Jump to content


Jaki mechanizm korbowy?


1141 replies to this topic

#581 krzy1976

krzy1976
  • Użytkownik
  • 2,670 posts
  • SkądJary

Posted 19 June 2012 - 21:46

krzy1976, mi korby shimano 105 w systemie Hollowtech II też skrzypią :(

Prawdę mówiąc w mojej Orbei też skrzypiała korba 105 na hollotech II... takie mam zezowate szczęście...

#582 qqx

qqx
  • Użytkownik
  • 850 posts
  • SkądPiaseczno/Sochaczew

Posted 19 June 2012 - 22:55

A mi w Campie Ulttra Torque nic nie skrzypi, nie trzeszczy nic się nie rusza, zero luzu, jakiegokolwiek. Bardzo prosta konstrukcja, rozmontowanie do czyszczenia i późniejsze zmontowanie zajmuje 3minuty.
Przy tym wygląda pięknie.

#583 czegevara

czegevara
  • Użytkownik
  • 117 posts
  • SkądKobyłka

Posted 20 June 2012 - 21:04

Bb30 jest niedotobione ??? Praktycznie wszyscy znani producenci już na tym bazują , trzeba to włożyć najlepiej w dobrym serwisie , co do korb to sram red pod bb30 koszt ok 380 $ na ebay można poprosić sprzedawcę o wysłanie tego jako gift i nie będzie cła , adaptery można zakładać są takie przejściowo pod shimano na wcisk wszystko ładnie działa . Z droższych korb to jeszcze specialized sworks


Pytanie czy kolega jeździ na BB30. Jeśli tak to zapewne jeszcze nie doznał stukania. Ale spokojnie - przyjdzie z czasem. Kupiliśmy z kolegą dwa Cannondale - u mnie zaczeło się dopiero po 6000km, u kolegi po 300km i to porządnie, w końcu po paru interwencjach w sklepie założyli redukcje i wsadzili korbę Ultegry zamiast gównianego Gossamera. Na zagranicznych forach temat już dobrze znany. Dobry serwis nie ma chyba wiele do rzeczy bo nasze rowery składał producent. Jeśli producent nie potrafi tego zrobic jak należy to kto ma potrafic lepiej?? Korbę Srama ok - można kupic tak jak napisałem. Ale co jak ktos chce wydac 500 zł a nie 1500?? Wtedy nie ma wybory - zostaje Gossamer. Którego porównac np do 105 czy nawet Tiagry jest nie na miescu. A wklejenie mufy to półśrodek. Nie po to się inwestuje w nowy super standard żeby potem jakimuś śmiesznymi metodami ten standard obchodzic. Problem lezy w samej koncepcji konstrukcyjnej. Pomysł był prosty ale tylko pozornie - jak widac nie spradza się jak należy. No chyba że ktoś lubi jak mu ciągle z suportu strzela...

Jak stuka to znaczy że ruszają się łożyska w ramie, jak skrzypi to znaczy że rusza się lewe ramie korby w stosunku do osi korby...
Oto moja historia:
nie polecam BB30, to jest totalna niedoróbka !!! W dodatku z korbą FSA która ma ruchomy środek z gwintem w stosunku do ramienia. Co z tego że gwint będzie się dobrze trzymał bo nasmarowałem go specjalnym klejem do gwintów skoro ramie się rusza niezależnie i dlatego skrzypi ??? Druga sprawa to łożyska które nawet jeżeli są dobrze wpasowane w ramę też zaczynają skrzypieć. Więc kupiłem drugi klej do montowania łożysk w tulejach. No to z tym nie ma problemu... Ok, to przyzwyczaiłem się do skrzypienia korby ale okazuje się że jest trzecia rzecz, otóż padają gniazda na pedały w korbach za 3 tysiaki. I tak właśnie miałem na zeszłorocznym bb1008. Wtedy padło mi gniazdo w prawym ramieniu korby na setnym kilometrze i z każdym kilometrem pedał ruszał mi się coraz bardziej. Pomyślałem sobie co tam, bb1008 przejechałem w 2010 roku z ruszającym się lewym pedałem (rok wcześniej padło mi gniazdo na pedał w lewym ramieniu korby) to dam radę i teraz. Nie wziąłem pod uwagę tego że mam mocno osłabioną prawą nogę po wypadku na paralotni w 2006 roku która mi zaczęła puchnąć od tego ruszającego się pedała... Masakra, korby drogie, a 3 poważne błędy. Ostatnio jeździłem na pożyczonym rowerze od kolegi na hollowtech II z korbami shimano 105. Rewelacja, żadnego skrzypienia, cisza spokój, pedały się mocno trzymają. Czy są jakieś różnice w sztywności ? Nie wiem, nie zauważyłem...

czegevara, dopiero teraz przeczytałem to co napisałeś wyżej ale już nie kasuję tego co napisałem...
acha jeszcze coś mi się przypomniało !
otóż w rowerach pewnej firmy skrzypiały te mufy które są aluminiowe i ruszały się w stosunku do karbonowej ramy... Więc 4 miejsce niedoróbki ! Wymienili mi tą tuleję ale okazało się że jest ona niewymiarowa... Już mi się nie chce pisać więcej...


Co do faktu że BB30 to gówno to nie ma wątpliwości. Nawet FSA się zorientowało i wypuścili PressFit 30 - wsadzając łożyska BB30 w nylonowe gniazda, które dopiero wciska się w ramę, tyle że trzeba miec mufy 46mm. Powstał kolejny standard... Kolejny półśrodek??

#584 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4,485 posts
  • SkądSurrey

Posted 20 June 2012 - 22:21

A mi w Campie Ulttra Torque nic nie skrzypi, nie trzeszczy nic się nie rusza, zero luzu, jakiegokolwiek. Bardzo prosta konstrukcja, rozmontowanie do czyszczenia i późniejsze zmontowanie zajmuje 3minuty.
Przy tym wygląda pięknie.

Z ktorych to powodow, od kiedy zalozylem campe, twierdze, ze sa to jedne z najlepszych korb!

#585 krzy1976

krzy1976
  • Użytkownik
  • 2,670 posts
  • SkądJary

Posted 20 June 2012 - 22:49

Co do faktu że BB30 to gówno to nie ma wątpliwości. Nawet FSA się zorientowało i wypuścili PressFit 30 - wsadzając łożyska BB30 w nylonowe gniazda, które dopiero wciska się w ramę, tyle że trzeba miec mufy 46mm. Powstał kolejny standard... Kolejny półśrodek??

W najbliższym czasie zaatakuję dwóch największych specjalistów rowerowych w Warszawie czyli pana Piwko który teraz pracuje w Legionie na Belgradzkiej a jak on nie poradzi to pojadę do Jurka Brodawki. Zobaczymy może coś poradzą...

#586 danielasu2

danielasu2
  • Użytkownik
  • 523 posts
  • Skądirlandia

Posted 21 June 2012 - 00:43

Co do faktu że BB30 to gówno to nie ma wątpliwości. Nawet FSA się zorientowało i wypuścili PressFit 30 - wsadzając łożyska BB30 w nylonowe gniazda, które dopiero wciska się w ramę, tyle że trzeba miec mufy 46mm. Powstał kolejny standard... Kolejny półśrodek??

W najbliższym czasie zaatakuję dwóch największych specjalistów rowerowych w Warszawie czyli pana Piwko który teraz pracuje w Legionie na Belgradzkiej a jak on nie poradzi to pojadę do Jurka Brodawki. Zobaczymy może coś poradzą...

Ten system o którym mówisz mufa 46mm stosuje od 2011 specialized w ramach sworks , wciska się najpierw nylonowe adaptery i wszystko chodzi cacy oni to nazywają osbb .
Tak swoją droga jeśli ktoś kupuje rame z danym systemem czy to bsa czy bb30 lub bb90 to powinien zagłębic się trochę o co w tym wszystkim chodzi , poradzić się fachowców co z czym chodzi itd a nie tylko czytać prospekty . Prawda jest taka ze mało kto potrafi wyczuć różnice w sztywnosci poszczególnych systemow suportowych . Bb30 nie zwiększa mocy w nogach a sztywne jest tak samo jak bsa z ta różnica ze przed montażem należy wszystko bardzo dobrze z pasować .

#587 danielasu2

danielasu2
  • Użytkownik
  • 523 posts
  • Skądirlandia

Posted 21 June 2012 - 00:56

Opisując jeszcze czy korzystam z bb30 tak na sworks sl3 nic mi nie skrzypi nic się nie rusza chodzi cacy , jedyne z czym się zgodzę to nie ma różnicy jak dla mnie w sztywnosci np z hallowtech ale o tym wiedziałem , kupiłem bo poprostu chciałem mieć rame speca a oni akurat takie robią z osbb inaczej bb 30
Pozdrawiam

#588 magik2208

magik2208
  • Użytkownik
  • 98 posts
  • Skąddasd

Posted 28 July 2012 - 10:07

Zastanawiam sie nad nowa korba. Obecnie mam dura-ace na kwadracie i... jest jak z gumy. Nie wiem czy to wina dlugiej osi (113mm), czy kwadrat juz tak ma, a ja tego zwyczajnie nie czylem na stali (teraz alu)?

W jaki system warto zainwestowac, czy na zintegrowanej osi poczuje duza roznice w sztywnosci? Czy dostane cos ze zintegrowana osia do tych 300zl (moga byc uzywki) w standardzie 130mm(rozstaw blatu)?
Czy na zintegrowanej osi nie bede mial problemu z ustawieniem linii lancucha 42mm?

#589 severall

severall
  • Użytkownik
  • 690 posts
  • SkądRzeszów

Posted 16 August 2012 - 23:05

OCT (odpowiednik shimanowskiego hollowtech'a - ramiona są puste w środku). Zabieg ten zapewnia większą sztywnośc przy niższej masie.


Nie dajmy się zwariować. Coś pustego w środku nie będzie nigdy sztywniejsze od czegoś pełnego. Rura nie jest sztywniejsza od pręta ;)


Pozdrawiam

#590 Xorlarrin

Xorlarrin
  • Użytkownik
  • 286 posts
  • SkądWarszawa

Posted 17 August 2012 - 00:48

Jest. Zegnij stalową rurę i stalowy pręt o tej samej masie i długości.

magik do 300zł dostaniesz nową Tiagre FC-4600.

#591 severall

severall
  • Użytkownik
  • 690 posts
  • SkądRzeszów

Posted 17 August 2012 - 08:10

Jest. Zegnij stalową rurę i stalowy pręt o tej samej masie i długości.



A kto tu mówił o tej samej masie ?
Żeby rurka miała tą samą sztywnosć co pręt to musi mieć sporo większą średnice.
Oczywiście jeśli chodzi o stosunek sztywności do masy to rury są lepsze.
Ale w żadnym wypadku nie będzie sztywniejsza korba o tych samych wymiarach tylko pusta w środku. Zakładając oczywiście jednakowy materiał jednej i drugiej.

#592 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3,267 posts
  • SkądPoznań

Posted 17 August 2012 - 21:22

severall gdzieś było to policzone i urwanie nawet kilkunastu procent masy pozwalało rurze zachować większą wytrzymałość. Wystarczy policzyć momenty bezwładności i już można stwierdzić że zabierając materiał ze środka pręta i rozkładając go na powierzchni powstałej rury zwiększymy nieco jego parametry wytrzymałościowe. Sorki za OT.


#593 szpiler

szpiler
  • Użytkownik
  • 229 posts
  • SkądRacibórz

Posted 17 August 2012 - 22:21

OT
Moje notatki z PKM:
"Jeżeli wykonany zostanie otwór o średnicy 0,5d ( d - zewnętrza średnica wałka ), to jego masa zmniejszy się o ~25%, a wytrzymałość na na zginanie i skręcanie zmniejszy się o ~5%". Także maciej1986 ma rację.

Czy da radę używać bezproblemowo wkład suportu na kwadrat ( gwint włoski ) o długości 68mm w mufie suportu o długości 70mm? Pytam, bo tylko takie widziałem na allegro a w sklepach stacjonarnych słyszę "Panie, to się tak rzadko sprzedaje, że nie zamawiamy tego".

#594 mad

mad
  • Użytkownik
  • 181 posts
  • SkądSompolno

Posted 18 August 2012 - 08:51

Planuję zakup korby SRAM Force ale mam mały problem. Aktualnie posiadam suport Accent BB 50. Z tego co mi wiadomo Force jest na BB 30, ale jest też coś takiego jak wkład GXP. Ktoś mógłby coś poradzić? Czy ta korba będzie do założenia u mnie?
Jeżeli komuś to pomoże to rowerek - scott speedster s40.

#595 Bury

Bury
  • Moderator
  • 799 posts
  • SkądZłocieniec

Posted 18 August 2012 - 09:13

mad, wszystko zależy, jaką masz mufę suportową. Jeli pod pressfit lub BB, to będziesz musiał użyć korby specjalnie zaprojektowanej pod BB lub użyć adaptera, ale to się nie kalkuluje.
Sram Force produkowany jest w 2 systemach, BB oraz GPX. Jeśli faktycznie zależy Ci na mniejszej masie oraz mufę suportową masz na BB, to bierz korbę pod BB.
System GXP jest trochę cięższy, ale za to sztywniejszy (wbrew opinii producentów :) ) i sprawia mniej problemów przy użytkowaniu.

#596 mad

mad
  • Użytkownik
  • 181 posts
  • SkądSompolno

Posted 18 August 2012 - 11:01

Czyli wynika z tego, że mam BB skoro BB50. Mógłbyś rozwinąć temat adaptera?

#597 justas

justas
  • Użytkownik
  • 68 posts
  • SkądKraków-Bronowice

Posted 18 August 2012 - 14:12

mad, jeśli twoje BB 50 to TO , to jednak GXP.
Tutaj masz wkład gxp , do wkręcenia w gwintowana mufę , najpowszechniejsze rozwiązanie.

#598 mad

mad
  • Użytkownik
  • 181 posts
  • SkądSompolno

Posted 18 August 2012 - 16:29

justas, tak, to mój suport. Też tak myślałem. Dzięki.

#599 Cioran

Cioran
  • Użytkownik
  • 12 posts
  • SkądCz-wa

Posted 05 November 2012 - 15:12

Witam. Być może złożę rower (zamiast kupić cały). Budżet ok. 5..7tys. Pomyślałem (podczytałem) o grupie Campa Veloce. I tu już schody się robią. W Wertykalu jakieś zapisy na styczeń z zaliczką 30% na już. Czy ktoś kupował tam w tak odległej perspektywie? I drugie pytanie: jak jest z częściami do tej grupy? U mnie w Cz-wie dzwoniłem do paru sklepów i nikt nic nie oferuje. Czy byle plastikowe kółko do przerzutki też trzeba ściągać 2 miesiące ? Serwis też nie bardzo dostępny, np. nie znalazłem u siebie żadnego gdzie mi zdejmą korbę Power Torque. A samemu to jakiś ściągacz na kształt korkociągu trzeba by kupić za ok 300zł. Jak sobie radzą użytkownicy Campy? Czy trzeba mieć pełną szafę klamotów na zapas ? A może lepiej się w to nie pakować tylko dołożyć trochę do 105-ki SH ?

#600 dedzior21

dedzior21
  • Użytkownik
  • 143 posts
  • Skądrzeszów

Posted 29 December 2012 - 19:49

szukalem, ale nie znalazlem odp w temacie na moje pytanie, wiec nie bijcie.. ;)

mam 170 cm wzrostu, i od 30tys. km korbe 170 mm (39/53). aktualnie bede zmienial rower na calkowicie inny, i niestety prawie wszystko mi w tamtym pasuje, poza jedna rzecza - korba ma tam 172,5 mm (przy 34-50 zębow).

czy macie doswiadczenie w roznicy w obu mechanizmach? czy wielkosc blatu (53 zebow przy 170 mm, i 50 zebow przy 172,5 mm) niweluja roznice w obu mechanizmach, tzn. czy obie korby przez to sa sobie rowne?

czy jesli nie, to czy kolana znaczaco odczuja roznice?



Reply to this topic