Jump to content


Zaplatanie kol


422 replies to this topic

#281 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 12 March 2011 - 22:20

w większej paczce ?? zależy kto im sprzedał , sprawdź szprychy.
druga sprawa , obręcz może być taka sobie, ja nie umiem teoretyzować jak w łapie nie mam.

Dlaczego pytałem sie o szprychy bo jest firma "A"co wyprzedaje szprychy DT z magazynu i kupujesz je normalnie podajesz długość ale okazuje sie że oni przerabiają szprychy walcują na określoną długość i to właśnie DT- metoda a co tam sprzedamy i tyle..

Dostałem ostatnio właśnie zamówione szprychy do kół pokazowych , nie zwróciłem uwagi na gwinty jakieś takie były ...... ale czas leciał i co ??
Zaplotłem koło i wyglądało to jak koło drabiniaste, już miałem dzwonić do Harfy że obręcze są jajowate , ale Na 32 szprychy, prawie każda miała inne długosći gwintów i długości szprych i szlag człowieka trafiał na taką robote jak termin leci, no niby można koło zrobić na tensometr porównywać, traci sie mase czasu , ale zwracam uwage przy okazji na sprawdzanie długosci i gwintu i szprych coby niespodzianek nie było jak ktoś ciągnie po równo a wychodzi byle jak.

Oryginalne DT - czarne szprychy mają czarny gwint cały na końcu takze czarno , srebrne srebrny, gwint - część walcowana dorabiana nie jest idealnie gładka taki lekko "szarpany " inny odcień srebrnego materiału i cięte szprychy są ostre..

Walcowane szprychy - gwinty nie są złe ,ale jak ktoś to zrobi wszystkie równo i obetnie także równo, jak nie to wynikają ładne łamigłówki czasem .

P.S.
moze te 6 jest innej długośći na stronie.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#282 elziomallo

elziomallo
  • Użytkownik
  • 97 posts
  • SkądMiasto Świętej Wieży

Posted 12 March 2011 - 23:28

Dzięki, nie wiedziałem o takich praktykach. Sprawdzę i dam znać.

Dla porządku dodam że to pierwsze moje koło, może to jest wyjaśnieniem bubla ;]

#283 Tom'ek

Tom'ek
  • Użytkownik
  • 377 posts
  • SkądWieszowa

Posted 05 April 2012 - 21:17

Narobiłem ambarasu i potrzebuje opinii :oops:
Założyłem nową piaste do koła shimano przód 16 szprych, i dałem do wycentrowania. Niestety okazało się że szprychy które wcześniej były na lewej stronie piasty są teraz na prawej. Ma to znaczenie o tyle że teraz szprycha wychodzi od nypla pod sporym kątem, wygląda to tak:
Dołączona grafika Dołączona grafika

Zanim wyrzuce kolejną kase na centrowanie, proszę poradźcie czy stanowi to jakieś zagrożenie dla żywotności koła (nypli/szprych) czy mogę śmiało na tym jeździć?

#284 pimpf

pimpf
  • Użytkownik
  • 415 posts
  • SkądwAw

Posted 05 April 2012 - 21:28

po pierwsze przychodzi do głowy żeby zareklamować... (przynajmniej ja bym tak zrobił) W końcu zapłaciłes za to więc powinno być tak jak trzeba a nie tak jak może być...

każdy dźwiga swoje brzemię
HongFu HF-FM039 - 6871,2g
Radon ZR Race - 8222,8g


#285 Tom'ek

Tom'ek
  • Użytkownik
  • 377 posts
  • SkądWieszowa

Posted 05 April 2012 - 21:42

Tylko że to ja osobiście założyłem tak te szprychy, a do serwisu oddałem tylko wycentrować.
Chociaż z drugiej strony, gościu powinien się zorientować przed wycentrowaniem że coś jest nie tak, a nie po zakończeniu roboty... hmm

#286 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 05 April 2012 - 22:11

1. pęknie szprycha
2. pęknie nypel
3. tak nie może być
4. gratuluje że tak zrobił - w sumie zrobił to co mu dałeś, Pan kazał , Kali zrobił , czasem człowiek potrafi sie zamyśleć i nie zwrócić uwagi.

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#287 Tom'ek

Tom'ek
  • Użytkownik
  • 377 posts
  • SkądWieszowa

Posted 05 April 2012 - 22:21

Czyli mogę te koło zwrócić i oczekiwać zniżki przy powtórnym centrowaniu?
Czy po prostu jestem sam sobie winien i jak się nie podoba to "paszoł won" ?
---edit---
Dobra, mniejsza z tym, to w sumie retoryczne pytania, wszystko zależy na kogo się trafi.
Dzięki za pomoc.

#288 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 06 April 2012 - 01:21

Przepraszam, że się wtrącę, ale ja tu żadnego problemu nie widzę.
Według niektórych znawców tematu (chyba pisał o tym Jobst Brandt), tak właśnie to powinno wyglądać i zaleca on nawet doginanie szprych w kierunku kołnierza piasty zaraz za nyplem oraz wokół kołnierza piasty.
Skąd teza o zamienieniu szprych stronami?
A może jest to świadoma robota serwisanta, który postępował właśnie według tych zaleceń?
A tak na marginesie, przecież każda szprycha tradycyjna jest przy główce zgięta o 90 stopni i jakoś jej to nie szkodzi.
Spike, w którym miejscu miałaby pęknąć szprycha i dlaczego?

#289 Hrehor

Hrehor
  • Użytkownik
  • 503 posts
  • SkądKraków

Posted 06 April 2012 - 06:39

hmm, sęk chyba w tym, że szprycha przy kołnierzu piasty jest jakby 'gładka' a tam są zwoje. Pozatym jest problem taki, że szprycha szprychą, ale nypel jak to wytrzyma...? po pierwsze tam jest gwint, a po drugie, o ile przy kołnierzu może się zgiąć, to kołnierz raczej nie pęknie, na 4x jak się zaplata to szprychy np. z tego co kojarzę przy kołnierzach i tak się wyginają na główce szprychy obok.

edit.

dobra znalazłem pęknięty kołnierz. z tego co zrozumiałem, gość przy montowaniu piasty przekręcił ją na drugą stroną niż była oryginalnie.

http://rayhosler.wor...ategory/repair/

#290 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 06 April 2012 - 07:20

Przepraszam, że się wtrącę, ale ja tu żadnego problemu nie widzę.
Według niektórych znawców tematu (chyba pisał o tym Jobst Brandt), tak właśnie to powinno wyglądać i zaleca on nawet doginanie szprych w kierunku kołnierza piasty zaraz za nyplem oraz wokół kołnierza piasty.
Skąd teza o zamienieniu szprych stronami?
A może jest to świadoma robota serwisanta, który postępował właśnie według tych zaleceń?
A tak na marginesie, przecież każda szprycha tradycyjna jest przy główce zgięta o 90 stopni i jakoś jej to nie szkodzi.
Spike, w którym miejscu miałaby pęknąć szprycha i dlaczego?


Myśle że nie masz pojęcia o budowaniu kół

1. nypel , wraz ze szprychą ma tworzyć linie prostą do obręczy, wtedy siła rozkłada sie idealnie liniowo.
Z tego powodu firmy wiercą otwory w obręczach pod kątem w kierunku przewidywanego kołnierza piasty aby uzyskać właśnie linie prostą - wiercenie niesymetryczne.
2. Zdarzają sie obręcze wiercone specjalnie symetrycznie pod np. przednie piasty z węższymi kołnierzami, lub pod system 16/8 , ale nawet wtedy jak zastosujemy normalną piaste to zagięcie szprychy za nyplem będzie minimalne.
3. Za duże zgięcie - szprychy , tak jak to widać na fotce sugeruje nam że pomylono strony zaplatania - co należy sprawdzić przekładając szprychy odwrotnie.
4. przy montażu kół na normalnych nyplach np Cn Spoke mi sie zdarzało że szprycha lekko był zagięta, ale było tyo minimalnie widoczne .
Co wtedy ??
Ano istnieją takie nyple jak Sapim Polyax, które główke mają wykonaną tak iż w momencie naciągania szprychy , ta główka ustawia sie w jednej lini ze szprychą ,

Nie mnie jednak większość firm wierci już tak obręcze że stosując normalne nyple DT, Mac itd nie mamy prawie żadnego zagięcia.

Zagięcie osłabia nam szpryche oraz obręcz.

przykład:
https://picasaweb.go...629792664128930

w tym przypadku jeśli by miało miejsce zagięcie, mogłoby przy dużym naciągu spowodować uszkodzenie obręczy

to jest zrobione prawidłowo prawie idealne
https://picasaweb.go...801595119702082

W przypadku obręczy płaskich nie da sie nawiercić otworów pod większym kątem bo osłabiło by to ścianke obręczy i wtedy widać delikatne zagięcie szprychy, ale jest to mało zauważalne i dopuszczalne - wtedy najlepiej zastosować Sapima Polyax.

https://picasaweb.go...194172720158018

W przypadku koła Tomka widać wyrażnie, nypel próbuje iść w drugą strone , a szprycha w drugą - tak wynika ze zdjęć.

Więc jak ktoś czegoś nie zrozumiał to ja już nie pomoge

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#291 oszo

oszo
  • Użytkownik
  • 67 posts
  • Skądmałopolska

Posted 06 April 2012 - 10:56

SPIKE ma całkowitą rację, nie wnikaj czyja wina, tylko oddaj koło do przesznurowania.
Później tylko zwiększysz koszty jak zaczną pękać szprychy, nyple.

#292 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 06 April 2012 - 16:25

Przepraszam, biję się w piersi. Tak to jest, jak się pisze posty w środku nocy. Dopiero dzisiaj zwróciłem uwagę na przesunięcie otworów w obręczy (na zdjęciu widać to wystarczająco wyraźnie) i że faktycznie zaplatający pomylił strony. Nawet nie brałem takiej możliwości pod uwagę. Zwłaszcza, że opis Tom'ka jest trochę niejasny i jakby od drugiej strony (ponieważ szprychę przeplata się najpierw przez piastę, to bardziej logiczne byłoby stwierdzenie, że zamieniono szprychy stronami przy obręczy).

Zaplatając samemu koła zawsze zwracałem na to uwagę, czasem jeszcze dla pewności wkładając najpierw sam nypel w gniazdo i obserwując, w którą stronę się układa (czasem asymetria jest minimalna).

Ponieważ nie mam żadnego pojęcia o budowaniu kół, dużo na ten temat czytam, i właśnie ostatnio wyczytałem w książce "The Bicycle Wheel" Jobsta Brandta o tym doginaniu szprych, co ma na celu redukcję naprężeń. W przypadku wysokich i szeroko rozstawionych kołnierzy piasty sama asymetria obręczy może nie być wystarczająca.

Ponieważ nie mam pojęcia o budowaniu kół, we wszystkich trzech rowerach, którymi jeżdżę mam koła samodzielnie zaplecione i wycentrowane, i dzięki temu widzę jakie działania przynoszą jakie skutki. Do tej pory nie pękła mi jeszcze żadna szprycha ani nypel, a koła wymagają tylko minimalnych okazjonalnych korekt. A popełniałem już różne grzechy, jak np. za krótka szprycha w połączeniu z aluminiowym nyplem (bo zaufałem panu w profesjonalnym sklepie przy doborze długości), powtórne użycie szprych (cieniowanych) po przebiegu kilkudziesięciu tys. km., czy nawet szprych (znów cieniowanych, czyli o małej sztywności skrętnej), które przy odkręcaniu starych opornych aluminiowych nypli trochę się skręciły, zanim nypel puścił. Robiłem to świadomie albo z oszczędności, albo z ciekawości, albo żeby zadać kłam niektórym teoriom. Gdybym robił koła komercyjnie, pewnie bym tak nie postąpił, ale na własnej skórze mogę ryzykować (jak na razie żadne koło mi się nie zapadło).

A wracając do naszego przypadku, to gdybyśmy to zostawili tak jak jest, to chyba najbardziej widocznym skutkiem będzie pofałdowanie bocznych powierzchni obręczy i jej niepotrzebne naprężenia, o szprychy i nyple byłbym spokojny (no chyba że szprycha dużo za krótka i nypel aluminiowy). Czy tak minimalne wygięcie szprychy, i przecież nie na samym gwincie, może ją w znaczący sposób osłabić?

A czy serwisant zauważył, że koło jest źle zaplecione? Możliwe, że nie, albo dopiero jak dociągał szprychy, i wtedy sam świadomie podoginał je przy nyplach, aby te naprężenia nieco zniwelować.

I jeszcze jedno, Spike, odrobinę wyrozumiałości, ja się do błędu (a raczej nieuwagi) przyznaję, a do obrażalskich nie należę, ale przed wygłoszeniem ogólnych sądów pod czyimś adresem chwilę się zastanów.

#293 Tom'ek

Tom'ek
  • Użytkownik
  • 377 posts
  • SkądWieszowa

Posted 06 April 2012 - 16:48

Zwłaszcza, że opis Tom'ka jest trochę niejasny i jakby od drugiej strony (ponieważ szprychę przeplata się najpierw przez piastę, to bardziej logiczne byłoby stwierdzenie, że zamieniono szprychy stronami przy obręczy).

Tylkę że szprychy w tym kole nie przeplata się przez piaste :)
Mają prosty łebek i można piaste uwolnić bez całkowitego wykręcania szprychy z obręczy.

#294 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 06 April 2012 - 18:36

Nie wiedziałem, a na zdjęciu piasty nie widać.
Więc gdyby serwisant zauważył Twoją pomyłkę od razu, przełożenie szprych byłoby dużo łatwiejsze, niż przy klasycznej piaście i powinien to zrobić "bez szemrania" i nawet za to nie policzyć (lub symbolicznie).

I jak, rozkręciłeś już to koło, czy decydujesz się na nim jeździć? Ciekaw jestem, jak wyglądają powierzchnie hamulcowe i czy są bardzo pofałdowane (co i tak często ma miejsce przy lekkich obręczach i mocnym naciągu). Obręczy pewnie to nie służy, ale szprychom jest chyba wszystko jedno i i tak to zniosą.

#295 Tom'ek

Tom'ek
  • Użytkownik
  • 377 posts
  • SkądWieszowa

Posted 06 April 2012 - 19:36

Raczej rozkręcę, nyple aluminiowe więc może być różnie. Ciekaw jestem czy on (ten w serwisie) wygiął te szprychy specjalnie czy same się takie zrobiły przy naciąganiu, jest to możliwe?
Powierzchnie hamulcowe są ok, obręcz jest laminowana karbonem więc tak łatwo się nie pofałduje.

#296 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 06 April 2012 - 20:43

Stożek tej obręczy to carbon, czyż nie? Jeżeli tak to jazda na tak źle zaplecionym kole poskutkuje pęknięciem obręczy przy oczku.

#297 RAFAL10

RAFAL10
  • Użytkownik
  • 39 posts
  • SkądGorlice

Posted 31 July 2012 - 16:39

Witam,

Mam taki problem z tylnym kołem, że szprychy od strony kasety są mocno napięte, a szprychy po drugiej stronie dużo słabiej - aby koło nie było przesunięte zbyt blisko lewych widełek. Dochodziło czasem nawet do tego, że jedna lub więcej szprych z tych mniej napiętych, całkiem się luzowały (nypel dał się obracać palcami), ale nie powodowało to rozcentrowania koła, przy którym obręcz ocierałaby o hamulec. Co więcej, podczas mocniejszego pedałowania, np. na podjazdach, słychać trzeszczenie tylnego koła. Wydaje mi się, że to wina szprych zbyt słabo napiętych.

Co w takiej sytuacji zrobić: naciągnąć szprychy po lewej stronie jeszcze bardziej i nie przejmować się tym, że koło nie jest symetrycznie między widełkami? Czy może jest inny sposób? Np. zmiana sposobu zaplotu?

Koła są składane: obręcze Veltec Volare, piasty Chosen, szprychy w tylnym kole - Sapim Race, 24H. Koła są bardzo lekkie - ok. 1350 g, ale mało sztywne.

Pozdrawiam

#298 SPIKE

SPIKE

    Spike

  • Użytkownik
  • 4,693 posts
  • SkądKraków

Posted 31 July 2012 - 22:14

1. to koła tak sądze na ok 70 - 80 kg rowerzysty
2. koło z opisu wynika że zostało za słabo naciągnięte, co może spowodować pękanie szprych, uszkodzenie trwałe - odkształcenie obręczy
3, Chcesz porady ?? znajdź serwis z tensometrem i sprawdź naciąg , od strony napędu powinien wynosić ok 90-100 kgf

Po naciągnieciu prawidłowym można dać po kropli kleju na szczeline nypel/szprycha

Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów  www.velotech.pl   

Serwis rowerowy - Kraków  tel: 666-316-604[email protected]

Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!!  w godz. - 12.oo - 19.oo


#299 RAFAL10

RAFAL10
  • Użytkownik
  • 39 posts
  • SkądGorlice

Posted 01 August 2012 - 07:37

Dzięki za poradę. Ja ważę ok. 70 kg, czasem nawet trochę mniej. Pozdrawiam.

#300 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 28 August 2012 - 15:00

Znalazłem ostatnio fajny kalkulator do szprych, ze sporą bazą wymiarów piast i obręczy (Velicity, Rigida, Sun).
http://lenni.info/edd/



Reply to this topic