Jump to content


ponownie rozmiar ramy


1267 replies to this topic

#441 Jarek-LT

Jarek-LT
  • Użytkownik
  • 413 posts
  • SkądKolberg

Posted 19 October 2010 - 06:12

Panowie - baza kół nie bardzo ma się do ''nadsterowności '' rowerka.
a czym mniejsza baza kół tym rower bardziej zwarty i agresywniejszy.
Natomiast kąt główki ramy i długość mostka - owszem ma wpływ na ''nerwowość.
Wracając do zawodowców decydują się na mniejsze ramy naciągając rozmiar mostkiem - pod siebie , takie trendy..... :lol:
Jarek-LT
LUXTECH :lol:
PS.
A MOŻE RAMKA POD WYMIAR ?????

#442 travisb

travisb
  • Użytkownik
  • 1,761 posts
  • Skąd54.351 �N 18.645 �E

Posted 19 October 2010 - 09:36

Panowie - baza kół nie bardzo ma się do ''nadsterowności '' rowerka.


a czym mniejsza baza kół tym rower bardziej zwarty i agresywniejszy.

Jarek-LT, z całym szacunkiem, ale jedno wyklucza drugie ... Przynajmniej na zdrowy, chłopski rozum ;)

Natomiast kąt główki ramy i długość mostka - owszem ma wpływ na ''nerwowość.
...

Popraw mnie jeśli się mylę, ale czy czasem nie jest tak, że jeśli kąt główki ramy się zmienia, to idzie za tym również zmiana w postaci wydłużenia/skrócenia bazy kół?
A więc jeśli kąt główki ramy się zmniejsza i skraca się baza kół, to i rower robi się bardziej nadsterowny, zwarty i agresywny. Czyli jednak baza kół sporo

... ma się do ''nadsterowności '' rowerka.
...


Mam rację?

#443 Jarek-LT

Jarek-LT
  • Użytkownik
  • 413 posts
  • SkądKolberg

Posted 19 October 2010 - 15:38

Mam wrażenie , że mylisz pojęcia ''nadsterowności roweru najbardziej zależne od kokpitu- kąta rury sterowej , długość mostka, głębokości baranka.......czyli wrażeniach w prowadzeniu roweru na wprost , w chwili sprintu w momentach ruchu kierownicą , zaplanowanych i tych nieprzewidzianych...itp.
ze zwartą budowa , sztywnością całego układu jako rower , zbierania się do sprintu kontroli trakcji (rower + biker).
Mniejsza baza kół powoduje odczucia zwartości i sztywności , braku pływania tyłu , braku wychylania się węzła suportowego na boki itp. ale przy żle dobranym mostku i innych kokpitowych ustawieniach owe odczucie zwartej masy jako roweru może dawać subiektywne odczucia całkiem odwrotne.
Duża rama ma dużą bazę kół.
Dwa rowery o tych samych ramach i bazach kół jednak z innymi ustawieniami kokpitu mogą mieć odczucia całkiem przeciwne w kierowaniu nie wspominając o ''zwartości roweru''
Trzeci zawodnik z rowerem i ustawieniach kokpitu ''normalnych '' w prowadzeniu roweru odczucia będzie miał identyczne czy takie same jak jeden z zawodników z pierwszego przykładu.
Jednak on coś jeszcze zauważył ; rower zbiera się szybciej i agresywniej gdyż on przy tych samych ''normalnych'' ustawieniach kokpitu ma jeszcze ramę o numer mniejszą - mniejsza baza kół.
Jarek-LT
LUXTECH

#444 Elo78

Elo78
  • Użytkownik
  • 63 posts
  • SkądPoznań

Posted 25 October 2010 - 16:53

Cześć :-) , za bardzo nie wiem gdzie spytać , ale zaryzykuje tutaj. Mianowicie: jak zmierzyć wyprzedzenie widelca? :shock:

#445 PsYhOl

PsYhOl
  • Użytkownik
  • 1,064 posts
  • SkądBrzesko

Posted 25 October 2010 - 17:19

Elo78, odległość prostopadła środka osi koła do linii przechodzącej przez środek rury sterowej.
http://mtbikes.pl/pl...e/geometria.gif "H"

#446 Elo78

Elo78
  • Użytkownik
  • 63 posts
  • SkądPoznań

Posted 26 October 2010 - 08:31

PsYhOl dzięki

#447 patryk_60

patryk_60
  • Użytkownik
  • 369 posts
  • SkądLublin

Posted 10 November 2010 - 08:21

Odświeżę temat odnosnie rozmiaru ramy. Mam pytanie o ramę z roweru cube agree 2009. Teoretycznie na 185cm powinna byc dobra rama 58 ,ale Cube ma jakąś dziwaczną geometrię. Tak więc ,czy 58 będzie ok ,czy trzeba szukać większej jeśli chodzi o Cuba.
http://www.cube.eu/r...ries/agree-pro/
Link do roweru.

#448 Jarek-LT

Jarek-LT
  • Użytkownik
  • 413 posts
  • SkądKolberg

Posted 10 November 2010 - 12:57

WITAM
Przy ich rozmiarach ta 58 powinna być ok do spokojnej jazdy- horyzont 560mm
Jarek-LT :lol:

#449 PsYhOl

PsYhOl
  • Użytkownik
  • 1,064 posts
  • SkądBrzesko

Posted 10 November 2010 - 15:44

patryk_60, ja mam 565 górnej przyu 186, ale mostek 120. Patrząd po rozmiarach, zarówno rozmiary 58 i 60 powinny być dobre - tylko mostek inny trzeba dobrać do ram ;>

#450 patryk_60

patryk_60
  • Użytkownik
  • 369 posts
  • SkądLublin

Posted 11 November 2010 - 13:55

Czyli wrazie czego ratować się dłuższym mostkiem. Szkoda ,że nie mogę nigdzie w Lublinie przymierzyć się do ramy ,a kupić w ciemno przez internet trochę nie bardzo.
A idealny rozmiar cuba na 185 to jaki powinien być 60 ? ;-)

#451 Tutek

Tutek
  • Użytkownik
  • 62 posts

Posted 11 November 2010 - 14:02

potrzebuje waszej pomocy w zwiazku z zakupem nowej ramy, myślę tu o którymś modelu tarmac'a , a wiec moje wyniki z CC:

Inseam 90.5 cm
Trunk 64 cm
Forearm 36 cm
Arm 65 cm
Thigh 64 cm
Lower Leg 59 cm
Sternal Notch 161 cm
Total Body Height 186 cm

Seat tube range c-c 58.6 - 59.1
Seat tube range c-t 60.4 - 60.9
Top tube length 54.8 - 55.2
Stem Length 11.5 - 12.1
BB-Saddle Position 81.7 - 83.7
Saddle-Handlebar 54.4 - 55.0
Saddle Setback 6.8 - 7.2

dotychczas jeździłem na ramie Scotta Cr1 rozmiar 58, jej wymiary miałem takie:
effective top tube horizontal: 575
bb center to top seattube: 580
head tube lenght: 190
długość mostka 11cm

i powiem szczerze że aby dosięgnąć chwytów musiałem się lekko i nienaturalnie wyciągnąć aby je łapać, więc gdy jeździłem z chwytem górnym miałem ręce ciut przed nimi gdyż brakowało mi parę mm do nich, poza tym zauważyłem też czytając forum że osoby z podobnym wzrostem do mnie jeżdżą na ramach 56cm więc dało mi to do myślenia:

Podaje teraz wymiary Specialized'a odpowiednio rozmiar 56 i 58:
top tube lenght: 565 582
bb center to top of seattube: 530 550
head tube lenght: 170 205

wysokość siodła w Scott'cie miałem od średnicy suportu do góry około 82cm, i boję się że te 530mm w przypadku ramy 56 + długość sztycy 350mm okaże się niewystarczające na moje potrzeby.

Hmm mam dylemat co byście mi doradzili brać 56 czy 58?

#452 kr1zje

kr1zje
  • Użytkownik
  • 1,165 posts
  • SkądWarszawa

Posted 11 November 2010 - 14:41

Większość osób przy twoim wzroście wybrałaby 58, ale jak spec 58 ma być dłuższy od twojego scotta 58 to oczywiste wydaje się że musisz wziąć 56, czyli ramę krótszą o 10mm.
Naklejasz taśmę izolacyjną przy zacisku, wyjmujesz sztyce, mierzysz ile jeszcze możesz wysunąć, sprawdzasz długość sztycy i wszystko jasne. Potrzebujesz 5 cm, główka ramy jest 20mm krótsza więc sprawdź jak wygląda obecnie sytuacja, aby łącznie nie było więcej niż 30mm podkładek.

#453 Tutek

Tutek
  • Użytkownik
  • 62 posts

Posted 11 November 2010 - 15:28

tak jeszcze patrze że chyba sposób pomiaru górnej rury różni się pomiędzy Scottem a Specem. Scott ma coś takiego jak effective top tube lenght i jest to linia równoległa do podłoża biegnąca od średnicy mostka do średnicy przedłużenia sztycy, a w Specu jest to podejrzewam normalnie zmierzona długość tej rury.
Więc chyba nie da się do końca porównać dokładnie tych dwóch rowerów, będę musiał znaleźć gdzieś taką ramę w rozmiarze 56 i przymierzyć ją.

Ktoś z was pamięta w sztycach 35cm ile cm jest wymagane jej wsunięcie?

#454 Jarek-LT

Jarek-LT
  • Użytkownik
  • 413 posts
  • SkądKolberg

Posted 11 November 2010 - 18:23

ZUKU ja myślę , że się zle obmierzyłeś choć jeszcze wchodzi w grę , że jesteś nie standardowy. Generalnie możesz mieć dłuższe nogi a to oznacza krótki korpus.
Robię ramę pod 182cm i za pierwszym obmiarem rama wyszła horyzont 590- szok.
ale drugi raz wyszedł wymiar bliski 560mm.
Praktyka podpowiada ramę około 560mm na do 185cm wzrostu a rama przeznaczona na wyścigi/treningi. Gdy priorytet ramy spada powinna ona się wydłużać.
----------------------------------
Jeżeli chodzi o sztyce wygląda to tak ; 300mm - 8cm
350mm -9cm
400mm- 10cm tyle powinna być w ramie sztyca wylajtowana a cięższa może być nieco mniej ale warunek jest taki , że musi mijać cały węzeł pod siodłowy.
Jarek-LT
LUXTECH ;-)

#455 Tutek

Tutek
  • Użytkownik
  • 62 posts

Posted 11 November 2010 - 18:46

Jarek-LT, mierzyłem się 2 razy i wychodziło bardzo podobnie, chodź też mnie te proponowane wyniki co do ramy 55 bardzo dziwią.
Czyli z tego co mówisz, tylko ratuje mnie sztyca 40cm w przypadku ramy 56cm.

#456 Zawrom

Zawrom
  • Użytkownik
  • 324 posts
  • SkądRacibórz

Posted 11 November 2010 - 18:56

Tak się zastanawiam nad tymi "kalkulatorami". Mój wzrost 184 długość nogi 88. Kalkulator wyliczył mi wysokość siodła 80. Wyczytałem iż odległość"BB-Saddle Position" mierzy się od środka suportu aż do szczytu siodełka,w miejscu gdzie pośladki spoczywają na zewnętrznej powierzchni. Patrząc teraz na moje dane 80 cm plus długość korby 17 cm wychodzi 97 cm przy długości nogi 88 cm :shock: . A noga przy korbie ustawionej na" na dole" powinna być "lekko ugięta". W którym miejscu źle logicznie myślę :?:

#457 Piotr01

Piotr01
  • Użytkownik
  • 111 posts
  • SkądWarszawa

Posted 12 November 2010 - 14:33

Tak tylko, moim zdaniem.
Patryk_60: Cube w rozmiarze 60, to jakby max, ale to też zależeć może od długości „stanu” ciała lub i z różnicy wzrostu i długości nóg danej osoby. Przy poprawnym ustawieniu siodełka w poziomie, pozostaje dobrać odpowiedniej długości mostek. Cube w rozmiarze 58, może być już nieco mniejszy i najprawdopodobniej będzie wskazany dłuższy mostek o centymetr, a może nawet dwa.
Zuku: napisałeś: „więc gdy jeździłem z chwytem górnym miałem ręce ciut przed nimi gdyż brakowało mi parę mm do nich”. Może wystarczyłoby wymienić (niestety koszt) mostek na o centymetr krótszy i byłoby wówczas „wszystko” jak należy. Gdy przy zakupie tej nowej ramy w rozmiarze 56, może być wskazana sztyca o długości 400.
Jeśli chodzi o kwestię podawanych odległości BB-saddle position przez różne „kalkulatory”, to akurat dla mnie wyniki faktycznie głównie zawyżone/przesadzone są, od któregoś o dziwo poprawnego (tak jak mam faktycznie ustawione). Ten parametr dla „kalkulatorów”, to jakby „słab/e/y ogniwo/punkt”. Sądzę, że akurat ten wymiar jest nie tak istotny jak inne. Potem ustawienie wysokości siodełka w pionie, ustawić po prostu pod siebie, jak należy i nie przejmować się za bardzo „wadliwym” wyznaczeniem któregoś „kalkulatora”.
Pozdrawiam, Piotr01

#458 PsYhOl

PsYhOl
  • Użytkownik
  • 1,064 posts
  • SkądBrzesko

Posted 12 November 2010 - 17:02

zuku, wydaje mi się, że źle zmierzyłeś długość nóg w rozkroku, tułowia i przedostatni pomiar.

Jeżeli się mylę co do powyższego stwierdzenia, wyjdzie na to, ze masz strasznie długie nogi, krótki tułów i bardzo małą głowę ;> Zmierz się jeszcze raz. Jestem tego samego wzrostu, mam długie nogi i pomiary wyszły mi inaczej - jak będziesz chciał, mogę je wrzucić.

#459 maciej1986

maciej1986
  • Użytkownik
  • 3,267 posts
  • SkądPoznań

Posted 13 November 2010 - 15:44

Tak się zastanawiam nad tymi "kalkulatorami". Mój wzrost 184 długość nogi 88. Kalkulator wyliczył mi wysokość siodła 80. Wyczytałem iż odległość"BB-Saddle Position" mierzy się od środka suportu aż do szczytu siodełka,w miejscu gdzie pośladki spoczywają na zewnętrznej powierzchni. Patrząc teraz na moje dane 80 cm plus długość korby 17 cm wychodzi 97 cm przy długości nogi 88 cm :shock: . A noga przy korbie ustawionej na" na dole" powinna być "lekko ugięta". W którym miejscu źle logicznie myślę :?:


Wyszło na to że nie masz stopy :mrgreen: u mnie noga 82, siodło na 74-75...


#460 Tutek

Tutek
  • Użytkownik
  • 62 posts

Posted 15 November 2010 - 19:40

PsYhOl
pomierzyłem się raz jeszcze, ale wychodzi podobnie więc tak chyba musi być:

Gender M
Inseam 91 cm
Trunk 65 cm
Forearm 34 cm
Arm 67 cm
Thigh 65 cm
Lower Leg 59 cm
Sternal Notch 155 cm
Total Body Height 186 cm

Seat tube range c-c 58.9 - 59.4
Seat tube range c-t 60.8 - 61.3
Top tube length 54.5 - 54.9
Stem Length 11.2 - 11.8
BB-Saddle Position 80.9 - 82.9
Saddle-Handlebar 54.1 - 54.7
Saddle Setback 7.4 - 7.8

wklej swoje to porównamy się.
Ale co ważniejsze byłem przymierzać speca był tylko roubaix ale to bardzo podobna geometria do tarmaca, i najwazniejsze że sztyca w rozmiarze 56 wyciągnięta na maxa daje mi zapas około 1cm co do mojej wysokości siodła, także nie jest źle. Co prawda rozmiar ten ma dokładnie 2cm krótsza górną rurę od Scotta, założony był tam mostek 11cm i wydawało mi się ciasnawo.
Bądź co bądź maja mi sprowadzić tarmaca 58cm na przymiarkę więc jeszcze będę testował.



Reply to this topic