Jump to content


Photo

Szuranie Hamulcow Tarczowych


114 replies to this topic

#1 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 830 posts
  • SkądNowy Sacz

Posted 15 June 2020 - 08:46

heja,

mam w koncu szose na tarczach i po poczatkowej euforii zaczyna mnie to irytowac.Zaciski ustawilem metoda odkrecenia srob,scisniecia i przykrecenia

Podczas normalenj jazdy raczej nie szura ale wystarczy ejdno mocne hamowanie i odpuszczenie klamki i mam orkiestre przez kilkadzeisat sekund.Dzieje sie tak z tylnym hamulcem.Podczas jazdy pod gorke tez czasem pojedyncze otarcia slychac.Wizualnie widac ze klocki sa w jednakoych odleglosciach od tarcz.Koncza mi sie pomysly,z gory dzieki za pomoc



#2 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2,241 posts
  • SkądWarszawa

Posted 15 June 2020 - 09:10

Jakie to hamulce?
Tarcze masz proste?

#3 dmxzor

dmxzor
  • Użytkownik
  • 1,152 posts
  • SkądKonstancin-Jeziorna

Posted 15 June 2020 - 09:11

Ja znów mam problem z hamulcami z przodu w Treku FXie (rower ma dwa miesiące) mojej drugiej połówki. Ile razy nie wyjmę koła, to przed włożeniem go na miejsce po transporcie muszę manewrować klockami tak by je na maksa rozszerzyć..jak nie zrobię to zawsze gdzieś trze. 

 

 



#4 hubertgal

hubertgal
  • Użytkownik
  • 119 posts
  • SkądWarszawa/Suchedniów

Posted 15 June 2020 - 09:27

Jak dla mnie dwie rzeczy do sprawdzenia:

 

- czy tarcza jest prosta

- czy tłoczki dobrze odbijają (jak nie odbijają dobrze, to zacisku nie wycentrujesz poprawnie)

 

Co do tłoczków, to tutaj jest bardzo dobrze wyjaśnione:

 



#5 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1,983 posts
  • SkądWrocław

Posted 15 June 2020 - 09:28

A czy na czas transportu wkładasz pomiędzy klocki tę plastikową płytkę dystansową? 


  • artho likes this

#6 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 830 posts
  • SkądNowy Sacz

Posted 15 June 2020 - 09:48

hamulce to Shimano BR-RS785 tarcza sm-rt99. Tarcza prosta zerszta jak sie kreci kolo w powietrzu to idzie idealnie.Proeblem pojawia sie po hamowaniu na zjezdzie



#7 dmxzor

dmxzor
  • Użytkownik
  • 1,152 posts
  • SkądKonstancin-Jeziorna

Posted 15 June 2020 - 11:08

A czy na czas transportu wkładasz pomiędzy klocki tę plastikową płytkę dystansową? 

 

Nie bo mi nie dali, muszę sobie to zakupić i zobaczę czy to coś da



#8 Chikushou

Chikushou
  • Użytkownik
  • 886 posts
  • SkądOstrów Wlkp.

Posted 15 June 2020 - 11:13

Zapowietrzony układ? Wychodzi na to, że gdy się układ nagrzeje, to tłoczki wysuwają się mocniej niż powinny = winne powietrze w układzie, które rozszerza swoją objętość wraz ze wzrostem temperatury.



#9 Paput

Paput
  • Użytkownik
  • 594 posts
  • SkądGdańsk

Posted 15 June 2020 - 11:17

Wyjąć klocki, oczyścić dokładnie wacikiem lub patyczkiem do uszu z resztek pyłu zacisk w okolicach tłoczków. Odpowietrzyć i powinno być ok. Mam zaciski i tarcze ultegra i co jakiś czas muszę tak zrobić. To działa. Nie robiłem tego, ale jak jest mocno zasyfiony tłoczek, to po wyjęciu klocków można delikatnie nacisnąć klamkę, żeby trochę wyszły tłoczki i umyć je patyczkiem do uszu nasączonym płynem hamulcowym. Dokładnie umyty wcisnąć z powrotem. I odpowietrzyć. Osobiście wciskam tłoczki plastikową łyżką do opon, bo jak tłoczek jest ceramiczny może pęknąć. Na początku jazdy na tarczach też miałem problem z ocieraniem a ustawianie zacisku nie wiele pomagało. Teraz jak usłyszę, że zdarzy się ocieranie, czyszczę i na jakiś czas problem znika.



#10 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3,190 posts

Posted 15 June 2020 - 12:13

Miałem podobne objawy i również z tylnym z tyłem - po odpowietrzeniu problem ustąpił.

#11 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,617 posts
  • SkądSulęcin

Posted 15 June 2020 - 12:52

Nie bo mi nie dali, muszę sobie to zakupić i zobaczę czy to coś da

 

Nie no - szok. Serio na czas transportu niczego nie wkładasz pomiędzy okładziny? Nawet zgiętej kilkukrotnie kartki papieru?

Naciśnij przypadkiem porządnie klamkę hamulcową, to nauczysz się zabezpieczać 😁


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#12 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3,190 posts

Posted 15 June 2020 - 13:15

Właśnie u mnie problemy zaczęły się po  naciśnięciu (przypadkowym) klamki z wyjętym kołem.



#13 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1,983 posts
  • SkądWrocław

Posted 15 June 2020 - 13:17

Nie bo mi nie dali, muszę sobie to zakupić i zobaczę czy to coś da

 

 

Nie no - szok. Serio na czas transportu niczego nie wkładasz pomiędzy okładziny? Nawet zgiętej kilkukrotnie kartki papieru?

Naciśnij przypadkiem porządnie klamkę hamulcową, to nauczysz się zabezpieczać 😁

 

 Jak masz zaprzyjaźnionego mechanika, to pewnie da Ci coś takiego za darmo. 

 

A jak nie, to dystanser tłoczków/klocków znajdziesz na allegro. Z drugiej strony teraz zastanawiam się nad szansą otrzymania czegoś takiego free, skoro na allegro kawałeczek plastiku kosztuje 14 - 15 zł :D Plus przesyłka, bo dwa nie łapią się na dolny limit Smarta. Gdybym miał płacić, to wybrałbym opcję DIY z czegokolwiek plastikowego, choćby kart. Grubość dwóch - trzech powinna być już ok.  



#14 hubertgal

hubertgal
  • Użytkownik
  • 119 posts
  • SkądWarszawa/Suchedniów

Posted 15 June 2020 - 14:33

To co opisuje Paput jest na tym filmie Park Tool-a.

 

A co do blokad, ja sobie kupiłem taki zestaw:

 

https://velomania.pl...B-ThruGrip/1477

 

Przy okazji jest kółko które napina łańcuch - przydatne do transportu bo łańcuch nie obija się o widełki i do mycia, bo można osobno umyć kasetę.



#15 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4,485 posts
  • SkądSurrey

Posted 15 June 2020 - 15:00

Generalnie, jak by mial zapowietrzony uklad, to by sie o tym dowiedzial przy pierwszym lepszym hamowaniu, jak mu sie klamka zapada.
Z tym wkladaniem zabezpieczen pomiedzy klocki, to tez nie przesadzajmy. Wystarczy zwrocic uwage aby nie wciskac klamki, to wystarczy. A chocby nawet zdarzy sie zacisnac klamke, to i tak nic sie nie stanie. Trzeba by popompowac aby tloki wysunely sie na tyle, zeby wyskoczyc z uszczelki. No chyba, ze ktos ma kompletnie zjechane klocki i tloki juz sa sporo wysuniete. Ale i to jest watpliwe, ze jednorazowe zacisniecie klamki mogloby je wypluc.
A jak juz sie zdarzy, ze tloki wyszly wiecej, to zawsze pierwsza rzecza jest ich wcisniecie, tak aby sie kompletnie schowaly. Potem pompuje sie klamka do momentu jak zaczna dobrze lapac tarcze. I od tego bym zaczal, rzecz najprostsza. I to kilka razy, raz jeden tlok, raz drugi, jak nie wychodza rowno. Warto przypatrzyc sie, po wcisnieciu tlokow, pompujac klamka jak wychodza, czy rownomiernie, czy tez moze jeden wiecej, drugi mniej.

Czyszczenie tlokow, owszem ale nie jako regularna, czesta czynnosc. To ze ktos wyczysci i mysli, ze to pomaga na jakis czas moze byc w bledzie. Po prostu resetujac (wciskajac) tlok ma sie na jakis czas spokoj, do momentu, jak tlok znowu nie wyjdzie i zacznie ocierac. Przy normalnym uzytkowaniu, zaciskajac klamke tlok nie porusza sie w uszczelce, to uszczelka sie odksztalca i po zwolnieniu klamki wraca do swojego pierwotnego ksztaltu, cofajac tlok.

Nawet w mtb taka czynnosc to rzadkosc, hamulce maja dzialac, a nie co chwila glaskac je wacikami. Nigdy nie mialem do czynienia z hydraulilkami szosowymi ale watpie zeby byly jakies wielkie roznice w porownaniu do mtb, a szczegolnie zaciskow.
  • X-RAY likes this

#16 Paput

Paput
  • Użytkownik
  • 594 posts
  • SkądGdańsk

Posted 15 June 2020 - 16:29

Ale to nie jest "regularna czynność". W moim przypadku to 2-3 razy w roku, przy przebiegu rocznym 6-8 tyś km. Rowerem jeżdżę przez cały rok, również w deszczu. Nie sądzę, że to częsta czynność serwisowa. Pół godzinki i oba zaciski, wraz z odpowietrzeniem zrobione. Nigdy nie czułem aby się klamka zapadała, ale zawsze jakieś drobne bąbelki się pokażą. Odpowietrzanie traktuję raczej profilaktycznie.

#17 KMQ

KMQ
  • Użytkownik
  • 829 posts

Posted 15 June 2020 - 16:35

Tak naprawde objawem zapowietrzenia jest fakt, ze pierwsze nacisniecie klamki niewiele daje, jezeli dopiero drugie i trzecie zaraz po sobie daja efekt „lepszego” hamulca to mamy odpowiedz. Jak klamka wpada to juz raczej nieszczelnosc.

#18 Paput

Paput
  • Użytkownik
  • 594 posts
  • SkądGdańsk

Posted 15 June 2020 - 18:44

Wydaje mi się, że wpadająca klamka i słabe hamowanie może być objawem zapowietrzenia. Powietrze w przewodzie ulega ściśnięciu i ciśnienie na tłoczki jest mniejsze. Nieszczelności raczej powinna być widoczna. Tak czy inaczej, co jakiś czas odpowietrzyć, nie zaszkodzi.



#19 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 830 posts
  • SkądNowy Sacz

Posted 15 June 2020 - 20:10

bylem w serwisie i zapowietrzony napewno nie ejst.Odtłuscili tarcze,oczyscili klocki ale to nie pomoglo.Twierdza ze grzejeaca sie tarcza podczas hamwoania daje taki efekt.Moze bya juz kiedys zgrzana? dziwne to nei dzieje sie po jakims dlugim hamowaniu wsytarczy 5s jazdy w dol wzniesienia i hamowania



#20 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2,241 posts
  • SkądWarszawa

Posted 15 June 2020 - 20:19

Ja bym zrobił pełen serwis, rozebranie zacisku (bo może tłoczek się ukruszył), czyszczenie i smarowanie tłoczków, wymiana płynu. Mało co tak wkurza jak obcierający hamulec.



Reply to this topic