Skocz do zawartości


Zdjęcie

Szerokość Obręczy


55 odpowiedzi w tym temacie

#1 provid

provid
  • Użytkownik
  • 93 postów
  • SkądBłażejewo

Napisano 23 sierpień 2019 - 07:40

Przymierzam się do złożenia kół alu (budżet nie pozwala na lepsze) do szosy. Jeżdżę na oponach GP 4000 II 28 mm i zastanawiam się jakie zastosować obręcze - 18, 20, 22 mm? 

 

Nie ścigam się ale jeżdżę 2-3 razy do roku w ultra maratonach 300+ i 500 + km i stawiam raczej na wygodę i komfort niż osiągi, co nie znaczy że nie lubię pocisnąć jak jest możliwość i sił starcza  :D

 

Wstępnie mam wybrane obręcze DT Swiss o szerokości wewnętrznej 20 mm i 22 mm ale może też coś innego możecie zaproponować.

 

Obręcze tylko pod hamulec tarczowy i 28 otworów.



#2 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 23 sierpień 2019 - 07:58

Im węższa obręcz tym opona bardziej ma przekrój żarówki a tym samym staje się wyższa co powinno zwiększać "strefę zgniotu" i poprawiać komfort toczenia po nierównych nawierzchniach.
Jednak w takim przypadku profil może być niezgodny z tym co założył producent i wpływać na trakcję.
Jeśli zależy Ci na tłumieniu nierówności to dobrze jest wziąć pod uwagę opcję węższej obręczy.
Zakładam że obecnie masz węższe obręcze niż te opcje?

#3 provid

provid
  • Użytkownik
  • 93 postów
  • SkądBłażejewo

Napisano 23 sierpień 2019 - 08:36

No teraz mam 18 mm wewnętrznej szerokości i zastanawiam się czy nie lepiej byłoby założyć coś właśnie 20-22 mm, tylko jak wtedy będzie zachowywać się opona? 

Przyznam, że bardziej jestem ku 20 mm niż 22 mm wewnętrznej szerokości, ale zawsze jest dobrze posłuchać rad i opinii innych.

 

 



#4 vpablov

vpablov
  • Użytkownik
  • 217 postów

Napisano 23 sierpień 2019 - 08:40

Im węższa obręcz tym opona bardziej ma przekrój żarówki a tym samym staje się wyższa co powinno zwiększać "strefę zgniotu" i poprawiać komfort toczenia po nierównych nawierzchniach.
Jednak w takim przypadku profil może być niezgodny z tym co założył producent i wpływać na trakcję.
Jeśli zależy Ci na tłumieniu nierówności to dobrze jest wziąć pod uwagę opcję węższej obręczy.
Zakładam że obecnie masz węższe obręcze niż te opcje?

 


Jest dokładnie odwrotnie , na szerszej obręczy komfort  jest  decydowanie większy.

Optymalne ułożenie opony pozwala zejść z ciśnieniem  co ma największy wpływ na komfort.



#5 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 23 sierpień 2019 - 09:22

Przez wiele lat jeździłem na oponach 2.5 cala i obreczach które wtedy były standardem. Opona po założeniu na szerokie obręcze zyskiwala na szerokości a traciła na wysokości. A to było mocno odczuwalne.

#6 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3126 postów

Napisano 23 sierpień 2019 - 09:40

No teraz mam 18 mm wewnętrznej szerokości i zastanawiam się czy nie lepiej byłoby założyć coś właśnie 20-22 mm, tylko jak wtedy będzie zachowywać się opona? 

Przyznam, że bardziej jestem ku 20 mm niż 22 mm wewnętrznej szerokości, ale zawsze jest dobrze posłuchać rad i opinii innych.

 

Zamieszczałem na forum (nie pamiętam już w którym wątku)  zdjęcie wysokości tej samej opony (25 mm) na obręczach o j szerokości 18 mm i 20 mm. Na szerszej obręczy opona nie traciła nic na wysokości

ponieważ jej ścianki układają się -w przeciwieństwie do obręczy węższej- bardziej  pionowo.

Od dłuższego czasu jeżdżę na oponach 25 mm zamontowanych na obręczach o szerokości  21 mm 

(dedykowanych przez producenta do takich opon) i jest elegancko.



#7 provid

provid
  • Użytkownik
  • 93 postów
  • SkądBłażejewo

Napisano 23 sierpień 2019 - 10:52

Czyli co, 20 mm jest ok a 22 mm jeszcze lepiej przy oponie 28 mm?

 

Od razu mówię, że węższych opon na pewno nie założę.



#8 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 25 sierpień 2019 - 07:34

Tak, myślę że tak w twoim przypadku. Pamietaj tylko, że zwiększy ci się szerokość balona tej opony 28 na obręczy 22mm, żebyś miał na to miejsce w widełkach.

#9 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1726 postów
  • SkądLublin

Napisano 25 sierpień 2019 - 13:58

22 mm szerokości wewnętrznej, 28 szprych i hamulec tarczowy - brzmi jak koło do 29" roweru XC

Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll


#10 Chikushou

Chikushou
  • Użytkownik
  • 861 postów
  • SkądOstrów Wlkp.

Napisano 25 sierpień 2019 - 14:14

Obecnie producenci stosują 25mm wewnętrznej średnicy do opon 29x 2.1-2.4, a to wszystko przy zewnętrznej średnicy ~33mm. O ile przy MTB chodzi o to aby opona zachowywała się przewidywanie i lepiej kleiła dzięki zmniejszonemu ciśnieniu. Natomiast w szosowym zastosowaniu jest to głownie aerodynamika i mniejszy opór toczenia. 

 

Nie mniej, zgadza się 2-3 lata temu gdyby ktoś rzucił hasło 22mm wewnętrznej, 28 szprych to pierwsze co przychodzi do głowy to koło do MTB :)



#11 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 25 sierpień 2019 - 17:18

daleko nie szukać:

https://zipp.com/whe...brake-clincher/



#12 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1726 postów
  • SkądLublin

Napisano 25 sierpień 2019 - 19:00

Na stronie DT Swiss jest plik PDF w którym do obręczy o wewnętrznej szerokości 20 mm nie zalecają opon węższych niż 28c i wg. mnie ma to sens. W ogóle tak szerokie obręcze i opony to już kategoria endurance/gravel albo jak to cannondale mówi "new road"


Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll


#13 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3126 postów

Napisano 25 sierpień 2019 - 19:15

Obecnie jest wiele obręczy o szerokości wewnętrznej 20-21 dedykowanych (przez ich producentów) do opon 25 mm.



#14 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1726 postów
  • SkądLublin

Napisano 25 sierpień 2019 - 19:16

Ale za to niewiele opon 25 dedykowanych do obręczy 20-21. Zresztą co kto lubi.


Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll


#15 provid

provid
  • Użytkownik
  • 93 postów
  • SkądBłażejewo

Napisano 25 sierpień 2019 - 19:28

Na stronie DT Swiss jest plik PDF w którym do obręczy o wewnętrznej szerokości 20 mm nie zalecają opon węższych niż 28c i wg. mnie ma to sens. W ogóle tak szerokie obręcze i opony to już kategoria endurance/gravel albo jak to cannondale mówi "new road"

Właśnie mam rower o geo typowo endurance a nie do ścigania sie. Robię 3x w tygodniu po 100-120 km i raz około 50 km w tlenie i maratony ultra 500+ km. Obecne obręcze mają 18 mam ale myślę nad szersza, bo tak jak w przypadku MTB, szersza obręcz to lepsze trzymanie w zakrętach, komfort i bardziej przewidywalny jest rower. Nie mam porównania w szosie, bo większość i tak jeździ na 18 mm lub jeszcze 15-16 mam.

A może ktoś ma taki set (lub ktoś z waszych znajomych) z obręczą 22 mam wewnątrz i opona 28 mm i może zmierzyć szerokość balona?

Na chwilę obecną mam upatrzone obręcze DT Swiss 20 jak i 22 mm wewnętrznie ale może macie jakieś inne propozycje? Rozważę wszystko oprócz karbonu, bo budżet mi tu nie pozwala.

Wysłane z mojego POCOPHONE F1 przy użyciu Tapatalka

#16 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3126 postów

Napisano 25 sierpień 2019 - 19:54

Ale za to niewiele opon 25 dedykowanych do obręczy 20-21. Zresztą co kto lubi.

 

A których to konkretnie modeli opon 25 mm ich producenci nie dedykują do szerszych obręczy?

Gdzie konkretnie można znaleźć  informację, do jakiej szerokości obręczy tych "wiele" opon jest dedykowanych?



#17 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1366 postów
  • SkądBurzyn

Napisano 25 sierpień 2019 - 20:23

A których to konkretnie modeli opon 25 mm ich producenci nie dedykują do szerszych obręczy?

Gdzie konkretnie można znaleźć  informację, do jakiej szerokości obręczy tych "wiele" opon jest dedykowanych?

 

Np. tabelka Continentala, itp.

 

Ktoś kiedyś zapodał fajny wywód tu na forum; re-zapodaję, mimo że luźniej związany z niniejszym tematem, ale metodą indukcji można wyciągnąć odpowiednie wnioski: https://intheknowcyc...s-wheel-sizes/


  • uraz lubi to

www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna

 

"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."


#18 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1726 postów
  • SkądLublin

Napisano 25 sierpień 2019 - 20:26

A może ktoś ma taki set (lub ktoś z waszych znajomych) z obręczą 22 mam wewnątrz i opona 28 mm i może zmierzyć szerokość balona?

 
Będzie szersza o 2,5-3 mm niż jej nominalna szerokość.

A których to konkretnie modeli opon 25 mm ich producenci nie dedykują do szerszych obręczy?


Pytasz na serio?

Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll


#19 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3126 postów

Napisano 25 sierpień 2019 - 20:35

Tak, pytam jak najbardziej serio: wskaż mi proszę konkretne informacje ze strony producentów opon, których to konretnych modeli 25 mm nie zalecają do obręczy 20-21 mm.

 

Producenci szerszych obręczy (np, Zipp, Enve, Mavic, Venn, Token, Lightbicycle, Roval, Schmolke, Stans i wielu innych) dedykowanych do opon 25 mm, nie  robią żadnych ograniczeń w modelach opon.

 

Np. Hunt nawet do obręczy 22,5 mm dopuszcza stosowanie WSZYSTKICH opon 25 mm.

 

Przecież jeszcze chwila i mało który producent będzie miał w ofercie wąskie obręcze.



#20 uraz

uraz
  • Użytkownik
  • 1726 postów
  • SkądLublin

Napisano 25 sierpień 2019 - 22:45

Wystarczy Ci Continental i Schwalbe?

Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll




Dodaj odpowiedź