Jump to content


ponownie rozmiar ramy


1267 replies to this topic

#1001 cky

cky
  • Użytkownik
  • 302 posts

Posted 19 November 2014 - 20:45

pobawiłem się troszkę kalkulatorem i okazało się, że na długość tt w znacznym stopniu wpływa również długość przedramienia.

niby mam tułów i ręce dłuższe od standardu, jestem owłosiony i lubię banany... O,o? 

 

Dzięki, teraz już wiem w jakie rozmiary celować.

 

 

jeszcze taka ciekawostka do zweryfikowania

 

Zaś długości nóg facetów są chyba lepiej poznane, głównie dzięki światkowi kolarskiemu: 


http://www.ait.com.p...chal/budowa.htm


Na innych stronach rowerowych można przeczytać podobne dane. 
Generalnie więc można przyjąc tak (mężczyźni): 

- 170 cm wzrostu, to nogi = 78 cm (46%); 
- 180 cm = 85 cm (47,2%); 
- 190 cm = 92 cm (48,4%). 

Czyli jeżeli wzrost jest wyższy o 10 cm, to 7 cm dzięki dłuższym noga, a tylko 3 cm dzięki reszcie (tułów, pupa, głowa). 
Czyli udział nóg to mniej więcej 46-50% długości ciała, z tym że więszy to procent jeżeli osoba jest wyższa. 

żródło. http://www.sfd.pl/wz...%_-t387754.html



#1002 Gosc_qrczakzul_*

Gosc_qrczakzul_*
  • Gość

Posted 19 November 2014 - 20:52

Hmmm, ja jestem dziwny (niejeden) i mam 48,3% przy 186, czyli noga 90>91. Lepiej zawsze pomierzyć samemu ;)



#1003 kaloo

kaloo
  • Użytkownik
  • 614 posts

Posted 03 January 2015 - 15:07

jaki rozmiar ramy przełajowej ?

 

mój wzrost 1,72

w szosie długość górnej rury to 548 mm

 

w przełaju brać rower z górną rurą 521 czy 534 mm ?



#1004 RoadBikeRider

RoadBikeRider
  • Użytkownik
  • 119 posts
  • SkądKraków

Posted 21 January 2015 - 16:34

witam.
 
Przymiarzam się do zmiany mojego specialized allez na Ridley orion. Problem dotyczy rozmiarówki Ridleya. Przy moim wzroscie (171cm) i dlugosci nogi mierzonej wg. zalecen Ridley (75 cm: mierzone -20 cm rozkroku - do przyrodzenia) wychodzi mi rozmiar ramy XS. Ten rozmiar zalecany jest dla kolarzy od 169 cm wzrostu i od 75 do 80 dł. nogi.
 
 
Geometria ramy to: http://www.wiggle.co...n-2013-ex-demo/

 

 
Ma ktoś ridleya i orientuje się jak w praktyce wychodzi ta rozmiarówka? Na razie nie mam możliwości przymierzenia się do roweru a oferta jest bardzo kusząca.

Attached Files



#1005 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,618 posts
  • SkądSzczecin

Posted 22 January 2015 - 08:34

Na moje oko masz bardzo krótkie nogi: ja przy wzroście większym o 2 cm mam nogi dłuższe o 7 cm(!), a wg moich obserwacji jestem proporcjonalnie zbudowany.

Wprawdzie nie dam sobie nogi uciąć ;) ale wydaje mi się, że skoro masz krótkie nogi, to masz dłuższy korpus i swobodnie możesz wybrać rozmiar S. Przynajmniej ja jeżdżę na ramie o długości 535 mm i po wielu przymiarkach uważam, że jest idealna.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1006 RoadBikeRider

RoadBikeRider
  • Użytkownik
  • 119 posts
  • SkądKraków

Posted 23 January 2015 - 14:57

Dziękuję za odpowiedź. Nie znam się na geometrii ram i fittingu dlatego mam jeszcze jedno pytanie. Czy ewentualny brak 2 cm w długości ramy da się skorygować długością mostka? 

 

Teraz w specu mam 52,5 cm TT - i 11 cm mostek - jeździ się nieźle. Szczególnie na krótszych trasach. Na długich <100km to już osobna historia. 

 

W tym Ridleyu jest 51 cm TT i 52,5 TT (efektywna) - może mostek 130mm zrobi robotę. 

 

Ogólnie rower chcę zmienić bo mój spec już ma swoje lata (r. 2003) - a w całości aluminiowa rama powoduje duży dyskomfort przy długich trasach, a na kiepskim asfalcie od drgań aż wypadają plomby. czas na coś dobrze rokującego na przyszłość. A na speca roubaix średnio mnie stać - ceny mają z kosmosu. 



#1007 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,618 posts
  • SkądSzczecin

Posted 23 January 2015 - 15:09

Teoretycznie możesz korygować długością mostka, ale efekt nie będzie taki sam - im bliżej Ciebie "punkt zgięcia roweru" (łożyska sterów) i im dłuższy mostek, tym stabilniejszy rower, ale kosztem zwrotności.

2 cm to spora różnica - u mnie nawet po przesiadce z 545 na 535 mm różnica była może nie ogromna, ale odczuwalna. Wg mnie to na tyle dużo, że nie warto ryzykować.

Tylko... poczekaj, dlaczego patrzysz na rzeczywistą długość TT, a nie efektywną (poziomą)? Przecież efektywna to jest właśnie ta, która definiuje Twoją pozycję!

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1008 Gosc_adazz_*

Gosc_adazz_*
  • Gość

Posted 23 January 2015 - 15:42

exalo

 

Miałem Ridley'a Oriona, przy ramach Ridley'a należy brać pod uwagę iż są to ramy dość masywne, dla mnie przy wzroście 182cm i nodze 84cm rozmiar M był optymalny, a nawet gdybym chciał się bardziej "usportowić" to S nie byłby zły z mostkiem 120mm.

 

Jeśli chcesz się skonsultować w sprawie rozmiarów ram Ridley'a to skontaktuj się z Bike4Race z Opola, mega miły człowiek, mega kompetentny, oczywiste jest że również sam jeździ/ściga się.

 

Ridley nie produkuje już Oriona, aczkolwiek należy powiedzieć sobie że to były fajne, wygodne, porządne (mocne) ramy karbonowe, z prostą obsługą *(linki na zewnątrz, gwint suportu BSA) - miałem przez cały sezon rower zbudowany na tej ramie.



#1009 RoadBikeRider

RoadBikeRider
  • Użytkownik
  • 119 posts
  • SkądKraków

Posted 23 January 2015 - 20:05

Dziękuję za pomoc. Ostatecznie porzuciłem pomysł kupienia ridleya orion w rozmiarze XS. Pan z Opola rozjaśnił mi moje wątpliwości bardzo rzeczowo i szczegółowo.Poza tym źle mierzyłem długość nogi - mierzyłem do klejnotów a powinno się mierzyć do kroku (mam 80 cm). Przy okazji przekonał do modelu Fenix i kto wie może się skuszę. Co do Oriona to szkoda bo maszynka wystawiona w znakomitej cenie i praktycznie nówka. No i korba rotor 3df  :wub:

 

Jakby ktoś szukał Ridleya w rozmiarze XS to wstawiam link: http://allegro.pl/ri...5000504011.html



#1010 betrug

betrug
  • Użytkownik
  • 7 posts
  • SkądZielona Góra

Posted 22 February 2015 - 09:53

Witam, mam mały problem przed zakupem szosy Corratec CCT Team z rozmiarem ramy. Do tej pory jeździłem na Meridzie z efektywną długością górnej rury 555mm i mostkiem 120mm, było wygodnie przy moich 185cm, ale rama jest bardzo niska, w dodatku teraz chciałbym przedłużyć pozycję o około 10mm. I tu pojawia się problem bo Corratec posiada zubożoną rozmiarówkę i w grę wchodzi identyczny rozmiar jak Merida czyli efektywna długość górnej rury 555mm, albo większy, ale jest to już 585mm. Jestem teraz na etapie poszukiwania ramy w podobnym rozmiarze żeby się przymierzyć, ale może ktoś z forum jest w stanie powiedzieć mi czy ta rama 585mm + mostek 100mm będzie ok na podstawie swoich doświadczeń?



#1011 betrug

betrug
  • Użytkownik
  • 7 posts
  • SkądZielona Góra

Posted 22 February 2015 - 09:53

sorry, podwójny post ;)



#1012 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1,560 posts
  • Skądpolska

Posted 02 March 2015 - 22:21

Tylko... poczekaj, dlaczego patrzysz na rzeczywistą długość TT, a nie efektywną (poziomą)? Przecież efektywna to jest właśnie ta, która definiuje Twoją pozycję!

O który dokładnie wymiar chodzi to- TT ?  Akurat w przypadku mojej ramy jest 563 i 560   -rozmiar 58 stąd http://www.bikekatal...ty/2683/foto:2/  ,normalnie'' te różnice są większe.- ale nawet tu te TT =???

 

Tak pytam bo zaraz wiosna już może ostatnia szansa na wymianę ramy/ roweru. 

 

Jeździ się ok (już ze 2 lata) ,dość lekki jest i to czuć ale może -  na innej rozmiarowo ramie byłoby lepiej/wygodniej  ?

 

NIe wiem , może coś widać z tych zdjęć poniżej - czy ta rama na mnie dużo za duża, tylko trochę , czy może w sam raz - bo za mała to na pewno nie jest.( mostek skrócony do min. 80 chyba )Wzrost ca 180 , długość nogi ca 85 - ręce i pozostałe też  mierzyłem ale wiadomo że nie jestem w stanie tego super dokładnei zmierzyć więc nie ma senu podawać.

 

Takie zdjęci a bez głowy już ktoś kiedyś wrzucał i mi się spodobało http://fotowrzut.pl/TR0VWSQUEV



#1013 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,618 posts
  • SkądSzczecin

Posted 02 March 2015 - 23:12

Efektywna TT to ta większa liczba.

Mostek 80 mm to dość mało jak na szosę, mógłby wskazywać na zbyt dużą ramę - to zresztą typowa przypadłość początkujących szosowców. Sam przez to przechodziłem, dopiero za trzecim razem trafiłem z rozmiarem, podobnie bardzo wielu moich znajomych. Ale skoro jeździ Ci się dobrze, to nie ma co komplikować.

Co najwyżej kiedyś możesz spróbować mniejszej ramy z dłuższym mostkiem, ale to jest tylko gadanie, które niekoniecznie musi się sprawdzić w praktyce. Skoro rower Ci pasuje, to po prostu na nim jeździj :)

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1014 soar

soar
  • Użytkownik
  • 219 posts

Posted 02 March 2015 - 23:54

Skoro masz mostek 80mm to ewidentnie rama jest za duża. W rowerze szosowym najlepsza stabilność prowadzenia zaczyna się przy prędkościach ok 30kmh i wtedy tak krótki mostek jest zbyt nerwowy, 100 mm to minimum.

 

Ja mam 178cm, ramę 545 + mostek 110 i jest git. Mój pierwszy rower był oczywiście za duży i tez kombinowałem z mostkiem, ale nie dawało mi to zadowalających rezultatów.


  • mikroos likes this

#1015 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1,560 posts
  • Skądpolska

Posted 03 March 2015 - 01:07

Dzięki za uwagę i komentarze. 

 

Rowet był składany , początkowo mostek dałem 120 chyba. Jechać dało radę ( spokojnie dosięgałem)  ale porownując do mojego wcześniejszego roweru ( Kellys 1.9 )  wydawało mi się, że nie do końca tak powinno być (,przyzwyczajony byłem do bardziej wyprostowanej pozycji) - stopniowo kombinowałem dalej.

W międzyczasie był mostek (90 na którym zrobiłem najwięcej km) i ten co teraz . Dodatkowo na wczesną jesień wymieniłem sztycę na taką (bez OFFSETA(U).

Wiem, czytałem, że nie powinno się ,,za dużej ''ramy korygowac ustawieniem siodła ale tak jest zdecydowanie lepiej.

Jeszcze był problem ustawienia poziomego siodła ( np dziób za nisko  to chyba dyskomfort w nadgarstkach miałem )  jakoś dałem sobie radę min. przy pomocy poziomicy.

Gdzieś wyczytałem taki wymiar- odległość od dzioba siodełka do środka mostka = długość łokcia od końcówek palców i teraz się zgadza.

Bym zapomniał-   wymieniłem kierowonicę na compact z krótkim ''rich''  żeby było bliżej do manetek.

 

Co do nerwowości to może rzeczywiście jest jakaś różnica porónując do jazdy z 120 ale nie startuję w wyścigach więc  nie jest jakikolwiek to problem.Bez trzymanki jestem w stanie spokojnie jechać , na zjazdach też jest całkiem OK.  

Tak z 7-8 h niezależnie od terenu mogę spokojnie  jechać bez żadnego bólu pleców itp. 

 

 

Ale na przyszłość to widzę, że prawd kolejny sprzęt to będzie ,,Efektywny poziomy wymiar '' myśłę, że  z 550 albo i mniej. Główka ramy to muszę pomyśleć , czy te co teraz 170 jest OK czy może ciutkę więcej .( o ile takie są przy mniejszych rozmiarach) Slopingowe ramy - nie mam pojęcia ja to sie ma do tego co mam-ale nie chcę żeby mi siodło wystawało z ramy 30 cm a one jakoś tak śmiesznie wyglądają.

 

Tak mi się wydawało, że geometria ramy Canyona Enurance z długą główką byłaby Ok ale koszt takiego Framsetu na ramie alu to o ile pamietam ca 2500 - do tego kolory Canyona mi akurat średnio się podobają.  Z tych innym ''w moim zasięgu finansowym'';; to jeszcz może Rose jakiego brat ujeżdża już chyba   5 rok. Ściągania Chińskiej ramy - raczej nie planuję. Używane frasety - też przez chwilę śledziłem co i jak ale nic sensownego ne widziałem.

 

NIe wiem czy większy sens  byłby kupic cały rower a ten spróbowac sprzedać -  W tym wypadku teraz biznesu   bym nie zrobił .

Obecnie koła praktycznie nowe Fulcrum 5 , manetki nówki Ultegra 6700 ( chyba ) nowa Korba 105-5800 ( 11) hamulce i przerzutki 105 serii 5700(1) - za  to pewnie bym dostał  koło 3000pln max a wydałem dużo, dużo więcej.( tak ca *2)Sama korba + manetki + koła to robi się już ponad 2000 .

 

Także może  najlepsze rozwiązanie pojeździć  jeszcze sezon czy dwa a potem się zobaczy.

 

 



#1016 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,618 posts
  • SkądSzczecin

Posted 03 March 2015 - 09:00

To zależy, jak na to patrzysz i czego oczekujesz. Z czystych proporcji wynikałoby, że masz rozmiar ramy proporcjonalny do mojego (tylko o 4-5 mm większy), który jest wg mnie optymalny. Z tym, że mam dość giętkie plecy i względnie mocne mięśnie grzbietu, więc u mnie taka pozycja to nie problem - u Ciebie już może być kłopotliwa.

Pomiar w oparciu o długość ramienia jest taki sobie. Prosty przykład: jeżeli masz długie ramiona, to pewnie masz też długie nogi, co z kolei przekłada się na krótki grzbiet. W takiej sytuacji możesz wybrać ramę o wiele za długą w stosunku do Twoich potrzeb.

Podczas jazdy bez trzymanki długość mostka nie ma żadnego znaczenia, bo... nie trzymasz kierownicy ;) Natomiast rower powinien być na tyle stabilny, byś podczas normalnej jazdy (pomijam awaryjne omijanie przeszkód czy prowadzenie roweru na zjazdach) mógł go prowadzić jedną ręką albo położyć się przedramionami na kierownicy w pozycji a'la TT.

A na koniec najważniejsze: OFFSET SZTYCY NIE MOŻE SŁUŻYĆ DO KORYGOWANIA ROZMIARU RAMY. To już trzecia wskazówka, że Twoja rama jest o wiele za duża, a Ty desperacko szukasz komfortowej pozycji. Offset sztycy służy wyłącznie do ustawienia miednicy względem korb (wg metody "kolano nad przednim pedałem" - ta metoda akurat się sprawdza). Jeżeli po dobraniu odpowiedniej sztycy nie sięgasz do kierownicy, zespół rama+mostek jest po prostu za długi.

Tak jak wspomniał @soar, mostek w rozmiarze 80 mm to bardzo mało jak na szosę. Jeżeli do tego musiałeś zmieniać geometrię kierownicy i sztycę, to nie wyobrażam sobie innego wyjaśnienia tej zagadki niż za długa rama, i to o dobre 2-3 cm.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1017 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1,560 posts
  • Skądpolska

Posted 03 March 2015 - 09:42

 

To zależy, jak na to patrzysz i czego oczekujesz. Z czystych proporcji wynikałoby, że masz rozmiar ramy proporcjonalny do mojego (tylko o 4-5 mm większy), który jest wg mnie optymalny. Z tym, że mam dość giętkie plecy i względnie mocne mięśnie grzbietu, więc u mnie taka pozycja to nie problem - u Ciebie już może być kłopotliwa.

 

Jeżeli po dobraniu odpowiedniej sztycy nie sięgasz do kierownicy, zespół rama+mostek jest po prostu za długi.
 

Może też kwestia  terenu po którym się najczęściej poruszamy. To nie jest tak, że nie sięgam(łem) bo spokojnie bez żadnego problemu łapałem w każdym chwycie .nawet przy tym mostku 120 . Bardziej kwestia -jak piszesz wytrenowania ,umięśnienia korpusu .

 

Lubię się czasem położyć ( czy to na rogach/lemondce czy jak  wcześniej na kierownicy) zawsze to te kika km szybciej, no i nie można się obijać.

Jak w zeszłym roku jechałem z Jg do Gubina ( ca 180 km) to generalnie większość trasy w takiej właśnie pozycji - bardzo przyjemnie i komfortowo  się jechało .(Po  przyjeździe  , jeszcze z małym na godzinę musiłałem iść na rower-bez problemu) Problem w tym, że u nas takich ,,prostych  odcinków''jak na lekarstwo a do jazdy pod górę czy po pagórkach to jednak preferuję .. nie opływową'' pozycję.

Wcześniejsze Ileś tam( pewnie z 10)  lat na góralu zrobiło swoje-przyzwyczajenie do bardziej wyprostowanej sylwetki.

 

 Natomiast rower powinien być na tyle stabilny, byś podczas normalnej jazdy (pomijam awaryjne omijanie przeszkód czy prowadzenie roweru na zjazdach) mógł go prowadzić jedną ręką albo położyć się przedramionami na kierownicy w pozycji a'la TT.

 

Z tym nigdy nie było i nie ma najmniejszego problemu.

A na koniec najważniejsze: OFFSET SZTYCY NIE MOŻE SŁUŻYĆ DO KORYGOWANIA ROZMIARU RAMY. To już trzecia wskazówka, że Twoja rama jest o wiele za duża, a Ty desperacko szukasz komfortowej pozycji. Offset sztycy służy wyłącznie do ustawienia miednicy względem korb (wg metody "kolano nad przednim pedałem" - ta metoda akurat się sprawdza). 

 

Zgadza się( to co dużymi literami napisałeś i o sztycy w ogóle )  tylko, że rower był składany i wcale nie jest powiedziane, że jak wstawiłem sobie na początku sztycę Offset  25 mm( do tego korba dł 170),kierownicę-''krowę''   to tak miało byc. Jakby to był kupiony nowy rower , skłądany przez kogoś kto sie na tym dużo lepiej  zna  to inna rozmowa. Są chyba kolarki gdzie ''fabrycznie'' jest wstawiana sztyca 0.?

Obecnie  jest Offset 0-5 i korba 172,5  - i zawsze jednak bliżej do manetek , póki co kolana( dokł prawe)  nic się nie odzywa - ale czy teraz ( albo wcześniej) jest (było),, kolano nad przednim pedałem '' tego nie umiem dokładnie określić (zmierzyć) choć próbowałem na podst. różnych filmów, poradników.

 

(Dlatego tak sobie tłumaczę( usprawiedliwiam)- było źle (siodło) - a teraz jest tak jak ma być)  - ale zawsze może być lepiej w sensie rama+mostek +sztyca+siodło

 



#1018 piter600

piter600
  • Użytkownik
  • 28 posts

Posted 03 March 2015 - 22:04

Jaki rozmiar ramy Focusa http://www.focus-bik....html#chapter-3 będzie odpowiedni dla osoby o wzroście 180cm M czy L ?



#1019 olson

olson
  • Użytkownik
  • 12 posts

Posted 04 March 2015 - 07:37

A jaka jest różnica między ramą z długością górnej rury i mostkiem np. 540 z mostkiem 80 a ramą 520 i mostkiem 100 ?

#1020 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,618 posts
  • SkądSzczecin

Posted 04 March 2015 - 08:34

@piter600 - skłaniałbym się ku M, szczególnie jeżeli nie masz jeszcze doświadczenia z szosówkami.

@olson - generalnie na szosie lepiej mieć krótszą ramę, a nieco dłuższy mostek. To poprawia stabilność roweru i nieco "tłumi" jego reakcję na drobne ruchy kierownicy. Na szosie nie potrzebujesz aż takiej zwrotności jak w MTB, dlatego dłuższy mostek i "uspokojenie" roweru ma sens.
  • patolog likes this

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Reply to this topic