
Dobór kaseta - korba. Przełożenia maksymalne
#101
Napisano 12 maj 2014 - 23:12
Wg mnie lepszej/bliższej analogii znaleźć się nie da, ale być może po 20h pracy jestem już zmęczony i nie ogarniam.
#103
Napisano 24 maj 2014 - 21:24
Witam!
Tak czytam ten wątek i stwierdzam, że na ostatnich stronach trochę zmieniła się tematyka w stosunku do pierwszych stron :-) A ja chciałbym nawiązać do początku właśnie. Stoję przed dylematem zmiany kasety z tyłu. Mój osprzęt to: klamkomanetki Shimano 105, korba kompakt 50/34 Shimano BB5700, przerzutka tył Ultegra RD6600 i kaseta CS5600 12-25. I właśnie chodzi o kasetę. Ostatnio zdarza mi się trochę po gorach pojeździć, niektóre mają dość dużo procentów, a że PESEL daje już powoli znać o sobie to i czasem nogi wołają "poniechaj panie", a mnie jednak podoba się pod te górki podjeżdżać i w planie mam kilka takich poza Polską dlatego chciałbym ulżyć sobie trochę. Zastanawiam się czy da się na tył założyć kasetę 12-30 Ultegra CS6700 + łańcuch CN6701? Albo może lepiej SRAM PG-1050 12-32? Rozważałem Shimano 11-28, ale po namyślę doszedłem do wniosku, że tej 11 z tyłu to raczej zbyt często nie wykorzystam. A czy przy tych klamkomanetkach jest szansa na kasetę 11s?
#106
Gosc_grzesiek32_*
Napisano 25 maj 2014 - 22:14
#107
Napisano 26 maj 2014 - 21:15
34 z przodu 32 z tyłu no to niezły młynek,po reszta nie wiem czy przerzutka przyjmie kasetę o tak skrajnym stopniowaniu jak 12-30 czy tymbardziej 12-32.Ja mimo wszystko celowalbym w ciasniejsze stopniowanie np 12-26 albo potrójna tarcze z przodu
Ja też nie wiem, dlatego pytam mądrzejszych od siebie. Ta kaseta SRAM-a to raczej takie ekstremum - celuję bardziej w 12-30 od Shimano. Tylko właśnie nie wiem czy podejdzie. Przerzutkę tył mam Ultegrę RD-6600 powinna podejść...
A tak poza tym to wolę młynek niż pękające żylaki :-D
#108
Gosc_tobo_*
Napisano 26 maj 2014 - 22:59
Przerzutka prawie na pewno nie dogada się z największą koronką kasety 30 zębów - nawet przy maksymalnym wkręceniu śruby regulacyjnej górne kółko takiej przerzutki dotyka koronki kasety z największą zęatką 28 zębów.
Nowe modele przerzutek szosowych są kompatybilne z kasetami do 30 zębów.
A co do kasety 11sp i reszty napędu 10sp - współpracują ze sobą i to bez problemów
Bębenek do kaset 11sp jest trochę szerszy więc i odstępy między koronkami kasety bardzo podobne do tych w kasetach 10sp.
Parowałem napędy 11sp z kasetami 10sp (taki był mus - rowery juniorskie i nie było odpowiednich kaset 11sp zapewniających regulaminowe zestawienie biegów).
#109
Napisano 27 maj 2014 - 06:27
Osobiście mam dokładnie przeciwne doświadczenia. Nigdy nie mieliśmy na serwisie problemów z dopasowaniem większej kasety.Przerzutka prawie na pewno nie dogada się z największą koronką kasety 30 zębów - nawet przy maksymalnym wkręceniu śruby regulacyjnej górne kółko takiej przerzutki dotyka koronki kasety z największą zęatką 28 zębów.
Zgadza się, modele z oznaczeniem "A" zaraz za nazwą modelu (np. RD6700ASSG) mają błogosławieństwo Shimano na pracę z koronką 30TNowe modele przerzutek szosowych są kompatybilne z kasetami do 30 zębów.

A co do kasety 11sp i reszty napędu 10sp - współpracują ze sobą i to bez problemów
Bębenek do kaset 11sp jest trochę szerszy więc i odstępy między koronkami kasety bardzo podobne do tych w kasetach 10sp.
Różnica to aż 0,2 mm na koronce, więc pomiędzy pierwszą a ostatnią koronką są aż 2 mm (połowa pojedynczego skoku przerzutki!) rozstrzału. Nawet jeżeli wyrównasz wszystko do środkowej koronki, ciągle zostanie Tobie po milimetrze na każdym z końców - w ten sposób na pewno nie uzyskasz optymalnej pracy. Oczywiście przerzutka będzie działała, ale byłoby fajnie, gdybyś nie pisał tego w tonie sugerującym, że wszystko chodzi perfekcyjnie niczym zestaw z jednej grupy.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#110
Napisano 27 maj 2014 - 08:50
Witam!
Tak czytam ten wątek i stwierdzam, że na ostatnich stronach trochę zmieniła się tematyka w stosunku do pierwszych stron :-) A ja chciałbym nawiązać do początku właśnie. Stoję przed dylematem zmiany kasety z tyłu. Mój osprzęt to: klamkomanetki Shimano 105, korba kompakt 50/34 Shimano BB5700, przerzutka tył Ultegra RD6600 i kaseta CS5600 12-25. I właśnie chodzi o kasetę. Ostatnio zdarza mi się trochę po gorach pojeździć, niektóre mają dość dużo procentów, a że PESEL daje już powoli znać o sobie to i czasem nogi wołają "poniechaj panie", a mnie jednak podoba się pod te górki podjeżdżać i w planie mam kilka takich poza Polską dlatego chciałbym ulżyć sobie trochę. Zastanawiam się czy da się na tył założyć kasetę 12-30 Ultegra CS6700 + łańcuch CN6701? Albo może lepiej SRAM PG-1050 12-32? Rozważałem Shimano 11-28, ale po namyślę doszedłem do wniosku, że tej 11 z tyłu to raczej zbyt często nie wykorzystam. A czy przy tych klamkomanetkach jest szansa na kasetę 11s?
Na PESEL nie narzekaj, rocznik masz zacny, znaczy odpowiadający mojemu, czyli nie marudź, mam znajomych starszych o 10 - 15 lat, którzy na górkach mnie objeżdżają, to grzechem byłoby zrzucać to na karby rocznika. U mnie komplet 50/34+12/26 i kilkunastoprocentowe wzniesienia bez problemu dają radę, a po porządnym wzmocnieniu nogi (niestety w tym roku mam duże zaległości) nawet kaseta 11/23 daje radę, a jest lepiej zestopniowana. Prawdę mówiąc gdybym jakimś cudem zrzucił z 10 kg, to i przypadków "poniechaj panie" raczej by nie było ;-). Ale te moje wzniesionka to w porównaniu do prawdziwych gór to pikuś (jeśli chodzi o długość podjazdu), zwłaszcza jak sobie przypomnę dzisiejsze Giro i te kilkanaście % podjazdów...
Sam bym już błędu wrzucenia kasety większej niż 26 raczej nie popełniał, no ale różne są potrzeby, kasety SRAM (11)12/32 są przeznaczone do współpracy z przerzutkami WiFLi (dłuższa wersja przerzutki), a te oczywiście obsługują klamkomanetki SRAM. U Ciebie w rachubę tak radykalna zmiana w rachubę nie wchodzi.
Raczej do tego osprzętu co masz teraz bierz kasetę 12/28, bo wg instrukcji serwisowej shimano SI-5VG0C-001 RD6600 jednak obsługuje tylko do 27 zębów, można zaryzykować ten jeden ząb więcej (dla 6700 max 28).
Faktycznie, nowe tylne przerzutki z oznaczeniem -A- (w środku) mają w specyfikacji pracę z największą zębatką do 30T, np: EV-RD-5700-A-3285 (pewno do 6700-A będzie podobnie, ale instrukcji nie znalazłem): SI-5XN0A.
Jeśli jednak chciałbyś mieć kasetę na góry 30T, to sugerowałbym również wymianę przerzutki tylnej na RD-6700-A.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#111
Gosc_grzesiek32_*
Napisano 27 maj 2014 - 21:15
#112
Gosc_grzesiek32_*
Napisano 27 maj 2014 - 21:15
#113
Napisano 27 maj 2014 - 21:51
Osobiście mam dokładnie przeciwne doświadczenia. Nigdy nie mieliśmy na serwisie problemów z dopasowaniem większej kasety.
jednej grupy.
Czy to oznacza, że ta kaseta 12-30 będzie działała z moją przerzutką? Nie będzie problemów ze zmianą przełożeń lub trwałością? Gdzieś czytałem o takim wyjściu aby mieć 2 różne kasety - na góry i "normalną" Właściwie to jeszcze prościej (oczywiście jeśli portfel pozwala) byłoby mieć 2 różne koła z kasetami.
A tak poza tym to dziękuję wszystkim za odpowiedzi i miłe słowa.
#114
Napisano 30 maj 2014 - 22:10
W teorii może nie działać, choć jeśli mikroos przyjmie odpowiedzialność i wie na 100% to może to potwierdzi. Osobiście bym nie ryzykował.
Oprócz 2 kaset lub 2 kół z różnym zestawem kaset musisz mieć jeszcze 2 łańcuchy o różnej długości, zwłaszcza gdy jest duża różnica pomiędzy kasetami.
Ja używam zamiennie 2 kaset OG-1070: 12/26 i 11/23 (właściwie 3 jest na kole do trenażera), różnica niby 3 zębów, ale na początku sezonu czasami te dodatkowe lżejsze przełożenie mi się przydaje, jak już się wzmocnię to przekładam kasetę 11/23 - różnica 3 zębów na upartego przy dobrym doborze długości łańcucha nie wymaga zmiany łańcucha, przy większej różnicy ilości zębów byłoby to raczej nieodzowne.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#115
Napisano 30 maj 2014 - 23:18

W pozostałych sytuacjach bardzo chętnie i pełen dobrej woli dzielę się doświadczeniem, ale odpowiedzialności za skutek stosowania moich porad nie biorę, szczególnie kiedy mam doradzać na odległość. Tak jak mówię, nigdy nie przydarzyły mi się żadne problemy przy stosowaniu takiego połączenia - ale jakie kto wyciągnie z tego wnioski, to już oczywiście jego wybór.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#116
Napisano 03 czerwiec 2014 - 08:30
Hehe... Ale dałeś odpowiedź ;-)
Reasumując - zbik1967 jak chce, to niech ryzykuje montaż kasety 30T, najwyżej w następnym etapie zmieni przerzutkę na tą z -A- w środku ;-)
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#117
Napisano 03 czerwiec 2014 - 09:21
Gwarancji z zasady nie daję nawet na konfiguracje zgodne z zaleceniami producenta
Za to biorę pełną odpowiedzialność za to, co sprzedam i co obiecam przed sprzedażą.
W pozostałych sytuacjach bardzo chętnie i pełen dobrej woli dzielę się doświadczeniem, ale odpowiedzialności za skutek stosowania moich porad nie biorę, szczególnie kiedy mam doradzać na odległość. Tak jak mówię, nigdy nie przydarzyły mi się żadne problemy przy stosowaniu takiego połączenia - ale jakie kto wyciągnie z tego wnioski, to już oczywiście jego wybór.
Powoli skłaniam się ku koncepcji 2 kół z różnymi kasetami: 11-23 do jazdy po płaskim i jakaś lżejsza (12-30) do jazdy po górach. Tak sobie myślę, że skoro nowa Ultegra CS-6800 ma nawet kasetę 11-32 to z łańcuchem nie powinno być problemu.
#118
Napisano 03 czerwiec 2014 - 09:30
Oprócz tego, że będziesz musiał zmieniać łańcuchy - długość musi być dopasowana do kasety, zwłaszcza przy kasetach 11/23 i 12/30.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#120
Napisano 03 czerwiec 2014 - 10:02
Mam blat 53 i następny zmienię na 50 - najeździłem się już za tirami .
Ale do rzeczy mam kasetę 11-25 - tereny lekkie zmarszczki - najczęściej jeżdżę na 15-17-19-21 wszystko z blatem.
I często brakuje mi położenia pośredniego np pomiędzy 15 a 17 i tutaj blat 50 przyszedłby mi z pomocą, to samo na czasówkach.
Wiem, można zmienić kasetę, ale wtedy też z blatem 50 mamy bardziej miękko zestopniowane biegi.
Widzę, że coraz częściej nowe rowery znajomych mają blaty 50, a ich właściciele nawet nie wiedza jaką mają dużą tarczę - ale to tak na marginesie.
Navime pokazuje fajne statystyki - zobaczcie ile czasu jedziecie na prędkościach powyżej np. 55 km/h - dużo częściej korzystamy z innych koronek.
Dodaj odpowiedź
