Jump to content


Jaki mechanizm korbowy?


1141 replies to this topic

#981 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 25 August 2019 - 18:21

Objawia się w użytkowaniu w ocieraniu o wózek przerzutki. Jeśli ci to nie przeszkadza to będzie to dobre rozwiązanie. Może ocierać nawet siedząc na siodle co z pewnością jest próbą cierpliwości dla osób preferujących ciszę.

Przy kasecie 7-ce ocieranie może występować tylko na kombinacji blat-największa koronka, albo mała-najmniejsza koronka. A i to wiele zależy od konkretnego modelu przerzutki, szerokości i sztywności bocznej łańcucha (i stopnia zużycia), długości tylnych widełek ramy. 

Ostatnio w góralu (napęd 3x7, tania korba na kwadrat) zmieniłem przednią przerzutkę ze zużytego LX (nie pamiętam generacji, ale wózek miał już duże luzy) na XT (chyba z jeszcze starszej generacji, ale w idealnym stanie) i dużo łatwiej było ją ustawić. Ocieranie występuje tylko na skrajnym przekosie 42/28. przełożeń np. 32/11, 32/13, czy tym bardziej 22/11,13,15 i tak nie używam, bo wcześniej zmieniam na większą z przodu. 

To naprawdę jakiś wydumany problem, występujący tylko w źle ustawionych przerzutkach albo na skrajnych przekosach, których i tak się nie powinno używać. Albo u "koni" ważących po 100 kg (ja mam ciut ponad 60 kg). Chyba że mamy po prostu kiepsko wykonaną korbę z bijącymi tarczami, ale w przypadku droższych szosowych korb Shimano to raczej nie występuje. 



#982 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 25 August 2019 - 18:45

Albo masz tak słabe nogi, że nie zauważasz, że ramiona i tarcze mogą się uginać pod naciskiem.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#983 Gosc_grzesiek32_*

Gosc_grzesiek32_*
  • Gość

Posted 25 August 2019 - 19:31

Uginają się, ocierają, skrzypią, są brzydkie, nie modne, nie wygodne itd. Tylko Marvelo zauważa, zresztą słusznie, że właściwie to nic z tego nie ma

#984 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 25 August 2019 - 20:00

Uginają się, ocierają, skrzypią, są brzydkie, nie modne, nie wygodne itd. Tylko Marvelo zauważa, zresztą słusznie, że właściwie to nic z tego nie ma

Wiesz, sam mam sentyment do starego sprzętu i sam używam swojego tak długo, jak tylko mogę, skutecznie opierając się nowościom. Ale wmawianie ludziom, że stary sprzęt jest technicznie lepszy od nowego (w dodatku tańszego!) - wg mnie nie tędy droga.

 

@Marvelo - nie wiem czy zauważyłeś, ale sam zaproponowałeś korbę za 349 zł zamiast korby za niecałe 200 zł.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#985 Gosc_Bullet_*

Gosc_Bullet_*
  • Gość

Posted 25 August 2019 - 20:43


To naprawdę jakiś wydumany problem, występujący tylko w źle ustawionych przerzutkach albo na skrajnych przekosach, których i tak się nie powinno używać. Albo u "koni" ważących po 100 kg (ja mam ciut ponad 60 kg). Chyba że mamy po prostu kiepsko wykonaną korbę z bijącymi tarczami, ale w przypadku droższych szosowych korb Shimano to raczej nie występuje. 

 

To nie jest wydumany problem, występuje w każdym systemie ,,na kwadrat'', czy to będzie Shimano, czy Campagnolo i to korba z wyższej grupy, nie wiadomo jak by dokładnie nie uregulować przerzutek. Inna rzecz, że nie jest to też jakiś wielki problem, można to wyeliminować trymowaniem przedniego wózka. Te stare systemy - kwadrat czy octalink - mają sporo plusów- głównie niezawodność i bezobsługowość przez długi czas. Przecież ludzie, także zawodowcy jeździli na tym latami i było OK. Kwestia wyglądu to rzecz względna. Przykładowo do ramy stalowej zdecydowanie bardziej będzie pasowała srebrna korba w kwadracie i w takim układzie lepsza jest stara, piękna ultegra niż jakiś claris. A przy nowoczesnej ramie alu czy z węgla wiadomo że korba w starym systemie będzie wyglądała tak sobie.



#986 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 25 August 2019 - 20:51

Zaproponowałem używaną za 150 (zębatki wyglądały bardzo dobrze), ten NOS był tylko jako ciekawostka. 

Chciałem jeszcze zauważyć, że pytający, posiadając napęd z kasetą 7-ką, miał zapewne oryginalnie korbę z zębatkami 53/42, 52/42, albo 53/39, 52/39.  Claris występuje obecnie chyba tylko w wersji compact, co dość radykalnie zmieni przełożenia, odczucia przy zmianie biegów z przodu (16 zębów to bardzo duża różnica), no i nie wiem jak z kompatybilnością przedniej przerzutki (i pojemnością tylnej). 

Te rzeczy też trzeba brać pod uwagę, więc najpierw zapytajmy, jakie przerzutki ma pytający i jakich oczekuje przełożeń.

 

Korbę 6400 sam posiadam (długość ramion 165 mm), była przekładana kilkakrotnie pomiędzy ramami (więc i ściągana z osi), miała wymieniane zębatki, obecnie wciąż jest w użyciu. Gniazdo kwadratu jest w idealnym stanie, gwinty pedałów również. Obecnie w szosówce mam 6500 na Octalink V1 (ramiona 170mm) i nie zauważam jej "lepszości".

W kilku innych rowerach mam same korby na kwadrat. Żadnych problemów z rozkalibrowaniem gniazd kwadratu, czy jakimś problematycznym ocieraniem łańcucha o przerzutkę. Normalnie da się na tym jeździć a nawet ścigać (na góralu startuję w maratonach mtb).  

 



#987 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 26 August 2019 - 08:11


Miałem korb na kwadrat kilka w tym bardzo dobre korby race face więc o ich kiepskości nie było mowy. I niestety, bez względu na suport nawet przy niezbyt agresywnym stylu jazdy słychać było ocieranie, nawet przy kręceniu siedząc. A ja ciężki nie jestem i super mocy w nogach nie mam.

Edited by Siara_iwj, 28 August 2019 - 11:04.
Dorzucanie do ognia.


#988 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 26 August 2019 - 13:59

Mam dla Ciebie dwie rady, tobo:

1. Naucz się w końcu regulować przednią przerzutkę.

2. Nie jeździj na skrajnych przekosach.



#989 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 26 August 2019 - 17:58



Jeśli zakładam do tego samego roweru korbę na kwadrat, octalink i ze zintegrowaną osią i na ostatniej ocierania brak a na pierwszej jest to swoją teorię na mój temat możesz schować w swoje najbardziej intymne miejsce.

Jeśli dla ciebie przekosem jest blat- mała koronka to potwierdza że nie jesteś z tej planety.

Edited by Siara_iwj, 28 August 2019 - 11:04.
Dorzucanie do ognia.


#990 Gosc_grzesiek32_*

Gosc_grzesiek32_*
  • Gość

Posted 26 August 2019 - 18:10

u mnie o ile pamiętam, ocierały nawet nie tyle na przekosie co na ostatnich sztywnych przełożeniach, ale z drugiej strony z sentymentem wspominam żywotność tych uginających się, ocierających blatów.... po 35 tys km wyglądały lepiej jak super sztywne lekkie cudeńka po 15 tys . A zysk w tej tzw lekkości, sztywności jest tak minimalny że nawet nie wiem czy nie wróce do ciężkiego stalowego kwadratu :P

#991 Cyklo Ziutek

Cyklo Ziutek
  • Użytkownik
  • 1,050 posts
  • SkądPuławy

Posted 26 August 2019 - 19:36

Kiedyś wszystko było lepsze i trumny były tańsze. Aż chciało się umrzeć :).



#992 Gosc_grzesiek32_*

Gosc_grzesiek32_*
  • Gość

Posted 26 August 2019 - 20:06

Teraz wszystko jest jakieś takie cudowne , że nawet z tego wszystkiego portfele
same się wypinają i zadowolone wołają, mocniej mocniej 😄

#993 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 26 August 2019 - 21:43

Jeśli dla ciebie przekosem jest blat- mała koronka to potwierdza że nie jesteś z tej planety.

Na jakiej podstawie formułujesz takie stwierdzenie?

Nic takiego nie napisałem. 

To chyba Ty nie wiesz, co to jest przekos.

Nie potrafisz ustawić przerzutki tak, by na przełożeniu blat -ośka nie było ocierania?

Napęd 2x7 spokojnie da się tak ustawić, by ocieranie było dopiero na przełożeniu  blat-największa. Miałem taki napęd przez wiele lat i wiem co mówię.

Oczywiście ustawianie przedniej przerzutki jest zawsze pewnym kompromisem - wyborem ustawiającego. Nie ma jedynego słusznego ustawienia. Zwykle jest coś kosztem czegoś. 

A nawet jeśli występuje delikatne ocieranie na przełożeniu blat -ośka pod dużym obciążeniem to i tak zwykle jest to przy prędkościach, przy których szum wiatru zagłusza wszytko.

No i ile takie ocieranie ukradnie watów? Albo po jakim przebiegu przepiłuje wózek przerzutki?

Tak jak napisałem, są kombinacje łatwiejsze do ustawienia i trudniejsze. Jest wiele zmiennych. Ale chyba nikt nie oczekuje od napędu z przednią przerzutką, by nie było żadnego ocierania na dowolnej kombinacji, bo nie taka jest idea napędów 2x i 3x. Tego typu napędy mają dobrze pracować w pewnych optymalnych dla nich zakresach. Jazda szosówką na przełożeniu mała -ośka jest bez sensu i nie wiem, kto tak jeździ. Podobnie blat -największa na kasecie. Takie kombinacje i tak generują zwiększone opory i hałasy oraz przyspieszone zużycie łańcucha i zębatek.

Dla mnie w szosówce zasadniczo do jazdy służy duża tarcza, unikam wtedy tylko dwóch największych zębatek kasety, a właściwie jednej. Mała jest tylko do rozszerzenia zakresu przełożeń w stronę tych miękkich. Z małą tarczą używam zwykle 2-4 największych zębatek kasety.   



#994 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 27 August 2019 - 04:34

A Ty nadal nie rozróżniasz ocierania na przekosach od ocierania pod naciskiem... :)


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#995 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 27 August 2019 - 11:25

A co do tematu: miałem korb na kwadrat kilka w tym bardzo dobre korby race face więc o ich kiepskości nie było mowy. I niestety, bez względu na suport nawet przy niezbyt agresywnym stylu jazdy słychać było ocieranie, nawet przy kręceniu siedząc. A ja ciężki nie jestem i super mocy w nogach nie mam.

Taka wypowiedź nie ma nic wspólnego z precyzją języka. To zdanie nie mówi absolutnie nic. 

Jeśli nie napiszesz dokładnie kiedy, na jakich kombinacjach przełożeń było słychać to ocieranie to taka wypowiedź tylko niepotrzebnie zajmuje miejsce w tym wątku. W dodatku skąd mamy pewność, że potrafisz odpowiednio ustawić przednią przerzutkę? 



#996 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 27 August 2019 - 11:57



Jeśli wrzucasz na blat i najmniejszą koronkę kasety to przy dobrej jakości rozwiązaniach nie ma efektu ocierania. Mając trzy systemy, kwadrat, octalink/isis oraz łożyska zewnętrzne i oś zintegrowaną zjawisko nie występuje w ostatnim a w pierwszym jak najbardziej.
Oświeć nas skąd ten fenomen w pierwszym przypadku a w ostatnim wcale.

Edited by Siara_iwj, 28 August 2019 - 11:06.
Dorzucanie do ognia.


#997 nick

nick
  • Użytkownik
  • 2,254 posts
  • Skądkrakow

Posted 27 August 2019 - 12:00

Ale trzeba wziąć też pod uwagę sztywność węzła suportowego. pozdr



#998 Gosc_grzesiek32_*

Gosc_grzesiek32_*
  • Gość

Posted 27 August 2019 - 12:05

stal jest materiałem nieco plastycznym to też normalka że ugina się :) ugina się więc ociera itd ale jest ona bardziej wytrzymała od aluminium przy cenie kilka razy niższej. Natomiast przewaga alum to lekkie, sztywne, modne ale czy to będzie 6066 czy 7075 w kwestii wytrzymałosci stal jest bardziej trwała . Druga sprawa odporność na uderzenia . Alum pęknie a stal ze względu na swoją elastyczność wygnie się.. Także wszystkie rozwiazania maja swoje plusy i minusy

#999 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 27 August 2019 - 12:23

Ale trzeba wziąć też pod uwagę sztywność węzła suportowego. pozdr

Zgoda, ale nie wtedy, kiedy porównujemy różne korby zamontowane w tej samej ramie.


  • lukasz210 likes this

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1000 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Posted 27 August 2019 - 16:57

stal jest materiałem nieco plastycznym to też normalka że ugina się :)

Rozumiem, że chciałeś napisać "elastycznym". Jeśli coś się ugina i wraca do dawnego kształtu, to jest to odkształcenie elastyczne. Jeśli już nie wróci, gdyż odkształciło się trwale, to jest to odkształcenie plastyczne. Nie odbierz tego jako moje wymądrzanie się (od tego jest kto inny na tym forum), po prostu robię to dla zasady.
 
Akurat korba 6400 (czyli 600 Ultegra) ze stali to ma tylko śrubki mocujące zębatki. W przeciwieństwie do korby Claris, która obie zębatki ma stalowe i waży ponad kilogram (no i dojdzie jeszcze suport niecałe 100 g),
Do korb na kwadrat za śmieszne pieniądze można nawet kupić suporty z drążoną  osią (NECO HAL), np.:  https://allegro.pl/o...drat-7890891041(chyba nawet długość by pasowała do tej starej Ultegry).
W katalogu Neco były nawet takie z tuleją rozdzielającą z karbonu (więc zapewne jeszcze lżejsze).
 
Zatem gdyby pytający zdecydował się na zaproponowany przeze mnie zestaw (ta używana Ultegra plus suport Neco z drążoną osią), miałby komplet o wadze pewnie ciut ponad 900 g za jakieś 220 zł (wliczając przesyłki). 
Czy system ten (lżejszy o jakieś 250g) będzie mniej sztywny niż zestaw oparty na korbie Claris (two piece)? Nawet jeśli to jakie to ma praktyczne znaczenie? 

Edited by Siara_iwj, 28 August 2019 - 11:07.
Dorzucanie do ognia.




Reply to this topic