rzecz o DA 7970 di2
#41 Gosc_cookie_*
Napisano 06 wrzesień 2011 - 12:46
#42
Napisano 29 wrzesień 2011 - 10:08
Co do elektronicznego hamowania to ja widzę tylko jedną opcję - ABS, ale nie sądzę by dało się stworzyć rowerowy ABS, który ważyłby mniej niż hmmm 500g, bo tylko wtedy ma to sens.
Jak OT, to OT...
No dobra - to tak jak w samochodach - nie ma elektronicznego hamulca i nigdy nie będzie. Może być co najwyżej wspomaganie hydrauliczne lub elektryczne kontrolowane elektronicznie. I to nie tyle chodzi tu o wspomaganie hamowania (bo co tu wspomagać?!), tyle o kontrolę blokady kół. O ile oczywiście wiadomo jaka organizacja wyrazi na takie coś zgodę, to faktycznie rozwiązaniem może być coś takiego, jak z linku KeNaJ'a - przy tarczach kontrola blokady koła jest dziecinnie prosta do realizacji - tak mechaniczna jak i optyczna. Zresztą przy hamulcach szczękowych też, choć realizacja kontroli siły zacisku jest nieco bardziej problematyczna (o jeśli nie jest to szczękowy układ hydrauliczny). Łatwiej kontrolować ciśnienie oleju hamulcowego - wystarczy zaworek elektromagnetyczny obniżający ciśnienie przy blokadzie koła. A od tego już tylko mały krok do układu kontrolującego napięcie linki (elektryczne wspomaganie naciągu hamulców szczękowych) lub ciśnienia płynu hamulcowego. Dziwię się, że jeszcze tego typu układy nie zawitały na pokład rowerów z wyższej półki, zwłaszcza z hydraulicznym układem hamulcowym.
UCI w tym przypadku nie powinno być aż tak rygorystyczne, wprowadzenie hamulców hydraulicznych z układami antypoślizgowymi zwiększyło by znacznie bezpieczeństwo rowerzysty szosowego w czasie hamowania. Może kiedyś zezwolą - póki co w przełaju zezwolili...
Brak prądu w akumulatorze oznacza w tym przypadku nie tyle brak możliwości hamowania, co możliwość zablokowania kół, czyli powrót do standardu. Oczywiście można zaprojektować w pełni "elektrycznie" działający układ hamulcowy, z tensometrem (czujnikiem siły nacisku na klamki hamulcowe) i układami wykonawczymi w zaciskach hamulcowych - wyeliminowanie linek i ewentualnych problemów z ich zabrudzeniem, jednak pod warunkiem zapewnienia alternatywnego układu hamulcowego (no bo zero prądu = zero hamowania) co jednak oznacza zwiększenie masy z uwagi na podwójny układ hamulcowy. Raczej nie tędy droga.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#43
Napisano 29 wrzesień 2011 - 10:25
Ale mnie trochę dziwi potrzeba albo pomysły tworzenia automatycznych przerzutek jak pisze cookie. Przecież to wg mnie zabije całą zabawę i istotę kolarstwa. Pomijam fakt, że będzie to w wielu przypadkach bardzo niewygodne i tak samo jak nie wyobrażam sobie aut wyścigowych z automatami tak samo rowerów wyścigowych tym bardziej :mrgreen: Wg mnie to już jest przekombinowanie i raczej mógłby na taki pomysł wpaść nawiedzony inżynier wynalazca niż kolarz ...chociaż każdy ma inne potrzeby ;-)
#44
Napisano 30 wrzesień 2011 - 06:40
#45 Gosc_KeNaJ_*
Napisano 30 wrzesień 2011 - 20:58
Nie wiem jak jest rozwiązany mechanizm w shimano (brak zdjęć, danych i okazji do dokładnego pomacania) ale tu mechanizm wygląda mi na silnik liniowy (ale to by było chyba za drogie do takiego zastosowania) lub silnik krokowy z przekładnią śrubową. Taka budowa wróży bardzo dużą żywotność, plus jest prosta jak drut. Jedyny minus to czterożyłowy kabel - DI2 ma (chyba) 2, ale to tylko kwestia innej wtyczki.
#46
Napisano 06 październik 2011 - 12:25
Jeszcze fajną sprawą jest zastosowanie w rowerach czasowych - przyciski na końcu lemondek oraz przy klamkach hamulcowych - to duży krok do przodu w czasówkach - zwłaszcza tych pagórkowatych. Tak mi się wydaje.
Czy czymś takim myślisz:
Faktycznie do TT jest to dobre rozwiązanie.
A tak na marginesie elektrycznych hamulców i przerzutek - na dodatek bezprzewodowych. O czymś takim myśli (i projektuje) SRAM. Póki co, tak wyglądają prototypy:
- mam nadzieję, że elementy wykonawcze będą zasilane z akumulatora zewnętrznego, klamki faktycznie mogą mieć baterię wewnętrzną, w końcu pojedyncze impulsy nie zżerają za dużo prądu - widać to np. w czujnikach prędkości polara (i innych), gdzie taka bateryjka wystarcza na kilka lat eksploatacji, emitując znacznie więcej impulsów, niż te klamkomanetki ze zdjęcia powyżej. Z elementami wykonawczymi jest już inny problem, tam zapotrzebowanie na prąd jest znacznie większe.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#47
Napisano 06 październik 2011 - 13:38
A tak na marginesie elektrycznych hamulców i przerzutek - na dodatek bezprzewodowych. O czymś takim myśli (i projektuje) SRAM. Póki co, tak wyglądają prototypy:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Hahah, przecież to 1-kwietniowy żart jednego z portali rowerowych sprzed kilku lat
#48
Napisano 06 październik 2011 - 17:10
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#50
Napisano 19 październik 2011 - 16:07