Skocz do zawartości


Jaki mechanizm korbowy?


1141 odpowiedzi w tym temacie

#601 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4485 postów
  • SkądSurrey

Napisano 29 grudzień 2012 - 20:08

Kolega chyba nie uwazal na lekcjach fizyki :->
Poprzez wydluzenie korby zwieksza Ci sie dlugosc ramienia na ktorym dziala sila, do tego dochodzi zmniejszenie obwodu zebatek, czyli de facto znowu rosnie dlugosc ramienia.
Bedzie lzej krecic ale jak juz tyle jezdziles na 53/39, pomijajac 2.5mm dlugosci korb, to chyba bedzie spory szok.

#602 dedzior21

dedzior21
  • Użytkownik
  • 143 postów
  • Skądrzeszów

Napisano 30 grudzień 2012 - 01:24

no to mnie zszkokowales. na prawde przeskok o 2,5 mm i mniejszy blat bedzie az tak odczuwalny? czy mozna bedzie pominac ta roznice?
zastanawiam sie, bo rower mi generalnie pasuje (byl skladany na osobe 175 cm, sam mam 170 cm), i dlatego ramie korby ma 172,5 mm.

#603 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 30 grudzień 2012 - 08:47

Lżej będzie, owszem, i ma to pozytywny wpływ, jeśli docelowo więcej kręcisz po górach - podjazdy będziesz łykał łatwiej i z większą swobodą.
Ale jeśli chcesz pozostać przy obecnym cięższym stylu jazdy i obciążeniu, to mimo, że przejdziesz na kompakt, możesz tak dobrać uzębienie kasety, żeby nadal mieć przełożenia zbliżone do tych z napędu klasycznego.

#604 meaculpa

meaculpa
  • Użytkownik
  • 158 postów
  • SkądLublin

Napisano 30 grudzień 2012 - 09:26

W starym rowerze miałem korbę 52/42 i po złożeniu nowego z korbą kompaktową krew mnie zalała jak musiałem zrzucać na 34 bo to był dla mnie straszny młynek a ja nie lubię wysokich kadencji i miękkich przełożeń, w końcu wywaliłem tą malutką tarczę i zapodałem 39 i dopiero jest ok.

#605 dedzior21

dedzior21
  • Użytkownik
  • 143 postów
  • Skądrzeszów

Napisano 30 grudzień 2012 - 11:57

przewaznie na 100 km mam ok 1 km wzniosu na trasie, tak wiec troche gorek jest po drodze. bardziej mnie tylko zastanawialo jak dlugosc korby bedzie sie miala do kolan - sporo o tym slyszalem, ale tak na prawde nigdzie nie slyszalem, zeby ktos sie skarzyl na bol? jesli przy 170 mm jest ok, to 172,5 mm to chyba nie tak wielki przeskok, zeby odczuwac dyskomfort?

Proszę stosować się do zasad pisowni, wielkie litery, polskie znaki.- maciej1986

#606 PsYhOl

PsYhOl
  • Użytkownik
  • 1064 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 30 grudzień 2012 - 12:29

dedzior21, jest różnica, ale niewielka. Trzeba większe koło zataczać, ale jest odrobinę lżej - tutaj różnicy pewnie nie zauważysz. Ja się przesiadłem na początku z długości 170 na 175 i zauważyłem różnicę na górkach, ale i na zmniejszeniu kadencji na płaskim. Kolana może pobolewałyby u bardzo niskiej osoby przy długich korbach. W drugą stronę raczej nie.

Zauważysz za to sporą różnicę przy mniejszych zębatkach. Na 50. nie aż tak dużą, ale na małej sporą. W temacie "Jakie macie przełożenia?" prozor bardzo fajnie opisywał plusy i minusy korb kompaktowych. Jak jeździsz w takim terenie, to po przestawieniu się kompakt będzie dla Ciebie wygodniejszy i powinieneś w miarę równomiernie zużywać całą kasetę, a nie mocno tylko 3 albo 4 zębatki. No ale trudniej jest się utrzymać za tirem pędzącym 80 kmh ;>

#607 Gosc_solid_crank_*

Gosc_solid_crank_*
  • Gość

Napisano 30 grudzień 2012 - 19:14

dedzior21 Ty się nie zastanawiaj i śmiało bierz ten compact 172,5. Zapewniam Cię, że Ci to na zdrowie (i wyniki) wyjdzie. Podziękujesz w duchu tym, którzy Ci tak doradzali.
Jak chcesz uzasadnień matematyczno-fizycznych, to napisz do mnie bezpośrednio.

#608 krzy1976

krzy1976
  • Użytkownik
  • 2670 postów
  • SkądJary

Napisano 30 grudzień 2012 - 19:35

dedzior21 Ty się nie zastanawiaj i śmiało bierz ten compact 172,5. Zapewniam Cię, że Ci to na zdrowie (i wyniki) wyjdzie. Podziękujesz w duchu tym, którzy Ci tak doradzali.
Jak chcesz uzasadnień matematyczno-fizycznych, to napisz do mnie bezpośrednio.

Na żadne wyniki nie wyjdzie, to nie forum dla fantastów. Może Ci bardziej przypasować jakaś długość korb albo wielkość tarcz z przodu ale nie będzie miało to jakiegoś większego wpływu na formę i wyniki.

#609 BartekO

BartekO
  • Użytkownik
  • 90 postów
  • SkądTuchów

Napisano 21 styczeń 2013 - 16:00

Witam. Mam pytanie co do korby.
Mam Treka 1.1. Na oryginalnym osprzęcie (kaseta Sun Race CSR86 12-25, + korba FSA Tempo, 50/34 + łańcuch SunRace Speed) ok 12. tys km. W sumie jestem bardzo zadowolony. Gdzieś przy 10tys zacząl mi od czasu do czasu przeskakiwać. Więc wiedziałem że już jest do wymiany, ale z racji tego że był koniec sezonu i jeżdziłem już praktycznie wycieczkowo postanowiłem, że wymienię łańcuch + kasetę późną wiosną. I teraz moje pytanie, czy wymieniać korbę, albo jak sprawdzić czy się zużyła. I czy jeśli zdecydował bym się na wymianę korby czy jeśli mam firmy FSA trzeba kupić tej smej firmy czy może być inna?

#610 patryk_60

patryk_60
  • Użytkownik
  • 369 postów
  • SkądLublin

Napisano 21 styczeń 2013 - 16:46

12 tys na korbe to nie jest wielki przebieg jeśli chodzi o szosę. Powinna jeszcze wytrzymać spokojnie sezon. Jak się zdecydujesz na wymianę to nie musi być FSA możesz dać coś innego np. shimano podejrzewam, że szukasz coś klasy Tiagra.
Kaseta i łańcuch do wymiany i dokup sobie ze 2-3 łańcuchy na zmianę to dłużej całość wytrzyma. Jak sprawdzić zużycie blatów zobacz jak zjechane/ostre są zęby. Mam akurat taką korbę nówkę sztukę. Docelowo ma trafić do zimówki to sobie zobaczysz i porównasz stopień zużycia.

#611 BartekO

BartekO
  • Użytkownik
  • 90 postów
  • SkądTuchów

Napisano 21 styczeń 2013 - 21:33

Coś takiego mam:
Dołączona grafika
Dołączona grafika

#612 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 21 styczeń 2013 - 21:49

Na dużej zębatce nie będzie problemów z nowym łańcuchem. Małą trochę gorzej widać, ale też raczej nie. Korby kompaktowe pewnie trochę wcześniej wymagają wymiany (głównie chodzi o małą tarczę 34 zęby, ale z drugiej strony rzadko się jej używa, więc i tak długo pociągnie), bo generalna zasada jest taka, że im mniejsza zębatka, tym bardziej wrażliwa na niedopasowania łańcucha. Pamiętam kiedyś, że na tarczy 53 zęby zakładałem nowy łańcuch już prawie do igiełek, a jeszcze wszystko chodziło.

#613 severall

severall
  • Użytkownik
  • 690 postów
  • SkądRzeszów

Napisano 15 luty 2013 - 23:00

Panowie kontynuując wątek z innego tematu.
Posiadam obecnie korbę 3 rzędową Tiagra - FC-4503, manetkę ST-4503 oraz przednią przerzutkę 3 rzędowa Tiagry.
Chciałbym korbę wymienić na kompaktową Tiagre - FC-4650.
1. Czy potrzebna jest wymiana manetki (mam nadzieje że nie)
2. Czy potrzebna jest zmiana przerzutki przedniej (jeśli będzie to lepiej działać to to zrobię)
Czy manetka przednia ciągnie tą samą długość linki jak dwurzędowa ? Jeśli tak to można by zablokować przerzutkę na środkowym przełożeniu. Wtedy przypadkowe zrzucenie na najmniejszy bieg skończy się tylko poluzowaniem linki. Nie chciałbym zmieniać manetki jeśli to nie potrzebne bo pewnie obecny rower posłuży mi już tylko w przyszłym sezonie.

Pozdrawiam.

#614 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Napisano 15 luty 2013 - 23:19

severall, Działa to tak jak piszesz więc nic zmieniać nie trzeba, teoretycznie przednia przerzutka dwurzędowa będzie działać lepiej ze względu na węższy wózek ale czy to faktycznie odczujesz to już inna sprawa.

#615 severall

severall
  • Użytkownik
  • 690 postów
  • SkądRzeszów

Napisano 15 luty 2013 - 23:23

Hmm.. a może ten węższy wózek nie taki lepszy ? Na kompakcie chciałbym aby użyteczne były wszystkie kombinacje przełożeń. Skoro wózek dwurzędowej przerzutki jest węższy to może być też bardziej wrażliwy na niedokładne wyregulowanie.
No ale jakby tak było to większość ludzi miałaby problemy, więc pewnie się myle ;)

#616 mat777

mat777
  • Użytkownik
  • 274 postów
  • SkądRzeszów

Napisano 16 luty 2013 - 09:25

Jeśli zostawisz manetkę, to przyda się zakup czegoś takiego: http://allegro.pl/za...3020104065.html

Zawsze jakoś uchroni od nieprzyjemnego wyciągania łańcucha w razie przypadkowego zrzucenia na najmniejszy, nieistniejący blat :-D

#617 Gosc_KeNaJ_*

Gosc_KeNaJ_*
  • Gość

Napisano 16 luty 2013 - 10:05

mat777, wystarczy ograniczyc zakres przerzutki do srodkowego blatu.

#618 mat777

mat777
  • Użytkownik
  • 274 postów
  • SkądRzeszów

Napisano 16 luty 2013 - 10:26

KeNaJ - nie próbowałem jeszcze takich kombinacji, ale mam wątpliwości, czy śrubka ograniczająca będzie na tyle długa, aby ograniczyć zakres o szerokość całego blatu.

#619 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1761 postów
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Napisano 16 luty 2013 - 10:42

...
czy śrubka ograniczająca będzie na tyle długa
...

Zawsze można wkręcić dłuższą śrubkę :)

#620 severall

severall
  • Użytkownik
  • 690 postów
  • SkądRzeszów

Napisano 16 luty 2013 - 11:52

To chyba dla świętego spokoju lepiej kupić jeszcze przerzutkę dwurzędową na przód.
A czy korba kompaktowa ma blaty w tej odległości jak dwa największe w 3 rzędowej ?



Dodaj odpowiedź