Skocz do zawartości


Jaki mechanizm korbowy?


1006 odpowiedzi w tym temacie

#961 lukasamd

lukasamd
  • Użytkownik
  • 342 postów

Napisano 29 maj 2019 - 05:53

Pytanie do zorientowanych - jest korba 6800 46/36.

Czy bez problemów podejdzie do niej mały blat 30T z Tiagry 4703? 

Chciałbym go sobie wpakować jak będę się wybierał w góry i atakował Karkonoską - na tyle mam 11-30T i wolę mile się zaskoczyć, niż zaliczyć sromotną klęskę ;)

 

Przerzutka przednia powinna to ogarnąć bez problemu, bo w sumie rozrzut będzie jak przy 50/34, ale na innym zakresie.

BCD jest takie samo, też na 4 śruby... niby wszystko pasuje, ale pytanie brzmi, czy gdzieś jest haczyk? 



#962 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 682 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 29 maj 2019 - 06:05

BCD nie jest takie samo dla 30T

#963 lukasamd

lukasamd
  • Użytkownik
  • 342 postów

Napisano 29 maj 2019 - 06:11

A dobra, teraz widzę w manualu, że to jest na osobnych śrubach przy BCD 74...

No to trudno, będzie 34 i przepychanie :) 



#964 Senninho

Senninho
  • Użytkownik
  • 940 postów
  • SkądSzczecinek

Napisano 29 maj 2019 - 06:45

A dobra, teraz widzę w manualu, że to jest na osobnych śrubach przy BCD 74...
No to trudno, będzie 34 i przepychanie :)

To 36 czy 34? W sobotę jechałem Karkonoską na 36x28. Momentami kadencja 45-55 i ponad 350 watów a prędkość 5-8 km/h i było ciężko. Z 30 będziesz miał lżej. Powodzenia. "Wytrwaj do końca Ty koniu"

Wysłane z mojego HTC U Ultra przy użyciu Tapatalka

#965 lukasamd

lukasamd
  • Użytkownik
  • 342 postów

Napisano 29 maj 2019 - 06:52

Jest obecnie 46/36, ale spokojnie mogę założyć jako mały blat 34 - myślałem, że może uda się trafić coś jeszcze mniejszego, wtedy byłoby idealnie, bo miałbym taki blat tylko na jakieś wypady w góry, bez zwiększania zakresu kasety.

 

Hm... 45-55 i 350W powiadasz.. no to zapowiada się gruuubo :D 



#966 Senninho

Senninho
  • Użytkownik
  • 940 postów
  • SkądSzczecinek

Napisano 29 maj 2019 - 06:56

34x30 to sporo lżej pod nogą. Dasz radę. Od piczątku jedź na luzie. Jak by co tropienie węża też pomaga tylko ostrożnie bo są desperaci jak ja którzy muszą zjechać tą samą drogą a droga do zjazdu jest ciężka.

Wysłane z mojego HTC U Ultra przy użyciu Tapatalka

#967 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 682 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 29 maj 2019 - 12:20

Bez kombinowania to najłatwiej z przodu założyć 34T i zmieniać kasetę w miarę potrzeb. Przy najnowszych napędach 105 i Ultegry przerzutka GS obsługuje poprawnie kasety 11-28 do 11-34 (sprawdzone osobiście). Przełożenie 1:1 naprawdę robi robotę na stromych podjazdach, a kaseta 11-28 ma wystarczająco dobre stopniowanie na płaskie tereny (chociaż najchętniej bym widział 12-28).



#968 lukasamd

lukasamd
  • Użytkownik
  • 342 postów

Napisano 29 maj 2019 - 13:06

Póki co mam dwie, 11-28 na secie szosowym i 11-30 na gravelowym, ale możliwe, że skończę z tylko gravelowym: asfalty w okolicy słabe, nie ściągam się już, a na szerszych kapciach szybciej można się wypompować jeśli się chce ;) 

 

Tak właśnie zrobię, bo choć mam na tyle Ultegrę RX800, to nie chcę raczej więcej mieć na kasecie. Raczej za wiele bym stracił z płynności, bo nawet 11-28 dla mnie gdzieś w środku kasety takie felerne miejsce, gdzie przeskok o jeden bieg zmienia kadencję o 10-11 RPM, a to już wkurza.



#969 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 682 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 29 maj 2019 - 19:11

Tam gdzie miałem potrzebę użycia 11-34 większe różnice miedzy przełożeniami to była nawet zaleta. Nie trzeba było co chwila klikać manetką. W te wakacje wybieram się na tydzień w Karkonosze to sprawdzę jak tam sprawa wygląda z podjazdami :)

#970 Cyklo Ziutek

Cyklo Ziutek
  • Użytkownik
  • 1050 postów
  • SkądPuławy

Napisano 21 sierpień 2019 - 21:32

Tiagra FC-4700 50/34(36). Dwa dni temu zmieniłem sobie małą tarczę z 34 na 36T (Ultegra 11s). Pasuje idealnie, zmiana biegów bez najmniejszych problemów. Komfort jazdy i wykorzystanie przełożeń (z kasetą 12-25T) lepsze niż 34T.

 

Czeka mnie zmiana tarczy 50T, bo po czterech sezonach już "ładnie" się wyostrzyła. Koszt takiego zabiegu, to wydatek około 180zł.

I tu zaczynają się rozterki kombinatora:

- masa zestawu Tiagra FC-4700 (50/34) to jakieś 915g,

- kompletne korby 105 FC-5800 (50/34) kosztują 465zł i ważą 725g. Może warto dopłacić te 285zł i zaoszczędzić 190g?

- albo iść na całość i kupić kompakt 105 FC-R7000 za 480÷465zł o masie 715g. Wtedy w podobnej cenie mam prawie 200g lżejszy zestaw.

Oczywiście mała tarcza zostaje przełożona z dotychczasowego mechanizmu i będę miał nadal 50/36T.

 

Jaka jest różnica między korbami FC-5800 i FC-R7000? Mam nadzieję, że są one kompatybilne z Tiagrą 4700.



#971 cauchy

cauchy
  • Użytkownik
  • 939 postów

Napisano 21 sierpień 2019 - 22:05

działać pewnie jakoś będzie, ale pamiętaj, że Tiagra jest 10s (na łańcuch 10s), a 105tka 11s (na łańcuch 11s). Jak wsadzisz łańcuch 10s na korbę 11s - nie bardzo :)



#972 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 21 sierpień 2019 - 22:36

Bardzo. Nie ma żadnego problemu z używaniem zamiennie korb 10 i 11sp z resztą napędu 10 i 11sp.

Różnic poza wizualnymi nie ma. W przyszłości przy wymianie tarcz korby chcąc zachować estetykę będziesz musiał nabyć blat do tej korby którą posiadasz.
Czy 190 gramów coś da? Tak, jeśli planujesz ogólne odchudzanie roweru.

#973 Cyklo Ziutek

Cyklo Ziutek
  • Użytkownik
  • 1050 postów
  • SkądPuławy

Napisano 21 sierpień 2019 - 23:22

Bardzo. Nie ma żadnego problemu z używaniem zamiennie korb 10 i 11sp z resztą napędu 10 i 11sp.

Różnic poza wizualnymi nie ma. W przyszłości przy wymianie tarcz korby chcąc zachować estetykę będziesz musiał nabyć blat do tej korby którą posiadasz.
Czy 190 gramów coś da? Tak, jeśli planujesz ogólne odchudzanie roweru.

Mam Treka Emondę S4. Masa 8 100g. Do tej pory  zmieniłem sztycę siodełka, siodełko, mostek, koła, kierownicę :).

Porównałem sobie linię łańcucha Tiagry i 105 FC-5800 idealnie to samo 43,5mm. Co prawda Q-factor różni się o 4mm, ale to chyba nie jest wielki problem. 

 

353zł https://www.cycology...128/?vid=143120 + 52zł wysyłka do Polski.



#974 Szymi77

Szymi77
  • Użytkownik
  • 7 postów

Napisano 25 sierpień 2019 - 00:06

Witam potrzebuje kupić korbę do mojej sozsy, napęd 2x7, jaką korbę dwurzędową polecacie w granicach 200-300 zł

#975 marvelo

marvelo
  • Zbanowany
  • 3770 postów
  • SkądKrasnystaw

Napisano 25 sierpień 2019 - 00:36

Ja bym brał coś używanego na kwadrat, np.:

https://allegro.pl/k...bp-spo-1-5-0619

O, jest nawet NOS:

https://allegro.pl/o...ikat-7948139099

Korby na Octalink V1 (np. 7700, 6500, 5500) mogą być kłopotliwe ze względu na drogie i trudno dostępne suporty (i wcale nie lepsze od kwadratu, bo wprawdzie na grubszej osi, ale i mniejszych kulkach).



#976 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 6758 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 25 sierpień 2019 - 06:25

Ta Ultegra jest może i piękna, ale technologicznie jest niżej nawet od dzisiejszego Clarisa.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#977 grzesiek32

grzesiek32
  • Użytkownik
  • 1529 postów
  • Skądśląskie

Napisano 25 sierpień 2019 - 09:06

Z tych tańszych Tiagra 4650. Wytrzymała acz raczej ciężko dostać

#978 marvelo

marvelo
  • Zbanowany
  • 3770 postów
  • SkądKrasnystaw

Napisano 25 sierpień 2019 - 13:14

Ta Ultegra jest może i piękna, ale technologicznie jest niżej nawet od dzisiejszego Clarisa.

No i w jaki sposób ta technologiczna niższość będzie się objawiać w użytkowaniu?

Ja wiem, zaraz padnie magiczne słowo "sztywność". Tylko ile ta sztywność realnie poprawia prędkość? Da się to wykazać?

Natomiast jeśli chodzi o porównanie wagi to taki Claris nawet bez suportu jest znacznie cięższy od 6400 z suportem, np. Neco z aluminiowymi miskami (który waży 287g ze śrubami przy długości 113.5 mm, z dodatkowym uszczelnieniem, cena 30 zł). Sama 6400 waży około 650g (pomimo większych zębatek), więc komplet z suportem wyjdzie poniżej 950g.

https://allegro.pl/o...h-ii-7672220911

Do tego zębatki na pięć śrub na rozstaw 130 mm można wciąż tanio kupić, jest tego pełno na Allegro, Shimano, Stronglight i inne.

Trwałość łożysk suportów zewnętrznych też bywa różna. Kwadrat, z racji schowania w mufie, jest dużo mniej narażony na zabrudzenia i zwykle w szosówce spokojnie wytrzymuje kilkanaście czy nawet więcej tysięcy kilometrów.



#979 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 25 sierpień 2019 - 13:45

Objawia się w użytkowaniu w ocieraniu o wózek przerzutki. Jeśli ci to nie przeszkadza to będzie to dobre rozwiązanie. Może ocierać nawet siedząc na siodle co z pewnością jest próbą cierpliwości dla osób preferujących ciszę.

#980 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 6758 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 25 sierpień 2019 - 14:26

Poza tym nowsze, sztywniejsze tarcze sprzyjają zmianie biegów pod naciskiem.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Dodaj odpowiedź