Skocz do zawartości


Zdjęcie

Koła Hookless


48 odpowiedzi w tym temacie

#1 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1963 postów
  • SkądWrocław

Napisano 20 październik 2020 - 08:20

Przyznaję, że temat kół w systemie hookless jest dla mnie nowością, wcześniej w ogóle się tym nie interesowałem. Wczoraj byłem rozmawiać o nowym TCRze i dowiedziałem się od sprzedawcy, że rower jest wyposażony w koła hookless, które co do zasady przeznaczone są do systemu bezdętkowego, a w dodatku nie wszystkie opony można na takie koło założyć. 

 

Więc przeglądam internet i faktycznie - Giant podaje, jakie opony rekomenduje, a jakich nie rekomenduje, bo nie spełniają wymogów technicznych. I tutaj uwaga: GP 5000 TL nie są rekomendowane. Ani przez Gianta ani przez Enve, nie wiem jak z innymi producentami kół.

 

Polecane przez Gianta są: Cadexy za 350 zł za sztukę, kilka modeli Gianta, których nie brałbym w ogóle pod uwagę jako użytkownik (chyba, że jednak powinienem?), Schwalbe Pro One i jedne Maxxisy. 

 

Więcej o kołach: Giant https://www.giant-bi...less-technology

a jeszcze fajniej: ENVE: https://www.enve.com...f_skimlinks.com

 

Bać się tego hookless czy się nie bać? Czy są tu użytkownicy tego systemu? Podobno opony zakłada się ekstremalnie ciężko. Jak to działa z oponami dętkowymi? Na ten moment ograniczony wybór opon jest dla mnie zasadniczym minusem.



#2 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3143 postów

Napisano 20 październik 2020 - 08:30

Do kół hookless można zakładać wyłącznie opony tubless. Spójrz na rysunki: https://www.wheelsfa...-24h-p0077.html



#3 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1963 postów
  • SkądWrocław

Napisano 20 październik 2020 - 08:40

A tutaj giant pisze: If necessary, you may use an inner tube on a Giant hookless rim, so long as the tire you are using has passed the Giant test protocol. However, please note that Giant hookless rims are designed to perform best when set up as tubeless and used without an inner tube.

 

 

Czyli jak rozumiem, mogę założyć dętkę, ale z oponami, które się nadają do obręczy - czyli do opon Tubeless? 

 

Na ten moment obraz wyłania się taki, że chyba nie warto w to iść z uwagi na bardzo ograniczone możliwości doboru opon oraz konieczność stosowania opon TL. Chyba, że jest tu ktoś, kto użytkuje takie koła i jest w stanie opowiedzieć jak w praktyce wygląda ich użytkowanie. 



#4 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3143 postów

Napisano 20 październik 2020 - 08:48

Dętkę awaryjnie można założyć, ale z oponą tubless.



#5 sirkozi

sirkozi
  • Użytkownik
  • 2297 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 20 październik 2020 - 15:16

Nie awaryjnie. Możesz normalnie jeździć z dętką, byle opona była tubeless.



#6 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1963 postów
  • SkądWrocław

Napisano 20 październik 2020 - 15:30

Dzięki Panowie. A czy jest tu ktoś, kto obcuje z takim systemem na co dzień w praktyce? 

 

Przede wszystkim jakieś nienaturalne wydaje mi się to, że opona nie zsunie mi się z obręczy - zwłaszcza przy spadku ciśnienia. Skoro tak, to krawędzie opony muszą tak ciasno siedzieć na kole, że ich zakładanie i zdejmowanie musi być koszmarem. 



#7 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2199 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 20 październik 2020 - 15:41

To nie jest tak że zakłada się to wyjątkowo trudno żeby trzymało. To że opona TL trzyma się obręczy wynika z tego że rant opony wskakuje pod wpływem ciśnienia i potem już trzyma.

Przynajmniej w MTB tak mam, przy ok 2.5-3 bar następuje strzał, opona wskakuje gdzie trzeba i potem zmniejszam ciśnienie do docelowego tj ~1.5 bar. W szosie ten ostatni punkt programu jest zbędny.

Przy jakim ciśnieniu uszczelnia się typowo TL w szosie?

#8 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1963 postów
  • SkądWrocław

Napisano 20 październik 2020 - 15:51

Ale tutaj nie ma co się wstrzelać w rant, bo tego rantu po prostu nie ma. Nie ma żadnych haczyków, o które złapać by się mogła krawędź opony.

 

Stąd moje domysły, że opona musi siedzieć tak ciasno, jak to jest w oponie samochodowej. 

 

Enve-hookless-journal-2-1.jpg



#9 sirkozi

sirkozi
  • Użytkownik
  • 2297 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 20 październik 2020 - 16:15

Jak widać, między pierwszym, a drugim i trzecim rysunkiem jest różnica takiej wypustki za środkowym rowkiem obręczy. Strzał jest jak opona wskakuje między to wybrzuszenie, a rant obręczy. Ta wypustka w połączeniu ze sztywniejszym "drutem" opony utrzymuje ją na obręczy.



#10 bike83

bike83
  • Użytkownik
  • 31 postów

Napisano 28 październik 2020 - 09:13

Pytanie jak się ma to do limitu ciśnienia w szosie? Czy obręcz hookless zniesie np. 6 bar? 
Na obręczach Conti GP 5000 przystosowanych do tubeless jest napisane 'use only with hooked rims'. A więc niby opona tubeless, a zakaz użycia z hookless. Czemu?



#11 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 28 październik 2020 - 09:18

Bo nie każda obręcz tubeless jest hookless.

 

Jeżeli chodzi o ciśnienie, sprawdź zalecenia producenta.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#12 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1963 postów
  • SkądWrocław

Napisano 28 październik 2020 - 10:08

Pytanie jak się ma to do limitu ciśnienia w szosie? Czy obręcz hookless zniesie np. 6 bar? 
Na obręczach Conti GP 5000 przystosowanych do tubeless jest napisane 'use only with hooked rims'. A więc niby opona tubeless, a zakaz użycia z hookless. Czemu?

 

GP 5000 nie współgra z hookless i piszą o tym producenci kół

 

Ja akurat planuję zakup TCR, który ma takie koła (SLR1) i stąd bazując na stronie Gianta:

 

tu o oponach:

https://www.giant-bi...less-technology

 

tu o ciśnieniu:

https://www.giant-bi...l/tire-pressure

 

hookless_tp_banner2_desktop_1598999455.j

 

W skrócie - nie piszą o ciśnieniu w kategoriach wytrzymałości obręczy, lecz opony. A opony Cadex Race (które są w tym TCR) mają ciśnienie max 8,6 bara, więc obręcz na pewno też sobie z takim ciśnieniem poradzi. Dla porównania opona GP 5000 TL ma max ciśnienie 7,5 bara. 

 

Konkludując, mniemam, że każde koło w systemie hookless spokojnie przyjmie oponę napompowaną do 6 barów. 



#13 bike83

bike83
  • Użytkownik
  • 31 postów

Napisano 29 październik 2020 - 12:41

Dziwne, bo ponoć system hookless jest dostosowany tylko do systemów 'niskociśnieniowych', czyli zastosowań takich jak MTB lub CX i Gravel. W kilku miejscach, niestety nie jestem w stanie przytoczyć teraz gdzie, spotkałem się z taką informacją, że hookless tylko do niskich ciśnień.



#14 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 29 październik 2020 - 12:58

W skrócie - nie piszą o ciśnieniu w kategoriach wytrzymałości obręczy, lecz opony.

Piszą również:

Aby upewnić się, że każda jazda jest bezpieczna, Giant zapewnia zalecane maksymalne (MAX) ciśnienie w oponach, podane na obręczy, oponie lub taśmie do obręczy.

Postępujemy tu jak z każdym innym komponentem: jeżeli dla dwóch części podane są dwie różne wartości, montujemy obie części zgodnie z "niższym" zaleceniem.

 

To samo dotyczy m.in. momentów obrotowych - jeżeli na mostku mamy X, a na kierownicy Y, to zawsze montujemy zgodnie z niższą spośród podanych wartości.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#15 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1963 postów
  • SkądWrocław

Napisano 29 październik 2020 - 13:11

Tak jest, racja, nie zauważyłem tego. Natomiast Giant nie podaje na stronie informacji o max ciśnieniu dla choćby kół SLR1.

 

Patrzę na stronę Enve i faktycznie podają dość niskie ciśnienia:

 

https://www.enve.com/en/tirepressure/

 

 



#16 bike83

bike83
  • Użytkownik
  • 31 postów

Napisano 02 listopad 2020 - 12:10

Na stronie Enve to są podane rekomendowane czy maksymalne, bo piszą raz tak raz tak



#17 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 02 listopad 2020 - 12:35

Maksymalne rekomendowane :D Czyli: "zalecamy nie przekraczać".


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#18 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2199 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 02 listopad 2020 - 15:19

Ja bym do końca nie ufał temu że jakiś producent ogranicza mocno ciśnienie, a drugi jakby się tym nie przejmował. Przecież tu nie chodzi o wytrzymałość obręczy (na co producent ma wpływ) tylko o spadnięcie opony z „rantu”. No chyba że obręcze hookless znacząco różnią się kształtem i wymiarem fragmentu który styka się ze stopką opony. Ale tam przecież jest „hookless” więc o jakich różnicach mówimy? Wysokość krawędzi, precyzja i powtarzalność wykonania? Może i tak.

#19 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8554 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 03 listopad 2020 - 09:58

Ciekawy artykuł pojawił się na BikeRumor: https://bikerumor.co...for-road-bikes/


  • Marcin321 lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#20 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1963 postów
  • SkądWrocław

Napisano 03 listopad 2020 - 11:01

Bardzo ciekawe, dzięki! Muszę podjechać do sklepu i zerknąć jak to serio wygląda z oponą napompowaną do 4,5 - 5 barów. 





Dodaj odpowiedź