Jump to content


Jaki mechanizm korbowy?


1141 replies to this topic

#341 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 30 September 2010 - 12:59

http://www.velo.com.pl/pr...11&pk=%&id=2645


Wiedziałem że ktoś mi wyśle to narzędzie. Jakbym miał kupę kasy to bym je miał :lol:
No nic.. nieprędko będe je pewnie zdejmował.

#342 Gosc_Campagnolo_*

Gosc_Campagnolo_*
  • Gość

Posted 30 September 2010 - 23:29

Witam
Spojrzałem na tą korbe Campy na allegro i zastanawiam sie nad tarczą 52 bo na stronce wertykala nie ma takich , są tylko na 53 zęby

#343 Gosc_Campagnolo_*

Gosc_Campagnolo_*
  • Gość

Posted 30 September 2010 - 23:53

a jeszcze jedno pytanie mam. W rowerze moim mam korbe FSA Omega i pasują tam tarcze shimano bo rozstaw 130 mm . Nie wiem czy kupując tą korbe http://allegro.pl/ko...1241410411.html nie będę miał problemów z wkładem suportu i konieczności wymiany .

#344 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 posts
  • Skądłódzkie

Posted 01 October 2010 - 07:49

Zastanawia mnie jeszcze jedna kwestia związana z tarczami campy. Występują różne rodzaje tarcz, na przykadzie centaura 2008: http://www.campagnol...tr_08_CenEN.pdf
W aluminiowym centaurze są "niskoprofilowe", w karbonowym - wysokie, sprawiajace wrażenie blaszanych. W veloce sa "wysokie". W aluminiowym centaurze 2009 także (przynajmniej duża) http://www.campagnol...N_CENTAUR09.pdf . W centaurze alu na stronie wertykala obie tarcze są jak w veloce...
W ogóle mam wrażenie, że korby grup do centaura wlącznie, różnią się tylko tarczami. Zastanawia mnie, czy sa one wzajemnie wymienne. Wiadomo BCD to samo, ale istotna jest także grubość blatu w okolicy otworów, bo jest on mocowany do ramienia i zbyt grubego nie zamocujemy (będzie zwichrowany).
Mam prośbę do posiadaczy veloce (Bikemaster...) o zmierzenie grubości blatu przy śrubach mocujących.

#345 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 01 October 2010 - 19:33

leslaw, Nie jest zachowana ujednolicona zasada co do tarcz Campy. Przeglądając katalog serwisowy widzę że wiele korb jest wyposażonych w różne zestawy tarcz własciwych tylko dla konkretnego modelu z konkretnego roku.

Poza grupami Super Record/Record/Chorus które mają identyczne tarcze 53/52/50z oraz 34/39z (co ciekawe Athena carbon ma małą tarczę od Super Recorda - oznaczenie tarczy SR) wszystkie inne grupy tj. Centaur/Veloce ze wszystkimi miksami karbon/alu, compact/standard, posiadają różne tarcze (Veloce alu i Centaur Carbon mają tę samą tarczę 39z :!: )

Tyle udało mi się zaobserwować i wyczytać. Ogólnie jednym słowem : Bezsens.

o zmierzenie grubości blatu przy śrubach mocujących.


Równe 3.0 mm zarówno dla 53z jak i 39z.

#346 rzeznik14

rzeznik14
  • Użytkownik
  • 80 posts
  • Skądpolska

Posted 01 October 2010 - 20:29

troszeczke offtop no ale jesli jestesmy przy korbach ut campy to mam do sprzedania korbe chorusa ut 175 53/39 nowiutenka, od roku ujezdzam taka sama i wg mnie to najlepsza korba,jesli bylby ktos zainteresowany prosze o pw( mam jeszcze recorda przerzutke tyl na 10)

#347 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 posts
  • Skądłódzkie

Posted 01 October 2010 - 21:47

Aaa, mam: http://www.campagnol...10-A-010909.pdf oraz http://www.campagnol...es07_A-0307.pdf
Już wiem, dlaczego podoba mi się stary centaur alu (2007), a nowy nie. Stary miał obie tarcze rekorda (niskoprofilowe), nowy ma obie tarcze veloce ("blacha") :mrgreen:
Pozostaje tylko pytanie, czy tarcze te są wzajemnie wymienne. Czy można np. dużą tarczę ze starego centaura 2007 (ma rekorda) założyć do centaura 2010 lub veloce. Jeżeli różnią się grubością, to nie... Dokładniej chodzi o odległość płaszczyzny mocowania blatu na czterech ramionach od powierzchni mocowania na samej korbie - czy jest ta sama w różnych grupach i rocznikach.
Swoja drogą, to te materiały campy rzucają ciekawe światło na sens istnienia różnych grup osprzętu...

PS:

Veloce alu i Centaur Carbon mają tę samą tarczę 39z :!:

Mają OBIE tarcze te same! :mrgreen:

#348 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 01 October 2010 - 22:48

Czy można np. dużą tarczę ze starego centaura 2007 (ma rekorda) założyć do centaura 2010 lub veloce


Uważam że bezproblemowo. Nawet jeśli będą jakieś milimetrowe róznice w grubości tarcz przy mocowaniach.

Swoja drogą, to te materiały campy rzucają ciekawe światło na sens istnienia różnych grup osprzętu...


Jednak mimo wszystko jakoś nawet pomieszanie grup w obrębie jednej rzędowości nie skutkuje problemami (pomijajac fakt że RD 11s zadziała bez "ale" z kasetą 10s) Nawet jeśli mieszamy części nie z tego samego rocznika.

Sam mam pełną grupę Veloce z kasetą Mirage, hamplami Chorus (rocznik nieidentyfikowalny - stare) i FD Centaur QS. Wszystki śmiga super idealnie mimo że niby Klamki US ponoć nie współgrają z FD QS. Jednak wiem że wymieniając kasetę na przykładowo Chorusa UD - jeszcze lepiej by całość działała. 8-)

Tak i z tymi blatami. Ja bym sie trzymał dla bezpieczeństwa jednej reguły: blaty dedykowane dla carbonowych korb dawać do carbonowych, a do alu - blaty dedykowane dla korb aluminiowych.

Swoją drogą muszą się jakoś te zebatki róznić w obrebie grup bo chociażby w Recordzie 2010 mamy teoretycznie jeszcze zwykłe zebatki (wspomagane jakimś tam nienazwanym systemem wziągania łańcucha) a w 2011 już wszystkie grupy 11s mają blaty z wycięciami XPSS

#349 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 posts
  • Skądłódzkie

Posted 01 October 2010 - 23:07

Czy można np. dużą tarczę ze starego centaura 2007 (ma rekorda) założyć do centaura 2010 lub veloce


Uważam że bezproblemowo. Nawet jeśli będą jakieś milimetrowe róznice w grubości tarcz przy mocowaniach.

Wystarczy, że rekord ma 4mm grubości a nie 3 i się nie da. Mocowanie od tyłu ramienia korby (to ukryte) wegnie blat o 1mm ku środkowi roweru...

Jednak mimo wszystko jakoś nawet pomieszanie grup w obrębie jednej rzędowości nie skutkuje problemami (pomijajac fakt że RD 11s zadziała bez "ale" z kasetą 10s) Nawet jeśli mieszamy części nie z tego samego rocznika.

Sam mam pełną grupę Veloce z kasetą Mirage, hamplami Chorus (rocznik nieidentyfikowalny - stare) i FD Centaur QS. Wszystki śmiga super idealnie mimo że niby Klamki US ponoć nie współgrają z FD QS. Jednak wiem że wymieniając kasetę na przykładowo Chorusa UD - jeszcze lepiej by całość działała. 8-)

Ja mam kasetę shimano (9-sp), łańcuch SRAM-a i korbę centaur (10-sp, kwadrat). Działa idealnie ;-)

Tak i z tymi blatami. Ja bym sie trzymał dla bezpieczeństwa jednej reguły: blaty dedykowane dla carbonowych korb dawać do carbonowych, a do alu - blaty dedykowane dla korb aluminiowych.

Campagnolo tej reguły nie uznaje ;-)

#350 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 01 October 2010 - 23:34

Wystarczy, że rekord ma 4mm grubości a nie 3 i się nie da. Mocowanie od tyłu ramienia korby (to ukryte) wegnie blat o 1mm ku środkowi roweru...


Sądzę że Campa nie posuneła by sie do tego. Było by to bezsensem. Logicznym byłoby porobienie blatów w taki sposób aby współpracowały ze wszystkimi korbami. Nie rozumiem po co robić jeden blat szerszy o 1mm tylko po to aby z określonymi korbami miał nie współgrać albo w ogóle nie dać się założyć na pająku.

Ok, różne blaty do różnych korb. Mogą róznić sie sposobem wykonania a co za tym idzie wagą i wytrzymałością. Wymiary montazowe powinny być takie same zarówno dla Recorda jak i Veloce.

Campagnolo tej reguły nie uznaje


Tego nie wiemy. Jak napisałem, nie wiadomo do końca na czym polegają różnice pomiędzy konkretnymi koronkami. Jeśli jedynie gra rolę waga, sztywność, jakość wykonania to nie ma nic przeciwko aby pomieszać korby i zębatki. Zębatka Centaura może być zwykłą stalową zębatką odpowiednio wyprofilowaną, a ta od Recorda carbon może być zespojonymi dwoma kawałkami blachy odpowiednio utwardzonej (jak w Ultegra 6700).

#351 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 posts
  • Skądłódzkie

Posted 02 October 2010 - 00:57

Logicznym byłoby porobienie blatów w taki sposób aby współpracowały ze wszystkimi korbami. Nie rozumiem po co robić jeden blat szerszy o 1mm tylko po to aby z określonymi korbami miał nie współgrać albo w ogóle nie dać się założyć na pająku.

Mam centaura na kwadrat, blat nie jest mocowany do ramienia korby, więc inna bajka, ale ma 4mm grubości. Dlaczego? bo jest niski w profilu więc musi nadrabiać grubością. Nisko profilowe blaty UT też mogą być grubsze... Nie wiem, może są podfrezowane w tym jednym punkcie? A może to przynależne im KORBY są bardziej podfrezowane na ramieniu...

Wiemy natomiast, że blat od aluminiowego, czarnego veloce (blat ma symbol FC-VL253) campa zakłada do karbonowego centaura :mrgreen:

#352 leslaw

leslaw
  • Użytkownik
  • 239 posts
  • Skądłódzkie

Posted 03 October 2010 - 20:46

Rozważam też korbę SRAM Rival. Ktoś ma jakieś doświadczenia? Czy poza kolorem wersja srebrna różni się od czarnej? Różnica w cenie jest znaczna: http://www.cyklotur....owe__LL_10.html

#353 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 03 October 2010 - 21:36

leslaw, ktoś tu z foroom jeździ na SRAMie.

Ja kiedyś również myślałem nad Rivalem ale koncepcja spójnego roweru (cały na campagnolo) wygrała.

Rival to bardzo dobra korba.

#354 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 830 posts
  • SkądNowy Sacz

Posted 06 October 2010 - 14:14

heja,mam korby DA 7800 52/39.
Jako ze duz blat juz zaczyna pokazywac zabki rekina mysle nad jego wymiana.Oryginal w shimano jest lekko mowiac drogi.Zastanawiam sie czy mozna go zastapic czyms.Moze nizsza grupa shimano?lub jakies zamiennki.Macie pomysly?dzieki z gory

#355 PsYhOl

PsYhOl
  • Użytkownik
  • 1,064 posts
  • SkądBrzesko

Posted 06 October 2010 - 15:53

http://allegro.pl/ta...1252557484.html moja ultegra po 8 tys. tak nie wygląda, a lekko nie jeżdżę ;>

kr1s1983,
stronglight dość topornie wyglądał, ale kiedyś były na allegro chyba za niecałe 9 dych.. niestety teraz jej już nie widzę
ultegry stoją po 160, fsa 219, a kcnc 199 i 230, a bbb chyba koło 140 stały, ale znalazłem tylko pod rozstaw 135 w necie..

#356 kr1s1983

kr1s1983
  • Użytkownik
  • 830 posts
  • SkądNowy Sacz

Posted 07 October 2010 - 12:31

czyli rozumie ze moge zalozyc byle jaki blat byle mial rozstaw 130? najbardziej zblizony wygladem do DA jest tiagra i 105 z tego co widze

#357 PsYhOl

PsYhOl
  • Użytkownik
  • 1,064 posts
  • SkądBrzesko

Posted 07 October 2010 - 13:53

Tak jest. Jeżeli masz rozstaw 130, to wszystko jedno czyją tarczę, byleby rozstaw był ten sam.

#358 Bikemaster

Bikemaster
  • Użytkownik
  • 1,048 posts
  • SkądWWL

Posted 07 October 2010 - 18:43

kr1s1983, Ja jestem za oryginalnym tarczami. Nie tylko z faktu ich bez wątpienia najlepszego dopasowania wizualnego do korby ale i dla tego, że każda tarcza w inny sposób wciąga łańcuch. Sposób ogólnie jest jeden, ale wykonanie różne. Może zaistnieć sytuacja że łańcuch będzie wchodził niechętnie - coś takiego widziałem.

Naturalnie tarcze Stronglight mają dobrą opinię. Jednak np. o KCNC nie wiem nic. Mogę sie jedynie domyślać - idąc tropem polityki tej firmy, że tarcza ta będzie jak najlżejsza, co wg mnie w wypadku tarczy może w pewnych względach działać ujemnie. Nie tylko na trwałość ale i na takie pomijane z reguły aspektach jak wyżej wspomniane wciąganie łańcucha.

kr1s1983, poczytaj poprzednią stronę tego tematu. Było tam co nieco o tarczach i ich kompatybilnościach (co prawda nie od Sh ale o tarczach) 8-)

Ogólnie jestem za dawaniem tarcz od konkretnego producenta (do DA - tarcza DA itp..) . :roll: Jednak ja pisał PsYhOl, wpakujesz tam każdą tarczę. Byleby jej rozstaw się zgadzał.

#359 AyJay

AyJay
  • Użytkownik
  • 92 posts
  • SkądBiałystok

Posted 27 October 2010 - 21:01

Czy można do korb campagnolo np veloce ultra torq zastosować inny suport niż campy ?

#360 Gosc_łukasz_*

Gosc_łukasz_*
  • Gość

Posted 27 October 2010 - 21:10

korby campagnolo ultra są razem z suportem wiec nie da się zastosowac innego suportu



Reply to this topic