Skocz do zawartości


Oświetlenie.Jakiego używacie?


2364 odpowiedzi w tym temacie

#1021 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 03 wrzesień 2015 - 17:15

Tak, ten z kulą, adaptowany z lampy Active, ale absolutnie się nie sprawdzał. Przynajmniej tak wynika z komentarzy z amazon. Jeśli i u Ciebie nie zda egzaminu to możesz wymienić, choc nie wiem, czy w PL wymieniają je za darmo. Sprawdź w amazonie ;) - tak na de, jak i uk (usa być może ale nie sprawdzałem) - przykład komentarzy z UK:

The only negative is the bike mount. The light sits on a ball mount which I just couldn't get tight. Every time I hit a pothole or lump the light would jiggle around, sometimes a little, sometime a lot. When it was a lot, it meant having to take my hand off the handle bar and reposition the light - not great.

The bad: The "3D bar mount" included is useless to the point of being dangerous as a distraction. I was unable to get the adjustment mechanism to lock into position, even putting considerable force on the tightening mechanism. The result was that the light would flop down when going over a bump. If Philips had not included another bar mount without the "3D" adjustment I would have returned the light to Amazon as not being fit for purpose. Fortunately the other bracket works well enough. However, I cannot find a spare mount of this type available anywhere, so putting the light on another bike will require moving the bracket to that bike (or perhaps neutoring the 3D mount with some superglue).

Niektóre lampki miałydwa uchwyty:
My light came with two brackets, I didn't bother with the ball joint version, I just put the fixed version on the bars.

No i radzą: If you have a bad experience with the bracket,you can get a free replacement by contacting Philips through the 0800 number 00800 7445 4775
I called Philips on the international freephone number. They are sending out a 'normal' bracket. Fingers crossed! If you call it helps to have the box to hand so they can input the barcode. Item arrived a week later. Haven't attached it yet...
ale jaki jest nr w Polsce?

Wersje wcześniejsze są jeszcze do dostania, ale jak dostałeś gen 2 to i lepiej.
Jak dostanę te dwie wersje to porównam doswiadczalnie, rzekłbym naocznie ;) zwłaszcza w porównaniu do mojej FandyFire, MagicShine (miejska) i może coś jeszcze w łapy mi wpadnie…

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1022 Jacek Anioł

Jacek Anioł
  • Użytkownik
  • 186 postów
  • SkądKatowice, Międzylesie

Napisano 03 wrzesień 2015 - 18:20

Dzięki, mam nadzieję, że jutro będzie u mnie i zdam najpóźniej w sobotę relację.

W razie problemów zadzwonię na ten międzynarodowy numer Philipsa. 



#1023 Jacek Anioł

Jacek Anioł
  • Użytkownik
  • 186 postów
  • SkądKatowice, Międzylesie

Napisano 03 wrzesień 2015 - 20:41

Jeszcze dla tych, którzy czują miłość do lumenów:

http://www.gravelbike.com/?p=1449

 

Gość pisze, że te 80 lux to 1000 lumenów. 

Biorąc pod uwagę fakt aluminiowej obudowy, dwie diody na aluminiowych radiatorach ustawionych tak, aby odprowadzać konwekcyjnie ciepło, sama obudowa też odprowadzi więcej ciepła od tych plastikowych chinoli, oraz fakt, że ma dwie diody, racjonalnie szeroki kąt, StVZO (więcej światła na drogę) i w sumie ponad 10Ah to nie wiem czy jest lepsza lampka na rynku. 

8 godzin świecenia w trybie 20Lux. Czyli te 250lumenów skupione na asfalcie powinno dać radę. 



#1024 brachol

brachol
  • Użytkownik
  • 113 postów

Napisano 03 wrzesień 2015 - 22:20

W zeszłym roku brat szukał dla siebie przedniej lampy, spełniającej wytyczne StVZO. Rozważał omawianego Philipsa SafeRide 80 oraz wspomnianego wcześniej B&M Ixon IQ Premium. W efekcie padło na B&M, głównie ze względu na znacznie dłuższą pracę w mocniejszym trybie. Przypomniałem sobie, że szukając czegoś na temat powyższych lamp, trafił na tę recenzję Philipsa - http://swhs.home.xs4...t/index_en.html - przyznam, że przejrzałem ją dosyć pobieżnie, ale wygląda na to, że autor podszedł do testu rzetelnie. W późniejszym czasie została uzupełniona również o wrażenia z użytkowania drugiej generacji tej lampy (opisywany jest też nowy uchwyt). Może komuś się przyda.

 

@Jacek Anioł, w przytoczonej przeze mnie recenzji autor powołuje się na kilka testów, w których zmierzono od 265 do 291 lumenów w mocniejszym trybie.

 

 

Rok temu również chciałem kupić coś fajnego do szosy. Sam zastanawiałem się nad powyższymi lampami oraz latarkami typu Convoy S2/S2+. W końcu nie kupiłem nic... No i w tym roku temat powraca do mnie jak bumerang. Dotychczas skłaniałem się raczej w stronę Convoya albo nawet dwóch (na plus sporo światła, ogniwa li-ion, na minus oczywisty brak odcięcia, przez co trzeba kombinować np. z daszkami), ale druga wersja Philipsa wydaje się być już całkiem fajna (na plus oczywiście odcięcie i niezły już czas pracy w mocniejszym trybie, na minus baterie AA, dostępność i cena).



#1025 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 04 wrzesień 2015 - 08:41

Jeszcze dla tych, którzy czują miłość do lumenów:

http://www.gravelbike.com/?p=1449

 

Gość pisze, że te 80 lux to 1000 lumenów. 

Biorąc pod uwagę fakt aluminiowej obudowy, dwie diody na aluminiowych radiatorach ustawionych tak, aby odprowadzać konwekcyjnie ciepło, sama obudowa też odprowadzi więcej ciepła od tych plastikowych chinoli, oraz fakt, że ma dwie diody, racjonalnie szeroki kąt, StVZO (więcej światła na drogę) i w sumie ponad 10Ah to nie wiem czy jest lepsza lampka na rynku. 

8 godzin świecenia w trybie 20Lux. Czyli te 250lumenów skupione na asfalcie powinno dać radę. 

 

Jacek, to nie do końca tak - lumeny lumenami, ale po pierwsze używając FandyFire różnicę widać przy najniższym i średnim trybie (o ile pamiętam 25% - 50%), kolejne zwiększanie lumenów o 25% wizualnie daje niewiele. Ważne jest, jak to światło jest skierowane we właściwe miejsce. O ile na szosie tym miejscem jest... szosa ;-), to w terenie światło powinno być w miarę równo rozłożone na całym obszarze oświetlenia, również powyżej mocowania lampki. I dlatego kolimatory mają przewagę nad zwierciadłami parabolicznymi, te ostatnie dają mocną plamę światła, ale boki są już słabo doświetlone i takie oświetlenie jest dalekie od komfortowego. Soczewki kolimatorowe (nie mylić z lampami projektowymi, to jak już kiedyś wyjaśniałem na rowerze gruba pomyłka) dość znacznie tę wadę zmniejszają, oświetlając teren w miarę równomiernym strumieniem światła (choć na środku i tak będzie najwięcej, ale nie tak jak przy lampach reflektorowych).

Jednak na drogę publiczną nie bardzo się nadają, no chyba, że używane na niewielkiej mocy. Warto popatrzeć czy w odległości 20 - 50m lampka oślepia, czy też nie, porównać do świateł mijania. Lampki spełniające StVZO mają odpowiednio ukształtowany snop światła, ale to też nie tak do końca, że jak spełnia StVZO, to jest dobra. Norma między innymi określa minimalne oświetlenie w odległości 10 m na 10 lux. Czy to dużo? Jak dla mnie niewiele. Prawdę mówiąc, to i 50 lux jest trochę mało. 80 w SR powinna spełnić moje potrzeby. Lampka pomimo, że spełnia wymagania minimalne normy, to jak dla mnie jest za słaba do jazdy poza miastem. Minimum w oświetlonym mieście jest ok, ale w ciemności przyda się więcej, Philips SR gen 2 ma jak można wyczytać w trybie EcoCity 35 lux.

Porównując lampki na http://fahrradbeleuc...uer-akkubetrieb

możemy sprawdzić jak wygląda oświetlenie lampek przy zastosowaniu następujących warunków robienia zdjęcia:

157.png

Brennweite: 28 mm (KB-Äquivalent)
Blende: F/2,1
Belichtungszeit: 1 s
Empfindlichkeit: ISO 200
Weißabgleich: 4600K

 

Jak widać, migawka na 1s to znaczne odstępstwo od większości materiałów reklamowych, które robione są przy naświetleniu np. 15s.

Odległości:

158.jpg

 

No i teraz tak,

Busch+Müller Ixon IQ

177t.jpg

wersja standard, 40 lux w odległości 10m, jak widać odległość świecenia to nieco ponad 20m

 

Busch+Müller Ixon IQ wersja Premium:

153t.jpg

Zdjęcie niestety małe (na stronie testów można zobaczyć w pełnej wielkości), ale widać, że zasięg to do 40m i szerszy strumień światła (prawie jak światła mijania, choć moc nie ta).

 

CatEye Econom Force HL-EL540G - 40 lux:

283t.jpg

Chciałoby się napisać, że tragedii nie ma, bo jednak te 40 lux na 10m jest, ale niestety jest kiepsko. Światło co prawda sięga 20m, ale strumień świetlny jest beznadziejny...

 

Co ciekawe, Dominik na light-test.info również testował w/w lampkę i dla porównania zdjęcia reklamowe producenta:

CatEye_hl-el540_high_cateye_vs_light-tes

Po lewej producent, po prawej Dominik, migawka 2s. Normalnie wow ;p, zwłaszcza w porównaniu do zdjęć testowych na 1s. Rzeczywistość może rozczarować...

 

(podział z uwagi na przekroczenie dozwolonej ilości grafik)


  • piotrkol i hqvkamil lubią to

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1026 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 04 wrzesień 2015 - 08:41

Teraz coś z Sigmy, w miarę popularna u nas: Sigma Sport Pava

145t.jpg

Jak na 25 luxów... Ujdzie. Zasięg 20m, ale plama światła nieco lepsza.

 

Jeśli jesteśmy przy Sigmie, to Sigma Sport Roadster

224t.jpg

 

świeci nieco powyżej minimum, czyli 16 lux - widać coś? No niby pomiędzy 5, a 10m coś widać, ale co?

 

Jeszcze jedna Sigma, tym razem  Sigma Sport Speedster - chodzi o pokazanie jak świeci 230 lumenów i 35 lux (na 10m):

231t.jpg

Lepiej od tego minimum, ale tak na dobrą sprawę, to tragedia jest. Kształt wiązki lipa, zasięg (nieco ponad 20m) też kiepski... Lumeny lecą w kosmos...

 

Na zakończenie jeszcze dwie lampki, pierwsza to Varta Bike Light:

254t.jpg

Cenowo znośna, bo €30, świeci 120 lumenami, oświetla 30 lux. Porównując 30 lux Varty i 35 lux powyższej Sigmy widać również, jak ważny jest kolor i rozkład światła.

 

Na deser oczywiście wisienka na torcie. Philips SafeRide 80

 

285t.jpg

 

220 lumenów, 80 luxów na 10m, zasięg nieco ponad 40m (jak dla świateł mijania), bardzo równomierny rozkład światła i co ciekawe barwa dość ciepła, co przy 5,5 tys K zastanawiać może jak zimną barwą dysponują inne lampki...

 

Polecam zapoznanie się z pełnowymiarowymi zdjęciami na stronie porównywarki porównywarki.

 

Zarzuty, że chinole są plastykowe to niestety nie prawda. Zgoda, jeśli mówimy o jakiś śmiesznych lampkach za parę zł. Większość mocniejszych konstrukcji ma porządną budowę z metalu, gorzej, jeśli montujący poskąpił pasty termoprzewodzącej lub konstrukcyjnie są problemy z odprowadzeniem ciepła. Fandyfire takich problemów nie ma, jednak mimo wszystko nie jest to lampka na drogi publiczne. Zaklejenie  połowy soczewek taśmą z podkładem z folii alu poprawia odcięcie góry, ale nie do końca to jest to co być powinno. Na średnią moc nie jest źle, jednak przydałby się do tego daszek obijający - ale to i tak półśrodki...


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1027 lubelaczek

lubelaczek
  • Użytkownik
  • 481 postów

Napisano 04 wrzesień 2015 - 08:58

Ile lumenów może dawać moja axa greenline 50 ?

Ma dwa tryby 50 lux oraz 30 lux. Pytam z ciekawości, bo lubię takie cyferki.



#1028 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 04 wrzesień 2015 - 09:19

Nie mam pojęcia. Oszacować można za pomocą dwóch parametrów: typ diody LED i maksymalny prąd, którym sterownik zasila diodę.

Obu danych brak ;-). W sumie nie ma się czemu dziwić AXA jako holenderski producent bardziej dba o przyzwoite świecenie, niż chwalenie się lumenami...

 

Na w/w porównywarce autor umieścił również lampki AXA, ale jeszcze bez zdjęć/opisów.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1029 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8634 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 04 wrzesień 2015 - 09:48

Ocenianie lampki na podstawie lumenów to trochę jak ocenianie silnika za to, jaki robi hałas ;) W obu przypadkach nie to się liczy, ile maszyna wytwarza, tylko ile trafia na asfalt! ;)

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#1030 lubelaczek

lubelaczek
  • Użytkownik
  • 481 postów

Napisano 04 wrzesień 2015 - 10:29

W przypadku szosy to ma duże znaczenie (tzn. na swój rozum tak zakładam). W przypadku terenu / lasu ciut mniej. Tak raczej z ciekawości pytam. Lampkę axa kupiłem ze względu na to, że dobrze skupia wiązkę światła na asfalcie (tzn. tak wnioskowałem z waszych wypowiedzi).



#1031 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 04 wrzesień 2015 - 13:59

Raczej moc silnika do mocy diody. Każde wymaga odpowiedniego przeniesienia mocy.

Co do AXY to się nie wypowiadałem, jak dla mnie to 50 lux może być trochę mało do szybkiej jazdy na szosie, ale mogę się mylić, bo jeździłem nawet przy "awaryjnej" lampce i trochę mocniejszej 160 lumenów (z czego połowa szła w kosmos, druga połowa na asfalt, ale oświetlała ledwo kilkanaście m) i też dało się jechać.

 

Na stronie swhs.home.xs4all.nl można dowiedzieć się paru ciekawych rzeczy dot. SR 80. Np. dwie diody mają moc maksymalną 3W każda, ale sterownik zapewnia tylko 2.1W na każdą diodę. Rebel ma max prąd 1A, driver zasila prądem 0,7 - 0,8A. Rozumiem ograniczenie, danie maksymalnego prądu dość mocno ograniczyłoby długość pracy lampki. Czyli tu istnieje możliwość zwiększenia ilości światła bez wymiany diody, tylko za pomocą wymiany drivera. Właściwie, to można byłoby pokusić się o zmianę akumulatorków AA na nieco bardziej pojemne, jednak z tym może być mały problem, bo 18650 nie wlezą, a 14500 (wymiarowo odpowiadające AAA) mają trochę za małą pojemność, choć nadrabiają to napięciem: 3,7 vs 1,2V - czyli 3x większe napięcie, tak więc średnia pojemność tego typu akumulatorka to 0,8 Ah będzie odpowiednikiem standardowego akumulatorka  2,4 Ah, czyli praktycznie na jedno wychodzi, na dodatek bez wymiany drivera się raczej nie obejdzie.

 

Nie wiadomo, czy gra jest warta świeczki. Już raczej skłaniałby się do wbudowania dodatkowego gniazda i możliwości równoległego zasilania.

 

To powinno dać do myślenia zwolennikom twierdzeń, że "bez 1000 lumenów" nie ma co na drodze się pokazywać":\

My first impression on 1 August: Wow, that looks to be nearly a car headlamp! Best bike lamp (for on the road) that I've ever seen, it blows the Magicshine and Ktronik lamps away.. Every time I compare it with other lamps, the Philips LBL stands above them by a long way. It's astonishing to see how much light it gives on unlit roads, and astonishing in how much better it is than a Magicshine and Triple XP-G.

 

Porównał Lupine Betty - małego potwora

 

betty-front.jpg

(nieco starsza wersja od aktualnie produkowanej) i co się okazało?

I've compared the LBL with the 2011 Betty which produces ca. 1850 lm, which puts more light on the road than the LBL, but there's not a dramatic difference. Throw is also almost the same. A problem that becomes more apparent as lamps become more powerful is that the near field is always too bright with symmetric beam lamps. This is another reason why the Betty 2011 hardly illuminates the road better than the LBL, which isn't too apparent from the camera pictures but in real life the Betty doesn't doesn't appear to be better than the LBL. This is because the eye adjust to the brightest light it encounters.

 

 

 

Czyli pomimo tego, że Betty wytwarza od cholery lumenów, aż takiej dramatycznej różnicy nie ma. Powyżej jest również sensowne wyjaśnienie, dlaczego zastosowanie mocniejszej lampy z bardziej skupioną wiązką światła powoduje, że odczuwa się ją jako słabiej oświetlającą drogę. Bo oko dostosowuje się do najjaśniejszego miejsca, czyli im bardziej lampa ma skupiony spot w środku, tym oko ludzkie słabiej będzie rozróżniać to co jest poza tym spotem.

 

Za to różnice w oślepianiu są spore (z 30m):

betty-tegemoetkomend-30m-1.65m.jpg
lbl-tegemoetkomend-30m-1.65m.jpg

 

No i porównanie świecenia:

lbl-weg1.jpg
betty-weg1.jpg

 

The Betty is a bit better on pictures but in use this difference is not noticeable. This is caused in particular by the overexposure of the near field even when aiming the lamp at the horizon.

 

Widać dlaczego zastosowanie tak mocnych lamp nie ma absolutnie sensu - światło na pewno mocniejsze, ale plama pośrodku załatwia oczy, które nie potrafią wychwycić tego, co znajduje się poza tą plamą. Ponadto plama światła jest głównie zasługą prześwietlenia zdjęcia, na skutek dużej ilości światła, oczy tak tego nie odczuwają.

 

Patrząc na podsumowanie:

Best bike lamp I've ever seen. Almost a car headlamp. Better than any motorcycle headlamp I've seen so far. Much more light than an Edelux, much more light on the road than the Magicshine or Ktronik's dynamo powered triple XP-G.

 

Z niecierpliwością oczekuję na lampy.

 

Opisał również swoje doświadczenia z gen 2, choć w skrócie.

Uchwyt kulowy do bani na wybojach, niski tryb faktycznie jest mocniejszy (35 lux) niż w gen 1 (20 lux), temperatura barwy ledów nieco cieplejsza, poprawiona elektronika, możliwość przełączenia z eco na full (po automatycznym przełączeniu), lampka poziomu energii w akumulatorach jest w okół przełącznika i co ważniejsze nie jest tak mocna jak w gen 1. Minus to dziwny kolor diody podczas ładowania: od pomarańczowej do czerwonej (po naładowaniu). Dlaczego nie zielona/niebieska? To może mylić... Teoretycznie czerwone oznacza STOP, ale kto pomyśli, że również stop ładowaniu?

 

No i wyjaśniło się, że...

No longer made since early 2014...

 

Dlatego z dostępnością krucho... Philips niestety zaprzestał produkcji tych lampek z początkiem 2014 roku... Szkoda! Teoretycznie powinny być wysprzedaże i taniej, ale... Nic z tego, widocznie za dobre...


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1032 Jacek Anioł

Jacek Anioł
  • Użytkownik
  • 186 postów
  • SkądKatowice, Międzylesie

Napisano 04 wrzesień 2015 - 14:11

Dzięki Prozor, nie licząc tej betty to SR80 jest wg tego co widzę i czego oczekuję najlepsza z wszystkich tych lampek.

Też nie mogę się doczekać, mam nadzieję, że dzisiaj będzie.

Ograniczona moc może się wiązać z temperaturą i nadmiernym grzaniem.

Skoro jej nie produkują to kupię jeszcze jedną jak się sprawdzi.

W sprawie długości świecenia w trybie 80 to nie można po prostu jechać z drugim zestawem akumulatorów? Wymiana nie powinna zająć więcej niż 2-3 minuty.

 

A najlepiej z drugą lampką, szybka zmiana i jazda.



#1033 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 04 wrzesień 2015 - 15:45

Ja swoje dostanę dopiero w poniedziałek. Wymiana aku po rozkręceniu, jak jest dodatkowe światełko to nie problem, drugi egzemplarz to dodatkowe koszty

Wysłane z mojego D5803 przy użyciu Tapatalka


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1034 Jacek Anioł

Jacek Anioł
  • Użytkownik
  • 186 postów
  • SkądKatowice, Międzylesie

Napisano 04 wrzesień 2015 - 19:36

Ja też otrzymam dopiero w poniedziałek, mam nadzieję.

 



#1035 robo

robo

    ble ble

  • Użytkownik
  • 2600 postów
  • SkądKońskie

Napisano 06 wrzesień 2015 - 13:00

Już teraz (tzn. we wrześniu) wyjeżdżając na trening po godz. 17-tej trzeba się liczyć z tym, że wracać przyjdzie w zapadających ciemnościach. Na szosówce trochę głupio by wyglądała duża lampa drogowa w stylu SafeRide 80 (oczywiście moim zdaniem i chyląc czoła przed jej możliwościami - pewnie będę szukał do zastosowania w innym rowerze) i dlatego zastanawiam się nad MacTronic Citizen oraz nad AXA Green Line 50. 

 

Nasz kolega lubelaczek jeszcze się nie wypowiedział na temat lampki AXA (czy daje radę jechać z nią szybko po zmroku?), a w sieci nie natrafiłem na jakiś test, albo na zdjęcia, jak ta lampka świeci.

 

Citizen świeci w trybie 300lm tylko 1 godzi. ale to akurat wystarczy (tak myślę) na powrót z treningu.

AXA Green Line 50 wydaje się solidniejsza - gdybym tylko wiedział jak świeci.

 

A może jakieś inne propozycje małych lampek, które oświetlają drogę ?


"Wieczność jest bardzo nudna, szczególnie pod koniec" - Woody Allen


#1036 lubelaczek

lubelaczek
  • Użytkownik
  • 481 postów

Napisano 06 wrzesień 2015 - 22:52

@robo. Dopiero 2 albo 3 razy miałem okazję wracać wieczorem z wykorzystaniem tej lampki. Porównanie mogę zrobić do mojej lidlowej (fotka telefonem), ale nie wiem jak to wyjdzie i czy cokolwiek taki test będzie warty. Nie miałem nigdy lepszej lampki.
Na moke oko, świeci wystarczająco jasno i "tam gdzie trzeba" (trochę światła idzie pod koła nie wiem czemu). Jak patrzyłem na zdjęcia z testów innych lampek, to jakoś wydaje mi się, że ten greenline zbyt wiele światła nie daje, ale to musiałbym na żywo widzieć, żeby jakoś porównać. Nie wiem czy da się przy dużej szybkości jechać ;) Ja się raczej nie bałem jechać do 40km/h, ale nic konkretnego nie napiszę. Mi wystarcza. Lidlowa lampka też na swój sposób wystarczała (i uważam, że lampka z lidla ma baaardzo dobry stosunek cena/jakość). Być może uda mi się jakoś "po swojemu" porównać mojego greenlina z citizenem, ale raczej nieprędko.
Wydaje mi się, że te deklarowane 3h na 50 lux to może być prawda, co mnie cieszy. Testu z zegarkiem nie robiłem, ale ani razu jej nie ładowałem, a świeci już ponad 2h.
Mieszane uczucia mam do gumowego uchwytu. Jest bardzo elastyczny, dzięki czemu lampka jest dobrze amortyzowana i nie mam obaw, że się wyłamie z uchwytu. Łatwo ją nieco "skorygować", aby zmienić lekko kąt świecenia (miękka guma się da się łatwo "zgiąć"... prawie jak plastelina ;P). Ale to też może być wadą, bo jak lidlową lampkę sobie raz ustawiłem, to już w czasie jazdy jej ustawienie się nie zmieniało (w przeciwieństwie do greenline 50).
Ogólnie ten uchwyt jest prymitywny. Być może proste rozwiązania są najlepsze. Jak nic się nie będzie z tą gumą działo, to będę zadowolony.

Postaram się jeszcze w miarę moich możliwości dać jeszcze kiedyś jakieś konkretniejsze dane, jakiś mini test.

#1037 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 07 wrzesień 2015 - 10:07

Dostałem Gen 1 i Gen 2. W komplecie gen 2 dwa typy uchwytów, ale instrukcja omawia tylko typ kulowy. Szczerze mówiąc, typ pierwszy już za samo ustawienie ma plus ode mnie, typ kulowy co prawda można dość mocno bez trudu dociągnąć (jak ma się parę w łapkach), ale wypoziomowanie jest już gorsze. A jeżeli faktycznie dość ciężka lampka może oddziaływać ustawienie lampki na uchwycie, to ponowna regulacja w jeździe może być upierdliwa. No ale na szczęście dają 2 uchwyty i problem rozwiązany.

 

Akumulatory rozładowane, ale szybko się podładowały i krótki test - wali po oczach. Faktycznie plus za możliwość przełączenia się z Lo na Hi. Może dziś przetestuję w trasie. Porównanie obu chyba zrobię na balkonie ;-)

 

Dodatkowo szybkie porównanie (choć nie świecenia - za jasno jest, gen 1 jak trochę się podładował to i tak świeci na Lo, bez możliwości przełączenia na Hi), przykręcanie klapki z bateriami jest w gen 1 śrubą imbusową, w gen 2 śrubą hybryda na wkrętak philips (krzyżak) i płaski (ewentualnie zgodnie z instrukcją moneta 1 cent). Naładowanie jest sygnalizowane diodą koloru zielonego, czyli jednak zmieniony kolor w stosunku do pierwszych egzemplarzy gen 2. Wg instrukcji ładowanie ma trwać ok. 5h, u mnie trwało znacznie krócej (2 - 3?), teoretycznie należy przed pierwszym użyciem ładować je 24h (?!), a pełną pojemność mają uzyskać po 5 cyklach kompletnego ładowania/rozładowania.

 

Waga obu zbliżona, z uchwytem i akumulatorkami ok. 340g, solidny klocek. Wielkość faktycznie mała nie jest, sam reflektor w środku ma wymiary 6,8/3,3 (około), lampa ma długość 11 cm, szerokość 6,5 cm grubość 3 cm, Reflektor ma nieco większe wymiary od lampy, na zewnątrz o ok. 1 cm większe od korpusu, czyli ok. 8x4,5 cm.

 

Zarzuty dotyczące zmniejszonej widzialności na drodze w stosunku do lampek "terenowych" są mało sensowne. Po pierwsze: reflektor ma dość sporą powierzchnię i nie sposób tego nie zauważyć, a wręcz można pomylić z motocyklem. Po drugie: reflektor świecący na ścianę (choć tego nie widać np. w zdjęciach Dominika) wyraźnie rzuca niewielkie smugi światła również w górę - nie oślepia to, a zdecydowanie zwiększa widoczność lampki. Patrząc na świecący reflektor (w lustrze) widzę, że środek lampki odpowiada za światło padające na szosę, a boki są wyraźnie sygnalizacyjne/pozycyjne. Widać, że reflektor projektowano bardzo rozsądnie.

 

Porównanie temperatury barwy światła gen 1 i gen 2 wyraźnie potwierdza, że gen 2 ma cieplejsze światło. W gen 1 jest nieco zimniejsze, nie jest źle, widziałem zdecydowanie zimniejsze światła diodowe.

 

Ok, po pierwszej jeździe. Tak jak podejrzewałem, pierwsze ładowanie trwało zbyt krótko. Efekt pamięciowy czy co? Po porządnym rozładowaniu lampka ładuje się przez całą noc. Gen 1 ładowała się kilka godzin, od 16 do rana. Ile w sumie tego nie jestem pewny.

 

Tak więc pierwsza poszła na testy gen 2 z naładowanymi (choć jak się później okazało - jeszcze nie w pełni) akumulatorami. Naładowanie wystarczyło na ok. 1h, dioda sygnalizująca poziom energii najpierw jest zielona, później pomarańczowa, na koniec czerwona i lampka przełącza się na tryb niski. W tym trybie długości świecenia nie testowałem, przełączyłem na tryb wysoki i świeciła raptem dodatkowych kilka minut. Co ciekawe, jak chwilę odpoczęła, to znowu można było ją włączyć i tak parę razy, żeby wyczerpać akumulatory możliwie mocno - niestety, do poprawnego zaformatowania tych typów akumulatorów niezbędne jest pełne wyładowanie i naładowanie.

 

Ok, teraz najważniejsze - jak to świeci? Nadspodziewanie dobrze. Porównując do MAGICSHINE MJ-890 SSC (przeznaczona raczej jako lampka miejska, ale nawet przy tym dało się jako zapasowej jeździć na szosie) i ta nawet w najwyższym trybie oświetla blado w stosunku do niskiego trybu SafeRide.

 

Porównując do lampek mocniejszych, tych świecących tysiącem lumenów (albo kilkoma tysiącami wg ich sprzedawców), czyli zaopatrzonych w dwie/trzy mocne diody LED i odpowiedni sterownik to już w niskim trybie da się jeździć - oświetlenia jest zdecydowanie więcej niż najniższym 15% trybie i nieco mniej niż w 50% FANDYFIRE D99 2xXML 1000lm (wg moich wyliczeń faktyczne i realne tysiąc lumenów osiąga), na oko (bo inaczej ciężko, nie mam luxometra, teoretycznie można wykorzystać czujnik światła w smartfonie - następnym razem!) będzie to tak jakbyFF świeciła na 30% mocy, no ale FF takiego trybu nie ma.

 

To niski tryb SafeRide, a wysoki? No ten faktycznie jest porównywalny do wysokiego trybu D99, no może trybu 75%, tylko rozkład światła w SF jest chyba lepszy, bo FF sens przełączania na szosie powyżej 50% jest wątpliwy. Szybciej żre energię, a oświetla niewiele więcej. Zgoda, nie oświetla czubków drzew i do lasu wolałbym jednak D99, ale na szosę zdecydowanie SF. Ciekawe, prawda? 5x mniej wytworzonego światła świeci podobnie? Ano świeci.

 

Choć dla większości w/w porównanie będzie mało obrazowe. No to przedstawię to inaczej. Lampka SF świeci porównywalnie do halogenowej lampy mijania samochodu. Trochę bielszy odcień światła, ale oświetlenie drogi podobne, choć oświetla praktycznie tylko jeden pas i część pobocza - co jest kolejnym plusem - nie świeci na drugi pas ruchu, a więc nie oślepia pojazdów jadących z naprzeciwka!

Gdy byłem wyprzedzany przez samochód , to zastanawiałem się kto ma silniejsze światło mijania - ja, czy ten co mnie wyprzedzał. Przy starszych samochodach przewagę miałem ja, przy nowszych (zwłaszcza ksenonowych) oczywiście nowy samochód. Ale to już powinno dać do myślenia. Co więcej - mijając się z samochodem (czyli jechał z naprzeciwka) asfalt był równomiernie oświetlany przez lampy samochodu i moją. Pełen komfort. Inna sprawa, że porównanie z wyprzedzającym/mijajacym samochodem ma swoje minusy, bo lampa samochodu ma szerszy strumień światła i musi oświetlić całą szosę. Wyprzedzając świeci głównie na lewym pasie jezdni, prawy pas jest doświetlany, tak jak pobocze w czasie normalnej jazdy prawym pasem. Podobnie mijanie - samochód jadący z naprzeciwka oświetla głównie swój pas, pas lewy doświetla. No ale wrażenie pozostaje pozytywne.

 

Jak już pisałem, zarzuty o słabszą widoczność lampy nie mają pokrycia - gdyby świecił tylko środek lampy to faktycznie mógłby być problem, bo akurat tu reflektor idealnie odbija strumień światła w dół i przy dobrze wypoziomowanej lampce spokojnie można patrzeć prosto w lampkę. Za to boki lampki świecą nieco w górę, co powoduje, że patrząc na świecącą lampkę, ma się wrażenie, że te boki dodatkowo świecą pozycyjnie. Ciekawy efekt.

 

Minusy? I owszem są. Pierwszy minus - rozmiar. Mydelniczka. Ale na upartego da się przyzwyczaić. W ostateczności wozić w kieszonce i montować w razie potrzeby ;-).

Drugi minus - uchwyt. Uchwyt kulowy ma nieco większą średnicę montażu (co ważne w przypadku standardowej kierownicy szosowej i jej grubości przy mostku), ale gorzej go wypoziomować i dobrze zacisnąć, co więcej jest strasznie wysoki i zdecydowanie nie przypadł mi do gustu. Uchwyt starszego typu (do którego Philips wrócił po serii negatywnych opinii dot. uchwytu nowszego i który był dodany do kompletu) okazał się zdecydowanie lepszy, jednak był problem z jego zamontowaniem. Dopiero po wyjęciu wszystkich gum, także dwóch mniejszych, mocowanych na wcisk na dole i górze obejmy, dało się go zamontować i zacisnąć, choć na początku starałem się zacisnąć tak, aby w czasie jazdy jednak można było ustawić poziom i odległość świecenia lampki. Okazało się to dość ważne.

 

Ustawienie poziomu świecenia. W teorii najlepiej byłoby w całkowitej ciemności odmierzyć te 60m i ustawić tak lampkę, żeby punkt końcowy był prawie niewidoczny. W praktyce wystarczy, że lampka nie wywołuje odbić pasków odblaskowych słupków pikietażowych - czyli lekko podnieść, żeby światło odbijało się od naklejonych na pikietaż pasków odblaskowych, a następnie opuszczać powoli, tak aby światło świeciło tuż pod tymi paskami. Jak dla mnie to chyba najbardziej optymalna wysokość świecenia. Teoretycznie można ustawić to i wyżej, ale... Po co? Co prawda i tak raczej oślepiać nie powinno, bo snop światła jest dość dobrze kierowany tylko na jeden pas ruchu, ale będzie świecić w dal i co najwyżej powodować odblaski pikietażów umieszczonych kilkaset m dalej. A jak będzie podniesione za wysoko, to i tak będzie oślepiać, bo co za dużo, to nie zdrowo...

 

Czas świecenia mógłby być dłuższy, biorę co prawda poprawkę na zbyt krótki czas ładowania, ale nawet 1,5/1,7h świecenia na pełnej mocy czasami może być zbyt mało. Tryb Lo pozwala na jazdę, ale jednak jak się przełączy na tryb Hi, to chciałoby się jeździć z tak dobrze oświetlonym asfaltem. Co ciekawe zaświecenie np. na drzwi w trybie Hi i Lo nie daje takich różnic jak oświetlenie asfaltu w ciemności...

 

Rozwiązaniem byłby faktycznie 2 komplet akumulatorków lub... druga lampka. To pierwsze wymaga dodatkowej lampki albo latarni miejskiej - choć na ogół światła brak wtedy, gdy jest najbardziej potrzebne, znaczy: w ciemności (na ogół jadę z zapasową lampką np. klonem Lezyne Zecto - doskonała jako pozycyjne), albo... drugiej lampki. W pierwszym przypadku wymiana to parę minut (obejmuje wygrzebanie wkrętaka, odkręcenie śrubki, przełożenie akumulatorków, skręcenie lampki), w drugim przypadku kilkanaście sekund (zdjęcie jednej lampki, zapięcie drugiej wyciągniętej np. z kieszonki). Ewentualnie można... mieć wpięte obie lampki na kierownicy, choć to może być nawet praktyczne, to trochę dziwnie może wyglądać (u mnie od lewej: lampka SF, Garmin Edge, Zecto, albo wymiana Zecto na drugą SF ;-)). Czy użycie jednocześnie 2 lampek SF lepiej oświetli szosę? Niewątpliwie, choć będzie to już przerost formy nad treścią i niepotrzebne zużycie energii...

Co innego gdyby była to lampka B&M Ion Premium IQ (lub podobna) - w tym przypadku zastosowanie dwóch lampek ma sens. Dłuższy czas świecenia IQ odbija się na nieco mniejszej ilości światła na drodze, zastosowanie 2 sztuk praktycznie niweluje ten problem. Instalacja lampek na wysięgniku np. Topeak BarXtender zapewnia porządek na kierownicy i świecącą wystarczająco długo i mocno dubeltówkę.

Muszę się zastanowić, czy tego uchwytu nie użyć dla SF.

 

Reasumując - jestem zadowolony z lampy. Najlepiej świecąca lampa drogowa, jaką miałem okazję testować.

 

Ps. ciekawy wątek: http://www.candlepow...-LED-bike-light

Np. pola odpowiadające za oświetlenie:

SR_refl-numbered_zps671e3137.jpg

 

Pola A, B, C odpowiadają za zwiększenie widzialności lampki na drodze. Świecąc na ścianę mamy co prawda paski poza głównym strumieniem światła, ale dzięki temu lampka jest lepiej widoczna. Gdyby tylko świeciły cyferki, to co prawda oświetlenie byłoby równie skuteczne (no, może ciut mniej), ale za to mniej dostrzegalne dla jadących z naprzeciwka.

 

W poście #135 jest wyjaśnienie Philipsa dot. kiedy wycofuje produkcję i sprzedaż lampek (od 31.03.2014).

Jeszcze w październiku 2014r. można było kupić te lampki za €33 - €37... Teraz ceny sięgają €100 i więcej... Szok...

 

Po przeleceniu po postach mniej więcej mam pomysł na zasilanie zewnętrzne - ważne zwłaszcza przy niskich temperaturach, bo zabawa w wymianę akumulatorków może być upierdliwa (no chyba, że jednak pomyślę nad jakimś szybkim mocowaniem, zamiast standardowej śruby), a ten typ akumulatorków w niskich temperaturach jednak traci na pojemności. Wg mnie najlepszą opcją byłoby wbudowanie gniazda z wewnętrznym wyłącznikiem (np. standardowe gniazdko słuchawkowe do paneli/obudów) odcinający wewnętrzne zasilanie w momencie dołączenia zasilania zewnętrznego.

Wg informacji z w/w forum wygląda na to, że wbudowany sterownik odcina dopływ prądu do diody po upływie określonego czasu (ok 45min - przynajmniej sterownik w gen1?) i nawet na zasilaniu zewnętrznym bez wyczerpanego źródła prądu lampka gaśnie. Niezbędne staje się wyciągnięcie zasilania i ponowne podłączenie. Kierowałbym się raczej nie do równoległego podłączenia dodatkowej baterii akumulatorów, a podłączenia niezależnego, dzięki czemu wyczerpanie baterii zewnętrznej pozostawia do dyspozycji jeszcze pełne akumulatory wewnętrzne. Pozostaje kwestia rozwiązania zasilania. Najbardziej optymalną opcją byłby pakiet akumulatorów 18500, najlepiej 2x18500, ewentualnie 4x18500 plus stabilizator napięcia na poziomie 4,8 - 6V o właściwej wydajności prądowej.

 

Z tego co widzę, ewentualnie można użyć innego sterownika i zasilić diody maksymalnym dopuszczalnym prądem, dzięki czemu można dodać jakieś 40% więcej światła i uzyskać ok. 110-120 lux.

 

Jeszcze lepsze efekty można uzyskać w sposób opisany tu: http://forums.mtbr.c...5-a-800662.html

ale wymaga to sporo zabawy...

 

(ale tasiemiec wylazł....)


  • muzycom lubi to

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1038 Jacek Anioł

Jacek Anioł
  • Użytkownik
  • 186 postów
  • SkądKatowice, Międzylesie

Napisano 13 wrzesień 2015 - 20:02

Dzięki Prozor.

Moja lampka dotarła, gen 2 z jednym uchwytem kulowym. Pierwsze wrażenie to średnia jakość wykonania.

Baterie ładowałem 24h. Niestety z powodu kontuzji nie przetestuję jej szybko w akcji, ale świeciłem spacerując po drodze i w sumie uważam, że świeci przyzwoicie, ale niczego nie urywa. Natomiast porównywanie jej z reflektorem samochodowym... to w sumie może mam wyjątkowo mocne światła w samochodach.

 

Jeżeli ona bierze ok 4,5 wat, a xenon w samochodzie ok 20W, gdzie wydajność świetlna xenona nie jest 4 razy niższa od diody, to...

 

P.S. xenon bierze 35 W i daje niby 3200 lumenów.

https://pl.wikipedia...Światła_drogowe

 

 

 



#1039 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8622 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 13 wrzesień 2015 - 20:48

Porównywałem do starszych halogenowych (h4/h7), nowsze, zwłaszcza ksenonowe świecą zdecydowanie mocniej (o tym też wspomniałem). Zresztą zobaczysz na szosie w nocy, a jak masz możliwość porównania do przeciętnej lampki rowerowej, to tym lepiej. Byle nie była to lampa ksenonowa ;-)

Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#1040 Jacek Anioł

Jacek Anioł
  • Użytkownik
  • 186 postów
  • SkądKatowice, Międzylesie

Napisano 13 wrzesień 2015 - 20:50

Wiem, wiem, czytałem, Tobie chodziło też o punktową jasność, a ja oceniam całokształt światła wychodzącego z lampki.





Dodaj odpowiedź