Stukanie Podczas Pedałowania
#22
Napisano 28 czerwiec 2020 - 02:11
Nieźle mnie to sfrustrowało Dziesiątki lat nie miewałem problemów z rowerami, które sam sobie zazwyczaj serwisowałem, a tutaj takie jaja.
Rozważałem Tokena bo wydaje się to sensownym lekarstwem na ten absurd, ale mam wątpliwości bo jest on właśnie skręcany, czyli działają siły zgniatające mufę, to raz, a dwa podczas skręcania kręci się w gnieździe, co o ile w ramach alu nie stanowi problemu tak w ramach karbonowych już ten problem może być.
Nie wiem czy w tej konstrukcji ramy nie będzie to problematyczne, czy to użytkowo czy to w zakresie gwarancji na ramę.
#23
Napisano 28 czerwiec 2020 - 07:49
#26
Napisano 30 czerwiec 2020 - 10:41
Ja serwisuje lozyska (od czasu do czasu) wlasnie poprzez ich wycisniecie (suport, piasty).
Jak chcesz sam to robic, to warto miec porzadniejsze urzadzenie. Sa rozne wersje wyciskarek do lozysk.
Tego uzywam:
Samych lozysk, zew biezni nie smaruje, wkladam na sucho do misek, piast. Niektorzy zalecaja stosowanie Loctite.
A smar w lozyskach, tu juz jest duzy wybor. W zaleznosci od potrzeb moze byc smar wodoodporny albo cos bardzo lekkiego, tak zeby ograniczyc opor lozysk.
#27
Napisano 30 czerwiec 2020 - 11:10
W drodze do mnie jest właśnie podobny zestaw, tylko wariantów nakładek do prasy jest więcej i chyba trzy nakładki do wyciskania łożysk. Uznałem, że rozwiązania udarowe, młotkowe są zbyt inwazyjne i wolę to zrobić właśnie wyciskając łożyska, a nie wybijając. Nawet jakiś czas temu polecałeś mi ten zestaw powyżej
Jeśli chodzi o smary jakimi dysponuję to Motorex 2000, Motorex White, Shimano anti seize.
To co mi spędza sen z powiek i nie mam tutaj wyraźnej wiedzy to niejasność odnośnie kolejności i tego co i jak by nic nie uszkodzić. Zacięcie techniczne mam i po prostu nie chcę z każdą pierdołą musieć jechać 60km do serwisu.
Według tego co znalazłem to w Supersixie (2017) najpierw umieszcza się łożyska w miskach a następnie miski z łożyskami wciska do suportu. Nie wiem czy dobrze rozumuję. Bo chyba wciskanie najpierw misek, a później łożysk nie jest kolejnością poprawną?
Czyli pytania jakie mi się nasuwają, czy wyciągnąć łożyska wraz z miskami razem, czy wyciągnąć tylko łożyska, a miski zostają w muffie?
Czyli nie smarujemy styku łożyska z aluminiową miską, ale smarujemy styk miski z mufą?
Hambini twierdzi, że jak stosuje się Loctite to przy styku z karbonem trzeba zastosować aktywator (tym nie dysponuję). Czy można posmarować czymś innym styk miski z karbonową mufą? na przykład Shimano anti seize?
Łożyska mam kupione nowe niskooporowe i chciałbym je założyć bo na razie nie chcę pakować się w żadne Tokeny.
#28
Napisano 30 czerwiec 2020 - 11:34
Jeżeli tylko da się wyciągnąć same łożyska to misek bym nie ruszał.
Nie wiem czy poprawnie ale na zewnętrzną bieżnię łożyska dałbym cienko smaru, w końcu to połączenie stal-alu i lepiej żeby nic się nie zapiekło.
#29
Napisano 30 czerwiec 2020 - 11:45
Miski mają zawinięty kołnierz zachodzący za łożysko. Między łożyskiem a kołnierzem jest nieznaczny odstęp. Nie mam jeszcze klucza ale możliwe, że wejdzie tam rozpierak z powyższego zestawu 1415chris. Jeśli nie wejdzie to jedynym rozwiązaniem będzie wyciągnięcie łożyska i miski, delikatnie żeby jej nie odkształcić.
Środkowy schemat PF30:
#30
Napisano 30 czerwiec 2020 - 14:26
Czy smarowac czyms pomiedzy wkladem a mufa, tu co producent, to rozne opinie: na sucho, na smar, na loctite.
Ja preferuje na smar. Mam aluminiowe wklady Wheels mfg, oni zalecaja smar, na dlugiej liscie polecanych smarow jest tez Motorex 2000.
Loctite stosowalo sie jakis czas temu, kiedy jeszcze nikt nie myslal, zeby zrobic taki wklad z aluminium. Do polaczen karbon plastik, trzeba bylo stosowac aktywator. Raz zalozylem tak plastikowy wklad i jak przyszlo do jego wymiany, to bardzo tego zalowalem. Ale z drugiej strony mialem okazje przekonac sie jak mocnym materialem jest karbon
#32
Napisano 30 czerwiec 2020 - 21:00
Generalnie lozyska sa zawsze w miskach i tak zaklada sie to do ramy. Pozniejsze ewentualne wymiany lozysk, to tylko ich wycisniecie, bez koniecznosci usuwania misek. Ale tu nie ma reguly, raz mialem wklad plastikowy, gdzie prawie nie bylo od srodka dostepu do lozysk. Polecam aluminiowe wklady, najlepiej te skrecane lub w jednej czesci.
Czy smarowac czyms pomiedzy wkladem a mufa, tu co producent, to rozne opinie: na sucho, na smar, na loctite.
Ja preferuje na smar. Mam aluminiowe wklady Wheels mfg, oni zalecaja smar, na dlugiej liscie polecanych smarow jest tez Motorex 2000.
Loctite stosowalo sie jakis czas temu, kiedy jeszcze nikt nie myslal, zeby zrobic taki wklad z aluminium. Do polaczen karbon plastik, trzeba bylo stosowac aktywator. Raz zalozylem tak plastikowy wklad i jak przyszlo do jego wymiany, to bardzo tego zalowalem. Ale z drugiej strony mialem okazje przekonac sie jak mocnym materialem jest karbon
Jak przyjdzie wyciskaczo-prasa to spróbuję najpierw ruszyć same łożyska. Dzisiaj złożę korbę po przeczyszczeniu wszystkiego i zrobię test bo do przesyłki upłynie z tydzień.
Jeśli będzie dalej wydawać ten dziwny dźwięk to po przyjściu narzędzia ruszę łożyska, które i tak chcę zmienić bo kupione NTN nie stawiają tak ogromnych oporów jak fabryczne, gdzie mam poczucie bezsensownej utraty energii.
Brakuje mi jednak klucza do rozkręcenia pająka, ciężko go dostać, ponoć tam też lubi hałasować.
Jedyną obawę mam taką, że jeśli wymienię łożysko, a pykanie będzie miało źródło na styku miska-muffa to pasowałoby te miski również wyjąć, przesmarować i wszystko założyć, ale miska ma nieznaczny kołnierz na zewnątrz mufy, nie wiem czy będzie gdzie zaprzeć tuleję klucza. Ale już jakiś trop jak postępować mam
Wkłady Wheels mfg z tego co widzę są wkręcane tak jak Token, zapewne dlatego zalecają smar by nie było zbytniego tarcia przy montażu.
#33
Napisano 30 czerwiec 2020 - 21:25
Odnosnie tych wyciskarek, to lozyska niemalze same wyskakuja na ich widok.
Jak masz kolnierz od wew na misce, to mozesz miec problemy. Ale w sumie jak masz zamiar wymienic lozyska, to mozesz zastosowac metode "bez mlota to nie robota". Jak przlozysz w lozysko to moze i cala miska wyskoczy.
Ale jak nie masz jeszcze wkladu, a bedziesz chcial jezdzic, to radzilbym z cala operacja poczekac, bo jak zniszczysz miski, to bedzie klapa.
#34
Napisano 30 czerwiec 2020 - 22:34
- pykanie z filmu nie musi oznaczać uszkodzonych łożysk, korby Cannondale są wieloczęściowe i często pykają jeżeli nie zostały złożone na smar albo są skręcone nieodpowiednim momentem
- mogą też pykać pedały lub ich połączenie z korbą
- miski które masz należy wybić z ramy młotkiem i czymś w stylu ParkTool BBT-30.4 (jeżeli jest taka potrzeba), a następnie wyrzucić do śmieci. Podczas wybijania (akurat tych misek) nie uszkodzisz łożysk ponieważ są one osłonięte od środka aluminiowym kołnierzem. Prasa którą kupiłeś raczej będzie nieprzydatna w tym konkretnym przypadku ale przyda się na przyszłość
- mufy niczym się nie smaruje (ma być czysta i sucha) jeżeli trzyma tolerancję a jeżeli nie trzyma to należy zastosować klej (np. loctite albo tańszy polski CX80) i aktywator do powierzchni pasywnych. Tak jak wspomniał 1415chris demontaż wklejonych misek nie należy do najłatwiejszych więc albo trzeba je podgrzać żeby puścił klej albo użyć misek z których da się wyjąć same łożyska
- połączenia miski z łożyskiem również niczym się nie smaruje jeżeli trzyma tolerancję. Sytuacja analogiczna do wyżej opisanej.
- jeżeli chcesz zamontować łożyska NTN to możesz użyć jednoczęściowego adaptera Cannondale KR048/73 (tu zalecam klej bo adaptera nie będzie trzeba usuwać) albo jednoczęściowego suportu (bb infinite ew. podróbka od hambiniego - również na klej) lub ostatecznie skręcany suport którego oficjalnie nie poleca żaden producent ale użytkownicy go sobie chwalą
Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll
#35
Napisano 30 czerwiec 2020 - 22:55
@Uraz dzięki za niezmiernie rzeczowe wyjaśnienie, tego mi brakowało, mam teraz klarowny ogląd sytuacji. Najbardziej podoba mi się koncepcja adaptera Cannondale KR048/73. Czy są jakieś słabe punkty tego rozwiązania, wady itd.? Nie ukrywam, że też analizuję kwestię cenową.
W poszukiwaniach misek i rozeznawaniu się w temacie, kilkakrotnie trafiałem na stronę bb infinite, choć trochę mnie boli cena, aczkolwiek na pewno sztywność lepsza i ogólnie jakość tego produktu.
#36
Napisano 01 lipiec 2020 - 11:00
Nie mam zbyt dużego doświadczenia jeżeli chodzi o "wpychane" suporty, jednakowoż wiem, i ja stosuje u siebie razem z Token'em, zamiast proponowanego loctite, używam czegoś takiego: https://www.ebay.com/c/17027830676 (Japan WAKO'S Brake Protector V-160). Wady: cena i dostępność właściwie w Japonii.
Ostatnio musiałam "wykręcić" support (Token) i nie było żadnego problemu.
Można wpisać google a propo opinii co do tego środka i używania go przy montowaniu suportu.
#38
Napisano 01 lipiec 2020 - 14:50
BBInfinite wygląda konstrukcyjnie lepiej, sama idea zwiększenia sztywności, ale cena to około 690zł nie licząc dostawy, za wersję na klasycznych łożyskach.
25 GBP miałeś na myśli za KR048/73?
Cenowo rozsądne, jakościowo też trochę nie bardzo mi to leży.
Na razie przesmarowałem mechanizm korbowy, jeszcze wstrzymam się z kombinacjami, pasuje rozkręcić jeszcze pająk i tam przesmarować ale bez dedykowanego klucza tego nie zrobię. Sprawdzę też inne elementy, przesmaruję i jazda testowa
#39
Napisano 01 lipiec 2020 - 23:11
Jednoczęściowe oraz skręcane miski nie mają poprawiać sztywności tylko wyeliminować trzeszczenie oraz skorygować osiowość i tolerancję mufy co ma bezpośrednie przełożenie na to jak lekko obracają się w nich łożyska pod obciążeniem.
Dodatkowo umożliwiają prostą wymianę samych łożysk. Nie ma większego znaczenia czy są od hambiego, bbinfinite, wheels mfg, cannondale czy jeszcze kogoś innego.
Cycling Order ★ Black is the new fluo ★ Don't feed the troll
#40
Napisano 02 lipiec 2020 - 06:56
No i chyba zapeszyłem.
Dwa tygodnie był spokój, wczoraj znów zaczęło stukać i to jeszcze gorzej.
https://1drv.ms/u/s!...laX6kb?e=J2LGAb