Odnośnie drugiego akapitu jak byś proponował porównać? Masz na myśli to, że w 28mm domyślnie ładujemy niższe ciśnienie?
Poczytaj:
http://road.cc/conte...omfort-and-grip
https://www.evanscyc...-your-road-bike
https://cyclingtips....yre-pressure-2/
https://janheine.wor...sure-take-home/
i kilka innych bardzo ciekawych wpisów. Niestety Mikroos ma rację, nie można porównać opony 23 z 28 pompując obie do tego samego ciśnienia. Więcej, test wykonany na bębnie jest błędny bo z niego wynika, że im ciśnienie wyższe, tym opory coraz mniejsze. Dokonano jednak testów w terenie i okazuje się, że faktycznie opory maleją, ale do pewnego momentu. Tym miejscem jest ok. 110PSI. Po przekroczeniu tej wartości opory toczenia gwałtownie wzrastają. Wniosek był taki, że lepiej jest nie dopompować opony o kilka PSI niż ją przepompować o tę sama wartość.
https://cdn-cyclingt...breakpoint2.jpg
Generalnie z wielu badań wynika, że najlepiej sprawdza się zasada pompowania opon pod ugięcie 15%. Przy każdej oponie tę wartość uzyskamy przy innym ciśnieniu, dla 28mm będzie to odpowiednio mniej. Pomijam takie czynniki jak sztywność opony czy dętki, bo i one mają wpływ na wartość ciśnienia, a co zatem idzie na opory toczenia.
Jak wspomnialem powyzej, w zeszlorocznym TdF na etapowkach nie uraczyles nawet opony o 23mm szerokosci. A tam raczej maja cisnienie zeby latac szybciej
Moim zdaniem błędny przykład, bo tam większość (o ile nie wszyscy) zawodników jeździ na szytkach 25mm, a jak ktoś ma oponkę 23mm, to ta na obręczach 19mm uzyskuje ~26mm. Jakby na takie obręcze założyć oponę 25, to uzyskamy ze 27mm balona tylko po co, skoro 25mm w zupełności wystarczy, a i obręcze np. Zippa są zoptymalizowane pod 23mm (bodaj 27mm szerokości zewnętrznej i 16,75 wewnątrz) by zachować zasadę +5% dla najlepszej aerodynamiki.
W jednym z tych lików jest też powód dla którego nie bijemy na maksa jak Astronom. Chodzi o drgania jakie przenosi opona i rama na człowieka. Okazuje się, ze te drgania generują bardzo duże straty energii.
Uch, ledwie przeżyłem zjazdy z Pico na Gran Canarii na 23, modlac sie by nie zlapac kapcia a wytrzeslo mnie za wszystkie czasy nie wyobrazam sobie na 20tkach tam jechac,
Zmniejsz ciśnienie chociaż do 100/110PSI lub nawet mniej (90/100), a zobaczysz, że można i plomby z zębów nie wypadają.