Kolekcja 2016 obejmuje także zmodernizowany model XEON X-LITE CW, który składamy zarówno w wersji z hamulcami tarczowymi oraz zwykłymi hamulcami szczękowymi. Rama tego roweru to zupełnie nowa konstrukcja zoptymalizowana pod względem sztywności i aerodynamiki. Rura podsiodłowa jest dopasowana do tylnego koła, profile rurek także ukształtowano aerodynamicznie. Prace nad ramą zaczęły się dwa lata temu i od początku założyliśmy, że stworzone zostaną dwie wersje - pod tarcze oraz pod zwykłe hamulce.
Przy pracy musieliśmy odpowiedzieć sobie na wiele pytań min dotyczących kształtu ramy, proporcji, a także detali min wyglądu rury podsiodłowej i jej kąta nachylenia.
Pierwsze modele wykonane zostały z aluminium, towarzyszyły im także modele z tworzywa, które zaczęliśmy badać w tunelu aerodynamicznym by w późniejszych wersjach wprowadzić odpowiednie korekty dotyczące kształtu.
Następnie rozpoczęliśmy serię obliczeń mających na celu optymalizację ułożenia warstw karbonu aby osiągnąć bardzo wysoką sztywność i jednocześnie nie stworzyć zbyt ciężkiej ramy. Spośród pięciu prototypów wybraliśmy jeden, który najlepiej spełnił te oczekiwania, a ponadto miał odpowiednio niski współczynnik cx - notabene w niemieckiej terminologii technicznej określa się go jako cw - stąd nazwa roweru.
Kolejny prototyp, w pełni wyposażona i zdatny do jazdy, posłużył do testów sprawdzających zachowanie na drodze, sztywność oraz proporcje. Jego testy w tunelu aerodynamicznym nad Jeziorem Bodeńskim, które przeprowadzaliśmy wraz z testami modeli CGF oraz X-LITE TEAM pokazały, że niewiele jest elementów do poprawy. Przetestowaliśmy przy okazji kilka wariantów kokpitu.
Obliczenia wykonane podczas testów pokazały, że przy prędkości 40 km/h udaje się kolarzowi zaoszczędzić ok 15 watt.
Nowy rower wyposażony jest także w dwa, nowe, różne modele widelców o aerodynamicznym kształcie. Pierwszy z nich, do hamulców szczękowych nie był takim wyzwaniem jak widelec do zastosowania z tarczami, który musieliśmy zaprojektować tak by wzmocnić go w miejscu montażu hamulca. Uzyskaliśmy to bez zbytniego zwiększania wagi (różnica wynosi zaledwie 20 gramów) dzięki zastosowaniu innej technologii układania warstw karbonu.
Jak okazało się później podczas finalnych testów rower z tarczami zachowuje się w tunelu aerodynamicznym troszeczkę lepiej niż model ze "zwykłymi" hamulcami co poniekąd trochę nas zaskoczyło. Różnica nie jest znacząca, ale ją zaobserwowaliśmy.
Podobnie jak w przypadku poprzednika tę aerodynamiczną szosówkę można przeobrazić w rower triathlonowy lub "prawie" czasówkę
zakładając lemondkę oraz odwracając sztycę o 180 stopni. Dzięki temu kąt rury podsiodłowej zmienia się na 76 stopni.
Dzięki konfiguratorowi można rower wyposażyć w dalsze elementy pozwalające zaoszczędzić trochę mocy: bidon Elite Kit Crono CX (1,6 watt oszczędności) koła Zipp 303 (kolejne 4,2 watt). Trzy otwory pozwalają zamontować koszyk na bidon w górnej lub dolnej pozycji na dolnej rurze i obniżyć środek ciężkości
Rower ROSE X-LITE CWX 8800 zdobył nagrodę Red Dot Design Award 2016, jedną z najbardziej prestiżowych nagród w dziedzinie wzornictwa przemysłowego, w kategorii projektowanie produktu.