Skocz do zawartości


Zdjęcie

jakie macie przelozenia?


1782 odpowiedzi w tym temacie

#981 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 13 grudzień 2012 - 19:04

Był czas, że jeździłem po Lubelszczyźnie dysponując najmiększym przełożeniem 42/21, a rower ważył 12 kg. Chwilami było ciężko. Teraz mając 39/25 w zupełności mi to wystarcza.
Zdarzają się tu wprawdzie strome podjazdy (ponad 10% nachylenia), ale trwają zwykle krótko. Najdłuższe znane mi podjazdy miały nieco ponad 2 km, ale średnie nachylenie jest wtedy niewielkie.
Jeden z moich ulubionych podjazdów jest na trasie Gorajec - Szczebrzeszyn (Szperówka). Bardzo ładna nawierzchnia, ładne widoki i skarpa z jednej strony. Niestety trochę daleko od domu.
Czasem droga wznosi się na wysokość ponad 300 m i wtedy trasa jest ciekawa. Polecam również okolice Skierbieszowa (np. trasa Krasnystaw - Siennica - Kraśniczyn - Skierbieszów - (Stryjów - Krasnystaw) - Udrycze - Stary Zamość - Krasnystaw.
Z Zamościa świetna trasa na Krasnobród (przez Szewnię i Adamów albo przez Rachodoszcze i Suchowolę). Też trochę podjazdów, ale nawierzchnia czasem kiepska (zwłaszcza przez Suchowolę).

Moim zdaniem na pagórkowatych trasach niezbyt dobrze sprawdzają się kasety ciasno zestopniowane, bo zbyt często trzeba wtedy zmieniać biegi i przerzucać blat/mała. Nachylenie drogi zmienia się znacznie i szybko, i często nie warto byłoby zmieniać biegów co jeden ząbek, szkoda czasu. Dlatego lepiej chyba coś w stylu 11-25 (ta 11-ka przyda się na długich zjazdach z wiatrem w plecy, choć przyznaję, że na żadnym zjeździe nie udało mi się jeszcze przekroczyć 80 km/h).

#982 Emilo

Emilo
  • Użytkownik
  • 423 postów

Napisano 13 grudzień 2012 - 20:18

wiem co piszesz :) dlatego obecne przełożenie jest nie wykorzystywane

#983 PsYhOl

PsYhOl
  • Użytkownik
  • 1064 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 13 grudzień 2012 - 22:33

Moim zdaniem na pagórkowatych trasach niezbyt dobrze sprawdzają się kasety ciasno zestopniowane, bo zbyt często trzeba wtedy zmieniać biegi i przerzucać blat/mała.


Ale zmniejszysz w ten sposób częściowe zużycie kasety kosztem całości. Wydłużysz jej żywotność. Chyba, że woli się z czasem wymienić te 3, 4 najbardziej zużyte zębatki, to ok.

#984 rafallo207

rafallo207
  • Użytkownik
  • 121 postów
  • SkądBełżyce/Lublin

Napisano 14 grudzień 2012 - 19:47

Fakt, u nas to 34 przydaje się jedynie w kilku miejscach. Głównie na trasie Wąwolnica-Kazimierz Dolny, można też z Nałęczowa pod S17 użyć. Największe nachylenie jakie spotkałem to było 12% przez jakieś 50 metrów, więc szału nie ma.

#985 Emilo

Emilo
  • Użytkownik
  • 423 postów

Napisano 14 grudzień 2012 - 20:59

podpowie ktoś jaką tarczę zamiast 34 zamontować 39 będzie działała ?

#986 mat777

mat777
  • Użytkownik
  • 274 postów
  • SkądRzeszów

Napisano 14 grudzień 2012 - 21:53

podpowie ktoś jaką tarczę zamiast 34 zamontować 39 będzie działała ?


Tarcze 39 na rozstaw 110mm to jest rzadkość.

#987 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 15 grudzień 2012 - 00:54

Coś tam się znajdzie:
http://www.wojczal-b...kat=95&&id_pp=0

#988 meaculpa

meaculpa
  • Użytkownik
  • 158 postów
  • SkądLublin

Napisano 15 grudzień 2012 - 01:06

tutaj znacznie taniej: http://www.porebarow...59,produkt.html

#989 zawadkaj

zawadkaj
  • Użytkownik
  • 86 postów
  • Skądwarszawa

Napisano 15 grudzień 2012 - 13:07

Meaculpa,ta tarcza się nie nadaje ,bo ma rozstaw 130 a nie110.

#990 roolez

roolez
  • Użytkownik
  • 87 postów
  • SkądBrodnica

Napisano 15 grudzień 2012 - 14:18

Ale Poręba ma też wieńce na 110! Kupiłem właśnie taki na 39 zębów by podmienić 34 w mojej korbie FCR600. Mocowania pasują, ale montując większy wieniec przesłoniłem pogrubienia na blacie pozwalające opaść łańcuchowi idealnie tam, gdzie powinien. Rozwiązaniem było przyklejenie maleńkich klinów od wewnętrznej strony blatu i działa idealnie.
Jak obecny blat się "zjeździ" to dokupię identyczny Stronglight'a i powinno pasować bez żadnego druciarstwa.

#991 zawadkaj

zawadkaj
  • Użytkownik
  • 86 postów
  • Skądwarszawa

Napisano 15 grudzień 2012 - 17:25

Ja kupiłem Stroglicht'a 38 dwa sezony temu i w mojej korbie ultegra działa bez zastrzeżeń.

#992 meaculpa

meaculpa
  • Użytkownik
  • 158 postów
  • SkądLublin

Napisano 15 grudzień 2012 - 18:41

Zalinkowałem pierwszą lepszą bo chodziło mi o sklep, u siebie mam stronglight 39 w miejsce 34.

#993 Emilo

Emilo
  • Użytkownik
  • 423 postów

Napisano 15 grudzień 2012 - 19:15

to już coś wiem :) wolał bym 39 ale 38 tez nie będę narzekał byle nie musiał bym kombinować jeszcze pytanie czy po tej zmianie należy coś regulować ?na przodzie oczywiście

#994 roolez

roolez
  • Użytkownik
  • 87 postów
  • SkądBrodnica

Napisano 16 grudzień 2012 - 07:52

A jakie macie korby? Ta moja FC-R600 to też jakaś przekombinowana ultegra, ale - być może - inne modele tej grupy mogą nie wymagać żadnych przeróbek po zmianie wewnętrznego wieńca na większy. Na dobrą sprawę dałoby się jeździć i bez doklejania owych klinów, bo też zrzucało łańcuch, ale już nie tak płynnie. Czasami musiałem zakręcić pedałami kilka razy zanim osiadł na zębach.
Po podmianie zębatki absolutnie nie trzeba regulować przedniej przerzutki! Potrzebne by to było gdyby podmienić blat na mniejszy bądź większy!

#995 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3267 postów
  • SkądPoznań

Napisano 16 grudzień 2012 - 13:06

roolez możesz podrzucić zdjęcia tego patentu, bo zupełnie nie kojarzę o co chodzi:)


#996 morning bell

morning bell
  • Użytkownik
  • 101 postów
  • SkądBielsko-Biała

Napisano 26 styczeń 2013 - 14:16

Stanąłem przed dylematem. Do tej pory używałem zestawu: korba compact 50/34 i kaseta 25-12. Zastanawiam się na zmianą na mid-compact 52/36 i 12/27. Jeżdżę po Podbeskidziu i Beskidach. Na płaskim staram się trzymać kadencję 90-95. Na podsjazdach kadencja spada ale staram się mieć ok 70-75. Jestem średnio wytrenowany.

Czy ktoś ma doświadczenia z zestawem opisanym przeze mnie zestawem mid-compact?
Czy po przesiadce będzie dużo sztywniej?
Czy jako amator, nie ścigający się na szosie powinienem zostać na compakcie?

#997 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 26 styczeń 2013 - 14:48

Musisz sobie policzyć dostępne przełożenia. Ja ci podam skrajne:

korba compact 50/34 i kaseta 25-12 - zakres przełożeń 4,166 - 1,36
mid-compact 52/36 i kaseta 12-27 - zakres przełożeń 4,333 - 1,33

Wniosek jest taki:
Na dole przełożeń (34/25 lub 36/27 nie zmieni się prawie nic - na podjazdach, na małym blacie będziesz maił podobne odczucia.
Na dużych przełożeniach, zestaw zębatek 52/12 będzie trochę szybszy od 50/12 - do wykorzystania na zjazdach.

na podstawie twoich dotychczasowych doświadczeń musisz sobie odpowiedzieć na pytanie: czy taka zmiana jest Ci potrzebna ?

"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#998 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 27 styczeń 2013 - 01:06

Ja bym zostawił kompakt i założył kasetę 11-25. Też zyskasz nieco twardsze skrajne przełożenie (przyda się na zjazdach: 50/11=4,545), kosztem nieco większych różnic między przełożeniami.

#999 Damiano

Damiano
  • Użytkownik
  • 321 postów
  • SkądDąbrowa Górnicza

Napisano 27 styczeń 2013 - 11:36

Mam mały problem z doborem kasety do nowego, 10 rzędowego kompaktu 50/34.
Chciałbym w tym roku wybrać sie parę razy w beskidy i tam potrzebuje kasety z koronką 25. Lecąc ze stopniowaniem w dół -> 25, 23, 21,19,18,17,16,15,14,13.
Teraz tak - nie jestem specjalnie wytrenowany i moje średnie są raczej poniżej 30km/h. Gdy wcześniej miałem standard korbę 53/39 to większość jeżdziłem na małej tarczy i kasecie 14/25. Takie zestopniowanie jest wygodne, ale ma tą wadę, że często ląduje się w dole kasety i robi się przekos.
Czy ten "przekos" to coś czego rzeczywiście należy unikać? Czy jest to gdzieś opisane np w instrukcji łancuchów, czy to po prostu taki mit powtarzany przez pokolenia rowerzystów? :)
Dalej - tarcza 34 i kaseta 13/25. Tarcza 34, w porównaniu do 39, aby uzyskać podobne przełożenie musi współpracować o 2 zeby mniejszą zebatką, czyli 34x13 = 39x15. To powoduje, że w starym zestawie (53/39) teoretycznie mogłem jechac na 39x15 (2 zębatka od dołu), to teraz przy kompakcie muszę jechać na 34x13, czyli sam dół - czyli w takim układzie łancuch ląduje mi jedna zębatkę niżej niż w starym rozwiązaniu i zwieksza się przekos..
Jak mozna wybrnąć? Mozna załozyc kasetę 12/25, ale zniknie mi koronka 18 i zrobi się trochę dziura, zwłaszcza jadąc z blatu 50. Wiem, że ludzie uzywają kaset 11-25 lub 11-28 i zyją:)
Druga opcja- kupić 2 kasety. Jedną 12-23 do normalnej jazdy, a drugą 12-25 na beskidy.. Do tego wypadałby zaiwestowac w klucz i bacik. Ta opcja jest droższa i trzeba bawic się w zmiany kaset.

Pytania:
1. Czy zwracać uwage na przekos? Kilka razy cztałem, żę 2 skrajnych zębatek nie powinno się uzywać np blat 2 największe.
2. Czy w kasecie 12/25 brakuje wam zębatki 18 w połączeniu z tarczą 50?

#1000 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 27 styczeń 2013 - 12:06

większość jeżdziłem na małej tarczy

Czy taka jazda (niechęć do wrzucania dużej tarczy) wynikała z twojego lenistwa, czy niewiedzy ? - oczywiście pytam w żartach - nie żeby Cię obrazić.

Gdybyś sobie rozpisał wszystkie przełożenia, dla obu blatów i dla wszystkich koronek w kasecie, łatwo byś zauważył, że pewne przełożenia w każdym zestawie trybów się powtarzają.

Jeżdżąc na np. na tarczy 39 i koronce 14, masz takie samo przełożenie (2,786), jak na tarczy 53 i koronce 19 (2,789). przekos jest zdecydowanie mniejszy. Nie wiem dlaczego tego nie stosowałeś.

Oczywiście takie pary powtarzających się "biegów" mógłbyś "odkryć" dla innych korb i kaset. Trzeba sobie tylko wszystko rozpisać. I używać.

Czy w kasecie 12/25 brakuje wam zębatki 18 w połączeniu z tarczą 50?

Myślę, że w nowym zestawie znajdziesz takie biegi, że nie odczujesz braku 18-ki. Ale najlepiej sobie policz, czy jakaś kombinacja nie daje takiego samego przełożenia, jak 39/18.

Druga opcja- kupić 2 kasety. Jedną 12-23 do normalnej jazdy, a drugą 12-25 na beskidy.. Do tego wypadałby zaiwestowac w klucz i bacik. Ta opcja jest droższa i trzeba bawic się w zmiany kaset.

Kup sobie dodatkowo tylne koło, z drugą, inną kasetą - odpadnie ci masa roboty, jak będziesz chciał wjechać w inny teren.

"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen




Dodaj odpowiedź