Jump to content


Oświetlenie.Jakiego używacie?


2339 replies to this topic

#1921 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 2,019 posts
  • SkądBrzesko

Posted 29 November 2020 - 16:45

Na oślepianie też jest prosty patent: daszek. Ze swoim śmigam już od 7 lat, wystarczył kawałek butelki po wodzie, rurka pcv, taśma izolacyjna, folia odblaskowa dla dekoracji. Daszek odcina górną część światła, która niepotrzebnie oświetla niebo i razi tych z naprzeciwka. Patent prosty i do bólu skuteczny :)

 

 

20201129-163614.jpg

 

 

20201129-163607.jpg

 

Bez daszka świeci tak:

 

20201129-163637.jpg

 

Z daszkiem tak:

 

20201129-163630.jpg

 

 

 

 

Z perspektywy kogoś z naprzeciwka:

Bez daszka:

6dlugie_przod.jpg

 

 

Z daszkiem:

5krotkie_przod.jpg

 

 


  • 4gotten likes this


53865785563_3dfc4288d2_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png


#1922 steve69

steve69
  • Użytkownik
  • 30 posts

Posted 29 November 2020 - 17:10

Ten daszek wygląda "cudownie".  ;)

No, ale swoje robi.



#1923 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 2,019 posts
  • SkądBrzesko

Posted 29 November 2020 - 17:13

W nocy i tak nie widać :P

 

Jak ktoś ma narzędzia to można to zrobić ładniej. Tu przykład od użytkownika leech z forum swiatelka.pl: (https://www.swiatelk...ic.php?p=245325)

IMG_59fc777e510e27628.jpg



53865785563_3dfc4288d2_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png


#1924 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2,241 posts
  • SkądWarszawa

Posted 29 November 2020 - 17:22

4e857d7635472dbe163cc6bb3a90dc6f.jpg

potwierdzam, pomaga :)
  • piotrkol likes this

#1925 michal2

michal2
  • Użytkownik
  • 140 posts
  • SkądWarszawa

Posted 29 November 2020 - 18:49

Rzecz w tym, że jak ustawisz takiego Convoya żeby świecił w dół, połowa mocy idzie w oświetlanie opony. W dodatku najjaśniejszy punkt wiązki, czyli jej geometryczny środek, znajduje się zaraz przed oponą, zamiast odpowiednio dalej, aby zapewnić potrzebne bezpieczeństwo (chyba, że zainstalujesz lampkę o jeszcze większej mocy, ale wtedy wymaga to jeszcze większego zużycia energii).

 

Tak, pewna część energii lampki się wtedy marnuje (choć w żadnym razie nie połowa) i to jest jedyna realna przewaga lampki typowo rowerowej nad latarką - że daje przy tym samym prądzie więcej światła. Ale Convoye są na tyle silnymi lampkami i na tyle wydajnymi prądowo, że nawet gdy część siły lampki tracimy - to dalej tego światła jest w opór. Na jazdę szosową wystarczy koło 300 lumenów, a Convoye dają o wiele więcej. Poza tym mają zasilanie sporo wygodniejsze niż wiele rowerowych lampek na dedykowane akumulatory, są na wymienne ogniwa, których można zabrać kilka nie obawiając się utraty oświetlenia. 

I to, ze te lampki się sprawdzają - to widać po tym, że ludzie ich używają. A na wyścigach ultra często trzeba jechać w górach w nocy, trzeba jechać w kiepskich warunkach, więc są świetnym poligonem doświadczalnym dla oświetlenia. I tak samo widać, że owo oślepianie jest naciąganym problemem, zdarzają się na wyścigach odcinki, gdzie się mija kolarzy jadących z naprzeciwka - i wcale to nie oślepia, bo są przesunięci do naszego toru jazdy o dobrych kilka metrów. To jest problem występujący głównie w jeździe miejskiej i podmiejskiej, przede wszystkim na ścieżkach rowerowych.

 

 

 

 

A porównywanie lamp ulicznych do lampek rowerowych - gdzie Rzym, gdzie Krym. Kto raz jechał nocą we mgle czy deszczu - natychmiast zauważy jaką przewagę daje niskie zawieszenie lampki. Tylko też pozostaje kwestia do czego jest lampka projektowana, np. najbardziej znana lampka na dynamo - Edelux ma dwie wersje, na koronę widelca i i na kierownicę, z trochę innym typem soczewek, by optymalniej wykorzystać możliwości lampki. Ale to dotyczy jazdy w normalnych warunkach, przy warunkach dużej wilgotności (co jak pisałem w Polsce nie jest rzadkością) nisko zawieszona lampka zawsze daje przewagę.

 

 


  • Mediana and Marcin321 like this

#1926 Marcin321

Marcin321
  • Użytkownik
  • 2,241 posts
  • SkądWarszawa

Posted 29 November 2020 - 19:56

Mój Convoy to wersja "poprawiona" przez Darka ze światełka.pl, kolimator 20x60, dopracowany sterownik i pewnie kilka innych drobiazgów o których nie pamiętam :) Ważne jest to, że całość jest super-hiper-niezawodna, nigdy mi się nie zdarzyła żadna niespodzianka albo samoczynna zmiana trybów przy wstrząsach (a tych w terenie nie brakuje).

 

Sterownik 2.8A, przy oświetleniu ulicznym używam trybu 10%, jazda po szutrówkach 30%, w lesie 60%. Trybu max nie używam bo nie widzę takiej potrzeby, odczuwalna różnica do 60% jest już niewielka. Na ogniwie Sanyo 2.4Ah mam typowo 1.5-2.5h światła, a drugie ogniwo mam zawsze w zapasie jak ruszam na wieczorną jazdę. Zmiana ogniwa jest trywialna i mogę ją wykonać w zimowych rękawicach w środku ciemnego lasu.

 

Używam tego zestawu od 2014 i nie zamierzam nic zmieniać :)

 

Wcześniej od ok. 2008 roku jeździłem na samodzielnie zbudowanych "dwururkach", świeciło to zacnie w stosunku do tego co było dostępne na rynku, ale problematyczne było zasilanie. Jakieś kable, coś się rozłączało, bleee.

 

https://photos.app.g...moYvmXkCGc39S89



#1927 chlebu

chlebu
  • Użytkownik
  • 665 posts
  • SkądKrosno

Posted 22 December 2020 - 14:15

Sprawdzał ktoś czy jest różnica w wadze Bontragera Flare R City i Flare RT?

 

Dzięki

 



#1928 pangumas

pangumas
  • Użytkownik
  • 1,527 posts
  • SkądSK

Posted 30 December 2020 - 13:01

Dziś dotarła lampka Lezyne Power StVZO 115 PRO+. Lezyne ma dwie wersje tej lamki, wercja bez PRO+ ma krutsze czasy świecenia.
Wykonana z alu, wodoodporna (zanurzenie 1m).
Lampka jest dość duża (11cm długość), mozna dokupić zewnetrzny pilot zdalnego sterowani i mocowanie pod uchwut Garmina.
Chce ja wrzucić do roweru na ciezsze warunki (dojazd do pracy). Dziś zobacze jak świeci w terenie.
2f2fb4f3d6e7243562112d1d9ec371cf.jpg85a6ed6474bd232594fb21f6543fd684.jpgfb9e94767aa63dc15d3bffdda2094d00.jpg1bf5635486938e6f3f6ef7502dedbff1.jpg

#1929 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 30 December 2020 - 13:03

Z ciekawości: dałbyś radę sprawdzić, czy wnętrzności lampki da się zamontować "do góry nogami"?

 

Kiedyś Lezyne miał wersję z mocowaniem GoPro od góry, której już nie ma. Gdyby ta lampka dawała się rozmontować i zamontować soczewkę razem z diodą odwrotnie, byłaby dla mnie idealna.

 

Dzięki!


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1930 mareq

mareq
  • Użytkownik
  • 232 posts
  • SkądBielsko-Biała

Posted 30 December 2020 - 13:12

Też jestem ciekaw wyników testu. Szukam czegoś co mogę podwiesić pod Garminem i z odcięciem. Na razie mam upatrzoną na alli Navi800.


  • artho likes this

#1931 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 30 December 2020 - 13:20

Z Navi800 jest ten problem, że niby deklarują zgodność z StVZO, ale ta lampka nie ma certyfikatu. Nie ma też podanej jasności w luksach, a w chińskie lumeny wierzą chyba tylko producenci ;)

 

Co jak co, ale oświetlenie to nie koszyk na bidon - wolałbym mieć certyfikowane.


  • artho likes this

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1932 mareq

mareq
  • Użytkownik
  • 232 posts
  • SkądBielsko-Biała

Posted 30 December 2020 - 13:59

Nie mieszkam w Niemczech. Dla mnie ważne jest, żeby nie oślepiała kierowców a czy ma jakiś papierek jest drugorzędne. Nawet wolę bez papierka, bo lubię jak jest dostępny tryb mrugający na dzień a stvzo nie dopuszcza mrugania.


  • artho likes this

#1933 pangumas

pangumas
  • Użytkownik
  • 1,527 posts
  • SkądSK

Posted 30 December 2020 - 14:16

Z ciekawości: dałbyś radę sprawdzić, czy wnętrzności lampki da się zamontować "do góry nogami"?

 

Kiedyś Lezyne miał wersję z mocowaniem GoPro od góry, której już nie ma. Gdyby ta lampka dawała się rozmontować i zamontować soczewkę razem z diodą odwrotnie, byłaby dla mnie idealna.

 

Dzięki!

 

Jeśli chodzi Tobie o tą część https://www.cykloman...et,id16477.htmlto w cyklomani będzie dostępna po nowym roku.

Na samym przodzie lampki przy zakończeniu soczewki jest mała śrubka imbus/torx, które pewnie pozwala na zmianę położenia soczewki.

Tutaj akurat montaż pod uchwyt Lezyne, w Garminie podobnie.

19(1).jpg

 

Navi800 dobre jest to, że ma wymienne aku. Dodatkowe akumulatorki w kieszonce i można jeździć całą noc :)


  • 4gotten likes this

#1934 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 30 December 2020 - 14:26

Uchwyt do Lezyne to i ja mogę kupić u dostawcy ;) Rzecz w tym, że on wchodzi do lampki od góry, a lampka w Twojej konfiguracji wymaga uchwytu podchodzącego od dołu. Bez odwrócenia soczewki o 180 stopni to nie pójdzie.

 

Mimo wszystko dzięki za pomoc!


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1935 mareq

mareq
  • Użytkownik
  • 232 posts
  • SkądBielsko-Biała

Posted 30 December 2020 - 14:42

W wersji stvzo dioda nie jest na środku. Obrócenie odbłyśnika nie będzie możliwe, chyba  że da się obrócić całą część z odbłyśnikiem i diodą.



#1936 pangumas

pangumas
  • Użytkownik
  • 1,527 posts
  • SkądSK

Posted 30 December 2020 - 15:48

Uchwyt do Lezyne to i ja mogę kupić u dostawcy ;) Rzecz w tym, że on wchodzi do lampki od góry, a lampka w Twojej konfiguracji wymaga uchwytu podchodzącego od dołu. Bez odwrócenia soczewki o 180 stopni to nie pójdzie.

 

Mimo wszystko dzięki za pomoc!

 

Lampka ma możliwość obrócenia soczewki, jest do tego dedykowana śrubka na obudowie.

A tutaj ciekawostka

lezyne-computer-mount-direct-x-lock~2.jp

Lampka przymocowana bez obracania. Jak oni to zrobili? Na obudowie u góry nie ma gdzie wkręcić śruby :)



#1937 admsk

admsk
  • Użytkownik
  • 389 posts

Posted 30 December 2020 - 21:13

Rozwiązanie jest tylko jedno. Licznik od dołu, a lampka u góry.



Wysłane z mojego ELE-L29 przy użyciu Tapatalka
  • artho likes this

#1938 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 31 December 2020 - 10:11

 

A tutaj ciekawostka

 

Lampka przymocowana bez obracania. Jak oni to zrobili? Na obudowie u góry nie ma gdzie wkręcić śruby :)

Po zdjęciu opaski na kierownicę odsłania się gniazdo śruby. W tym miejscu instalujesz uchwyt do GoPro.

Wygląda na to, że potem już tylko odwracasz soczewkę (dzięki za informację!) i gotowe :)


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1939 pangumas

pangumas
  • Użytkownik
  • 1,527 posts
  • SkądSK

Posted 31 December 2020 - 11:21

Po zdjęciu opaski na kierownicę odsłania się gniazdo śruby. W tym miejscu instalujesz uchwyt do GoPro.

Wygląda na to, że potem już tylko odwracasz soczewkę (dzięki za informację!) i gotowe :)

 

Tylko na zdjęciu powyżej uchwyt jest zamocowany na górze obudowy nie dole, wiec nie ma go do czego przykręcić, bo opaska nie jest montowana na górze :) a oni to przymocowali.



#1940 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,614 posts
  • SkądSzczecin

Posted 31 December 2020 - 16:17

No ale czekaj :) Jeżeli odwrócę soczewkę o 180 stopni, to przecież "góra stanie się dołem". Myślisz, że po zdjęciu opaski nie da się tam przykręcić uchwytu do GoPro?


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Reply to this topic