Skocz do zawartości


Oświetlenie.Jakiego używacie?


2364 odpowiedzi w tym temacie

#981 astronom

astronom
  • Użytkownik
  • 1367 postów
  • SkądBurzyn

Napisano 29 sierpień 2015 - 12:56

W 2010 roku kupiłem w Kanadzie (za 300-350 CAD?) Light&Motion Seca Race 700, ale dopiero we środę po raz pierwszy użyłem w trasie. Działa wyśmienicie, można spokojnie zjeżdżać po 45 km/h na najniższym poziomie. Poziomy średni i wyskoki to już jazda prawie jak w dzień ;) Do tej pory, na jazdę poniżej 5 godzin w nocy zwykle używałem lampy NiteRide. 

Raczej obie lekko oślepiają kierowców, ale nic nie poradzę. Wielu na światła krótkie zmieniało jak mnie tylko zobaczyli, nieraz 400-600 m przed minięciem.


www.youtube.com/user/AstronomzBurzyna

 

"Myślę też, że podatek paliwowy powinien być też od rowerów pobierany. Bo jak jedziesz rowerem, to nie jedziesz autem. A jakbyś jechał autem, to byś go zapłacił, czyli oszukujesz państwo nie jadąc autem. Czyli ergo powinieneś płacić na rowerze ekwiwalent mediany spalanego paliwa na 100km po cenach PKN Orlen..."


#982 lubelaczek

lubelaczek
  • Użytkownik
  • 481 postów

Napisano 30 sierpień 2015 - 13:05

Jak wychodzi SolarStorm X2 w porównaniu do tego convoya ?
Mam na myśli model SolarStorm x2, REE XM-L2 2400lm za 129zł (na allegro tyle się cenią)
Do convoya musiałbym dokupić ładowarkę i akumulator, więc nie wiem czy się tak bawić, czy kupić na allegro cały komplet i nie czekać na przesyłkę.
Kryteria które mnie interesują poza jasnością, to jakoś uchwytu do kierownicy oraz wielkość (raczej chcę coś zgrabnego i tu bardziej podoba mi się solarstorm).

Wcześniej chciałem kupić coś z dealextreme, ale jakoś mało opinii o ich produktach.


Rozwinę jeszcze swoje pytanie.
Na allegro widze SolarStorm X2 w ceniach od 129zł do 175zł:
http://allegro.pl/10...5321880634.html
http://allegro.pl/so...5126830381.html

Czy to jest ten sam produkt ? Czy może ma jakieś różnice ? Czy ta tańsza lampka może być podróbką ?
Na allegro jest także wersja X3 w cenie 119zł:
http://allegro.pl/la...5393672701.html
Według specyfikacji, x3 jest lepsza bo:
X3 ma 3000 lumentów.
X2 ma 2400 lumenów.
X3 ma akumulator 8,4V 6400mAh (4 ogniwa 18650).
X2 ma akumulator 4x18650 3600mAh
Czy warto wierzyć tym cyferkom ? Która lampka lepiej i dłużej będzie świecić ?
Czy waszym zdaniem tym sprzedawcom można ufać ?

Widzę, że i chińczyk to sprzedaje:
http://www.dx.com/p/...21#.VeLzg_btlBc

Cena podobna jak na allegro.

Coś mi tu śmierdzi.

#983 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 30 sierpień 2015 - 17:59

I dobrze Ci się wydaje. Począwszy od wyssanych z palca kosmicznych lumenów, poprzez nadmuchaną pojemnośc akumulatora. Już chinczycy z dx są bliżej prawdy..

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#984 lubelaczek

lubelaczek
  • Użytkownik
  • 481 postów

Napisano 30 sierpień 2015 - 23:25

Ok, w takim razie, czy któraś z tych lampek może być warta swojej ceny (pomijam fakt, czy podróbka czy nie) ?
Ewentualnie, mogę takie coś kupić: MacTronic Citizen 300 lumenów L-BPM-400L
http://allegro.pl/la...20.html#thumb/5

Widziałem to w akcji. Super wygląd, taki malutki, niepozorny. Tego solarstorma widziałem tylko w internecie, więc nie mam porównania, ale, wydaje mi się, że ten solarstorm lepiej świeci (tzn. widziałem testy w necie, filmiki na youtube).

Ku której lampce byście się skłaniali ? Czy może całkiem coś innego ?

#985 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 31 sierpień 2015 - 10:54

Przede wszystkim należy pamiętać, że jak potwierdza to większość użytkowników, na szosę 500 lumenów wystarczy i więcej to tylko szybsze wyczerpywanie się akumulatora. Luxy się liczą ;).

 

Po drugie kształt wiązki światła. Większość latarek/lamp chińskich ma wiązkę punktową, całkowicie nie nadającą się do jazdy (biała plama plus trochę światła poza nią). Nieco lepiej jest z lampami z kolimatorem (czyli w uproszczeniu soczewką plastykową kształtującą wiązkę światła) zamiast odbłyśnika parabolicznego jak w latarkach. Wiązka światła z lampami z kolimatorem jest zdecydowanie bardziej równomierna, jednak... tak samo świeci pod koła roweru, jak i w niebo. O ile w terenie to nie przeszkadza (a nawet pomaga, bo widać gałęzie itd.), to na szosie powoduje oślepianie jadących z naprzeciwka. I nie pomoże tu skierowanie lampki na dół. No może trochę, jak skieruje się prawie bezpośrednio pod koło...

 

rozklad_swiatla.gif

 

Wyjściem jest zaklejenie góry soczewki kolimatora lub zamalowanie dołu odbłyśnika parabolicznego. Albo lepiej - dodanie daszka odbijającego światło lecące w niebo - zwiększy to oświetlenie szosy.

 

Najlepszym rozwiązaniem jest specjalnie zaprojektowany odbłyśnik reflektora, tak aby całe światło trafiało na szosę. Niestety tego w tanich chińskich lampkach się nie znajdzie. Również w latarkach modowanych przez domorosłych konstruktorów oświetlenia.

 

Na Light-test.info znajdziesz test Citizena i nieco większego Citizena i nieco większego Trippera

Citizen jak sama nazwa wskazuje to raczej lampka dla mieszczucha, malutka i choć faktycznie te 300 lumenów daje radę, to jednak czas świecenia na maksymalnej mocy to tylko godzina. Z drugiej strony tryb 30% zapewni świecenie przez 3h, ale może być już nieco za słaby na jazdę poza miastem. Tryb 15% to tylko pozycyjne do miasta, choć na 6h wystarczy ;).

Tripper choć nieco większa zapewnia sporo światła więcej i to przez 2h na pełnej mocy, 50% mocy to 4h, a ciągle nadające się do eksploatacji (choć w mieście raczej) 25% poświeci ok. 8h.

Używając porównywarki oświetlenia można zobaczyć, że Tripper na 50% świeci podobnie jak Citizen i światło ma cieplejszą barwę (plus).

 

Reflektory co prawda wymogów StVZO nie spełnią (ideałem jest np. Philips Saferide 80, jak stwierdził Dominik to odcięcie w Tripperze jest takie se, a w Citizenie znikome), ale są krokiem w dobrą stronę.

 

Z tych dwóch brałbym jednak Trippera. Co prawda nieco większa

BPM600L_3.jpg

aczkolwiek do gigantów nie należy, choć przy Citizenie wydaje się duża. Kwestia ceny - stówka drożej, czyli 2,5 stówy w porównaniu do przeciętnego chińczyka za sto złociszy trochę bije po kieszeni, no ale w końcu to ma świecić i nie oślepiać, prawda?


  • lubelaczek lubi to

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#986 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8634 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 31 sierpień 2015 - 12:52

Bardzo dobre lampki z homologacją StVZO wypuściła ostatnio Axa - cała seria Greenline to bardzo fajne lampki w rozsądnych cenach. Najlepszy model wytwarza 50 luksów - to oznacza użyteczną jasność o połowę większa(!) np. od lampki Mactronic Noise 500.
  • lubelaczek lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#987 lubelaczek

lubelaczek
  • Użytkownik
  • 481 postów

Napisano 31 sierpień 2015 - 13:05

prozor. Dzięki wielkie za wyjaśnienie. Ja jednak skłaniałbym się ku tej tańszej za 140zł, niż tej większej za ponad 200. 

mikroos.

Czy masz na myśli ten model: http://allegro.pl/la...5411771328.html ?

Bardzo mi się podoba, że jest mała i mieści się w budżecie. Uważacie, że lepsza od citizena ? Ile luxów może mieć ten citixzen ? 

Chyba, że macie jeszcze inne propozycje. Powiedzcie mi jeszcze, jak to jest z ewentualną wymianą akumulatora w w/w lampkach ? Wlutowany na stałe, czy może da się wymienić bez kombinacji (użycia lutownicy) ?



#988 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8634 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 31 sierpień 2015 - 13:42

Tak, to ten model. Sam jeżdżę z lampką Axy w mieszczuchu (z tym, że jest to model na dynamo - Luxx 70) i jestem bardzo zadowolony.

Bardzo wątpię, czy Citizen wytwarza 50 luksów - już sam fakt, że nie podają tej wartości, wpędza mnie w spore wątpliwości. Dodatkowo słabe odcięcie jest moim zdaniem ogromną wadą - raz, że lampka jest przez to niebezpieczna, bo oślepia, a dwa, że marnuje energię na świecenie wszędzie, a nie tam, gdzie powinna. Tego się nie rozumie, dopóki się nie zacznie jeździć z taką lampką, ale zapewniam: odcięcie robi kolosalna różnicę.

Niestety nie wiem, jak wygląda kwestia wymiany akumulatora w lampkach Greenline. Jakoś nigdy nie przyszło mi do głowy, żeby to sprawdzić.
  • lubelaczek lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#989 lubelaczek

lubelaczek
  • Użytkownik
  • 481 postów

Napisano 31 sierpień 2015 - 14:03

Ok, wizualnie mi się podoba :)

Jeszcze jednak pozwolę się zapytać... jak lampka axa greenline 50  wypada w porównaniu do solarstorm'a x2 ? Oryginał (tak zakładam) kosztuje 175zł. Świeci chyba mocniej, ale nie ma odcięcia (tak wnioskuję). Jakie są wasze opinie ? Co byście wybrali ?



#990 zeralda

zeralda
  • Użytkownik
  • 36 postów
  • SkądKraków

Napisano 31 sierpień 2015 - 15:07

Ok, wizualnie mi się podoba :)

Jeszcze jednak pozwolę się zapytać... jak lampka axa greenline 50  wypada w porównaniu do solarstorm'a x2 ? Oryginał (tak zakładam) kosztuje 175zł. Świeci chyba mocniej, ale nie ma odcięcia (tak wnioskuję). Jakie są wasze opinie ? Co byście wybrali ?

 

Zależy czy do miasta czy w plener na mało uczęszczane drogi. Jak w plener to te dedykowane wynalazki mogą buty czyścić mojej porządnie zmodowanej latarce... Poza tym, masz światło, do którego możesz zabrać 2-5 naładowanych aku (każdy da Ci 2 - 3 godz wahy na 60% mocy).  Na dłuższy kilkudniowy wypad bez dostępu do gniazda dedykowana lampka bez wymiennego aku jest problemem.

Odporność na uderzenia jest również nieporównywalna (obudowa jest metalowa, uchwyt można dokupić za psie pieniądze). Jak się coś stanie z samą latarką - możesz zamówić zepsutą część/moduł u "domorosłego konstruktora oświetlenia" ;-)

Żeby było jasne - piszę tutaj o latarce o wielkości/grubości cygara a nie o tej podwójnej problematycznej lampie (kabel i dodatkowy element - zasobnik na aku). 

 

Zapomniałbym dodać jeszcze jedną zaletę. Możesz dokupić gumę z uchwytem i używać ją jak czołówkę (więc do nocnego łażenia też się nada). Trochę taka latarka "lata" ale jak ktoś chce oszczędzić to taki zestaw spełnia swoją rolę.

 

W mieście lub w zatłoczonej okolicy ciągłe pochylanie, zmienianie mocy może być upierdliwe. Lampka dedykowana wydaje się być lepszym rozwiązaniem.
 

P.S. Fajnie jest przyjarać takiemu co posiada mocną lampę i zapomina zmniejszyć moc / obniżyć kąt świecenia. Pamiętajmy o rozsądnym używaniu takiego mocniejszego światełka.

 


  • System i lubelaczek lubią to

#991 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8634 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 31 sierpień 2015 - 18:41

jak lampka axa greenline 50  wypada w porównaniu do solarstorm'a x2 ? Oryginał (tak zakładam) kosztuje 175zł. Świeci chyba mocniej, ale nie ma odcięcia (tak wnioskuję).

Solarforce i większość chińskich lampek jest mocniejsza w tym sensie, że mocniej Cię oślepi, jeżeli spojrzysz prosto na diodę. Ale jeżeli chodzi o realną użyteczność na drodze, jeżeli nie jesteś wariatem/drogowym chamem (niepotrzebne skreślić - oczywiście zakładam, że nie jesteś ani jednym, ani drugim), i tak ją mocno opuścisz, więc większość światła będzie padać stanowczo zbyt blisko roweru, żeby realnie poprawić Twoje bezpieczeństwo. Z tego powodu zwyczajnie nie można ot tak sobie porównać jednej lampki z drugą, bo nie moc jest najważniejsza, tylko to, jak lampka oświetla drogę.

Jeszcze raz powtarzam: 500-lumenowy Mactronic Noise wytwarza niemal o połowę mniej (30 vs 50) światła użytecznego (mierzonego w luksach w odległości 10 metrów od roweru przy ustawieniu zapewniającym bezpieczeństwo dla innych użytkowników drogi) niż Axa Greenline 50.

Niewątpliwie chińskie lampki będą lepsze w terenie, gdzie rozproszenie wiązki jest wręcz zaletą, bo zależy Ci np. na ochronie przed uderzeniem głową w gałąź. Przewagą chińskich lampek będzie też na pewno cena i dostępność akcesoriów - tu nie ma wątpliwości. Ale na szosie lampka z odcięciem prawie zawsze będzie bezpieczniejsza.
  • Prozor i lubelaczek lubią to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#992 lubelaczek

lubelaczek
  • Użytkownik
  • 481 postów

Napisano 31 sierpień 2015 - 18:58

Problem, że jeżdżę zarówno mtb jak i szoską. Ale ok, dzięki za wyjaśnienie. Wnioskuję, że axa będzie lepsza na szosę i da radę także w terenie, podczas gdy solarstorm będzie problematyczny na szosie.

#993 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8634 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 31 sierpień 2015 - 19:19

Solarstorma możesz na upartego "zaślepić" kawałkiem czarnej taśmy izolacyjnej. Nie przepadam za tą metodą, bo jest bardzo mało precyzyjna, biorąc pod uwagę niewielki rozmiar soczewki - ale rzucam hasło, żebyś wiedział, że jest taka możliwość.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#994 lubelaczek

lubelaczek
  • Użytkownik
  • 481 postów

Napisano 31 sierpień 2015 - 21:04

Zamówiłem tego axa ;) Jak dojdzie i przetestuje to dam znać jak wypada w porównaniu do...lidlowej lampki za 30zł :)

#995 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 31 sierpień 2015 - 21:35

No do lidlowej za 3 dychy, to pewno będziesz olśniony ;-)
Szczerze mówiąc sam się zastanawiam na tą lampką. Kompaktowe wymiary, dobre opinie (choć na ogół niemieckich klientów, ale to akurat dobrze) marudzą jedynie na uchwyt, ktory jest mało stabilny (guma słabo trzyma?). 3h światła też powinno wystarczyć w warunkach jesienno-zimowych, przynajmniej na większość moich jazd. Szkoda, że nie robią wersji z nieco pojemniejszym akumulatorem, ewentualnie wersji 70lux ;-)

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#996 slaweuszek

slaweuszek
  • Użytkownik
  • 247 postów

Napisano 31 sierpień 2015 - 22:04

Jakiś czas temu ktoś wspominał o inteligentnych lampkach Garmin Varia, które mają się pojawić za tydzień. Lampka przednia ... 850 pln a przednia i tylna 1250 pln. Chyba ich troszkę PONIOSŁO ...

https://buy.garmin.c...prod506138.html

Podobnie kształtują się ceny radaru wstecznego - sam radar 850 pln a komplet z monitorkiem 1270 pln. Mało to nie jest.

https://buy.garmin.c...prod518151.html



Nabazgrane na Note4 ...



#997 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 31 sierpień 2015 - 23:12

A mi się przypomniało, że kiedyś myślałem o zakupie Busch & Muller IXON IQ Premium (80 lux).
80_Lux_600_px_04.jpg
odcięcie wzorowe, prawda?

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#998 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 2024 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 31 sierpień 2015 - 23:31

^Odcięcie super. Ciekawy jestem jakie parametry zdjęcia. 

 

 

Już widzę. 15 sekund naświetlanie przy ISO 200 i av 6.3. Czyli dość mocno jasność "podrasowana" aparatem. Zwykle fotki lampek robi się przy czasie 1 sek, ISO 250, AV 4.0. W ten sposób w miarę dobrze zostaje oddana prawdziwa jasność lampy. 

 

Moja solarforce'a L2 z daszkiem nie jest więc taka zła. Świeci podobnie jak na zdjęciu powyżej, tyle że zdjęcie jest zrobione w miarę sprawiedliwych warunkach :) 

 

userimages,20141105,45758,47106,orig.jpg



53865785563_3dfc4288d2_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 53650540372_5d02396ecc_o.png


#999 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8634 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 01 wrzesień 2015 - 07:11

Wąsko świeci. Nawet bardzo. Powiedziałbym, że zdołasz zobaczyć przeszkodę, ale tylko na tyle, żeby jeszcze bardziej się przestraszyć na jej widok ;) O skutecznym uniku trudno mówić, kiedy boki nie są doświetlone.
  • astronom lubi to

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1000 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 01 wrzesień 2015 - 07:40

Cholerka, rozpisałem się i firefox się powiesił...

No dobra, może sobie część przypomnę...

Głównie chodziło mi o pokazanie, jaki kształt wiązki świetlnej jest pożądany na drodze publicznej. Ale faktycznie, dobrze, że zwróciłeś uwagę na ten długi czas naświetlania! Dominik stosuje w swojej porównywarce naświetlanie 2s i tak możemy porównać np. Noise 500 (pierwsza) do SafeRide 80 (druga):

mactronic_noise_500_high.jpgphilips_saferide_80lux_high.jpg

 

Mactronic niby daje więcej światła, ale... nie na drogę. Za to oświetla korony drzew, czyli... oślepia.

 

Przy okazji znalazłem zdjęcia:

LED_IQ_IMG_0814.jpg

Choć to wersja standardowa 40 lux (nie Premium)

Philips_Bikelight_IMG_0816.jpg

 

Ponoć czasy naświetlania te same, ale brak ich w zdjęciach... O, mam - naświetlenie 4s, ISO 200, przesłona 4 (http://www.messerfor...-Taschenlampen)

Jak widać, Philips wygrywa....

 

Aktualnie Philips sprzedaje SafeRide 80 drugiej generacji, muszę sprawdzić co zmienili, może się na taką zdecyduję?


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect




Dodaj odpowiedź