Jump to content


Photo

Jak jeździć rowerem szosowym w Polsce.. ?


2539 replies to this topic

#2341 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 08 June 2022 - 07:43

Dlaczego natomiast czuje się mniej bezpiecznie na DDR i ilość potencjalnych zdarzeń jest wręcz kolosalnie większa niż kiedy się wybiorę na 150 km w świat?

W dużej mierze dlatego, że ruch "w świecie" jest znacznie, znacznie mniej zagęszczony. A nie dlatego, że DDR jest zła, a jezdnia dobra.

 

Zwróć przy tym uwagę, że nie mówię teraz o prędkości (choć i ona jest bardzo ważna), tylko właśnie o zagęszczeniu. A jeszcze dokładniej: o stosunku obu tych wartości; a skoro zagęszczenia zmodyfikować się nie da (bo przestrzeń nie jest z gumy), to manipulować możemy i musimy prędkością.

 

Jeżeli musisz śledzić naraz kilkadziesiąt pojazdów oraz ludzi zbliżających się z różnych kierunków i wypatrywać ryzyka kolizji z każdym z nich, KAŻDY uczestnik powinien poruszać się wolniej, żeby zapewnić względnie dobre bezpieczeństwo.

 

Nie bez powodu po autostradzie możesz jechać 140 km/h i będzie względnie bezpiecznie, bo pojazdów w zasięgu wzroku jest mniej, odległości większe, pasy szersze, a kierunki jazdy w 99% przewidywalne. Z tego samego powodu w miastach coraz częściej ogranicza się prędkość do 30 km/h (w tym: celowo stawia się szykany utrudniające szybką jazdę), bo to po prostu daje wszystkim więcej czasu na reakcję w zatłoczonym i znacznie bardziej chaotycznym środowisku.

 

Patrząc z tej perspektywy, Twoja mniejsza prędkość poprawia Twoje bezpieczeństwo nie tylko w ujęciu aktywnym (Ty na coś nie wpadniesz), ale także pasywnym (dasz się zauważyć wcześniej).


  • 4gotten likes this

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#2342 Argi

Argi
  • Użytkownik
  • 494 posts

Posted 08 June 2022 - 09:42

We Wrocławiu miażdżąca większość ścieżek jest naprawdę git, klasa europejska.


Dla mnie klasa europejska to dwukierunkowa DDR z odrębnymi pasami ruchu, nie połączona z chodnikiem. Rozwiązuje większość problemów, przez które unikamy ścieżek.
Jeżeli takie macie we Wrocku, to szczerze zazdroszczę
  • Henry likes this

#2343 mataman

mataman
  • Użytkownik
  • 394 posts

Posted 08 June 2022 - 10:20



Cywilizowany, bo robi się tam tak, jak Ty sobie życzysz?



Cywilizowany bo jest szacunek wobec rowerzystów, nie tak jak w naszym dzikim kraju.

Jeżeli jest normalna ścieżka rowerowa to zawsze jej używam, natomiast jeżeli mam do czynienia z ulepem który kończy się po 300m lub przeskakuje z jednej strony na drugą to sorry, ale jazda po czymś takim wcale bezpieczną nie jest.

#2344 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1,981 posts
  • SkądWrocław

Posted 08 June 2022 - 11:04

Dla mnie klasa europejska to dwukierunkowa DDR z odrębnymi pasami ruchu, nie połączona z chodnikiem. Rozwiązuje większość problemów, przez które unikamy ścieżek.
Jeżeli takie macie we Wrocku, to szczerze zazdroszczę

 

Takich nie ma. Ale jest sporo szerokich ścieżek na szerokich chodnikach. 

 

Cywilizowany bo jest szacunek wobec rowerzystów, nie tak jak w naszym dzikim kraju.

Jeżeli jest normalna ścieżka rowerowa to zawsze jej używam, natomiast jeżeli mam do czynienia z ulepem który kończy się po 300m lub przeskakuje z jednej strony na drugą to sorry, ale jazda po czymś takim wcale bezpieczną nie jest.

 

No a może właśnie niecywilizowany, bo rowerzyści nie mają szacunku dla kierowców? ;D 

 

Stawiasz przymiotnik, że coś jest cywilizowane, tylko wtedy gdy jakaś kwestia realizuje Twoją potrzebę. A kierowca z Hiszpanii powie, że to jest niecywilizowany kraj, bo rowerzyście jeżdżą gdzie chcą i jak chcą, tamując ruch. 

 

Czy to jest cywilizowane kiedy zmuszasz zmęczonego kuriera, który wiezie czyjąś pilną przesyłkę, żeby ciągnął się za Tobą 25 km/h, bo Ty nie masz ochoty zwolnić i przejechać się ścieżką? Tę cywilizację to każdy ma swoją, jak widać. Ktoś inny powie, że cywilizacja to tam, gdzie szanuje się człowieka, który w restauracji może sobie swobodnie odpalić papieroska po zjedzeniu i wszyscy będą wąchać i nikt nawet nie piśnie. 

 

Jazda tym ulepem może być i bezpieczna i niebezpieczna, wszystko zależy od tego jak Ty tą DDR jedziesz. A strzelam w ciemno, że w przeważającej większości przypadków nie jeździmy DDR wcale nie dlatego, że coś jest z nimi nie tak, tylko dlatego, że nam się nie chce, bo wymaga to zmiany rytmu, przyhamowania, zmiany kierunku jazdy, zredukowania prędkości, wjazdu na ścieżkę, rozpędzenia ponownie, za chwilę znowu zjazdu i jeszcze nie daj boże ustępowania komuś pierwszeństwa. A my chcemy jechać możliwie jak najbardziej jednostajnie. Nie przekonacie mnie, że choćby 15% ścieżek w tym kraju jest obsypanych szkłem, dziurawych, ze słupkami co 100 metrów i dzieciakami biegającymi nieustannie po całej szerokości chodnika i DDR. To są wyjątki, ale oczywiście takie są najbardziej nośne.

 

Jeżdżę regularnie ścieżkami i rozbitą butelkę spotykam może raz na półtora miesiąca. Ludzi wychodzących na ścieżki spotykam częściej, ale pisałem już, że wszystko w moich rękach. Widzę, że ktoś może wejść na ścieżkę, krzyczę "uwaga", kręcę korbą w tył, uruchamiam bębenek, zwracam uwagę. Oczywiście mogę też cisnąć interwał na progu, nie zważać na okoliczności, wpaść w kłopoty i winić cały świat, że mi trening nie wyszedł. 


  • mikroos, 4gotten and Chertan like this

#2345 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 08 June 2022 - 11:11

Cywilizowany bo jest szacunek wobec rowerzystów, nie tak jak w naszym dzikim kraju.

I ten Twój szacunek polega na tym, że rowerzysta może bezkarnie łamać prawo, a jak inni mu zwrócą uwagę, to już nie będzie cywilizacji ani szacunku?

 

Chyba nie tak sobie wyobrażam te pojęcia.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#2346 EmPe

EmPe
  • Użytkownik
  • 1,027 posts

Posted 08 June 2022 - 11:48



I ten Twój szacunek polega na tym, że rowerzysta może bezkarnie łamać prawo,
.

Ale on tam(Hiszpania) nie łamie żadnego prawa... Tam się zaleca aby kolarze szosowi ze względów bezpieczeństwa korzystali z drogi zamiast ścieżki... W Polsce jak widać nie do ogarnięcia

Wysłane z mojego VOG-L29 przy użyciu Tapatalka
  • Henry likes this

#2347 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1,981 posts
  • SkądWrocław

Posted 08 June 2022 - 12:17

Takie jest prawo, czy to kolarze sobie wzajemnie zalecają dla siebie i od siebie? 

 

I z jakiej paki w Polsce miałoby to być do ogarnięcia, po co? :D Żeby ruch samochodowy w miastach z powolnego zamienił się w stojący? 

 

Niezależnie od odpowiedzi na powyższe pytania uwzględnijcie też to, że w Hiszpanii (zwłaszcza te popularne kolarsko regiony, w które wiosną zjeżdża pół świata), we Włoszech, w Beneluksie kolarstwo jest ogromnie bardziej popularne, więc i przepisy prawa są dostosowywane do okoliczności, taka jest funkcja prawa - odpowiadanie na warunki i potrzeby. Więc dajcie spokój z takimi analogiami w Polsce, czyli kraju, w którym kolarstwo wcale takie popularne nie jest.

 

Nikt tu nie będzie rozwijał dywanu przed kolarzami, bo gdyby każda grupa społeczna tak chciała, to zaraz fani rajdów samochodowych będą twierdzili, że górskie szlaki w weekendy powinny być zamknięte dla kolarzy i ruchu ulicznego, bo w cywilizowanym kraju, to oni sobie powinni móc potrenować OSy i wszyscy powinni to szanować. No ale dziki kraj, więc nie mogą. 



#2348 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 08 June 2022 - 12:27

Ale on tam(Hiszpania) nie łamie żadnego prawa... Tam się zaleca...


Czytałeś kiedykolwiek ustawę, czy tak sobie mówisz?
 
Ja wprawdzie ustawy nie czytałem, ale widzę coś takiego: https://www.donkey.b...-cycling-rules/ (a także na kilku innych stronach)


Cycling rules in Spain

In Spain, everyone must drive/ride on the right-hand side of the roadway. Never ride your bike against the traffic flow.
If available, you must ride on bike tracks or appropriately marked trails. The speed limit is 30 km/h.

 

 

 

Skoro zatem uważasz, że przepisy nie mają znaczenia, powiedz proszę: czy uważasz, że piesi chodzący po DDR oraz kierowcy jeżdżący po chodnikach samochodem również zasługują na akceptację?


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#2349 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2,241 posts
  • SkądWarszawa

Posted 08 June 2022 - 18:27

To tak na rozluźnienie atmosfery. Ach ta nasza pogoda, mam 1.5h okienka na rower to akurat pada - a cała reszta dnia piękne słońce ;)

05f6a8a3698b9d05c9fcb096758cc560.jpg

Nawet błotnik z gumowym chlapaczem niewiele pomógł.

#2350 FigoiFago

FigoiFago
  • Użytkownik
  • 137 posts

Posted 08 June 2022 - 18:55

A ja dla odmiany proponuję pojechać kiedyś do cywilizowanego kraju jak np. Hiszpania i zobaczenia na własne oczy kto używa DDR.

Nikt tam nie trąbi na ludzi jadących ulicą mimo ścieżki PO PRAWEJ stronie.

W ostatni weekend jeździłem trochę po Polsce trochę po Niemczech i matko jedyna
W Polsce na drodze rowerowej jeździły quady. W Niemczech byly odcinki DDR z możliwością lokalnego ruchu aut np. dojazd do posesji. Jak jechało auto z naprzeciwka to prawie zjeżdżało w pole albo do rowu i się zatrzymywało.

Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka

#2351 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 08 June 2022 - 20:23

Rowery na jezdni, więc quady na DDR, a samochody na chodnikach. Wszak przepisy to tylko zalecenia, c'nie? ;) 


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#2352 sargento

sargento
  • Użytkownik
  • 326 posts
  • SkądŁódź

Posted 08 June 2022 - 21:03

A jak auto wjezdza na sciezke to sie dzwoni po straz miejska, a nie utrudnia rowerzystom życie jakims odgornym przepisem.


I przyjeżdżają? Podejmują interwencję?

#2353 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 08 June 2022 - 21:10

Zawsze możesz zrobić zdjęcie i wysłać do lokalnej policji. Mają obowiązek przyjąć zgłoszenie i zadziałać.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#2354 juhas99

juhas99
  • Użytkownik
  • 50 posts

Posted 09 June 2022 - 06:34

Jeżdżę regularnie ścieżkami i rozbitą butelkę spotykam może raz na półtora miesiąca.

 

Z większością odnośnie dróg dla rowerów we Wrocławiu się zgadzam. Te nowobudowane w zdecydowanej większości są zaprojektowane i wykonane całkiem sensownie.

Co do szkła na tych drogach to niestety widzę to inaczej. Rozbite butelki zdarzają się często, a na drobne kawałki szkła, rozsypane tu i tam, natrafiam praktycznie codziennie.



#2355 sargento

sargento
  • Użytkownik
  • 326 posts
  • SkądŁódź

Posted 09 June 2022 - 12:20

Napiszę: drogi dla rowerów w Polsce budowane są nie po to by rowerzysta był bezpieczny tylko by go wygonić z jezdni.
  • cauchy, mataman and samuraj_84 like this

#2356 ROZMIAR

ROZMIAR
  • Użytkownik
  • 3,218 posts
  • SkądPoznań

Posted 09 June 2022 - 12:29

Droga jest budowana dla matki z dzieckiem, tyle tylko ze dziecko na rowerze to nadal pieszy. Dziecku wolno jeździć po chodnikach i wtedy wolno jeździć również opiekunowi.


7602ede9d85aa0ebmed.png
 
Więcej satysfakcji daje dobra forma niż dobry sprzęt.

logo_phpBB.gif

 
 


#2357 mataman

mataman
  • Użytkownik
  • 394 posts

Posted 09 June 2022 - 13:51

Napiszę: drogi dla rowerów w Polsce budowane są nie po to by rowerzysta był bezpieczny tylko by go wygonić z jezdni.

Lepiej bym tego nie ujął.

#2358 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 09 June 2022 - 13:59

Droga jest budowana dla matki z dzieckiem.

Być może w Poznaniu - nie wiem, dawno nie byłem. W Szczecinie zdecydowanie naczelna jest funkcja ściśle transportowa, nie rekreacyjna.

 

Drogi rekreacyjne mamy co najwyżej poza drogami publicznymi, poza tym instytucje wojewódzkie prężnie budują świetnej jakości drogi sportowo-rekreacyjne.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#2359 bonobo

bonobo
  • Użytkownik
  • 1,981 posts
  • SkądWrocław

Posted 09 June 2022 - 14:08

Napiszę: drogi dla rowerów w Polsce budowane są nie po to by rowerzysta był bezpieczny tylko by go wygonić z jezdni.

 

 

Droga jest budowana dla matki z dzieckiem, tyle tylko ze dziecko na rowerze to nadal pieszy. Dziecku wolno jeździć po chodnikach i wtedy wolno jeździć również opiekunowi.

 

To jest Wasza filozofia, a nie fakt. A my tu o faktach rozmawiamy.


  • manfred likes this

#2360 Yudo

Yudo
  • Użytkownik
  • 693 posts

Posted 09 June 2022 - 16:17

A ja podam jako ciekawostkę nowe przepisy w Hiszpanii (od zeszłego roku +- od początku wakacji). Oczywiście też mnie zaskoczyły.

Prędkość samochodem w terenie zabudowanym 30 km/h (*).

Wyprzedzanie rowerzysty - o ile pamiętam 1.5 metra - prędkość 20 km/h poniżej wyznaczonego limitu poza miastem i zalecane zjechanie na drugi pas.

 

(*) cały ruch w miastach ratuje przepis, że znak zakazu przekraczania prędkości może też zwiększyć odcinkowo prędkość. Stąd te wszechobecne ograniczenia prędkości do 40 km/h ratują trochę sprawę.





Reply to this topic