Zaplatanie kol
#281
Posted 12 March 2011 - 22:20
druga sprawa , obręcz może być taka sobie, ja nie umiem teoretyzować jak w łapie nie mam.
Dlaczego pytałem sie o szprychy bo jest firma "A"co wyprzedaje szprychy DT z magazynu i kupujesz je normalnie podajesz długość ale okazuje sie że oni przerabiają szprychy walcują na określoną długość i to właśnie DT- metoda a co tam sprzedamy i tyle..
Dostałem ostatnio właśnie zamówione szprychy do kół pokazowych , nie zwróciłem uwagi na gwinty jakieś takie były ...... ale czas leciał i co ??
Zaplotłem koło i wyglądało to jak koło drabiniaste, już miałem dzwonić do Harfy że obręcze są jajowate , ale Na 32 szprychy, prawie każda miała inne długosći gwintów i długości szprych i szlag człowieka trafiał na taką robote jak termin leci, no niby można koło zrobić na tensometr porównywać, traci sie mase czasu , ale zwracam uwage przy okazji na sprawdzanie długosci i gwintu i szprych coby niespodzianek nie było jak ktoś ciągnie po równo a wychodzi byle jak.
Oryginalne DT - czarne szprychy mają czarny gwint cały na końcu takze czarno , srebrne srebrny, gwint - część walcowana dorabiana nie jest idealnie gładka taki lekko "szarpany " inny odcień srebrnego materiału i cięte szprychy są ostre..
Walcowane szprychy - gwinty nie są złe ,ale jak ktoś to zrobi wszystkie równo i obetnie także równo, jak nie to wynikają ładne łamigłówki czasem .
P.S.
moze te 6 jest innej długośći na stronie.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#283
Posted 05 April 2012 - 21:17
Założyłem nową piaste do koła shimano przód 16 szprych, i dałem do wycentrowania. Niestety okazało się że szprychy które wcześniej były na lewej stronie piasty są teraz na prawej. Ma to znaczenie o tyle że teraz szprycha wychodzi od nypla pod sporym kątem, wygląda to tak:
Zanim wyrzuce kolejną kase na centrowanie, proszę poradźcie czy stanowi to jakieś zagrożenie dla żywotności koła (nypli/szprych) czy mogę śmiało na tym jeździć?
#286
Posted 05 April 2012 - 22:11
2. pęknie nypel
3. tak nie może być
4. gratuluje że tak zrobił - w sumie zrobił to co mu dałeś, Pan kazał , Kali zrobił , czasem człowiek potrafi sie zamyśleć i nie zwrócić uwagi.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#287
Posted 05 April 2012 - 22:21
Czy po prostu jestem sam sobie winien i jak się nie podoba to "paszoł won" ?
---edit---
Dobra, mniejsza z tym, to w sumie retoryczne pytania, wszystko zależy na kogo się trafi.
Dzięki za pomoc.
#288 Gosc_marvelo_*
Posted 06 April 2012 - 01:21
Według niektórych znawców tematu (chyba pisał o tym Jobst Brandt), tak właśnie to powinno wyglądać i zaleca on nawet doginanie szprych w kierunku kołnierza piasty zaraz za nyplem oraz wokół kołnierza piasty.
Skąd teza o zamienieniu szprych stronami?
A może jest to świadoma robota serwisanta, który postępował właśnie według tych zaleceń?
A tak na marginesie, przecież każda szprycha tradycyjna jest przy główce zgięta o 90 stopni i jakoś jej to nie szkodzi.
Spike, w którym miejscu miałaby pęknąć szprycha i dlaczego?
#289
Posted 06 April 2012 - 06:39
edit.
dobra znalazłem pęknięty kołnierz. z tego co zrozumiałem, gość przy montowaniu piasty przekręcił ją na drugą stroną niż była oryginalnie.
http://rayhosler.wor...ategory/repair/
#290
Posted 06 April 2012 - 07:20
Przepraszam, że się wtrącę, ale ja tu żadnego problemu nie widzę.
Według niektórych znawców tematu (chyba pisał o tym Jobst Brandt), tak właśnie to powinno wyglądać i zaleca on nawet doginanie szprych w kierunku kołnierza piasty zaraz za nyplem oraz wokół kołnierza piasty.
Skąd teza o zamienieniu szprych stronami?
A może jest to świadoma robota serwisanta, który postępował właśnie według tych zaleceń?
A tak na marginesie, przecież każda szprycha tradycyjna jest przy główce zgięta o 90 stopni i jakoś jej to nie szkodzi.
Spike, w którym miejscu miałaby pęknąć szprycha i dlaczego?
Myśle że nie masz pojęcia o budowaniu kół
1. nypel , wraz ze szprychą ma tworzyć linie prostą do obręczy, wtedy siła rozkłada sie idealnie liniowo.
Z tego powodu firmy wiercą otwory w obręczach pod kątem w kierunku przewidywanego kołnierza piasty aby uzyskać właśnie linie prostą - wiercenie niesymetryczne.
2. Zdarzają sie obręcze wiercone specjalnie symetrycznie pod np. przednie piasty z węższymi kołnierzami, lub pod system 16/8 , ale nawet wtedy jak zastosujemy normalną piaste to zagięcie szprychy za nyplem będzie minimalne.
3. Za duże zgięcie - szprychy , tak jak to widać na fotce sugeruje nam że pomylono strony zaplatania - co należy sprawdzić przekładając szprychy odwrotnie.
4. przy montażu kół na normalnych nyplach np Cn Spoke mi sie zdarzało że szprycha lekko był zagięta, ale było tyo minimalnie widoczne .
Co wtedy ??
Ano istnieją takie nyple jak Sapim Polyax, które główke mają wykonaną tak iż w momencie naciągania szprychy , ta główka ustawia sie w jednej lini ze szprychą ,
Nie mnie jednak większość firm wierci już tak obręcze że stosując normalne nyple DT, Mac itd nie mamy prawie żadnego zagięcia.
Zagięcie osłabia nam szpryche oraz obręcz.
przykład:
https://picasaweb.go...629792664128930
w tym przypadku jeśli by miało miejsce zagięcie, mogłoby przy dużym naciągu spowodować uszkodzenie obręczy
to jest zrobione prawidłowo prawie idealne
https://picasaweb.go...801595119702082
W przypadku obręczy płaskich nie da sie nawiercić otworów pod większym kątem bo osłabiło by to ścianke obręczy i wtedy widać delikatne zagięcie szprychy, ale jest to mało zauważalne i dopuszczalne - wtedy najlepiej zastosować Sapima Polyax.
https://picasaweb.go...194172720158018
W przypadku koła Tomka widać wyrażnie, nypel próbuje iść w drugą strone , a szprycha w drugą - tak wynika ze zdjęć.
Więc jak ktoś czegoś nie zrozumiał to ja już nie pomoge
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#292 Gosc_marvelo_*
Posted 06 April 2012 - 16:25
Zaplatając samemu koła zawsze zwracałem na to uwagę, czasem jeszcze dla pewności wkładając najpierw sam nypel w gniazdo i obserwując, w którą stronę się układa (czasem asymetria jest minimalna).
Ponieważ nie mam żadnego pojęcia o budowaniu kół, dużo na ten temat czytam, i właśnie ostatnio wyczytałem w książce "The Bicycle Wheel" Jobsta Brandta o tym doginaniu szprych, co ma na celu redukcję naprężeń. W przypadku wysokich i szeroko rozstawionych kołnierzy piasty sama asymetria obręczy może nie być wystarczająca.
Ponieważ nie mam pojęcia o budowaniu kół, we wszystkich trzech rowerach, którymi jeżdżę mam koła samodzielnie zaplecione i wycentrowane, i dzięki temu widzę jakie działania przynoszą jakie skutki. Do tej pory nie pękła mi jeszcze żadna szprycha ani nypel, a koła wymagają tylko minimalnych okazjonalnych korekt. A popełniałem już różne grzechy, jak np. za krótka szprycha w połączeniu z aluminiowym nyplem (bo zaufałem panu w profesjonalnym sklepie przy doborze długości), powtórne użycie szprych (cieniowanych) po przebiegu kilkudziesięciu tys. km., czy nawet szprych (znów cieniowanych, czyli o małej sztywności skrętnej), które przy odkręcaniu starych opornych aluminiowych nypli trochę się skręciły, zanim nypel puścił. Robiłem to świadomie albo z oszczędności, albo z ciekawości, albo żeby zadać kłam niektórym teoriom. Gdybym robił koła komercyjnie, pewnie bym tak nie postąpił, ale na własnej skórze mogę ryzykować (jak na razie żadne koło mi się nie zapadło).
A wracając do naszego przypadku, to gdybyśmy to zostawili tak jak jest, to chyba najbardziej widocznym skutkiem będzie pofałdowanie bocznych powierzchni obręczy i jej niepotrzebne naprężenia, o szprychy i nyple byłbym spokojny (no chyba że szprycha dużo za krótka i nypel aluminiowy). Czy tak minimalne wygięcie szprychy, i przecież nie na samym gwincie, może ją w znaczący sposób osłabić?
A czy serwisant zauważył, że koło jest źle zaplecione? Możliwe, że nie, albo dopiero jak dociągał szprychy, i wtedy sam świadomie podoginał je przy nyplach, aby te naprężenia nieco zniwelować.
I jeszcze jedno, Spike, odrobinę wyrozumiałości, ja się do błędu (a raczej nieuwagi) przyznaję, a do obrażalskich nie należę, ale przed wygłoszeniem ogólnych sądów pod czyimś adresem chwilę się zastanów.
#293
Posted 06 April 2012 - 16:48
Tylkę że szprychy w tym kole nie przeplata się przez piasteZwłaszcza, że opis Tom'ka jest trochę niejasny i jakby od drugiej strony (ponieważ szprychę przeplata się najpierw przez piastę, to bardziej logiczne byłoby stwierdzenie, że zamieniono szprychy stronami przy obręczy).
Mają prosty łebek i można piaste uwolnić bez całkowitego wykręcania szprychy z obręczy.
#294 Gosc_marvelo_*
Posted 06 April 2012 - 18:36
Więc gdyby serwisant zauważył Twoją pomyłkę od razu, przełożenie szprych byłoby dużo łatwiejsze, niż przy klasycznej piaście i powinien to zrobić "bez szemrania" i nawet za to nie policzyć (lub symbolicznie).
I jak, rozkręciłeś już to koło, czy decydujesz się na nim jeździć? Ciekaw jestem, jak wyglądają powierzchnie hamulcowe i czy są bardzo pofałdowane (co i tak często ma miejsce przy lekkich obręczach i mocnym naciągu). Obręczy pewnie to nie służy, ale szprychom jest chyba wszystko jedno i i tak to zniosą.
#295
Posted 06 April 2012 - 19:36
Powierzchnie hamulcowe są ok, obręcz jest laminowana karbonem więc tak łatwo się nie pofałduje.
#297
Posted 31 July 2012 - 16:39
Mam taki problem z tylnym kołem, że szprychy od strony kasety są mocno napięte, a szprychy po drugiej stronie dużo słabiej - aby koło nie było przesunięte zbyt blisko lewych widełek. Dochodziło czasem nawet do tego, że jedna lub więcej szprych z tych mniej napiętych, całkiem się luzowały (nypel dał się obracać palcami), ale nie powodowało to rozcentrowania koła, przy którym obręcz ocierałaby o hamulec. Co więcej, podczas mocniejszego pedałowania, np. na podjazdach, słychać trzeszczenie tylnego koła. Wydaje mi się, że to wina szprych zbyt słabo napiętych.
Co w takiej sytuacji zrobić: naciągnąć szprychy po lewej stronie jeszcze bardziej i nie przejmować się tym, że koło nie jest symetrycznie między widełkami? Czy może jest inny sposób? Np. zmiana sposobu zaplotu?
Koła są składane: obręcze Veltec Volare, piasty Chosen, szprychy w tylnym kole - Sapim Race, 24H. Koła są bardzo lekkie - ok. 1350 g, ale mało sztywne.
Pozdrawiam
#298
Posted 31 July 2012 - 22:14
2. koło z opisu wynika że zostało za słabo naciągnięte, co może spowodować pękanie szprych, uszkodzenie trwałe - odkształcenie obręczy
3, Chcesz porady ?? znajdź serwis z tensometrem i sprawdź naciąg , od strony napędu powinien wynosić ok 90-100 kgf
Po naciągnieciu prawidłowym można dać po kropli kleju na szczeline nypel/szprycha
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#300 Gosc_marvelo_*
Posted 28 August 2012 - 15:00
http://lenni.info/edd/