Dzięki za odpowiedź, poszukam zatem czegoś innego na przód ładowanego przez USB.
Oświetlenie.Jakiego używacie?
#722
Napisano 01 luty 2014 - 22:01
Cześć, od kilku dni zdobywam informację w sieci na temat przedniego oświetlenia do szosy. Najpierw napaliłem się na jakąś Sigmę za 90 zł ok 20 luksów. Po kilku godzinach w sieci doszedłem do jedynie słusznego wniosku, że nie ma co oszczędzać tylko wydać kasę raz a dobrze. Myślę szarpnę się kupię Sigmę Pavę!
Szukam więc info aby utwierdzić się w moim przekonaniu. I trafiam na wypowiedź gościa, że Pava to ledwo świeczka w porównaniu z Noise 300 za podobne pieniądze. Z nią nie da się jeździć po szosie z pełną mocą bo oślepia się kierowców jadących z naprzeciwka. Wchodzę na www.light-test info i porównuję zdjęcia różnych lamp i zdecydowanie bardziej podoba mi się oświetlenie przez Noise 500. Jasna plama nie jest tak mocna i większa niż w 300. Lepiej doświetlone boki. Niestety różnica w cenie jest spora. Jednak udało mi się przekonać samego siebie, że warto dołożyć te 70 zeta ale być szczęśliwym. Po następnych godzinach studiów :-D trafiam na wypowiedź kolegi, który sprowadza szczęśliwego posiadacza Noise 500 na ziemię mówiąc, że jak chce zobaczyć w akcji mocne światełka to niech wpadnie na nocną ustawkę. No i wątpliwość zasiana... Znów wchodzę na www.light-test info i dochodzę do wniosku, że nawet na pełnej mocy Noise 500 nie świeci zadowalająco. Równa ścieżka ze zdjęć to nie podziurawione polskie drogi i nie da się jechać przy takim świetle 30km/h.
Szukam więc dalej i trafiam na FandyFire - to coś dla mnie ale nie mam zielonego pojęcia o kupowaniu za granicą. Nie znam języka a tłumaczenie beznadziejne. W końcu trafiają się wypowiedzi że jakość tych światełek coraz gorsza...
Wiele osób poleca rodzimych fachowców na www. swiatelka.pl. Czytam więc i tam ale opisy lampek zupełnie dla mnie nie zrozumiałe. Same skróty techniczne typu:
Dioda XM-L2 T6 3C miedziany SinkPAD 16mm.
Dostępne barwy XM-L2: U2 1D , 3B , 3C , 4C , 5B1 min 80CRI , 5A3 min 80CRI , 7A3 min 80CRI. Wykres barw Cree CxCy .
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Skuteczność światła na fotkach wydaje się w końcu zadowalająca ale co wybrać jakie elementy jak ja nie wiem o czym gościu pisze. No i na zdjęciach oświetlenie zapewne na full a wszyscy piszą, że tak się nie da jeździć bo wypali się oczy nadjeżdżającym z przeciwka...
I na koniec mojego elaboratu :-D pytanie jakie oświetlenie wybrać? Czy Noise 500 i latarki typu od Grega lub Dariusza70 ze swiatelek.pl na pełnej mocy da się ustawić tak by nie oślepiały innych kierowców?
Potrzebuję przed kołem minimum 25 metrów "dnia" ;-) aby czuć się bezpiecznie. Latarka użytkowana będzie tylko przy rowerze. Głównie przy szosie ale może sporadycznie w terenie.
Mój budżet to max 300zł na wszystko włącznie z uchwytami, ładowarkami i aku.
Robert
#723
Napisano 01 luty 2014 - 23:12
Posiadam od pół roku Solarforce L2 od Grega(allegro - cafel) i mogę polecić z czystym sumieniem. Tryb 30% spokojnie wystarczy do jazdy ok 30 km/h a nawet i szybciej.
Odpowiadając na twoje pytanie - ciężko będzie ustawić tak lampkę aby przy mocy 100% nie oślepiała kierowców. Ale jak kupisz, to zobaczysz, że tyle nie będzie ci potrzebne
#724
Napisano 02 luty 2014 - 00:07
Ze swojej strony polecam albo jak kolega wyżej Solarforce L2 (lub L2P - troszkę inna obudowa) albo od tego samego gościa latarkę X2.
Co do tych skrótów, U2 1D , 3B , 3C , 4C to są to barwy diody, od chłodnej bieli przez neutralną po ciepłą biel, XM-L2 to po prostu nazwa diody, a parametr CRI to tak zwany współczynnik oddawania barw. Im wyższy tym lepiej i prawdziwiej wyglądają kolory (podobniej jak przy świetle naturalnym - słonecznym). Na rowerze CRI nie ma takiego wielkiego znaczenia.
Sinkpad to rodzaj podłoża na którym zamontowany jest emiter. Sinkpad dobrze przewodzi ciepło, dzięki czemu można stworzyć lepsze warunki dla samej diody. Też dla roweru raczej pomijalna kwestia.
Jeśli chodzi o barwę to na rower zdecydowanie polecam raczej coś z neutralnej - lekko ciepłej, jako, że chłodna barwa 'ukrywa' drobne detale (dziury w drodze), i męczy wzrok. 3C, 4C, ewentualnie 4B jest jak dla mnie najlepsza.
Ja posiadam zarówno Solarforce'a L2 jak i X2. Z czystym sumieniem mogę polecić i tą pierwszą i tą drugą.
X2 - wybrałem diodę XM-L2 T6 3C - barwa jest lekko ciepła, jak dla mnie idealna.
Solarforce L2 - dioda XM-L (nie xm-l2 bo wtedy jeszcze nie było) T6 4B - barwa chłodniejsza jak w X2'ce ale też fajna, choć wolę właśnie cieplejszą 3C.
W X2'ce masz prosty i przejrzysty do zaprogramowania sterownik. Ustawiasz sobie ile chcesz mieć trybów (od 1 do 5), a następnie możesz dla każdego z nich ustawić jedną z bodaj 12 zdefiniowanych jasności (od super ciemnej 0,3% do full mocy 100%). W solarforce masz więcej opcji wyboru sterownika, musisz poczytać wątek tej lampki
Co najważniejsze: obie latarki dają naprawdę kupę światła. 30, a nawet i 40km/h na szosie to nie problem dla tych lampek. Tak jak kolega wyżej mówi, nawet tryb 30% jest wystarczający do w miarę szybkiej jazdy.
W 300 zł idzie się zmieścić. Latarka w zależności od wyboru to 145 do 180zł, ładowarka najprostsza 35zł, uchwyt 15zł. Z akumulatorami jest taki myk, że jak poszperasz na swiatełkach to znajdziesz gościa sprzedającego wymontowywane z laptopów akumulatorki. Zamiast kupić 2 nowe po 24zł za sztukę, kupujesz z 10, dajesz tyle samo kasy, a masz 10 ogniw renomowanych firm (Sanyo, Panasonic, Samsung).
Poczytaj tematy o tych lampkach, tam sporo pytań i odpowiedzi można znaleźć
http://www.swiatelka...pic.php?t=11053 X2
http://www.swiatelka...opic.php?t=7050 SF L2P
#725
Napisano 02 luty 2014 - 10:49
Ale teraz patrząc na parametry i dane tej nowej X1 to raczej kierowałbym sie w jej stronę.
X1 jest mniejsza, lżejsza, tańsza i świeci szerzej od L2P.
piotrkol91 masz porównanie w zasięgu świecenia obydwu latarek w trybie 100%, jest jakaś zauważalna różnica ? Chociaż X1 w wersji extanded powinna świecić mocniej od L2.
#726
Napisano 02 luty 2014 - 11:03
@gruber - jest też cała masa lampek oferujących naprawdę potężną moc, dochodzące do 80 lux światła padającego na drogę, i jednocześnie wyposażonych w zwierciadło chroniące przed oślepianiem kierowców. Ot choćby Ixon IQ Premium od Busch&Muller to świetna opcja, a z odrobinę słabszych lampek - np. Ixon Core.
Dla porównania: Noise 500 daje ok. 30 lux światła padającego na drogę (wg danych producenta). Ixon Core daje 50 lux, a Ixon IQ Premium - aż 80 lux, przy czym te dwie ustawisz zawsze tak, aby świeciły dokładnie tam, gdzie chcesz (czyli: jak najwięcej na drogę, a w kierunku oczu kierowców tyle, żebyś był widoczny), i nie marnowały energii na oświetlanie drzew czy Twojego przedniego koła, bo nie możesz jej ustawić wyżej żeby nie oślepiać innych.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#727
Napisano 02 luty 2014 - 20:21
Dziękuję Wam za odpowiedzi. Szczególnie Tobie piotrkol91.
Przeczytałem cały materiał zawarty w linkach. Nie wiem czy to mała pomyłka ale link jest do latarki X1 a nie x2?
Natomiast porównując Solarforce L2P z X1 na mój chłopski rozum to faktycznie ta druga jest pod każdym względem lepsza i co najważniejsze dużo tańsza. Będę pisał do grega ale jeśli ktoś mógłby napisać tu czy Solarforce L2P ma jakąś przewagę nad X1 to byłbym wdzięczny. Chodzi mi oczywiście o zastosowanie na rowerze.
Robert
#729
Napisano 02 luty 2014 - 21:05
Roximy są całkiem w porządku, chociaz słabym punktem jest mocowanie do kierownicy - z tego co wiem, u niektórych się obsuwa, a w kilku znanych mi przypadkach całkowicie się rozleciało.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#730
Napisano 02 luty 2014 - 21:35
Coś sensownego za mniejsze pieniądze możecie polecić? Tak coś do 100 zł czy rozbijać skarbonkę i dokładać do wyżej wymienionych?
Regularnie nocą nie mam zamiaru jeździć. Szukam czegoś co awaryjnie pozwoli mi dojechać w miarę spokojnie do domu przez nieoświetlony teren.
#731
Napisano 03 luty 2014 - 16:05
Popatrzyłem w sieci na te Roximy ale w porównywarce Noise 500 zdecydowanie lepiej wygląda. Natomiast trafiłem również na Philips Saferide 80 i ta już dawała chyba lepiej od Noise 500. Akumulatory wytrzymują ok. 2 godzin a więc dwa razy dłużej niż w X1 o ile dobrze pamiętam. Lampa wydaje się być stworzona do jazdy po szosie. Całe światło skierowane jest dokładnie na drogę. Żaden lumen nie marnuje się na oświetlanie drzew czy oślepianie nadjeżdżających z przeciwka. Ale cena 325zł a na papierze 3x słabsza niż np. X1. Szkoda, że w tej porównywarce nie ma X1 i Solarforce L2P.
#732
Napisano 03 luty 2014 - 16:25
Z Philipsa korzystam osobiście - jest to absolutnie najlepsza lampka, jaką znam. Wizualnie brzydka jak noc listopadowa, ale po odpaleniu na pełną moc zamyka usta większości krytyków.
"Papierowymi" lumenami w ogóle się nie przejmuj - Chińczycy wymyślają sobie dowolne wartości i wpisują je do tabelek, przez co potem na eBayu spotykasz te same lampki z wpisanymi wartościami np. od 400 do 1200 lumenów dla dokładnie tego samego modelu.
Najważniejsza i kluczowa z punktu widzenia użyteczności wartość to liczba LUKSÓW a nie LUMENÓW (i to najlepiej mierzona wg ustalonego protokołu, np. wg niemieckich norm StVZO) - luksy określają, ile światła realnie trafia na drogę, a lumeny nie dają Tobie żadnej informacji o tym, jak uformowana jest wiązka, a jedynie o tym, ile światła wytwarza dioda. Co Tobie po tym, że masz potężną liczbę lumenów, kiedy np. wiązka jest ekstremalnie skupiona i nie pozwala oświetlić dużego skrawka drogi albo wręcz przeciwnie: jest tak rozproszona, że oślepia wszystkich dookoła, ale przez to nie oświetla drogi jak należy?
Porównanie Noise vs SafeRide to zresztą idealny przykład tego paradoksu: Noise w topowej wersji generuje 500 lumenów, ale tylko 30 luksów. SafeRide przy jasności "zaledwie" 265 lumenów generuje aż 80 luksów niemal idealnie uformowanej wiązki.
Pisałem to już kilka razy, powtórzę jeszcze raz: niemal każdy jest w stanie zbudować lampkę z gotowej mocnej diody i soczewki. Prawdziwą sztuką jest uformowanie wiązki w taki sposób, aby maksymalnie oświetlała drogę i możliwie mocno doświetlała boki, ale nie raziła przy tym innych uczestników ruchu. Dodatkową korzyścią z tak uformowanej wiązki jest to, że lampka nie marnuje energii na świecenie tam, gdzie nie jest to potrzebne, dzięki czemu może świecić dłużej przy tej samej jasności.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#733
Napisano 03 luty 2014 - 19:26
Oczywiście chodziło mi cały czas o X1, nie wiem skąd mi się X2 wzięło
X1 rzeczywiście pod każdym względem wygląda lepiej oprócz jednej kwestii: grzania. Mniejsze gabaryty więc dużo szybciej się nagrzewa i ma mniej powierzchni na oddanie ciepła. Przy rowerze nie jest to istotnie bo pęd powietrza bardzo skutecznie chłodzi latarkę. Problem jest podczas świecenia w bezruchu. Przy X1 w trybie 100% bardzo szybko załączy się zabezpieczenie przed przegrzaniem (latarka będzie świecić coraz słabiej aż się dostatecznie schłodzi). Tak jak mówię, na rowerze ten problem nie występuje.
Jeśli miałbym kupować jeszcze jedną z tych dwóch to brałbym X1'kę.
Zasięg i jasność ciężko mi porównać bo solarforce'a kupowałem ze 3 lata temu, więc siedzi w nim dużo starsza generacja diody XM-L, która po prostu troszkę słabiej świeci. Więc lepiej automatycznie wypada X1
Przy X1'ce mamy do wyboru różną optykę. Ja wybrałem TIR narrow, świeci szeroko, i nie ma dużej różnicy pomiędzy środkiem plamy światła, a bokiem. Na przykład w solarforce z optyką OP widać wyraźnie jak poświeci się na ścianę, że środek plamy jest jaśniejszy jak jego krańce, w X1 różnica minimalna.
To fakt, obie lampki nie są stricte rowerowe, wiązka leci zarówno na drogę jak i w niebo. Powyżej 30% światło jest oślepiające dla użytkowników poruszających się z na przeciwka. Możemy albo bawić się w zmianę trybów (pusto przed nami, 100%), albo zrobić sobie daszek.
Chodzi o to:
http://www.swiatelka...p=135161#135161 - mój post z daszkiem
http://piotrkol.bike...st-swiatel.html - a tutaj mój test obu światełek i daszka (używam SF L2 jako światła krótkie z daszkiem, który odcina wiązkę światła lecącą w niebo, a rzuca ją pod rower i wokół niego, i z X1'ki jako świateł długich - pusto przede mną odpalam X1'kę i mam milion światła ;P)
Plusem tych lampek jest to, że oprócz oświetlenia rowerowego służą jako świetne latarki do wszystkich innych zadań. Po prostu ściągamy ją z uchwytu i mamy porządną latarkę. Przy typowo rowerowych jest to niemożliwe. No i koszty są mniejsze.
#734
Napisano 06 luty 2014 - 00:15
Wczoraj testowałem Bocialarkę kolegi. Nie wiem co to za model, kupił ja dwa lata temu. Zadawalające tylko 100% ale wtedy niestety oślepia. W sumie to chciałem już wziąć tą X1 od grega ale nie ma o ofercie uchwytów do niej do kiery 31mm...
Czy ta tańsza (35 zł) ładowarka z jego oferty jest ok?
Czy warto dopłacać do ogniw Panasonicsa 3400 czy kupić Samsungi 2600. Raczej wolałbym kupić nowe ogniwa.
#735
Napisano 06 luty 2014 - 10:02
Ładowarka za 35 zł jest ok. Sam takiej używam i nie ma problemów.
Patrząc po cenach tych ogniw, to wybrałbym chyba 2 Samsungi 2600 niż jednego Panasonica 3400. Różnica w cenie będzie kilka złotych, a pojemność łączna będzie sporo większa. Tylko trzeba wtedy pamiętać, aby zabierać ze sobą drugie ogniwo.
#736
Napisano 06 luty 2014 - 11:06
Kupując uchwyt do X1 chciałbym od razu kupić ogniwa czy te to te same co u grega? Będą pasować?
http://diodac.pl/aku...tor-li-ion.html
Uchyt wziąłbym ten:
http://diodac.pl/uch...owerowy-v1.html
I zastosowałbym patent z gumą jak radzi kolega.
Nie wytrzymałem i zamówiłem wszystko. :-D Tylko ogniwa wziąłem 3100 bo uznałem, że są bardziej ekonomiczne.Dziękuję Wam za pomoc w wyborze.
#738
Napisano 18 luty 2014 - 22:15
No i skusiłem się na zakup od jednego z moderów swiatelka.pl. Wybór padł na convoy S2. Przesyłka ekspresowa, towar w domu. Na rower dziś nie wsiadałem ale zrobiłem sobie spacer i musze przyznać, że moc to ta latarka ma niezłą. Nawet jestem zaskoczony jak ładnie świeci tylko czy to na rower się nadaje? Wydaje mi się, że tak tylko trzeba będzie z głową używać i jak coś jedzie z naprzeciwka to albo daszek, albo odchylenie w dół. Oczów wypalić to nie wypali ale daje bardzo dużo światła.
#740
Napisano 24 luty 2014 - 20:13
Witajcie. Ja szukam czegoś na przód do swojej szosy, ale taniego. Bardzo rzadko jeżdżę po zmroku, a że z budżetem kiepsko to chcę kupić coś takiego. Problem polega na tym, że nie wiem jaka lampka z allegro pasowałaby na kierownicę, czy obejma nie będzie za mała, bo wiadomo, że baranek ma większą średnicę niż tradycyjna kierownica w rowerach górskich.
Może coś takiego:
http://allegro.pl/pr...3965799515.html
czy może coś silikonowego?