Skocz do zawartości


Zdjęcie

Stukanie Podczas Pedałowania


43 odpowiedzi w tym temacie

#1 Jot

Jot
  • Użytkownik
  • 8 postów

Napisano 18 czerwiec 2020 - 09:42

Witam

Od tygodnia mam problem ze stukaniem jak poniżej i powoli szlag mnie już trafia.

Przeszukałem już wszystkie wątki na podobny temat, ale nic nie pomogło, dlatego zakładam nowy, bo mam to przynajmniej nagrane:

https://1drv.ms/u/s!...m4k01-?e=xtwAd2

- Rower Synapse 105 Alloy, kupiony w zimie 2019, przejechane około 3 tys. km.

- Stukanie zaczyna się zawsze jakieś 10 minut po rozpoczęciu jazdy, generalnie im dłużej jeżdżę, tym głośniej stuka - nagranie jest po godzinie jazdy

- Stuk zawsze słychać, gdy lewa nowa dochodzi do dolnej pozycji i wydaje mi się, że dochodzi bardziej z lewej strony

- Nie ma znaczenia ustawiona zębatka z przodu i z tyłu

- Nie ma znaczenia, czy naciskam mocniej na pedały czy lżej, również próbowałem naciskać na lewy czy prawy raz lżej, raz mocniej, nic to nie zmienia.

- Nie ma znaczenia szybkość pedałowania i zawsze stuka w tym samym położeniu pedałów, więc jest to na pewno związane z pedałowaniem

- Wczoraj wymieniłem pedały i bloki na zupełnie nowe - bez zmian, również nic nie zmienia położenie buta względem pedału, np. przy minimalnie skręcie w lewo jakbym chciał wypiąć buta

- Wszystko co się dało sprawdzić bez rozkręcania, oczywiście sprawdzone, nic nie zawadza, żadna linka od przerzutki itp.

- Wczoraj w serwisie wzięli go na stojak, ale oczywiście cisza, żadnych luzów, mam przyjechać na nim jak będzie stukać, tyle że po 5 minutowej przerwie w pedałowaniu, zanim wejdę do sklepu i tak przestanie stukać

I co tu zrobić? Tak się nie da jeździć.



#2 tobo

tobo
  • Użytkownik
  • 3724 postów

Napisano 18 czerwiec 2020 - 10:27

Masz bb30, suport który jest królem generowania dziwnych dźwięków. Zdemontuj suport, sprawdź łożyska, wyczyść gniazda.

#3 Paput

Paput
  • Użytkownik
  • 594 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 18 czerwiec 2020 - 10:44

Zdejmij tylne koło, wyczyść miejsce osadzenia koła, i końcówki piasty, załóż koło, solidnie zaciśnij/dokręć i sprawdź. Czasem pomaga. Wielu już szukało w suporcie, a problemem był szybkozamykacz.



#4 Wszechstronny

Wszechstronny
  • Użytkownik
  • 222 postów

Napisano 18 czerwiec 2020 - 11:19

Mam chyba identyczny dźwięk w Supersixie evo. Ten dźwięk mogę opisać jako takie hmmm pykanie. Jak przestanę pedałować to pykania nie ma, nie ma też reguły kiedy się pojawi, a kiedy nie. Wydaje mi się, że dźwięk dochodzi z suportu. Trudno zidentyfikować lokalizację gdyż to pykanie jest jakby "matowe", brzmiące matowo, płasko, bardziej plastikowo, niemetalicznie.
Sprawdzałem sztycę, różne elementy i śruby. Jedynie nie mam jak dobrać się do korby samodzielnie.

Do szału mnie to doprowadza, a rower ma zaledwie 4000km. Na razie nie mam narzędzi żeby zdemontować korbę, a do serwisu gdzie kupowałem rower mam kawał drogi.

Daj znać jak rozwiążesz problem.  



#5 Jot

Jot
  • Użytkownik
  • 8 postów

Napisano 18 czerwiec 2020 - 11:36

Z innego forum. Dźwięk podobny jak na filmie (od 4:20). Dzisiaj się za to zabieram.



#6 tobo

tobo
  • Użytkownik
  • 3724 postów

Napisano 18 czerwiec 2020 - 11:50

Mam chyba identyczny dźwięk w Supersixie evo. Ten dźwięk mogę opisać jako takie hmmm pykanie. Jak przestanę pedałować to pykania nie ma, nie ma też reguły kiedy się pojawi, a kiedy nie. Wydaje mi się, że dźwięk dochodzi z suportu. Trudno zidentyfikować lokalizację gdyż to pykanie jest jakby "matowe", brzmiące matowo, płasko, bardziej plastikowo, niemetalicznie.
Sprawdzałem sztycę, różne elementy i śruby. Jedynie nie mam jak dobrać się do korby samodzielnie.

Do szału mnie to doprowadza, a rower ma zaledwie 4000km. Na razie nie mam narzędzi żeby zdemontować korbę, a do serwisu gdzie kupowałem rower mam kawał drogi.

Daj znać jak rozwiążesz problem.


Imbus 10 mm (standardowo), łożyska można też zdemontować bez specjalnych narzędzi, z czuciem.
Najpierw sprawdź jak kręcą się, bez demontażu korby, zakręć ramionami ze zdjętym łańcuchem. Szuranie czy szumy są objawem mniej lub bardziej zaawansowanego zużycia.

#7 Wszechstronny

Wszechstronny
  • Użytkownik
  • 222 postów

Napisano 18 czerwiec 2020 - 12:25

A jak zdjąć korbę? Mam stary ściągacz do korb. Nie wiem tylko jak zaklinować, żeby osi nie uszkodzić. Mam do łożysk klucz parkTool BBT-30,4 ale to rozwiązanie udarowe i chyba kupię coś do wyciskania łożysk niż walenia młotkiem. Bo to narzędzie od Parktool w zasadzie wyklucza założenie tych łożysk z powrotem, po takim waleniu to trzeba raczej nowe.
Teraz jestem w terenie ale jak wrócę to sprawdzę dokładnie korbę na sucho bez łańucha.



#8 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 1224 postów

Napisano 18 czerwiec 2020 - 12:40

Zakładam, że hollowtech II?
Korbę ściągniesz ręką, raczej siły nie potrzeba do tego - chyba, że jest zapieczona. Łożyska powinny zostać na miejscu.

#9 Wszechstronny

Wszechstronny
  • Użytkownik
  • 222 postów

Napisano 18 czerwiec 2020 - 15:14

Korba Cannondale si.

#10 tobo

tobo
  • Użytkownik
  • 3724 postów

Napisano 18 czerwiec 2020 - 15:38

Korba wymaga dedykowanego lub dorabianego ściągacza

https://m.youtube.co...h?v=LoTApiEDCpk

Łożyska- demontaż jeśli wykazują objawy (z)użycia, wtedy nie ma znaczenia czy oberwą czy nie. Ciasno siedzące łożyska demontowane ściągaczem też właściwie się nie nadają, bo ściągacz ciągnie łożysko za wewnętrzną bieżnię.
Chińskie narzędzie do montażu i demontażu bb30 i bb86 kosztuje około 100 zł i sprawdza się rewelacyjnie

#11 Wszechstronny

Wszechstronny
  • Użytkownik
  • 222 postów

Napisano 19 czerwiec 2020 - 20:17

Panowie gdzie można kupić w jakiejś przyzwoitej cenie klucz do spidera Cannondale? Ten z wielowypustem. Czy jest jakaś alternatywa czy tylko oryginał KT012/X?  
Zagadnienie zdejmowania korby mam prawie rozwiązane. 

Znalazłem jeszcze LRT-3 parktool ale też nie do dostania u nas w kraju.



#12 tcp

tcp
  • Użytkownik
  • 501 postów
  • SkądZ nienacka

Napisano 20 czerwiec 2020 - 06:54

No nie wiem czy ta cena jest przyzwoita :huh: ?

https://bikeup.pl/cz...ng-kt012-x.html

 



#13 Wszechstronny

Wszechstronny
  • Użytkownik
  • 222 postów

Napisano 20 czerwiec 2020 - 11:14

Niestety cena przestrzelona o około 100zł. Cena za ten klucz oscyluje w okolicach 120-140zł. Ale u nas ciężko go znaleźć.
 



#14 drakon

drakon
  • Użytkownik
  • 50 postów
  • SkądParczew

Napisano 20 czerwiec 2020 - 17:41

Moim zdaniem uderzasz ramieniem korby o odstającą stopkę. Miałem tak kiedyś w starej damce. :D
A już całkiem poważnie to trzeba rozebrać korbe, odkręcić wszystko prócz supportu każdą śrubę odtłuścić i nasmarować. Sprawdzić też zacisk koła. Jak dalej pyka to wymienić support.

Wysłane z mojego Redmi Note 8T przy użyciu Tapatalka

#15 Wszechstronny

Wszechstronny
  • Użytkownik
  • 222 postów

Napisano 20 czerwiec 2020 - 20:30

Hehe, ale stopkę już sprawdzałem, przesmarowałem i nie pomogło  :D 

We wtorek przyjdzie mi ściągacz do korb, bo mój stary ma za duże luzy i nie chcę uszkodzić gwintu, do tego dorobię sobie taki klin, który włożę do środka i w ten sposób nieinwazyjnie wycisnę ramię korby z osi.
Chciałem rozebrać całą korbę bo częstym problemem jest pająk. Ale nie mam czym pająka odkręcić, stąd poszukiwania klucza.

Korba bez łańcucha nie kręci się jakoś fajnie, lekki szum łożysk jest, ale powinna się kręcić luźniej w mojej ocenie. W deszczu nie jeżdżę więc łożyska nie obrywają.
Nie wiem czy przypadkiem Cannondale nie daje szajsowatych łożysk FSA. Mam ochotę kupić jakieś porządne NTN, NSK... i po prostu wymienić.
 



#16 Wszechstronny

Wszechstronny
  • Użytkownik
  • 222 postów

Napisano 27 czerwiec 2020 - 01:23

 Jak dalej pyka to wymienić support.

Jeśli zajdzie potrzeba wymiany suportu to pytanie jakie mi się nasuwa dotyczy plastikowych wkładów. Czy one wymagają wymiany w sytuacji gdy dokonujemy wymiany łożysk? 
Łożyska mam kupione i o ile rozumiem jak wyciąga się stare i wprasowuje nowe, tak nie wiem jak wyjąć te plastikowe kubki i czy po wyjęciu nadają się do ponownego założenia czy jednak trzeba kupić nowe? 



#17 tobo

tobo
  • Użytkownik
  • 3724 postów

Napisano 27 czerwiec 2020 - 05:21

O jakim plastikowym mówisz? ?

#18 Wszechstronny

Wszechstronny
  • Użytkownik
  • 222 postów

Napisano 27 czerwiec 2020 - 11:19

Chodzi mi o elementy B z rysunku (strona 8):

https://www.cannonda...o_133349_en.pdf

W Supersixie łożyska nie idą bezpośrednio w karbon, tylko najpierw są tam umieszczone dwa wkłady z tworzywa, a w nie dopiero są wprasowane łożyska.
128300-00-d-217729.jpg



#19 alterego

alterego
  • Użytkownik
  • 1224 postów

Napisano 27 czerwiec 2020 - 11:28

Jak nie uszkodzisz misek podczas wyciągania łożysk i nie będą wskazywały na zużycie to nie ma powodu ich wymieniać. No chyba, że kosztują grosze to zawsze lepiej wymienić dla spokoju.

#20 Wszechstronny

Wszechstronny
  • Użytkownik
  • 222 postów

Napisano 27 czerwiec 2020 - 23:00

Mam kolejną zagwozdkę. Zdjąłem korbę i moim oczom ukazały się łożyska i miski. Miski są chyba z aluminium. 

Jednak wyjąć z nich same łożyska niezbyt się da gdyż miski zachodzą za łożysko na tyle blisko, że nie da się włożyć tam narzędzia.
Co oznacza, że należy wyjąć miski wraz z łożyskiami.
Sądzę jednak, że te miski są tak skonstruowane, że przy demontażu mogą ulec nawet minimalnemu odkształceniu, co powoduje, że wymiana łożysk oznacza wymianę tych misek.

Wygląda to tak:
https://www.tritoncy...bearings-p19923

Miski mają oznaczenie B3204, nie wiem gdzie to można kupić.





Dodaj odpowiedź