tylko z wyłączonym modułem GPS, ale również w normalnej eksploatacji, czyli z akwizycją sygnału z satelitów.
Tak więc po treningu zrobiłem sobie malutki teścik. Najpierw przejechałem krótki odcinek z ustawionym domyślnym obwodem koła 2090 - odległość zarejestrowana wyniosła niecałe 0,8 km (ciut za późno włączyłem rejestrację), śr. prędkość ok. 25,4 km/h (do celów testowych starałem się w obu testach jechać z mniej więcej stałą prędkością).
Drugi test - miałem zmienić z 2090 na 1090, ale mi się omsknął paluszek i wyszło 0190. Efekt? Zero rejestracji danych. No i nie ma się co dziwić, E500 przyjął, że przy takiej prędkości (coś koło 2 - 3 km/h) to chyba jakiś błąd i rejestrować nie będzie.
Trzeci test - mała poprawka zmieniłem obwód na 1190 (heh, miało być jak wyżej, ale co tam). Teraz w efekcie mamy: zarejestrowana odległość to: 0,45 km (teraz włączyłem we właściwym momencie), śr. prędkość ok. 14,3 km/h.
Żeby nie być gołosłownym, poniżej linki do w/w testów:
Test 2090
Test 1190
Jak widać na załączonych obrazkach ;-), obwód koła ma znaczenie. No chyba, że faktycznie ktoś z czystą świadomością rezygnuje z GSC 10 i opiera się tylko i wyłącznie na sygnale satelitów. Ale, żeby się nie zdziwił - o ile dokładność pozioma będzie jako taka (tych kilka metrów), to pionowa będzie do dupy - i to pomimo wbudowanego altimetru. Dlaczego? A na przykład błędy wahania ciśnienia itd.... Przy płaskim terenie to pikuś, przy pofalowanym, błędy na 100 km mogą okazać się spore.
Możecie przyjąć, że podobne zależności występują również dla innych urządzeń Edge. Oczywiście polecam zrobienie krótkiego testu. Zapewniam, że to nie boli ;-).
Jeszcze jedno - jeżeli eksportujemy sobie ten drugi plik z błędnym obwodem koła i importujemy np. do SportTracks'a to otrzymane dane będą oczywiście prawidłowe, bo analiza zostanie dokonana na podstawie zapisanej ścieżki GPS. Tak więc obwód koła ma znaczenie, ale tylko w GC lub GTC.
ps.
A jaka jest pewność, że portal wykazuje faktycznie to co wykazane być powinno? Jakoś nie wierzę, że dokładność portalu jest stu procentowa. Raczej sprawdź wg słupków pikietażowych np. na odległości jednego lub kilku kilometrów.outoftimeman przestaw średnicę na 2096 i zostaw magnes. Przejedź się i porównaj z portalem.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#526
Napisano 17 sierpień 2011 - 20:02
pzdr
Trzymaj Koło - blog dla PRO amatorów
Wycieczki weekendowe i atrakcje turystyczne
#527
Napisano 17 sierpień 2011 - 20:05
Co do ustawienia obwodu koła: mimo, że korzysta z sygnału GPS to jak ustawiłem inny obwód koła to były większe różnice....dziwne ale prawdziwe. 2096 u mnie jest prawidłowo...tyle w temacie ;-)
#528
Napisano 17 sierpień 2011 - 20:15
Co do liczników samochodowych to mam wątpliwości - na 100% zaniżają prędkość (temat wielokrotnie roztrząsany na różnych forach...), być może również istnieje niedokładność pomiaru drogi. Nie wiem, nie sprawdzałem - być może tylko prędkość oszukują, żeby ludziska wolniej jeździli, a drogę wskazują dobrze. Może jutro sprawdzę po słupkach, o ile nie zapomnę ;-).
:-)
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#529
Napisano 17 sierpień 2011 - 20:40
Tak na poważnie teraz tłumaczę dlaczego. Ty sam chyba (nie chce mi się wertować wątku) cytowałeś angielską "formułkę", że odbiornik pobiera dane za pomocą sygnału GPS (prędkość/odległość), czujnik GSC10 jest "aktywny" tylko wtedy gdy sygnał słabnie lub gdy nie ma go wcale (nie zdarzyło mi się). To samo powiedział mi konsultant jak dzwoniłem do serwisu Garmina.
Załóżmy, że tak to faktycznie działa (mowa cały czas oczywiście o 705). Po co w takim razie aktywna jest opcja "ustawienia własne" ? No ale jest i ja wpisałem 2096. Wpisałem kiedyś 2196 (przez pomyłkę chyba) i wskazania różniły się "znacznie". Więc to jest dla mnie dziwne.
Kolejna ciekawostka. Przejechałem trasę tegorocznego TDPA autem. Na siedzeniu obok leżał Garmin (ustawienia własne czyli 2096). Prędkość wskazywał niemal identyczną jak na liczniku samochodowym, dystans wyszedł identyczny prawie jak przy przejechaniu trasy rowerem. Brak GSC10, obwód ustawiony na 2096: ewidentny przykład, że Garmin wszystkie dane wskazywał na podstawie sygnału GPS.
Jutro lub pojutrze zrobię tak: określony odcinek przejadę na ustawieniu własnym 2096, potem na własnym 2196, potem na auto, potem na wyłączonym czujniku kadencji i zobaczymy. Odcinek koło 1km powinien być do takiego testu ok.
#531 Gosc_KeNaJ_*
Napisano 17 sierpień 2011 - 21:24
Zauważcie że czujnik na kole ma o wiele większą dokładność i prawidłowo liczy zawsze (jeśli tylko działa) a GPS jest podatny na zakłócenia. Dodatkowo GPS niestety liczy prędkość jedynie po płaskim - jakie wyjdą różnice do policzenia z Pitagorasa. Więc logiczne się wydaje żeby tą prędkość jednak brał z czujnika.
#532
Napisano 17 sierpień 2011 - 21:32
No chyba po to, aby korzystać z licznika np. na trenażerze...?Po co w takim razie aktywna jest opcja "ustawienia własne" ?
Jeżeli GE705 przy zainstalowanym czujniku prędkości wskazuje prędkość wyłącznie wg wskazań tegoż, to jak wytłumaczycie fakt spadania wskazań prędkości w bardzo gęstym lesie (to jedyny rodzaj miejsca, gdzie zaobserwowałem problemy).
Chłopaki, naprawdę nie wiem, co Was tak męczy: po co w ogóle korzystacie z GC lub GTC? Używam Sportracks i mam wszystko czego chcę. Jakie są dodatkowe korzyści produktów Garmina. Jakaś stara wersja GC skutecznie mnie zraziła do softu tej firmy.
http://www.radello.pl - odżywki Dextro Energy / Honey Stinger / Huma Gel / Nuun, kosmetyki Sportsbalm / Bodyglide - bezpośrednio od dystrybutora/importera
#533 Gosc_KeNaJ_*
Napisano 17 sierpień 2011 - 22:00
Najprostszy test - rowerek do góry i zakręcić pedałami (przy dostępnym sygnale GPS) - jedziemy - pomiar z czujnika, nie jedziemy - pomiar z GPS.
#534
Napisano 17 sierpień 2011 - 23:11
KeNaJ zresztą to już napisał. Aczkolwiek nieco "spłaszczył" temat - np. to, że po podniesieniu roweru i zakręceniu kołami wyświetli się prędkość/droga, nie oznacza, że w pliku tcx będą rejestrowane wielkosci pobrane z gsc10, mogą być z gps. Dlatego też ja wykonałem swój test. Teraz jestem pewny, że w *.fit jest rejestracja z czujnika prędkości. Któreś tam wcześniejsze wersje softu ignorowały go jeśli był dobry sygnał gps. Aktualnie jest jak jest i wg mnie jest dobrze. Zawsze można wyłączyć czujnik prędkości i używać tylko kadencji (nie dotyczy 705 i wcześniejszych - tam albo wszystko, albo nic...)
Jestem ciekaw jak wyjdzie ten test w Twoim przypadku. A właściwie w przypadku Twojego licznika :-). Może i ja zrobię test 1km w wolnym czasie - niby jestem aktualnie na urlopie, ale czasu na jazdę mniej niż przed urlopem...
Radello - po co używam GTC - ano po to, żeby wyeksportować dane z fit do tcx'a i importować do ST. Przy okazji czasami usuwam niepotrzebne "okrążenia", w GTC łatwiej to się robi niż w ST. A GC używam głównie do prowadzenia "równoległego" dzienniczka treningowego. Czasami przydaje się.
No i w E500 obecnie nie występują problemy ze wskazaniami prędkości/drogi, nawet przy zaniku sygnału (np. w tunelu) - to również zasługa aktualnego softu. Oczywiście z zamontowanym (i sparowanym) GSC10.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#535
Napisano 18 sierpień 2011 - 06:30
Chodziło mi o to, że nieistotne jaki mamy obwód koła wpisany bo przy braku GSC10 pracuje na bazie GPS. Tak więc według mnie jest tak (i w tym momencie przestaję wierzyć w to, że aktualną prędkość Garmin pokazuje na podstawie sygnału GPS): jak mamy wpisany obwód własny i GSC10 jest zamontowany i aktywny to prędkość czyta z czujnika. Jak mamy wpisany obwód auto to czy GSC10 na widelcu jest czy go nie ma to prędkość pokazuje na bazie sygnału GPS. [wszystko wyjdzie na teście jak jest faktycznie i nie będzie więcej gdybania :-P]...ewidentny przykład, że Garmin wszystkie dane wskazywał na podstawie sygnału GPS...
Radello zgadzam się jednak chodzi mi o jazdę w "naturalnych warunkach" tylko.No chyba po to, aby korzystać z licznika np. na trenażerze...?
#538
Napisano 18 sierpień 2011 - 17:25
https://buy.garmin.c...D=90675&ra=true
http://garmin.blogs....e-and-plan.html
Cena okolice 150$, czyli bez rewelacji w odniesieniu do E500.
#539
Napisano 18 sierpień 2011 - 20:15
http://connect.garmi...ivity/107549487
http://www.bikemap.net/route/1198133
#540
Napisano 18 sierpień 2011 - 22:12
No to szykujemy się na testy pierwszych użytkowników i ewentualny zakup ;-)