Skocz do zawartości


Jaki mechanizm korbowy?


1141 odpowiedzi w tym temacie

#621 bobo100

bobo100
  • Użytkownik
  • 199 postów
  • SkądNowy Tomyśl

Napisano 20 marzec 2013 - 20:04

Moja sprawa łączy się trochę z łańcuchem i z korbą. Obecnie mam korbę 6600 i do tego łańcuch 6700. Planuję zmienić korbę na 7800. Skoro teraz wszystko chodzi, a to tylko klasa wyżej to powinno działać? Tak się zastanawiam czy byłaby lepsza praca gdybym kupił korbę 6700. Czy w tej serii tarcze są "nowsze" niż te serii 6600 co może wpływać na kulturę pracy?

#622 Julkos

Julkos
  • Użytkownik
  • 468 postów
  • SkądBolesławiec

Napisano 21 marzec 2013 - 00:22

Tak, zdecydowanie na nowszym osprzęcie lepiej to wszystko chodzi. Najlepiej jest zastosować wszystko z tego samego modelu. Jak patrzyłem wg zaleceń Shimano to pod korbę 105 fc-5700 nie można używać starszego modelu kaset czyli 5600.

#623 xcracer

xcracer
  • Użytkownik
  • 391 postów
  • SkądMyszków

Napisano 21 marzec 2013 - 08:31

Tak, zdecydowanie na nowszym osprzęcie lepiej to wszystko chodzi. Najlepiej jest zastosować wszystko z tego samego modelu. Jak patrzyłem wg zaleceń Shimano to pod korbę 105 fc-5700 nie można używać starszego modelu kaset czyli 5600.


Oczywiście, że można stosować poprzedni model kasety. W praktyce nie robi to żadnej różnicy. Kaseta nie ma żadnego wpływu na pracę korby, tudzież przerzutki przedniej.

Planuję zmienić korbę na 7800. Skoro teraz wszystko chodzi, a to tylko klasa wyżej to powinno działać? Tak się zastanawiam czy byłaby lepsza praca gdybym kupił korbę 6700.


Nie zauważysz żadnej różnicy w pracy. Obie korby będą współpracować tak samo z napędem, który posiadasz.

#624 xcracer

xcracer
  • Użytkownik
  • 391 postów
  • SkądMyszków

Napisano 21 marzec 2013 - 08:39

A czy korba kompaktowa ma blaty w tej odległości jak dwa największe w 3 rzędowej ?


Tak. Manetka przedniej przerzutki w przypadku korby dwu i trójrzędowej ma taką samą indeksację stąd odległość musi być taka sama.

#625 kubiako

kubiako
  • Użytkownik
  • 20 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 10 kwiecień 2013 - 14:48

Witam. Mam pytanko. Czy mogę do nowego zestawu SH 105 ( kaseta, lancuch, przerzutka przod i tyl) zastosować na kilka dni stara korbę z mojego "górala". Niestety nagłe wydatki ograniczyły moje możliwości zakupowe na kolejny miesiąc. Jest to stara korba od która pracowałą z 7 rzędowym osprzętem shimano ( wolnobieg i tourney). Jako że zainwestowałem w nowy sprzęt szkoda mi go zniszczyć przez zastosowanie czegoś starego na jakiś czas.

#626 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8614 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 10 kwiecień 2013 - 15:08

Zniszczyć na pewno nie zniszczysz (chyba, że korba jest w naprawdę dramatycznym stanie), chociaż może pracować mniej płynnie.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#627 kubiako

kubiako
  • Użytkownik
  • 20 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 10 kwiecień 2013 - 22:55

Ale skoro rozstaw łańcucha 7 rzędowy jest większy od 10s i do tego wyjechany troche na pewno, a łańcuch nowy na 10s to czy nei rozciąnie się, zniekształci przy jeździe na klasycznej 7s?

#628 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8614 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 10 kwiecień 2013 - 22:58

Założenie łańcucha 10s na tarcze mechkorbu 7s będzie miało znaczenie w zasadzie tylko podczas zmiany biegów. W czasie jazdy na określonej tarczy różnica będzie praktycznie niezauważalna.

Jeżeli tarcze są w dobrym lub przynajmniej znośnym stanie, to jako rozwiązanie tymczasowe spokojnie możesz go używać bez ryzyka, że w miesiąc zajedziesz łańcuch na śmierć. Docelowo dobrze byłoby oczywiście mierzyć w kompletny napęd 10s, bo tylko wtedy nacieszysz się optymalnym działaniem.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#629 kaS!

kaS!
  • Użytkownik
  • 28 postów
  • SkądMonachium

Napisano 20 czerwiec 2013 - 18:57

A w drugą stronę? Chcę zmienić korbę na kompakt ale większość jest 9/10s. Mam obecnie napęd 8s i zastanawiam się czy nie zniszczę nowej korby jeśli będzie pracowała z obecnym napędem.

Plan zmiany napędu na nowy jest ale nie chcę tego robić teraz.

#630 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8614 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 20 czerwiec 2013 - 19:00

Odpowiedź jest dokładnie taka sama. Zniszczenie Tobie na pewno nie grozi, ale przednia przerzutka może pracować nieco mniej płynnie.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#631 Radello

Radello
  • Użytkownik
  • 614 postów
  • SkądPoznań

Napisano 25 lipiec 2013 - 14:58

Mam pytanie: czy i kiedy należy wymienić tarcze mechanizmu korbowego (konkretnie chodzi mi o "blat")? Wiem, że na zużycie blatu ma wpływ wiele czynników i trudno podać np. liczbę przejechanych kilometrów. Czy można zmierzyć jakiś element, aby to zweryfikować?
Pytam, bo chciałbym przedłużyć życie mechanizmu korbowego, a aktulanie mogę kupić blat do mojej korby FSA Gossamer za jedyne 100 zł, więc zdecydowanie mniej niż cały mechanizm korbowy. Może i ta moja korba słaba, ale nie planuję na razie wymieniać całości, bo jak już to chciałbym DA albo Ultegrę, więc wydatek trochę większy.
Ogólnie zęby na moim blacie zużywają się bardzo nieregularnie. Zamieszczam zdjęcie: niektóre zęby są wyszczerbione, jakby ukruszone, niektóre bardziej "ostre" niż pozostałe.
Przebieg całości ok. 11 kkm, jeżdżę na trzy łańcuchy (żaden z nich nie wykazuje zużycia 0.75%) i dwie kasety (pierwszy zestaw kół obsługuje obecnie trenażer).

Pytanie: wydać tą stówkę, żeby przedłużyć życie całości napędu, czy dać sobie spokój i zajeździć korbę do końca?

Z góry bardzo dziękuję za rady!

Dołączona grafika

http://www.radello.pl - odżywki Dextro Energy / Honey Stinger / Huma Gel / Nuun, kosmetyki Sportsbalm / Bodyglide - bezpośrednio od dystrybutora/importera


#632 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 25 lipiec 2013 - 16:59

Ta zębatka zniesie jeszcze wiele tysięcy kilometrów. Marnotrawstwem byłoby wymieniać ją w tej chwili, przy przebiegu zaledwie 11 000 km. Te drobne ukruszenia na wierzchołkach niektórych zębów powstają zwykle podczas zmiany biegów, gdy nieco zbyt wcześnie naciśniemy na pedały, zanim łańcuch dobrze się nie zazębi. Na przeniesienie napędu nie ma to praktycznie wpływu. Jeśli chcesz przedłużyć nieco trwałość napędu, możesz dokupić jeszcze jeden łańcuch (jeśli kaseta jeszcze go przyjmie).

Aby łańcuch zaczął przeskakiwać na blacie lub spadać z niego, musi on być już skrajnie zużyty. Oczywiście gdy łańcuchy osiągną większe wydłużenie (ok. 1 %), będą coraz szybciej zużywać blaty i wtedy bardziej ekonomiczne może być założenie nowej kasety i łańcucha (zwłaszcza w przypadku tanich napędów na 7, czy 8 biegów, gdzie zestaw kasety z łańcuchem często jest tańszy niż jeden blat).

#633 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2254 postów
  • Skądkrakow

Napisano 25 lipiec 2013 - 20:25

Dobrze prawi Marvelo, pilnuj łańcuchów, a co najmniej jeszcze 30 tys na tej korbie zrobisz. Ja na biednej Tiagrze mam w tej chwili ok 30 tys i jest ok. pozdr

#634 Radello

Radello
  • Użytkownik
  • 614 postów
  • SkądPoznań

Napisano 26 lipiec 2013 - 14:25

marvelo i nick, dzięki!
Macie jakieś zdjęcie zużytej zębatki, żebym wiedział, jak źle musi być, żeby była do wymiany, ew. napiszcie, jakie są objawy?

Czy ten czwarty łańcuch się jeszcze przyjmie? Przebiegi kaset to ok. 4,5 kkm (105) i 6,5 kkm (Ultegra).
Nowy łancuch to koszt porównywalny z zębatką (CN-6701) lub nawet 1,5 x tyle (CN-7901).

http://www.radello.pl - odżywki Dextro Energy / Honey Stinger / Huma Gel / Nuun, kosmetyki Sportsbalm / Bodyglide - bezpośrednio od dystrybutora/importera


#635 skaramanga

skaramanga
  • Użytkownik
  • 9 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 06 listopad 2013 - 10:06

Witam,
Mam zamiar wymienić korbę w moim rowerku. Obecnie mam sore 3 biegowa, na kwadrat, i chciałbym przejść na 2 biegi trochę wyższej klasy. Posiadam już przerzutki 105 2x10, oraz klamko manetki do 105.
Na razie myślę nad korba 105 compact.
Są jakieś inne opcje do rozważenia w cenie ok 500 zł, które będą dobrze z reszta współpracowały?



#636 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8614 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 06 listopad 2013 - 10:15

Trudno o cokolwiek lepszego - akurat korby Shimano robi po mistrzowsku. Ewentualnie warto rozważyć używaną Ultegrę w niezłym stanie - powinno Ci się udać wyrwać komplecik za ok. 500 zł.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#637 rybka

rybka
  • Użytkownik
  • 90 postów

Napisano 06 listopad 2013 - 15:26

Może coś takiego

http://allegro.pl/me...3630314592.html

 

waga chyba nawet lepsza niż 105 i sporo tańsza 

 

ale wiadomo nie ma napisu Shimano ;-)

 



#638 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 06 listopad 2013 - 17:24

Pojawiają się okazje również dla korb ultegra serii 6700, w cenie ok 500 zł (widziałem ofertę kup teraz 499). 

Ultegra ma trochę inną konstrukcję - blat jest dzięki temu sztywniejszy. Korba ta jest też lżejsza od niższych i starszych modeli . 

 

Minusy ultegry: specjalne śruby które nie są tanie, blat też tani nie jest - można zamontować inny ale wizualnie się to nie zgra. Poza tym kolory - szary i grafitowy - niekoniecznie będą zgrywać się z resztą. 



#639 skaramanga

skaramanga
  • Użytkownik
  • 9 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 06 listopad 2013 - 22:23

To dzięki wielkie za sugestie. 
Będę w takim razie na ta ultegrę polował, a jak się nie uda to biorę 105. 



#640 piotrfala

piotrfala
  • Użytkownik
  • 861 postów
  • SkądPoznań

Napisano 08 listopad 2013 - 08:47

poluj jeszcze na dura ace 7800, ja dorwałem na allegro nową za 500 zł a używane są zazwyczaj w podobnej cenie.


www.facebook.com/strato.bike

 

gallery_2798_164_47484.jpg




Dodaj odpowiedź