Skocz do zawartości


Oświetlenie.Jakiego używacie?


2340 odpowiedzi w tym temacie

#621 lesny12

lesny12
  • Użytkownik
  • 24 postów
  • SkądPolska

Napisano 29 sierpień 2013 - 20:47

Jednak do jazdy nonstop na światłach (jesień itp.) będę stosował lampkę z zewnętrznym akumulatorem. Komplet waży więcej, jednak zapewnia więcej światła (choć dwa pierwsze poziomy mocy wystarczają do jazdy szosowej), przez dłuższy czas (przy 2 pierwszy poziomach mocy światła).

Ile waży taka lampa razem z aku i na jak długo świeci przy maksymalnej mocy (wiem że kupiłeś większe akumulatory)?



#622 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 30 sierpień 2013 - 06:00

Lampka 102g, akumulator (6 ogniw) z pokrowcem i kablem 292g. Z kolei Magicshine waży 80g. Jak widać różnica jest ;-).

Jeśli 100% pożera 2,6A prądu to przy w pełni naładowanym 6,6A prądu powinno wystarczyć na ok. 2,5h - oczywiście pozostałe tryby powinny być proporcjonalnie mniej energochłonne (czyli najbardziej nadający się tryb do jazy poza miastem 50% to ok. 5h, a typowy tryb miejski 15% jakieś 16h) - oczywiście wszystko zależy od realnej pojemności pakietu akumulatorów. Przy 4x1865 o pojemności 4400 mAh będzie to również proporcjonalnie mniej - w tym przypadku o 1/3, a to już przy pełnej mocy zaczyna być mało, przy 50% to ciągle ponad 3h więc nie jest źle, a ten tryb jest co najmniej wystarczający do jazdy po szosie.

 

 

Radello - zdjęcia umieszczone w www.light-test.info są bardzo dobrym porównaniem światła latarek/lampek, najwidoczniej Maks ma sowi wzrok i/lub nie miał możliwości zobaczenia jak świeci porządna lampa ;-).

Pava emituje tylko 70 lumenów (25 luksów, plus że większość z tego trafia tam gdzie powinna, a nie oświetla czubki drzew) - jak na mój starszy wzrok poza miasto to stanowczo za mało, akceptowane minimum to >130 lumenów (komfort>300).

 

Ale patrząc na w/w light-test PAVA wypada całkiem nieźle jak na lampkę zasilaną 4xAA - ale nie ma się co czarować, jest to lampka typowo do użytku w mieście, cytując tekst: "W mieście taki typ oświetlenia sprawdza się idealnie - w teren sugerowałbym zabranie ze sobą dodatkowo czołówki :]."


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#623 lesny12

lesny12
  • Użytkownik
  • 24 postów
  • SkądPolska

Napisano 30 sierpień 2013 - 07:01

Prozor co sądzisz to tej lampie http://dx.com/p/sl-8...-x-18650-224252? Teoretycznie wypada nawet taniej niż ta twoja, bo kosztuje 38 dojców razem z baterią i ładowarką, ale może mieć wady których ja nie dostrzegam nie mając latarki tego typu.



#624 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 30 sierpień 2013 - 07:16

Jak dla mnie wady są trzy:

  1. Reflektor zamiast kolimatora czyli rozkład światła "latarkowy" zamiast dobrego, równomiernego rozłożenia strumienia światła (patrz i porównaj testy strumieni światła lamp z kolimatorem i reflektorowych).
  2. Przełącznik trybów Hi-Mid-Low-Fast Strobe, bez możliwości pracy ciągłej, czyli jak w mojej jest przejście za każdym razem pomiędzy każdym trybem świecenia bez trybu migania i bez wyłączenia, tutaj tego nie ma, mając Low musisz przejść przez strobe, następnie wyłączyć (ciemność, widzę ciemność!) i dopiero przejść na Hi. Nie ma też możliwości chwilowego włączenia trybu ostrzegawczego (strobe), a następnie przejścia do poprzednio używanego.
  3. Pakiet akumulatorów jest, ale... Capacity:2800mAh, czyli pojedynczy akumulatorek o pojemności 1400 mAh. Litości. Z drugiej strony, dobrze że piszą, że jest to 2,8Ah, bo można się spotkać z kompletem zawierającym pakiet (chyba nawet taki sam) 6400mAh! W to, że tam pakują akumulatorki 3,2 Ah nie uwierzę...

Nieco niższa cena nie rekompensuje w/w wad - zwłaszcza tej drugiej. Niestety do rzadkości należą lampki rowerowe, które mają dobry sterownik. Gdyby jeszcze Chińczycy zaczęli stosować optykę szosową (jak w Pavie)...


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#625 lesny12

lesny12
  • Użytkownik
  • 24 postów
  • SkądPolska

Napisano 30 sierpień 2013 - 10:16

Skąd wiesz że jedna ma kolimator a 2 nie? Jeżeli zasięg światła dochodzi do 300 metrów to raczej wątpię żeby to był zwykły reflektor 



#626 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 30 sierpień 2013 - 10:47

Heh... Widać nawet na zdjęciach.

sku_224252_1.jpg

sku_199471_1.jpg

Widzisz różnicę?

 

Z kolimatorem zasięg strumienia światła (pomijam te z bardzo wąskim kątem <10*) na ogół jest mniejszy - jak widać przy czerwonej niby jest >300m (charakterystyczne dla reflektorów zwierciadlanych o wąskim strumieniu światła), ta druga ma ok. 100m, przy czym jest to dobre oświetlenie, a nie latarkowa plama światła na np. 200m i rozświetlonej lekko okolicy plamy.


  • Radello lubi to

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#627 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 02 wrzesień 2013 - 07:57

lesny12 na priv stwierdził, że nie chce zaśmiecać forum swoimi pytaniami, nie widzi większej różnicy pomiędzy obiema lampami i pyta się o lampę projektorową.

 

Odpowiadam również na forum, żeby wyjaśnić parę nieporozumień i "rozjaśnić" temat tego, co kształtuje wiązkę świetlną.

 

Heh... Reflektorowa ma reflektor - kawałek parabolicznej blachy (ewentualnie plastyku pokrytego warstwą metalu), kształtującego snop światła w dość skupioną wiązkę.

 

Żeby zobrazować z porównywarki wkleję przykłady na słabszej mocy, bo w tym przypadku widać to wyraźniej na zdjęciach (w realu to widoczne jest i na dużych mocach lamp):

magic_blue_low.jpg

Jak widać, ścieżka jest oświetlona plamą, choć  nie przeczę, że na szosie da się tak jeździć całkiem dobrze (na wyższych mocach łatwo o oślepienie tych z naprzeciwka).

 

Teraz kolimatorowe - soczewka kształtująca snop światła w równy strumień świetlny o określonym przez producenta kącie emisji światła. Na rower to ok. 20*:

magicshine_mj-872_low.jpg

Tu również na niewielkiej mocy i jak widać rozkład światła jest o wiele bardziej komfortowy - minusem może być to, że strumień jest szerszy (akurat to jest plusem) czyli do mocniejszego oświetlenia tego kawałka na górnym zdjęciu, gdzie jest plama światła, potrzeba nieco więcej mocy:

 

magicshine_mj-872_mid1.jpg

Tu stopień więcej i widać podstawową zaletę - no, widać o wiele więcej, w terenie/lesie jest to nie do zastąpienia, na szosie też się przydaje, wystarczy raz jechać z taką lampką...

 

A teraz projektorowe - wiązkę kształtuje soczewka projektorowa. Na ogół stosuje się to w latarkach o zmiennej ogniskowej, umożliwiając dopasowanie szerokości światła pod konkretne potrzeby: od bardzo szerokiego (ale na krótką odległość) do bardzo wąskiego, za to daleko świecącego. W lampach samochodowych np. przeciwmgielnych stosuje się do uzyskania szerokiego kąta świecenia, a w lampach mijania (częściej)/ drogowych/mix stosuje się do uzyskania określonego, o dokładnej charakterystyce i "wyglądzie" strumienia świetlnego. Kąt jest uzyskiwany za pomocą soczewki projektorowej, kształt za pomocą przesłon - i te akurat stosuje się do lamp z wysokowydajnym, wyładowczym (palniki kesonowe) źródłem światła. Dlaczego? Bo zastosowanie przesłon kształtujących strumień światła wiąże się ze stratami i to sporymi. Żeby ukształtować snop światła do świateł mijania, trzeba ograniczyć ponad połowę strumienia świetlnego. Góra i boki - góra, żeby nie świeciło po oczach, boki, żeby nie było denerwującego kształtu "jaja". To wyjaśnia również dlaczego w światłach drogowych częściej spotyka się lampy kształtujące strumień światła reflektorem - uzyskuje się oświetlenie szerokie, bardziej 'neutralne i naturalne'. Oczywiście w przypadku lamp biksenonowych, w których światła mijania i drogowe są emitowane za pomocą jednej lampy, boki są kształtowane przysłoną, góra w światłach mijania jest ograniczana ruchomą przesłoną - po jej usunięciu soczewka świeci i mocniej i dalej.

 

Ten wywód był potrzebny, żeby uzmysłowić jak działają światła soczewkowe. W lampkach latarkowych - soczewkowych, ten wynalazek dyskwalifikuje je do użytku. Strumień światła jest beznadziejnie jajowaty, męczy wzrok i choć teoretycznie można ustawić skupienie, to niestety nie wiele to daje:

zoom_r5_high_wide.jpg

To wyżej przy ustawieniu "szerokim", i to na 300 lumenach - wyższa moc co prawda da nieco więcej, bo na niższej mocy to już niewiele widać:

Cree_q5_zoom_8434_low_wide.jpg

 

 

Ok, ale co uzyskamy zawężając strumień światła, pewno będzie lepiej, prawda?

zoom_r5_high_spot.jpg

 

Jak widać - nie prawda! Jazda z takim czymś jest niemożliwością...

 

Teraz wracając do rowerowych lamp soczewkowych. Mają one charakterystykę świecenia "okrągłą", no chyba że producent zastosowałby przesłony regulujące strumień świetlny, podobnie jak w samochodowych światłach mijania. W teorii byłoby to idealne rozwiązanie: dość szeroka soczewka przysłonięta tak, żeby ukształtować idealne oświetlenie szosy bez efektu "jaja" i ryzyka oślepiania pojazdów z naprzeciwka. Jest to dość proste do wykonania, tym bardziej, że wysokowydajne diody LED jako źródła światła są powszechnie dostępne. No fakt, należałoby się liczyć ze stratą co najmniej połowy wygenerowanego światła na przysłonach, ale w zamian uzyskiwałoby się to co jest na szosie potrzebne, bez zbędnego oświetlania czubków drzew.

 

Co prawda pojawiają się rowerowe lampy soczewkowe, jednak ich charakterystyka jest daleka od ideału. Raczej przypomina tą z latarek:

sku_190388_12.jpg

 

Nie mam niestety zdjęcia jak to oświetla teren, ale po powyższym zdjęciu można wywnioskować, że będzie to zoomowany od szerokiego do wąskiego (zasięg >300m) strumień światła z okrągłą poświatą, na dodatek z odcięciem i nieprzyjemną granicą światło/cień...

 

Plusem jest to, że można pokusić się o samodzielną instalację przesłony kształtującej w pożądany strumień świetlny. Czyli odcinający górę, ewentualnie również lekko boki, tak aby kształt nie był okrągły, ale raczej dopasowany do szosy. Czyli uzyskanie charakterystyki lampy mijania. Moc spora, światła wystarczy, tym bardziej, że i tak połowa idzie w kosmos i niewiele oświetla...

 

Oczywiście ta w/w lampka odpada w przedbiegach nawet tylko za zastosowany sterownik: 4 tryby świetlne z ostatnim strobo, przejście pomiędzy trybami za pomocą przycisku, wyłączenie po przyciśnięciu na 3 sekundy. Byłoby ok, gdyby nie ten tryb strobo pomiędzy low/high.

 

 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#628 Radello

Radello
  • Użytkownik
  • 614 postów
  • SkądPoznań

Napisano 02 wrzesień 2013 - 11:46

Oczywiście ta w/w lampka odpada w przedbiegach nawet tylko za zastosowany sterownik: 4 tryby świetlne z ostatnim strobo, przejście pomiędzy trybami za pomocą przycisku, wyłączenie po przyciśnięciu na 3 sekundy. Byłoby ok, gdyby nie ten tryb strobo pomiędzy low/high.

 

Czy w ogóle dyskryminujesz tryb stroboskopowy w lampkach rowerowych, czy chodzi Ci tylko o sposób przełączania?

 

Chwilowo jeżdżę jednocześnie z Bocią (chyba) 3.0 oraz MacTronic Pro 500. I muszę przyznać, że tryb stroboskopowy w MacTronicu jest bardzo przydatny podczas poruszania się w ruchu ulicznym w czasie tzw. "szarówki", tj. gdy jeszcze nie jest jeszcze zupełnie ciemno, ale nie jest też już jasno. Uważam, że taki sposób oświetlenia jest najłatwiejszy do zauważenia przez kierowców w gąszczu innych świateł. Dodatkowo błyskanie zwraca uwagę, że mamy do czynienia z innym (domyślnie, wolniejszym) środkiem transportu. Wadą może ew. być, że w MT ten tryb realizowany jest chyba na najwyższej mocy, ale remedium na to może być skierowanie strumienia światła bardziej do dołu.


http://www.radello.pl - odżywki Dextro Energy / Honey Stinger / Huma Gel / Nuun, kosmetyki Sportsbalm / Bodyglide - bezpośrednio od dystrybutora/importera


#629 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 02 wrzesień 2013 - 15:54

Nie, nie dyskryminuję trybu migającego. Jak już pisałem przydaje się w niektórych przypadkach - w mojej MAGICSHINE MJ-890 używam trybu migającego dość często, zwłaszcza gdy pod wieczór gdy jadę z zachodu na wschód (słońce za plecami), pozwala mi to wyraźnie zasygnalizować samochodom jadącym z naprzeciwka, że jadę - gdy jedzie się w kierunku zachodzącego słońca tego typu tryb pozwala wyraźnie zauważyć jadącego rowerzystę. Warunek: nie powinno to być 1200 lumenów, bo to nawet w dzień razi! Zresztą do tego typu warunków przydają się światła o mocy do 300 lumenów, nawet to może być za mocne.

 

W przypadku mojej drugiej, mocniejszej lampki mam tryb strobo włączany osobnym przyciskiem - tu również się przydaje, ale nie do ciągłej sygnalizacji, ale tylko jako tryb ostrzegawczy, np. do wymuszenia zmiany świateł z drogowych na mijania, czy też na skrzyżowaniu do poskromienia zapędów ślepych kierowców. Jest tu jedno ale - jeśli mam włączony tryb 50%, to przyciśnięcie przycisku strobo, a następnie jego wyłączenie powoduje powrót do poprzednio używanego trybu. Bez żadnego wyłączenia, chwili w kompletnej ciemności itp. No chyba, że uprzednim trybem był tryb wyłączenia ;-).

 

Rozumiesz już o co mi chodzi? Jeśli mam mieć tryb strobo o pełnej mocy 900 - 1200 lumenów i to osiągalny dopiero po kilku kliknięciach, po którym następne kliknięcie przycisku wyłącza kompletnie lampkę, to dla mnie tego typu sterownik dyskwalifikuje lampę. Bo jeśli jadę na średnim trybie, to żeby na szybko włączyć tryb ostrzegawczy muszę kilka razy wcisnąć przycisk zwiększając moc świecenia, aż dojdę do trybu strobo, następnie wyłączyć lampkę i kolejno przyciskać aż do osiągnięcia poprzedniego trybu świecenia. Nie najlepsze rozwiązanie, prawda?

 

Ten sterownik, który mam w D99 jest jednym z lepszych sterowników (pomijając customowe, programowane pod życzenie użytkownika): tryb 15% sygnalizacyjny na miasto, 50% na szosę, 75% i 100% w teren przełączane kolejno przyciskiem, bez wyłączenia - żeby wyłączyć należy przytrzymać dłużej przycisk przełączenia trybów. Strobo 100% włączane osobnym przyciskiem i wyłączane bez zmiany trybu pierwotnego.

Do pełni zadowolenia przydałby się może tryb 30% i być może tryb migający 1s również o mocy 30% (pod przyciskiem strobo, uruchamiany dłuższym jego wciśnięciem, krótsze wciśnięcie mocny tryb ostrzegawczy, kolejne przyciśnięcie wyłączenie migacza). Aczkolwiek to co jest i tak spełnia moje wymagania.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#630 lesny12

lesny12
  • Użytkownik
  • 24 postów
  • SkądPolska

Napisano 10 wrzesień 2013 - 06:44

Prozor wziąłem pod uwagę twoje wypowiedzi i opinie. Postanowiłem więc kupić sobie taką lampę jak twoja (tą fandyfire). Zamówiłem ją w piątek, zobaczymy jak długo będzie trwała przesyłka i czy się nią nie rozczaruję...



#631 friend

friend
  • Użytkownik
  • 56 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 10 wrzesień 2013 - 09:17

Do jazdy używam również czołówki Petza Myo XP.



#632 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 10 wrzesień 2013 - 10:58

Prozor wziąłem pod uwagę twoje wypowiedzi i opinie. Postanowiłem więc kupić sobie taką lampę jak twoja (tą fandyfire). Zamówiłem ją w piątek, zobaczymy jak długo będzie trwała przesyłka i czy się nią nie rozczaruję...

 

 

harpan  niedawno dostał, czas oczekiwania w jego przypadku to jakieś 3 tygodnie (pewno z tydzień w UC leżała).

"komplet do mnie przyszedł tuz przed wyjazdem na urlop, wiec sprawdzałem go na sucho i jestem pod bardzo dużym wrażeniem. Mam nadzieję, że dzięki temu oświetleniu i korzystnej aurze będę mógł jeździć na rowerze do pracy jesień i zime.

Pozdrawiam i dziękuje za bardzo trafną sugestie."

 

 

Z tego co widzę, to Dispatch:Ships within 72Hrs, czyli na pocztę oddają paczki w ciągu 72h od zamówienia, co nie oznacza, że od razu leci do Polski. No ale to i tak dobrze, bo czasami zanim oddadzą na pocztę to może minąć tydzień/dwa, sam transport do PL to chwilka, no i czasami z tydzień (lub lepiej - rejestrowane krócej, zwykłe poniżej $15 czasem dłużej) czeka na przybicie pieczątki Urzędu Celnego.

 

Mam nadzieję, że zamówiłeś z akumulatorem, dodatkowo ładowarką i przelotką wtyczki z płaskich na okrągłe?


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#633 s2power

s2power
  • Użytkownik
  • 285 postów
  • SkądSilesia

Napisano 11 wrzesień 2013 - 06:33

Prozor, jesli Twoje posty przeczyta ktos szukajacy lampki a nie majacy w nocnych jazdach doswiadczenia, to stwierdzi, ze bez 300 lumenow ani rusz. Ja sie z tym nie zgadzam. Chyba, ze Twoje posty dotycza zap..ania na maxa w lesie z hopkami itp. noca, co moim zdaniem jest lekko chore. W kazdym innym przypadku uwazam, ze lampki w granicach 100 lumenow SWIETNIE sie sprawdza i wcale nie trzeba ze soba wozic 0.5kg szpeju za spore pieniadze. Jezdze po lasach, jezdze w gorach, jezdze szosa i 80 lumenow, plus czasem czolowka do lasu zalatwialja sprawe znakomicie. Uwazam, ze Twoje posty moga u niedoswiadczonych riderow wypaczyc poglad na oswietlenie roweru. Owszem, nie ma nic zlego w posiadaniu 500 lumenow na rowerze, tylko czy to naprawde potrzebne albo wrecz niezbedne?


  • mikroos lubi to

Giant TCR Advanced 0 Modified
V max 102 km/h Dst max 297 km


#634 lesny12

lesny12
  • Użytkownik
  • 24 postów
  • SkądPolska

Napisano 11 wrzesień 2013 - 06:41

Mam nadzieję, że zamówiłeś z akumulatorem, dodatkowo ładowarką i przelotką wtyczki z płaskich na okrągłe?

Zapomniałem o adapterze na europejskie wtyczki. Dobrze że mi o tym przypomniałeś, ale to nie problem kupić w sklepie elektronicznym. 

 

Jeżeli chodzi o wysyłkę to kiedyś kupowałem Kindle, paczka do mnie szła zaledwie 3-4 dni (od chwili zamówienia) z Hong Kongu. Mam teraz taką cichą nadzieję, że nie potrwa to dłużej niż 2 tygodnie.

 

 

s2power nie do końca się z tobą zgodzę, ponieważ używałem lampy która moim zdaniem rewelacyjnie świeciła a i tak na leśnych drogach się nie sprawdzała. Jeżeli las jest gęsty i nie dopuszcza żadnego światła (np. księżyca w pełni) to przy słabym oświetleniu można się jedynie zabić, nie wspominając o omijaniu kałuż 



#635 System

System
  • Użytkownik
  • 643 postów
  • Skądz netu

Napisano 11 wrzesień 2013 - 08:28

S2power, posiadam lampkę Solarforce L2P (po modyfikacjach Grega),  która ma na wyjściu moc rzędu 700 - 800 lumenów i nie waży 500g ( i nie ma zbędnego "szpeju")   i ... coraz częściej zaczyna mi brakować światła. :P

 

W każdym bądź razie przy szybkiej jeździe nie wyobrażam sobie słabszej lampki.

 

System

 



#636 Amon

Amon
  • Użytkownik
  • 280 postów
  • SkądŚwieradów-Zdrój

Napisano 11 wrzesień 2013 - 10:13

100 lm, no niby da się jeździć na pewno lepsze to niż jakaś lampka ala sigma triled, której kiedyś używałem i też „jakoś”dało się jeździć. Potem był jakiś chińczyk coś chyba 200 lm i było już znacznie lepiej ale wciąż dla mnie za ciemno. Jasne jeśli droga jest oświetlona przez latarnie, jedziemy w pełni i czystym niebie ale w zupełnej ciemności i mżawce to za mało. Dopiero magicshine MJ836 i jego „800 lm” czyli pewnie z 600 realnie dały mi komfortowe oświetlenie w warunkach całkowej ciemności, skądinąd lampki nie polecam z uwagi na kompletnie bezsensowne mocowanie, połamałem w tydzień. Teraz wymieniłem na MJ 872 no ale wczoraj lało więc nie miałem okazji jeszcze przetestować w warunkach bojowych.



#637 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8631 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 11 wrzesień 2013 - 10:39

@prozor - drobne sprostowanie do Twojego niedawnego wywodu (nawiasem mówiąc, bardzo ciekawego :) ).

Samochodowe lampy mijania bardzo rzadko mają przesłony. Zamiast nich stosuje się reflektory, które nie pozwalają na odbicie światła powyżej pewnej linii "odcięcia". Dzięki temu straty światła są minimalne, więc spada zużycie energii bez utraty jasności. I właśnie dlatego w lampkach rowerowych tak rzadko stosuje się "odcięcie", bo zaprojektowanie i wykonanie odpowiedniego zwierciadła to dość droga impreza (nie wystarczy wykuć kawałka blaszki w kształt dzwonu, kształt jest dużo bardziej skomplikowany, a toleracja błędu znacznie mniejsza). System taki wymusza też inny sposób instalowania diod (przeważnie w górnej lub dolnej części lampy, a nie w zagłębieniu reflektora), co dodatkowo utrudnia montaż całego urządzenia.

O słuszności tego rozwiązania świadczy natomiast fakt, że lampka Philips LBL ma "zaledwie" 270 lm, za to aż 80 lx światła padającego na drogę w precyzyjnie ukształtowanej wiązce. Dzięki temu lampa o tak "małej" jasności wystarcza w zupełności do jazdy w nocy i jednocześnie nikogo nie oślepia, choć pozwala zaznaczyć swoją obecność na drodze.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#638 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 11 wrzesień 2013 - 11:10

s2power - jak widzisz, nie tylko ja doceniam komfort dobrego oświetlenia. Przypomnę co napisałem - jak dla mnie to poza miasto akceptowalne minimum >130 lumenów, komfort >300.

 

Wzrok już lekko przytępiony wiekiem, widać (albo właśnie odwrotnie) to właśnie nocą, choć nie jest to kurza ślepota, to jednak pręciki światłoczułe dna oka niestety potrzebują nieco więcej światła niż 20 lat temu. Nawet 10 lat temu jeździłem z latarką/lampą na dynamo i było cacy. Ale... jak się spróbuje czegoś lepszego, to po co wracać do jazdy po ciemku?

 

No fakt - szybkie nocne zjazdy po lesie też się zdarzają i tam czym więcej światła, tym lepiej. Najlepiej, gdyby równomiernie rozświetlało teren przed rowerem, bo oświetlenie reflektorowe (latarkowe) ma tę wadę, że wystarczy lekki ruch kierownicy i plama światła ucieka szybko na boki (na szosie tego raczej nie ma, w terenie i owszem), dlatego przesiadka na lampy z kolimatorem to nowy, wyższy poziom komfortu jazdy.

 

Na szosę za dużo światła bez ukształtowanej wiązki typu światła mijania nie poprawia aż tak komfortu jazdy, za to oślepić potrafi dość skutecznie. Dlatego na te warunki polecam 130 - 500, ale w tym drugim przypadku lampa może już oślepiać, dlatego rozsądnym jest zakres 130 - 300.

 

Prawdopodobnie Amon swojego potworka MJ 872 na szosie będzie i tak używał w dwóch niższych trybach.

 

mikroos - napisałem, że przesłony są stosowane w samochodowych lampach projektorowych. Bardzo rzadko stosuje się palniki ksenonowe w lampach reflektorowych (właśnie z uwagi na trudność z ukształtowaniem i odcięciem wiązki światła), za to w lampach projektorowych jest to podstawowe źródło światła - palnik emituje go tak dużo, że nawet odcięcie połowy czy więcej nie wpływa negatywnie na oświetlenie tego co oświetlone być powinno - czyli precyzyjnie ukształtowana wiązka światła mijania.

W światłach drogowych na ogół stosuje się reflektory (też to już napisem, prawda), na ogół obok projektorowych świateł mijania.

 

Tak wyglądają lampy projektorowe do samochodu:

2_1547971439_IMG_2620_.jpg

Widać tu dość wyraźnie dużą przysłonę, kształtującą strumień światła. Przysłona wygląda tak:

p1030767.jpg

Jak widać jest to kawał blachy, dodatkowo jeszcze na ogół ma ruchomą przysłonę do zmiany kształtu strumienia świetlnego na symetryczny (USA, bez doświetlenia pobocza).

 

A tu można się przyjrzeć przesłonie w reflektorze Mondeo:

2_9054_322_2294_.jpg

 

Albo z Peguota 407:

2_1675159747_IMG_5984_.jpg

W tym przypadku nawet widać, że konstruktorzy zdecydowali się wyciąć dolną część reflektora, który akurat w tym miejscu i tak odbijałby światło, które zostałoby przez przesłonę zatrzymane, a tak poprawia się chłodzenie reflektora.

 

Ok, jak to działa?

2_422055957_soczewka.jpg

Jak widać przesłona (shield - w tym przypadku opcjonalnie usuwana/wysuwana elektromagnesem, czyli światła mijania/drogowe w jednym) ogranicza górę (to co się odbija od reflektora z dołu) strumienia świetlnego.

 

Ta cecha konstrukcyjna soczewek powoduje, że do soczewek najlepiej nadaje sie źródło światła xenonowe. Palnik xenonowy D2S produkuje strumień 3200 lumenów. Nawet po zabraniu części światła przez przesłonę, pozostaje nadal około 2000 lumenów na oświetlanie drogi światłem mijania (w przypadku H7 z ok. 1500 tylko ok. 900 na jeden reflektor).

 

No i teraz mniej więcej wiadomo, jak należałoby konstruować projektorowe światła rowerowe do jazdy szosowej. Wysokowydajna dioda, przesłona ograniczająca emisję światła i kształtująca wiązkę, soczewka projektorowa i można eksperymentować ;-).

 

Czy w lampach z kolimatorem da się to w ten sposób rozwiązać, tego jeszcze nie wiem - nie próbowałem umieszczać przesłony, ale spróbować można...

 


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#639 Amon

Amon
  • Użytkownik
  • 280 postów
  • SkądŚwieradów-Zdrój

Napisano 11 wrzesień 2013 - 11:57

tak, też tak sądzę ;-)

edit

i po bojowym sprawdzianie, tryb 20 i 50% całkowicie wystarczające na szosie. tryb 100% fakt potworek, wysysa akumulatory (dość już leciwe) w mgnieniu oka ;-)



#640 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8617 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 11 wrzesień 2013 - 12:55

Za to jaki komfort psychiczny będzie, że energii w aku jednak na parę h wystarczy ;-).


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect




Dodaj odpowiedź