Skocz do zawartości


Zdjęcie

Scott Addict Rc


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
18 odpowiedzi w tym temacie

#1 d.m.

d.m.
  • Użytkownik
  • 166 postów

Napisano 31 październik 2024 - 21:28

Zakładam temat jako miejsce, w którym będę dokumentował budowę szosy na przyszły sezon.

 

Z SystemSixem minie mi niedługo 5 lat i kusi, żeby już coś zmienić. To co chciałem, to spróbować elektronicznej grupy i całkowicie pochowanych kabli.

 

Padło na Scotta Addict RC. Za bazę posłuży taka niebieska sztuka na Sram Force AXS:

 

5efc5875e8330.jpg

 

Tak na prawdę zostanie z niego tylko rama, widelec, sztyca i tymczasowo koła.
W pudełkach czeka już pełna grupa Sram Red AXS. Zamówiłem trochę narzędzi i jak przyjdą, to będę powoli zaczynał przebudowę. Niewiadomą na tę chwilę zostaje kokpit. Ten, na który się zdecydowałem jest bardzo słabo dostępny i może będę musiał zmienić pomysł.

 

Obecna konfiguracja:

 

rama: Addict RC Disc HMX, rozmiar M

widelec: Addict HMX Flatmount Disc

grupa: pełny Sram Force AXS z pomiarem mocy Quark

mostek: Syncros RR iC 110mm

kierownica: Syncros Creston iC 2.0 Compact, 420mm

sztyca: Syncros Duncan 1.0 Aero

siodło: Syncros Belcarra 2.0 Regular

koła: Syncros Capitol 1.0

opony: Pirelli P Zero Race 4S 28mm

W stanie jak na zdjęciu rower waży 8,48kg. Myślałem, że będzie lżejszy, szczególnie że ma już karbonowe koła. Zobaczymy do ilu uda się zejść.


  • piotrkol lubi to

#2 d.m.

d.m.
  • Użytkownik
  • 166 postów

Napisano 11 listopad 2024 - 15:05

Rower już w częściach:
8c89eaabc1c0d.jpg

 

Gdzieś tam w międzyczasie zrobiłem zdjęcie z nowymi oponami (Continental GP5000 transparent) i kierownicą bliżej mojej pozycji (chociaż i koła i kierownica nie są jeszcze docelowe):
62e8a6be5e054.jpg

 

Rozkładając rower, wszystkie części sobie ważyłem i porównywałem z nowymi które już mam. Z ciekawszych porównań mogę pokazać:
- kaseta Force 10-33 vs Red 10-30:

240dc428333c2.jpg04801efd5b29a.jpg

 

- korba Force vs Red, sama prawa strona, obie 48/35 z pomiarem mocy:

1fa4f7226ed29.jpg901ee290d847e.jpg

 

- co ciekawe klamkomanetki Force i Red ważą tyle samo


  • ROZMIAR i piotrkol lubią to

#3 d.m.

d.m.
  • Użytkownik
  • 166 postów

Napisano 13 listopad 2024 - 23:05

W rowerze były dwie tarcze Sram CLX-R w rozmiarze 160mm. Ja 160mm z tyłu nie potrzebuję, więc jedną tarczę wymieniłem się za taką samą w rozmiarze 140mm. Przy okazji zaoszczędzę 24g :)

 

59865b1260e26.jpg

 

b6dfe942d5874.jpg



#4 d.m.

d.m.
  • Użytkownik
  • 166 postów

Napisano 17 listopad 2024 - 22:19

Tak obok siebie prezentują się butylowa dętka o wadze ok. 120g i dętka TPU ważąca 30g:

0b27aa902370e.jpg

 

Ciekawy jestem tych dętek, nie miałem z nimi jeszcze do czynienia. W ogóle przez ostatnie 7-8 lat jeździłem na szytkach, ale trochę mam już dość zabawy z klejeniem. Opony i dętki w tym czasie poszły sporo do przodu i chcę je trochę potestować.



#5 ogreczek

ogreczek
  • Użytkownik
  • 266 postów

Napisano 19 listopad 2024 - 12:37

Dętki TPU są całkiem spoko - jedyną ich wadą jest to, że co jakiś czas (w zależności od jakości) trzeba je dopompować :)



#6 berski

berski
  • Użytkownik
  • 584 postów
  • SkądMałopolska

Napisano 19 listopad 2024 - 14:28

Gdzieś kiedyś czytałem, że dętek tych nie powinno się używać na długich zjazdach i zastanawiałem się, dlaczego. Może chodziło o obreczowe hamulce (chociaż nie było takiej informacji w tym poście /tekście)?

Wysłane z mojego G8441 przy użyciu Tapatalka

#7 Chikushou

Chikushou
  • Użytkownik
  • 886 postów
  • SkądOstrów Wlkp.

Napisano 19 listopad 2024 - 16:08

Gdzieś kiedyś czytałem, że dętek tych nie powinno się używać na długich zjazdach i zastanawiałem się, dlaczego. Może chodziło o obreczowe hamulce (chociaż nie było takiej informacji w tym poście /tekście)?

Wysłane z mojego G8441 przy użyciu Tapatalka

Jedynie ma to sens właśnie przy obręczowych hamulcach, które nagrzewają obręcz podczas hamowania. Natomiast to wszystko zależy od wielu czynników.



#8 ogreczek

ogreczek
  • Użytkownik
  • 266 postów

Napisano 19 listopad 2024 - 16:54

Chyba nawet bardziej tyczy się to kół karbonowych obreczowych, aluminium lepiej odporwadA ciepło. Kiedyś po dłuugim zjeździe nie byłem w stanie dotknąć obręczy w kołach...

#9 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 2021 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 19 listopad 2024 - 17:00

Opinie są podzielone bo w tamtym roku robiłem pod tym kątem poszukiwania informacji i o ile wiele stron powiela teoretyczne opinie, że TPU i ciepło = źle, o tyle znalazłem jeden artykuł, gdzie zostało to sprawdzone w praktyce i wyszło odwrotnie. Jeśli znajdę ten artykuł to zalinkuje, na szybko znalazłem tylko takie coś:

 

 

 

  • Higher Heat Tolerance: TPU has a higher melting point, making them a safer option for use with rim brakes where heat buildup can be a concern.

 

 

Edit.

 

Tutaj znalazłem film z przeprowadzonych testów na TPU, w tym test ostrego hamowania przez 15 sekund, gdzie temperatura obręczy dobiła do 304 stopni c. Test powtórzono 3 razy i nie zanotowano wybuchu dętki. 

 

Test hamowania od 5:00: 

 


  • mikroos lubi to


53865785563_3dfc4288d2_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png


#10 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8625 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 19 listopad 2024 - 18:01

Pragnę tylko zauważyć, że punkt mięknienia nie jest tym samym co całkowita odporność na pęknięcie.

 

Osiągnięcie punktu mięknienia jest zależne od ilości pochłoniętej energii. Tyle tylko, że 3-krotnie lżejsza dętka nagrzewa się 3-krotnie szybciej od takiej samej dętki o standardowej masie. Tym samym lekka dętka jest znacznie bardziej narażona na pęknięcie dokładnie z tego powodu, że jest lekka.

 

To oznacza, że aby mieć taką samą całkowitą odporność na pęknięcie jak dętka standardowa, TPU musiałby mieć (w sporym uproszczeniu) 3-krotnie wyższą tolerancję na przegrzanie w porównaniu do butylu.

 

Nie znam dokładnych danych tabelarycznych, ale powołując się na szybkie zapytanie do ChatGPT:

 

 

1. Butyl Rubber (IIR):
  • General Heat Resistance:
    • Butyl rubber can typically withstand temperatures up to 120–150°C (248–302°F) for short durations.
    • For long-term applications, it is generally used at temperatures up to 100°C (212°F).
  • Specialized Grades:
    • With additives or specific formulations, heat resistance can be slightly improved.
    • It also exhibits excellent resistance to ozone and weathering, which supports its thermal endurance.
2. Thermoplastic Polyurethane (TPU):
  • General Heat Resistance:
    • TPU typically has a working temperature range of -40°C to 80–120°C (-40°F to 176–248°F), depending on the grade.
    • Certain high-performance TPU grades can sustain higher temperatures up to 150°C (302°F) for short periods.
  • Long-term Use:
    • For continuous use, TPU is generally stable around 80–100°C (176–212°F).

 

 

Czyli coś może być na rzeczy, że dętki TPU jednak jest mniej stabilne, biorąc pod uwagę ich znacznie niższą masę.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#11 d.m.

d.m.
  • Użytkownik
  • 166 postów

Napisano 19 listopad 2024 - 22:27

Dobrze, że Addicta mam z tarczami :)
 

Chwilowo przerwa w pracach. Cały rower już rozebrany. Części, które na razie zgromadziłem (dętki, pełna grupa, zmiana tarczy 160 na 140mm, koszyki na bidony) zbijają wagę roweru o ok. 700g.

A zostały jeszcze do wymiany koła, siodło, pedały i ciężki seryjny mostek i kierownica.


  • piotrkol lubi to

#12 d.m.

d.m.
  • Użytkownik
  • 166 postów

Napisano 20 listopad 2024 - 12:38

Dotarła dziś jedna paczka z dalekiego wschodu.

 

Mam zamiar poeksperymentować z siodłami i dobrać wreszcie coś pasującego do moich czterech liter. Na pierwszy strzał wytypowałem takiego Ryeta:

3edb057d40865.jpg

 

Seryjne siodełko Syncros Belcarra 2.0 Regular waży 256g

9f448717c50e5.jpg

 

Fabryczna sztyca Syncrosa jest przystosowana pod okrągłe pręty, ale wyczytałem, że pasuje jarzemko ze sztyc Ritchey pod pręty 7x9. Udało mi się takie znaleźć w Hiszpanii i doszło kilka dni temu (nowe po prawej):
aed616304828e.jpg

 

Kupiłem jeszcze takie imadełko-prowadnicę, bo nie miałem, a przyda się przy skracaniu rury sterowej:

b186e3aeb393a.jpg


  • piotrkol i renton lubią to

#13 marek_sienias

marek_sienias
  • Użytkownik
  • 23 postów

Napisano 21 listopad 2024 - 06:27

Jaka szerokość tego Ryet'a? Albo wrzuć linka :)



#14 d.m.

d.m.
  • Użytkownik
  • 166 postów

Napisano 21 listopad 2024 - 10:43

140mm szerokości
Stąd brałem: https://pl.aliexpres...6086433568.html

Wersja Carbon EVA Saddle

 



#15 d.m.

d.m.
  • Użytkownik
  • 166 postów

Napisano 06 grudzień 2024 - 23:20

Oczywiście w Redzie Sram musiał zastosować przewód z zaciśniętą końcówką i wyobraźcie sobie, że taki oryginalny przewód znalazłem najtaniej u nas za ok 170zł. Za kawałek przewodu z końcówką!?

 

db7702ce7c999.jpg

 

Stwierdziłem, że nie dam się wkręcić w takie chore ceny, przegrzebałem Aliexpress i tydzień później moim oczom ukazały się takie oto końcówki:

 

48e9ce929a611.jpg

 

Zamówiłem też trochę przewodu na metry i całość na dwa hamulce wyszła mnie 46zł.

Tak to wygląda po złożeniu. Srebrne banjo ładnie pasuje do srebrnych zacisków Reda :)

 

ff10ae9dc1fec.jpg

 

Teraz czekam na kierownicę, powinna dojść w przyszłym tygodniu. Jak przyjdzie, to muszę porobić trochę pomiarów i ustalić jak dużo rury sterowej utnę. Do pomiarów potrzebuję roweru na kołach, więc poprzeciągałem przewody, zamontowałem widelec, koła i znowu stoję z pracami.

 

7f6b3edf95a39.jpg


  • piotrkol i EmPe lubią to

#16 d.m.

d.m.
  • Użytkownik
  • 166 postów

Napisano 16 grudzień 2024 - 22:23

Dotarł dziś kolejny element układanki. Jeden z najbardziej przeze mnie wyczekiwanych (obok kierownicy), czyli koła:

 

41a1eda8decd6.jpg

 

45mm wysokości, 30mm szerokości zewnętrznej, 24mm szerokości wewnętrznej. Po 20 karbonowych szprych w każdym kole.

 

502c892b9e45d.jpg

 

Continentale GP5000 28mm ułożyły się na nich na 29,5mm szerokości. Opona ładnie zgrywa się z obręczą.

 

f340f62d0ba03.jpg

 

ae89f39e24f7b.jpg

 

Bardzo jestem ciekawy jak będzie się na nich jeździć po latach jeżdżenia na szytkach 25mm.

 

Ciągle brakuje mi kierownicy. Miała być w zeszłym tygodniu, ale przesyłka się opóźnia. Może będą pod koniec tego tygodnia.

97e0be837620c.jpg



#17 berski

berski
  • Użytkownik
  • 584 postów
  • SkądMałopolska

Napisano wczoraj, 12:34

Rama ile wagowo wyszła?

Wysłane z mojego G8441 przy użyciu Tapatalka

#18 Pyra

Pyra
  • Użytkownik
  • 31 postów
  • SkądWielkopolska

Napisano wczoraj, 13:01

Ja po przejściu z 25mm/7bar na 28mm/6bar poczułem się jakbym z gokarta przesiadł się do samochodu osobowego, oczywiście nie chodzi o pewność prowadzenia tylko o twardość "zawieszenia", więc spodziewaj się całkiem innych doznań jeśli chodzi o komfort :)


  • d.m. lubi to

#19 d.m.

d.m.
  • Użytkownik
  • 166 postów

Napisano dziś, 08:27

Rama ile wagowo wyszła?

 

Rama z hakiem i suportem (nie miałem potrzeby demontować suportu, więc tego nie robiłem dla samego ważenia) waży 990g. Suport powinien ważyć ok. 70g.

 

Całkiem niezła waga dla, wydaje mi się, niedocenianej ramy, na której można kupić rowery w całkiem dobrej cenie. Z jednej strony, sporo tych rowerów w ogłoszeniach, a z drugiej nie kojarzę, żeby ich dużo jeździło. Chyba, że nie zwracałem na nie do tej pory uwagi.


  • berski lubi to