O awaryjności AXS nie słyszałem. Natomiast dla mnie porażką jest ile w tym systemie jest zamkniętych rozwiązań.
12-rzędowe grupy MTB u Shimano są dokładnie takie same, włącznie z nowym typem bębenka. Jeżeli nowy Dura-Ace będzie korzystał z MicroSpline, sytuacja będzie dokładnie taka sama, jak z AXS.
A powód jest oczywiście bardzo prosty: większość sprzedaży osprzętu to OEM, więc wyposażenie roweru w zamknięte rozwiązania uwiąże klienta na kilka lat do produktów jednej marki. Rozwiązanie stare jak świat - zresztą w przemyśle samochodowym istnieje od lat, więc nie powinno dziwić.
Natomiast zgadzam się, że wielkim błędem SRAM-a było rozdzielenie linii MTB i szosowej - dla mnie to ruch nieprzemyślany i po prostu megagłupi, niedobry nawet dla samego producenta. Szkoda, bo możliwość mieszania komponentów MTB z szosowymi sprawiała, że SRAM był naturalnym wyborem dla "kombinatorów" i pozwalała budować naprawdę fajne i pomysłowe rowery.