Skocz do zawartości


Zdjęcie

Zakup Kół - Karbon 40 Vs 50Mm - Porada

koła 40mm koła 50mm stożki wiatr boczny podjazdy koła carbonowe

19 odpowiedzi w tym temacie

#1 Passss

Passss
  • Użytkownik
  • 2 postów

Napisano 02 listopad 2020 - 11:36

Witam,
Stoję obecnie przed wyborem nowych kół i chętnie zapoznam się z radami osób doświadczonych :)
- jeżdżę głównie w woj. Mazowieckim (indywidualnie)
- zawody ok. 3 razy w roku
- waga 64-65kg
- śr. prędkość z treningów indywidualnych ok. 32kmh
- kilka razy w roku wyjazdy w polskie góry (wiem, wiem to nie są Alpy, ale coś konkretnego można znaleźć Polska/Słowacja, np. 7km, średnio 9,7%)
- obecne koła Campagnolo Zonda Rozważam zakup kół 40 lub 50mm.

Na razie nie skupiam się na markach (i proszę, nie odpowiadajcie kup x albo xx, bo są najlepsze), a na aspektach użytkowych (opona, szczęki)
Wersja 40mm – waga z taśmą ok 1430g
Wersja 50mm – waga ok 1470g
1) Przy mojej wadze, które z kół sprawdzą się lepiej? Wiatr boczny?
2) Czy duża będzie różnica na podjazdach? Czy koło 50mm vs 40mm będzie ociężałe poprzez wysoką masę rotującą i czy w ogóle będzie to odczuwalne?
3) Ostatnia rzecz, jaka mogłaby być różnica w zysku prędkości kiedy porówna się 50 vs 40?
4) A i czy 40mm nie jest zbyt uniwersalana i czy zakup takiego all-rounder’a ma sens?

Z góry dziękuję,

Pawel



#2 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 829 postów
  • SkądNowy Sacz

Napisano 02 listopad 2020 - 15:08

nieweilka róznica bedzie w jakimkolwiek parametrze o ktory pytasz,10mm to jest za mała róznica.Jakby to było 60 a 40 lub 80 to mozna cos dywagowac.50 to taki uniwersalny profil,ja jezdze na takim po gorach i jest ok no moze poza hamowaniem bo to bez tarcz to i tak jest do niczego



#3 Passss

Passss
  • Użytkownik
  • 2 postów

Napisano 02 listopad 2020 - 15:39

nieweilka róznica bedzie w jakimkolwiek parametrze o ktory pytasz,10mm to jest za mała róznica.Jakby to było 60 a 40 lub 80 to mozna cos dywagowac.50 to taki uniwersalny profil,ja jezdze na takim po gorach i jest ok no moze poza hamowaniem bo to bez tarcz to i tak jest do niczego

 

Dzięki. A mocnejsze, boczne podmuchy dają się we znaki na takich średnich profilach?
 



#4 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 829 postów
  • SkądNowy Sacz

Napisano 02 listopad 2020 - 15:40

no czuc troche ale ja waze 87kg:)


  • lukaszzsch lubi to

#5 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3204 postów
  • SkądPoznań

Napisano 02 listopad 2020 - 21:35

Na Twoją wagę to 40. Bo przy 50 na zjeździe przy większej prędkości jak dmuchnie to będzie to może być gorąco. 


7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#6 Marwi

Marwi
  • Użytkownik
  • 18 postów

Napisano 02 listopad 2020 - 23:59

Mam 55 ważę ponad 90 kg. Po płaskim przy trochę mocniejszym wietrze latam 0,5m na boki. W górach ze względu na mocniejsze powiewy ok 1m. Przy twojej wadze może być Wybrałbym bliżej 35. Jeżeli chodzi o jazdę po płaskim nie odczujesz różnicy przy 32 kmh. 35 stożek to złoty środek, bezpieczny. Generalnie ja nie widzę zasadności wyboru wyższego stożka poza wyglądem.

#7 vpablov

vpablov
  • Użytkownik
  • 217 postów

Napisano 03 listopad 2020 - 07:21

W górę czy na boki, te odległości :)

#8 Gosc_Kuba__H_*

Gosc_Kuba__H_*
  • Gość

Napisano 03 listopad 2020 - 07:26

Mam 55 ważę ponad 90 kg. Po płaskim przy trochę mocniejszym wietrze latam 0,5m na boki. W górach ze względu na mocniejsze powiewy ok 1m. Przy twojej wadze może być Wybrałbym bliżej 35. Jeżeli chodzi o jazdę po płaskim nie odczujesz różnicy przy 32 kmh. 35 stożek to złoty środek, bezpieczny. Generalnie ja nie widzę zasadności wyboru wyższego stożka poza wyglądem.

 

miałem 50, ważyłem 92 kg i nie latałem nawet przy podmuchach wiatru :) z ostatnim zdaniem zgadzam się jak najbardziej w wypadku tych prędkości wysoki stożek niewiele pomaga, tak samo jak waga koła  :) porównywałem koła 1,5 kg w zestawie na stożku 50 mm z kołami alu 1,9 kg na "stożku"  30 mm bodajże na dystanasach około 60 km średnia prędkośc ( wiadomo ze jest ona zależna od wielu rzeczy ) ale przy podobnej NP i podobnej avg mocy były bardzo zbliżone. 



#9 mareq

mareq
  • Użytkownik
  • 232 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 03 listopad 2020 - 08:06

Z tymi podmuchami wiatru to chyba trochę legenda. Największą powierzchnię boczną ma jeździec i to on jest głównym czynnikiem znoszenia przy bocznym powiewie. Z własnych obserwacji: znoszenie jest mniejsze przy jeździe w chwycie dolnym. Pewnie jest to spowodowane niższym środkiem ciężkości. Jeździłem przy porywach do 90km/h. Oczywiście nie mam stożka 50mm tylko 30 ale będę obstawiał przy swoim :) .



#10 Marwi

Marwi
  • Użytkownik
  • 18 postów

Napisano 03 listopad 2020 - 08:11

W górę czy na boki, te odległości :)

To były chwilowe utraty kierunku jazdy podczas tzw. szkwałów. Kiedyś podczas zjazdu ok 7 % wiało tak mocno z przodu że zatrzymało mnie prawie do ok 8 km/h gdzie normalnie jechałbym 70 km/h. Nie chciałbym jechać w tamtym momencie na 50 i z wiatrem z boku.
Jeżeli chcesz postawić na wygląd to proponuję na tył 45 a na przód 35.
  • Marwi lubi to

#11 vpablov

vpablov
  • Użytkownik
  • 217 postów

Napisano 03 listopad 2020 - 08:52

Odczuwalna różnica jest przy wyższych prędkościach, przy przekroczeniu 40 dych.
A tak poza tym poniżej 50 mm, to nie stożki.

#12 Bzyk

Bzyk
  • Użytkownik
  • 2570 postów

Napisano 03 listopad 2020 - 08:58

Na Mazowszu raczej zjazdy 70 km/h nie grożą ;)
Aktualnie mam 51/60 mm, wcześniej 1,5 roku 50/50 mm. Waga 75 kg. Wyrywania roweru spod tyłka nie odnotowałem. Zresztą ile dni w roku są wichury, a ile jest spokojnie.
Różnica w prędkości między stożkami, a alu 24/30 mm dla mnie wyraźna. Również przy prędkościach <40 km/h.
Różnica wizualna warta każdej złotówki.

#13 dmxzor

dmxzor
  • Użytkownik
  • 1144 postów
  • SkądKonstancin-Jeziorna

Napisano 03 listopad 2020 - 10:00

65 / 65 i 73 kg wagi, zjazdy po 80 km/h już praktykowałem przy wietrze bocznym. Jak się dobrze zaprzesz na kierownicy i dobrze trzymasz to nie rzuca. Różnicy większej między 50, a 65 nie odczuwam po przesiadce.

 

W nowym rowerze zostawię 50-ki, ew. jak będę zmieniać fabryczne to wrzucę 40 ki od NL albo xxx 4-ki od Bontragera.



#14 kptB

kptB
  • Użytkownik
  • 65 postów
  • SkądWroc

Napisano 03 listopad 2020 - 10:08

hej,

 

stożki są szybkie i dają wielkie różnice głównie w testach producentów ;)

Jeśli odniesie się te zyski do całości oporów aero to już nie jest tak różowo - współczynnik zł/W wychodzi słabo. Co oczywiście nie zmienia faktu, że fajnie wyglądają i z pewnością dają jakiś efekt placebopsychologiczny.

 

Robiłem pomiary aero metodą "Roberta Chunga" (zakładka aerolab w GC) kółek campagnolo zonda kontra stożki 50mm. Przy bocznym wietrze (większy kąt natarcia - ang. yaw) stożki miały większy opór. W warunkach praktycznie bezwietrznych u mnie wyszło 0,01 różnicy w CdA. Wstawiając tutaj http://www.aeroweenie.com/calc.htmltę różnicę w CdA wychodzi 10sekund na 40km przy domyślnych ustawieniach :)

Tak po prawdzie to ten sam efekt można uzyskać kupując porządne opony :)

 

Co do podmuchów - czuć, ale nie bał bym się - po kilku razach człowiek się przyzwyczaja i wie czego się spodziewać. Jeździec ma oczywiście największą powierzchnię, ale to przednie koło się obraca z kierownicą i na pewno podmuch może mieć wpływ na kierunek jazdy.

 

Podsumowując nie ma co marnować za dużo czasu na analizy 40 kontra 50mm - kup takie, które pasują wyglądem i ceną...

Tutaj możesz porównać rożnicę między 45 a 60mm (w osobnych tabelach):

https://flocycling.c...-wheels-save-me

Wg flo 45 daje ~99s przewagi na 40km przy 32km/h a 60mm 113s. Nie wiem na ile (albo dla jakiej konfiguracji - zdaje się samo koło ;)) podane absolutne wartości są prawdziwe, ale sama różnica jest jakąś wskazówką...


Cervélo P3 | PlanetX Full Monty SL | GT Zaskar | On-One Pompino V4


#15 hubertgal

hubertgal
  • Użytkownik
  • 119 postów
  • SkądWarszawa/Suchedniów

Napisano 03 listopad 2020 - 11:21

Ja mam 60 kg, koła 50 mm po przesiadce z 38 mm, jeżdżę w Górach Świętokrzyskich. Bez większych różnic jeśli chodzi o boczne podmuchy, trzeba trochę bardziej uważać przy szybkich zjazdach z bocznym wiatrem. Te co piszesz i tak są lekkie, nie poczujesz różnicy w wadze. Bierz wyższe, bo są ładniejsze i szybsze :)



#16 Dari

Dari
  • Użytkownik
  • 3146 postów

Napisano 03 listopad 2020 - 11:48

77 kg i podczas wiatru różnice  między wysokością obręczy 47 mm a 36 oraz 38 mm są mocno odczuwalne.



#17 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3204 postów
  • SkądPoznań

Napisano 03 listopad 2020 - 11:51

hej,

 

stożki są szybkie i dają wielkie różnice głównie w testach producentów ;)

Jeśli odniesie się te zyski do całości oporów aero to już nie jest tak różowo - współczynnik zł/W wychodzi słabo. Co oczywiście nie zmienia faktu, że fajnie wyglądają i z pewnością dają jakiś efekt placebopsychologiczny.

 

Robiłem pomiary aero metodą "Roberta Chunga" (zakładka aerolab w GC) kółek campagnolo zonda kontra stożki 50mm. Przy bocznym wietrze (większy kąt natarcia - ang. yaw) stożki miały większy opór. W warunkach praktycznie bezwietrznych u mnie wyszło 0,01 różnicy w CdA. Wstawiając tutaj http://www.aeroweenie.com/calc.htmltę różnicę w CdA wychodzi 10sekund na 40km przy domyślnych ustawieniach :)

Tak po prawdzie to ten sam efekt można uzyskać kupując porządne opony :)

 

Co do podmuchów - czuć, ale nie bał bym się - po kilku razach człowiek się przyzwyczaja i wie czego się spodziewać. Jeździec ma oczywiście największą powierzchnię, ale to przednie koło się obraca z kierownicą i na pewno podmuch może mieć wpływ na kierunek jazdy.

 

Podsumowując nie ma co marnować za dużo czasu na analizy 40 kontra 50mm - kup takie, które pasują wyglądem i ceną...

Tutaj możesz porównać rożnicę między 45 a 60mm (w osobnych tabelach):

https://flocycling.c...-wheels-save-me

Wg flo 45 daje ~99s przewagi na 40km przy 32km/h a 60mm 113s. Nie wiem na ile (albo dla jakiej konfiguracji - zdaje się samo koło ;)) podane absolutne wartości są prawdziwe, ale sama różnica jest jakąś wskazówką...

Dane flo to jedna wielka bzdura. Cała ta firma to wałek ze zwykłymi chińczykami. Odgrażali się nawet pozwami i oczywiście na tym się skończyło. 


7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#18 X-RAY

X-RAY
  • Użytkownik
  • 685 postów
  • SkądWarszawa / Jelenia Góra

Napisano 03 listopad 2020 - 15:34

Trenuję "na codzień" można by rzec w kotlinie jeleniogórskiej i używałem dotychczas  do tego roweru z profilem stożka 45 mm, teraz z racji zmiany sprzętu jest to już tylko 35mm. Wpływ wiatru na prowadzenie jest pomijalny, nawet na najwyższych odkrytych wzniesieniach Karkonoszy po obydwu stronach granicy nigdy nie spowodowało to groźnej sytuacji. Fakt że używam kół półkarbonowych (Cosmc Pro Carbon) które z racji nieco większej wagi dają  poczucie większej stabilności na zjazdach. 

W drugim rowerze, na Mazowsze testowałem przez jeden sezon koła Unlimited 50mm ale zupełnie mi one nie podeszły lepiej się wprawdzie napędzały ale z racji niższej wagi i wyższego profilu czułem się na nich mniej pewnie, zwłaszcza podczas szybkiej jazdy w grupie, hamowanie również pozostawiało wiele do życzenia, w górych nigdy bym tych kół nie zabrał. Kupując uniwersalne koła full carbon na Mazowsze i góry brałbym jednak 40mm, różnica w jeździe na płaskim będzie niezauważalna. 

 

 


Bianchi Oltre XR3 Disc

Accent Freak 

Bulls Copperhead 3


#19 Robert555

Robert555
  • Użytkownik
  • 200 postów

Napisano 03 listopad 2020 - 17:20

Trzeba zadbać o docisk przedniego koła, ludzie mają za duże ramy a pozycję za mało agresywną. W dolnym chwycie na długim mostku nie rzuci ci przednim kołem tak łatwo.



#20 X-RAY

X-RAY
  • Użytkownik
  • 685 postów
  • SkądWarszawa / Jelenia Góra

Napisano 03 listopad 2020 - 23:18

Trzeba zadbać o docisk przedniego koła, ludzie mają za duże ramy a pozycję za mało agresywną. W dolnym chwycie na długim mostku nie rzuci ci przednim kołem tak łatwo.

 

O czym Ty w ogóle piszesz? Sądzisz, że ktoś kto ma rozterkę przy zakupie kół karbonowych między 40 a 50 mm popełnia prosty błąd w postaci zbyt dużej ramy? Nic tylko pakować mostek 120 zamiast 100 i można brać w góry stożek 60 mm bez obawy o podmuchy wiatru na przełęczach  :D


Bianchi Oltre XR3 Disc

Accent Freak 

Bulls Copperhead 3




Dodaj odpowiedź



  

Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: koła 40mm, koła 50mm, stożki, wiatr boczny, podjazdy, koła carbonowe