Rama: Accent CX ONE M (Alu) - lekka, wytrzymała i pewna - jedyna modyfikacja to odcięcie piwotów, gdyż nie zamierzam ich używać. Rama wygląda fajnie i można kupić ją normalnie w sklepie przez co odpadają problemy z gwarancją

Widelec: Mosso Alu V3 - trudno o bardziej pasujący widelec do tej ramy, zarówno pod względem wizualnym jak i geometrii. Niska masa (700g) i mocowanie Post Mount.
Przerzutka przód: Sram X-Gen - przy wyborze przerzutki sugerowałem się wytrzymałością i otwartą konstrukcją umożliwiającą bardzo łatwe mycie. W tym przypadku obydwie rzeczy zostały spełnione.
Przerzutka tył: Shimano Sora - najtańsza przerzutka szosowa o całkiem niezłych parametrach. Z wiadomych względów wymieniłem kołeczka na Tacxa na łożyskach maszynowych - mam nadzieje, że posłużą długo....
Korba: Truvativ Elita - bo tania i na standrad 130mm. Szerokie blaty 46 (alu) i 39 (alu) ze starych korb szosowych na 7/8 biegów, które przeżyją naprawdę wiele. Jak przyjrzycie się korbom sprzed 20 lat dostępnymi na allegro, to zobaczycie, że obecne w nich blatysą praktycznie w ogóle zużyte..
Suport: GXP - wybór łożysk spędzał mi sen z powiek, bo nie do końca byłem przekonany czy zewnętrze łożyska wytrzymają zimową jazdę. Na szczęście doszedłem do wniosku że to jedyna możliwa opcja, ponieważ same łożyska dostępne są za 5zł szt. i wybijanie jest ich bajecznie proste. Czy był to dobry wybór? Zobaczymy:)
Kaseta: Shimano Sora HG50 (12-23) 8 speed - miał być Sunrace, ale Sora jest o niebo lepiej wykonana i bardziej wytrzymała. Wprawdzie przekłada się to na masę (280g), ale nie ma tak bardzo powycinanych koronek jak np. Sram i Sunrace przez co łatwiej będzie ją domyć.
Łańcuch: Connex 808 - tu wybór był prosty. Connex to najwytrzymalsze i najtwardsze łańcuchy i nie ma co nawet dyskutować. Próbowałem Shimano, Srama, KMC i innych wynalazków. Nic nie przebiło nigdy Connexa. Cenna może i wysoka, ale zamierzam zrobić na nim naprawdę wiele km. W zimę będę kręcił na jakiś tanich Accentach za 30zł

Koła: Remerx Magic, Sapim D-Light, Novatec 712B - lekkie i wytrzymałe. Ze względu na kasetę mogłem pozwolić sobie na aluminiowy bębenek, przez co masa kół to około 1650 gram. Ludzie ścigają się na takich w 29erach, więc przełaj przeżyją. Dodatkowo obręcze są dość ciasne i łatwo uszczelnić na nich opony na mleczką. Ze względu na szerokość przyjmą opony szosowe 28C.
Opony: obecnie Panaracer CrossTown i jakiś tani Author z przodu. Tylna waży z 600 gram, ale jest niezniszczalna i nie załapałem na niej nigdy kapcia. W przyszłości planuje kupić szosowe 700X28C i przełajowe na zimę.
Klamkomanetki: Shimano Claris 2014 - 2x8 speed - od wczoraj dostępne w sprzedaży. Najniższy model klamkomanetek Shimano i pierwszy bez wkurzającego cyngla znanego z Sory. Głównym wyznacznikiem była tu cena i 2x8speed. Fajne jest też to że dość tanio można kupić osobno przednią lub tylną manetkę.
Hamulce: Hayes CX-5 - chyba jedyne przełajowe hamulce Disc dostępne na naszym rynku. Trochę ciężkie, ale niezniszczalne, super wykonane i o bardzo małym skoku linki (10mm) przez co z powodzeniem można stosować je z klamkomanetkami szosowymi. Słyszałem głosy że słabo hamują, ale jak dla mnie są idealne i naprawdę mocne.
Kierownica: Ritchey Comp - zależało mi na krótkiej kierownicy z małym dropem. Na fajnego compacta szkoda mi było kasy, a że w szosie mam WCSa, to wybór do przełajówki był oczywisty.
Mostek: Accent Twister - 110mm - bo lekki i tani
Stery: Amoeba - zdecydowałem, że na sterach nie będę oszczędzał i kupiłem maszynkówki przeznaczone do DH. Zależało mi na super uszczelnieniu i prostej konstrukcji bo nie mam zamiar słychać nieprzyjemnych trzasków po kilka jazdach w deszczu.
Sztyca: PRO - nie wiem dokładnie jaki model, ale miała być lekka i tania - była.
Siodełko: Selle Italia Randoneuur Flow - zależało mi na lekkim siodełku w okolicach 100zł, a że na to była aukurta fajna promocja, to jest jak znalazł.
Owijka: Author - chyba jedna z lepszych owijek które miałem. Mam taką w szosie i jest bardzo miękka i dosłownie lepi się do rąk. Sprawdza się doskonale podczas jazdy w deszczu i bez rękawiczek
Koszyczki: Tacx Tao - jeśli masz bidony zrobione przez Tacxa, to koszyk ten sprawdzi się naprawdę dobrze. Gwarantuje że nie zgubi się biodonu w żadnej sytuacji
Dodatkowymi modyfikacjami jest pełne uszczelnienie ramy, puszczenie linek w rurkach termokurczliwych i małe gumki na ich zakończeniach. Realna masa to 10,3 kg, ale przy założeniu lekkich opon przełajowych na mleczku jest potencjał na 9,5 kg.
Na 8 speed zdecydowałem się z prostej przyczyny, napęd tego typu jest bardzo wytrzymały i tani w eksploatacji. Koszt kaset to 80-100zł, a łańcuchów już od 25zł. Zależało mi też na możliwości stosowania szerokich blatów w korbie. Jako, że zastosowałem kasete 8 speed to zależało mi na dość dobrym zestopniowaniu i na tym aby łańcuch był możliwie najkrótszy (przez co zmiana biegów będzie lepsza). Blat 46 przewiduję na treningi szosowe, a 39 na jazdę w terenie.
Jeszcze 2 słowa o kolorze komponentów (hamulce, przerzutki i korba) - tutaj również nie zostawiłem nic przypadkowi. Chciałem, aby były srebne z prostej przyczyny - nie widać tak bardzo otarć i rys jak na czarnym:)
To chyba tyle. Liczę na uwagi lub dobre rady. Przełajówka jest oczywiście inspirowana maszyną kolegi Suhara z drobnymi modyfikacjami, więc nie jestem tu pierwotnym autorem, ale jedynie naśladowcą



