Zaplatanie kol
#301
Napisano 28 sierpień 2012 - 19:56
marvelo, ja od dłuższego czasu używam takiego http://www.prowheelb...ngthcalculator/
Jest dosyć prosty i baze ma , choć powiem od razu ze z kalkulatora korzystam teoretycznie bo szprychy i tak dobieram po swojemu, ale kalkulator przynajmniej daje mi jako taką orientacje.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#302 Gosc_marvelo_*
Napisano 29 sierpień 2012 - 14:07
ERD jest bardziej umowne, bo jest to średnica okręgu wyznaczonego przez końce szprych w optymalnie zaplecionym kole, czyli mniej więcej NSD + 2 x wysokość główki nypla.
#303
Napisano 29 sierpień 2012 - 20:30
Poza tym Ty masz tam wpisać ERD, dla przykladu masz obręcz Kinlin xr-300 - erd http://fairwheelbike...rim-p-1216.html
a teraz z tej strony http://www.prowheelb...ngthcalculator/ wybierz z katalogu tą obręcz i to samo jest.
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#304
Napisano 29 sierpień 2012 - 20:40
#305
Napisano 07 październik 2012 - 13:05
Niech mi ktos wyjasni co robie zle
2 rozne kalkulatory podaja to sama dlugosc szprych 261/262 i 262/261 . Zaplatam i KAZDA szprycha wychodzi z nypla w strone tasmy. Te , ktore mialy byc krotsze bardziej , te drugie mniej. Zaplecione kolo ( przed centrowaniem ) nie ma zadnego bicia pionowego i nieduze boczne - ale nie jest to klasyczne " silne zwichrowanie"
Szprychy wychodza od 1 do 2 mm ( nie sa dociagniete, kolo jest nieosiowe itp ) - jak zaczne dociagac to wyjda na 3-4 mm !!!
Dane :
Piasta Shimano XT FHM 756 A 6 srub tyl i HBM 756 przod .
Szprychy Sapim leader 2mm , nyple mosiezne
Obrecz : DT SWISS 445D c66 ( OEM Specialized )
Srednica obreczy : 532mm , osadzenie nypla 4mm ( czyli ERD 540mm )
Zaplot : 3 krzyze
CO JEST NIE TAK ???????
PS mialem i tak "sajgon" , bo szprychy maja nierowna dlugosc gwintu....
#306
Napisano 07 październik 2012 - 14:24
#307
Napisano 07 październik 2012 - 14:43
Jesli przyjmiemy naciecie jako koniec nypla - to juz teraz bywa i po 3mm - a jak zaczne dociagac na osiowosc i centrowac ??
Zajrzalem Fulcrumom po tasiemke ( :roll: ) i tez niektore wystaja tak samo - i sa zalane jakims niebieskim "blokerem".
Jak tak popatrzylem na nypel, szpryche i "wystawanie" - to wychodzi, ze teraz max gwint , ktory trzma szpryche to 5-6 mm :-?
Tylko pytanie : Sapim'a i ProWheelBuilder'a kalkulatory podaja identyczne dane . A szprychy wyglada,ze za dlugie ...
tu place 0,70€ za sztuke, wiec pomylki nie sa smieszne :evil:
MOZE JA ERD ZLE MIERZE ???
#308
Napisano 07 październik 2012 - 15:11
http://wheelfanatyk....cceed-with.html
Ile szprych?
Przy 32 na kolo, dlugosci wychodza mi o 1-2mm krocej. Nie wiem na ile wymiary piast sa dokladne. Znalazlem pierwsze lepsze w necie.
#309
Napisano 07 październik 2012 - 15:32
Wszystkie za bardzo wystajace sa po stronie hamulca ( non drive ) - rzecz o kolach 26" :oops: - kolo przod ( tyl rozplotlem )- wiec wystaja tam, gdzie odleglosc centrum piasty do flanszy jest mniejsza.
Wszystkie od strony napedu sa ok ( jak na podanym www ) lub pol mm-1mm wyzej
Nie moge zalaczyc zdjecia limit .
32 szprychy.
Dokladne wymiary :
Obrecz. Srednica od kapsla do kapsla ( kolo jest idealnie okragle ) to 532 mm. Nypel od naciecia do kapsla 4mm - wiec ERD powinno byc 532+8=540
Piasta tyl 135mm : srednica otworow szprych 60 ( obie strony )
Od lewej (non drive) do flanszy 37mm
Od prawej do flanszy : 47
Uzyskane wyniki : 260 P 261 L
Przod : 100mm srednica otworow szprych 60 ( obie strony )
Od lewej (non drive) do flanszy 29
Od prawej do flanszy : 19
Uzyskane wyniki : 261 P 262 L
Dane z prowheelbuilder, Sapim podaje identyczne....
#310
Napisano 07 październik 2012 - 15:53
Nie zawsze się tak da. Głównie piasty maja czasem niemałe błędy w wykonaniu. Jak też budując koła z części że tak powiem z odzysku narażamy się na taki problem. W takim wypadku po prostu lekko podszifowuję wysokoobrotową szlifiereczką z kamieniem i po problemie. :-) Grunt tylko, by szprycha trzymała na jak największej ilości zwojów.(szprycha po wycentrowaniu koła ma być cała w nyplu)
#311
Napisano 07 październik 2012 - 16:00
Taka "zajawke" mam :
A moze ja naciagam za mocno ? i jak wezme kolo na "osiowanie" i centrowanie powinienem to robic przez odpuszczanie teraz, a potem ew dociagnac na "dobrze" .
Przyznam ( acz niechetnie) ,ze ja nigdy nic nie mialem niedokrecone... najwyzej gwint strzelil
#312
Napisano 07 październik 2012 - 16:40
Petri, pisałeś że szprychy mają nierowną dł gwintu ?? na ile nierówna ? bo kiedyś zamówiełm szprychy Dt w Polskiej firmie , która juz nie jest dystrybutorem całe szczescie i ona po prostu robiła szprychy na okreslonśą dł i gwinty jakie dostałem różniły sie w dł 1-1,5 mm !!!! skandal był towar oddałem .
przy piastach Shimano jak opisujesz powinieneś dać 260/262 albo 258/260 zależnie od wysokości profilu obręczy, czasem kalkulator policzy ....... sobie a praktyka sobie , dlatego nigdy nie proponuje robić samemu , żeby nie iść w koszty dodatkowe.
z moich obliczeń przód wyszedł na 259.9/260,9 i tutaj ja próbowalbym właśnie zapleść 260/262 , a jesli by mi miało wystawać ponad 1 mm to 258/260
Po drugie jak opisujesz to masz na bank za długie szprychy i przed montażem trzeba było zmierzyć ich długość przyrządem
Sapim Leader w Polsce kosztują coś 1 zł/sztuke z nyplem srebrne
obręcz ma sie ugiać ?? a co to gumowe koła maja być ?? jakim cudem obręcz naprężona spzrychami moze sie ugiąć - spróbuj , raczej sie złamie w bok niż w pionie
h/k , szlifiereczką to se można kola w marketach podcinać :-P
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#313
Napisano 07 październik 2012 - 17:25
Tya, zmierzyc przyrzadem - w Finlandii ????
Mozesz isc do "zaplatacza"- podobno bdb. Jak nie kupisz u niego piast ( powiedzmy p+t deore 525 za 80-100e ) , szprych (po 1 euro szt za Sapim Leader ) i obreczy Mavic 117 (po 50 e za szt) to ci nie zaplecie po 50 euro za kolo . Witaj w Tampere.
Nastepny dobry zaplatacz jest 3 godziny samochodem stad.
Dlatego 90% narodu jezdzi tu na fabrycznych.
Najbardziej oplacalne jest kupic gotowe kola za 120-150 e i jak sie zepsuje cokolwiek - wyrzucic , i kupic nowe za 120-150 e ...
I tak robilem, tylko zachcialo mi sie "serwisowalnych" kol . Juz mnie wyszlo jak niezle Mavici albo Fulcrumy
Zmierzylem wszystko dokladnie :
Szprychy maxymalnie wystaja 3mm ponad naciecie , ok 1-1,5 mm ponad nypel.
Tylko te non-drive (lewe )
Te "drugie" sa bardzo OK, lub wystaja ciut ciut poza nypel.
W mojej opinii Sapim leader to gowno.
"anoda" nierowna, gwinty nierowne najmniejsze dotkniecie kluczem i juz sa srebrne, nie czarne...
@ SPIKE : spale papieroska i napisze na Priv'a.
psy szczekaja, a karawana jedzie dalej.
porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos.
#314
Napisano 07 październik 2012 - 18:56
50Eu za koło ?? a jest tam gdzie wolny etat , szukam gdzieś za granicą :mrgreen: bo tu marudzą przy cenie 50 zł za koło highend !
spóbuj tak, nakręcić nyple wszystkie na szprychy równo do końca gwintu a następnie równo po 2 lub 1 pełny obrót nypla naciągaj wszystkie po kolei
po naciągnięciu równo do w miare sensownego naciagu sprawdź symetrie kola , bujnie na boki w pionie
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#315 Gosc_marvelo_*
Napisano 08 październik 2012 - 00:13
A trzeba powiedzieć, że nie zawsze można liczyć na to, że szprycha bez oporu będzie wystawać ponad górny koniec nypla na więcej niż 1 mm, czasem nawet mniej.
Przed chwilą sprawdziłem kilka kombinacji szprychy Mach 2 mm i różne nyple 12 mm (Cn Alu, Mach (stal?), Cn mosiądz, Dt Alu, Sapim (chyba?) mosiądz. Wkręcałem te nyple po kolei na szprychę do oporu. Po zrównaniu się końca szprychy z końcem nypla liczyłem, ile obrotów jeszcze da się wykonać palcami. Rozbieżności były duże. W Dt Alu można zrobić jeszcze 4 pełne obroty, w nyplu Sapim (chyba jest to model Polyax) żadnego, w pozostałych 1,5 - 2 obrotów. Dalej pojawia się znaczny opór, który wprawdzie w nieobciążonej szprysze da się pokonać chwytając szprychę kombinerkami i kręcąc kluczem, ale w gdy dołączy się naturalny opór gwintu, który pojawia się przy silnym naciągu, to już może być nie do pokonania i będzie powodował tylko skręcanie się szprychy, zwłaszcza cieniowanej i znacznie utrudniał drobne korekty.
Dlatego dobierając długość szprychy warto brać pod uwagę także model nypla.
Użytkuję dwa koła (przednie), w których szprychy są za krótkie, jedno w góralu, drugie w szosówce. Nypel ledwie zakrywa gwint na szprysze, co oznacza jakieś 12 obrotów (z około 20 gdy szprycha zrównuje się z końcem nypla). Dodam, że w obu kołach nyple są aluminiowe (Cn). Pytanie - dlaczego jeszcze nie pękają? Czekam i czekam i nic.
Czy tylko dlatego, że ważę 60 kg?.
#316
Napisano 08 październik 2012 - 00:18
psy szczekaja, a karawana jedzie dalej.
porzadek jest domena prostych umyslow, tylko geniusz ogarnie chaos.
#317
Napisano 08 październik 2012 - 07:31
a propo wkrecania nypla, ja pisałem o wstenym nakręceniu nypla na szpryche , czyli dół nypla ma sie zrównać z dołem gwintu ( nie główka !!!!! ) i od tego momentu rozpoczynamy dalsze naprężanie.
dobry dobór wystepuje wtedy jeśli po naprężeniu max szprycha równa sie z główką nypla , albo z przecięciem, oczywiscie wystawanie na ok 0.5 mm może być.
to jest wtedy jeśli koło jest naprawde zrobione na Max !!!! gdzie nie trzeba po jazdach naciagać , równać itd , czyli tak jak ja robie , bo pózniejsze dociąganie może być niemożliwe jeśli kończy sie gwint.
inna sprawa długoscgwinty szprychy m np Mac 424 ma dosyć długi ten gwint i dając np nyple tej firmy 14 mm mam naprawde dobre polącznenie i mocne .
Przykład, chłopak na kołach Sword bral udział w karambolu na wyścigu Doliną Popradu wpadł na kolesia, przednie koło szprycha pękła po środku !! na płaskim odcinku , więc siła byla spora , druga szprycha pozaginana, ani nypel , ani gwint nie został zerwany, po wymianie, wyrównaniu tensometrem , koło dalej proste , co też dowodzi faktu że jak sie zrobi okragłe koło i równo wszystko naciągnie to mamy większą szanse że przetrwa, na co zwrócić trzeba szczególną uwage
Profesjonalny serwis i montaż kół do rowerów www.velotech.pl
Serwis rowerowy - Kraków tel: 666-316-604, [email protected]
Masz pytanie o koła - to zadzwoń najpierw !!!!!!! w godz. - 12.oo - 19.oo
#318
Napisano 08 październik 2012 - 16:08
#319
Napisano 08 październik 2012 - 16:47
SPIKE, ... A mysle, ze gwintu kazda szprycha ma w sam raz, ani za duzo ani tez - za malo.
JAK CALY GWINT SIEDZI W NYPLU TO TAK, bo jak nie to nie... tak sobie mysle .
ja mysle, ze ze wzgledow estetycznych, praktycznych i ekonomicznych ( choc nie znam aktualnego kursu implantow zebowych ) Spike ma racje - tyle, zeby nalezalo obcinac to szprycha z nypla nie powinna wystawac... Zwlaszcza jakby "dlubala" w tasmie "skutecznie".
Wtedy iloma zwojami nypel trzma szpryche ? 30%, 40% ?
Stad i ja robilem "afere" na ten temat.
Choc moj problem rozwiazal sie "samoistnie" - paczka Sapimow miala nyple 14 i w ogole byla "walnieta" ( rozmiar gwintu , zlazaca anoda... )- i odlozona na reklamacje- a ojciec szefa sklepu- ktory mi toto sprzedal- o tym nie wiedzial....
Dzisiaj Pan Syn wymienil bezplatnie szprychy na DT Champion 261 mm, nyple DT 12mm i wszystko gra i buczy ( kalkulatory podawaly 260/261 , ale chce miec 1 rozmiar na rezerwe ) .
Zamowilem sobie tensometr Park Tool'a, centrownice ( amortyzator napisal petycje w sprawie nieoklejania go tasmami ) :oops: i bede "rzezbil" jak na razie wszystko idzie tak jak powinno od poczatku :mrgreen: az sie geba smieje
jutro przychodza nowe opony na nowe kola ( schwalbe marathon mondial ) - tzn musze do rana wycentrowac....
A zalegla robota lezy.... :roll: :oops: :shock: :oops:
#320
Napisano 08 październik 2012 - 17:48
Sam sie ciagle douczam :-D