
Karbonowa rura sterowa
#41
Posted 05 May 2011 - 12:08
www.facebook.com/strato.bike
#42
Posted 05 May 2011 - 18:04
http://www.ct-bike.c...ech_pic=cap.jpg
Pod tym adresem łatwo też ściągnąć tę "cap installation instruction".
Chyba jest najlepiej jak część rozpierająca ekspandera jest właśnie gdzieś na wysokości mostka. Rura sterowa jest wówczas w "uścisku", z jednej strony (od wewnątrz) od ekspandera, a z drugiej (od zewnątrz) przez mostek. Odpowiednie siły przy dokręcaniu i wszystko powinno być skuteczne, trwałe i bezpieczne. IMO, byłoby źle, gdyby część rozpierająca ekspandera była poniżej mostka, a już na wysokości lub poniżej górnego łożyska sterów, to już dopiero byłoby szkodliwe i niebezpieczne. Wszak w środkowej części rury-główki ramy, pomiędzy tą rurą, a rurą sterową jest pusta przestrzeń i wtedy, działałaby tylko siła rozpierająca ekspandera na rurę sterową (wiadomo od wewnątrz).
W kwestii równego przycięcia, to akurat ja poświęciłem jedną podkładkę dystansową i przytrzymując ją stale przy rurze sterowej podczas cięcia sądzę uzyskałem bardzo dobry rezultat, jeśli chodzi o równość krawędzi itd. itp.. Poza tym, absolutnie brak pośpiechu przy cięciu i nie ma mowy o "wystrzępieniu", czy rozwarstwieniu itp..
Pozdrawiam, Piotr01
#43
Posted 05 May 2011 - 22:00
Po docięciu rurkę w miejscu cięcia przelecieć lekko bardzo drobnym papierkiem i po sprawie.
Ekspandery można dostać takie wklejane w rure sterową. Są bardzo długie i mocno siedzą. Poprzez swoją długość usztywniają rurkę i całość wygląda bezpiecznie. Ale jak łatwo się domyślić potem takiego cuda wydobyć się nie da łatwo... tak jak gwiazdki z alu rurki 8-).
Sądzę, że posiadając nawet mocno wycieniowany widelec pokoroju Fundy Team czy ENVE można spokojnie postawić na solidny dłuższy ekspander i jeździć spokojnie.
Domyślam się, że zasadniczo powiadacze ww. widelców raczej bardziej preferują ekspandery w stylu Tune czy Extralite i też jakoś im się pewnie trzyma :-P
Bardziej wypadałoby się skoncentrować na łaczeniu mostka z rurą sterową, a jeśli są jakieś obawy, zarówno w materii ekspandera czy też mostka to zawsze można sięgnąć po FL Fiber Grip, który zawsze w pewnym stopniu powinien wzmocnić takie łączenia części carbonowych i nie tylko.
#44
Posted 06 May 2011 - 13:34
Dzięki wszystkim za wyczerpującą odpowiedź

Quote
Dobrym Patentem aby obciąć rurę prosto jest naklejenie tańsmy malarskiej w miare szerokiej na obwodzie rury tak aby krawędzie po owinięciu sie spotkały.
Dokładnie tak też robiłem, z tym że użyłem taśmy izolacyjnej, żółtej

Quote
Ja osobiscie powoli nacinał bym rurę dookoła powoli ją obracając wtedy masz pewność ze bedzie napewno idealnie i możliwość wystrzępienia włókien węglowych jest dużo mniejsze
Dokładnie! Teraz już to wiem, niestety po fakcie. A robiłem tak że chciałem go na raz przeciąć i niestety brzeszczot gdy się zagłębił w rurze wygiął się w dół i musiałem to zrównać. Na szczęście na górze i tak mam podkładkę


Quote
Chyba jest najlepiej jak część rozpierająca ekspandera jest właśnie gdzieś na wysokości mostka.
No to jest oczywiste. Z tym że wydawało mi się że powinna dochodzić wyżej, w pobliże górnej jego krawędzi. Ale jak widać, nie koniecznie

Quote
Do równego ucięcia można piłkę z brzeszczotem wsadzić w jakieś szyny i sztywno umocować widelec.
Nie wyobrażam sobie tego...
Quote
a jeśli są jakieś obawy, zarówno w materii ekspandera czy też mostka to zawsze można sięgnąć po FL Fiber Grip, który zawsze w pewnym stopniu powinien wzmocnić takie łączenia części carbonowych i nie tylko
Raczej nie ma takiej potrzeby

#45
Posted 06 May 2011 - 21:50
Kupiłem używaną ramę z karbonowym Lookiem HSC i mam problem z wyjęciem widelca z główki ramy. Wiem że rama trochę stała, na co wskazuje pomarańczowa rzeka płynąca ze sterów po potraktowaniu ich WD-40. Niestety widelec ruszyć się nie chce. Stery to Ritchey Scuzzy Logic Pro, jeśli ma to jakieś znaczenie.
Macie jakieś doświadczenie w takich sytuacjach? Karbon pokochał się z aluminium czy co?
Czy jest możliwe, by expander bez wkręconej śruby tak rozepchał sterówke, by nie dało się jej wyjąć?
#46
Posted 07 May 2011 - 07:11
Możesz obrócić rame tak by oparła się na rurze sterowej i ponaciskać ją trochę. Ale pamietaj! Wszystko z umiarem!
www.facebook.com/strato.bike
#47
Posted 07 May 2011 - 13:54
Quote
Czołem
Kupiłem używaną ramę z karbonowym Lookiem HSC i mam problem z wyjęciem widelca z główki ramy. Wiem że rama trochę stała, na co wskazuje pomarańczowa rzeka płynąca ze sterów po potraktowaniu ich WD-40. Niestety widelec ruszyć się nie chce. Stery to Ritchey Scuzzy Logic Pro, jeśli ma to jakieś znaczenie.
Macie jakieś doświadczenie w takich sytuacjach? Karbon pokochał się z aluminium czy co?
Czy jest możliwe, by expander bez wkręconej śruby tak rozepchał sterówke, by nie dało się jej wyjąć?
Ciekawy przypadek..
Za całą pewnością ekspander nie rozepchnął sterówki, bo rozszerzalność włókien węglowych jest niemalże zerowa, za to wiem że pod wpływem oleju lubią się ściskać.
Jednak ja bym spróbował obstawić, że dolna bieżnia łożysk sterowych zrosła się z dolnym łożyskiem poprzez bezpośredni kontakt. Więc może warto odwrócić ramę do góry i dać czegoś w stylu Wurth Rost-Off na dolne łożysko sterów - wpsikać między widelec a ramę i cały czas poruszać na boki.
Naturalnie po takiej operacji stery do wybicia i na śmietnik.
A i chyba Top-Cap zdjąłeś ;-)
#48
Posted 07 May 2011 - 15:07
Wylądował w znajomym serwisie, może tam coś poradzą.
Są jakieś przeciwwskazania do stosowania na karbonową rurę przejściówki do mostka na
1-1/8"? Ma ktoś taką przejściówkę?
#49
Posted 07 May 2011 - 15:33
Quote
Ja czegoś takiego używam i nic sie nie dzieje:DMa ktoś taką przejściówkę?
www.facebook.com/strato.bike
#50
Posted 07 May 2011 - 17:38
Quote
Wylądował w znajomym serwisie, może tam coś poradzą.
Proszę napisz koniecznie co się stało, że się tak skleiło.. o ile serwis Ci to zrobi :-D
#51
Posted 07 May 2011 - 20:33

O rozwalonej sterówce w ogłoszeniu nic nie było napisane,więc powinieneś sprzedającemu ramę zwrócić.
#52
Posted 09 May 2011 - 21:36
Dziękuję za troskę, jestem świadom ryzyka.
Pojawił się inny problem- ciężko znaleźć katridże do tych sterów (ritchey scuzzy logic pro, 1").
Ktoś się orientuje gdzie można takich szukać? U mnie w mieście jest przedstawiciel Ritcheya na
Polskę, ale od niedawna dopiero. Myślałem jeszcze nad reanimacją katridży- zeszlifowaniu rdzy i nowych kulkach. Jak nie znajdę katridży to pewnie tak zrobię.
#53
Posted 11 March 2013 - 19:47
Kupiłem ramę ( w drodze do mnie)
Nie jestem pewien czy oby na pewno angol zastosował ekspander.
Co jeśli wbił zwykłą gwiazdkę? Widelec out?
Grube kolarstwo, BMI fighter
#54
Posted 11 March 2013 - 20:13
Jesli bedzie uszkodzony to mozesz naprawić albo nie, a jesli nie bedzie uszkodzony to używać dalej......
www.facebook.com/strato.bike
#55
Gosc_adazz_*
Posted 17 November 2014 - 11:05
Odgrzewam kotleta ...
Posiadam rurę sterową z karbonu, jest zastosowany "jakiś tam" ekspander *(nowy rower Lapierre Xelius), ostatnio eksperymentuję z podkładkami - postanowiłem nie docinać rury, zostawić miejsce na dwie podkładki (plus jedną małą) - chcąc właśnie w ramach szukania optymalnej pozycji w dolnym chwycie podwyższyć o małą podkładkę zauważyłem że ... dokręcając grzybek nie ma żadnego oporu ... a ekspander został "wyciągnięty" siłą śrubki :/ pytanie - podkleić? Porządniej nabić? *(co już uczyniłem) Czy ekspander można solidniej bez klejenia usadowić w rurze?
Z góry THX!
#56
#57
Posted 17 November 2014 - 11:53
Przerabiałem ten temat u siebie w przełajce, tak więc:
1. rurę obcinałem brzeszczotem - nic się nie strzępiło
2. po docięciu delikatnie potraktowałem pilnikiem a na końcu delikatnym papierem ściernym
3. Expander + pasta do karbonu i dokręcamy lekko, tyle aby skasować luz. Na początku popełniłem ten sam błąd, że dokręcałem zbyt mocno jak w MTB i tym samym śruba wyciągała ekspander.
4. Montaż mostka i dokręcenie max 4nm. Rura powinna wystawać powyżej mostka (ok 3-4mm) tak aby mostek nie ściskał czubra rury a troszkę poniżej tam gdzie jest expander. To powinno zapobiec zgnieceniu rury
5. Dokręcenie expandera, max 5nm
Wsio.
Po każdej wywrotce trzeba kontrolować, gdyż mostek lubi się przestawić i expander nieco wyjść
CarbonOne.pl - koła na szprychach karbonowych
Blackcatwheels.pl - Koła na zamówienie
Sklep - obręcze, piasty, szprychy
Wrocław
Kontakt na priv, @ lub tel: 604 40 95 04
#58
Gosc_adazz_*
Posted 17 November 2014 - 12:54
Super!
Dzięki za odpowiedzi, reasumując "taki urok" tych ekspanderów w karbonowych rurach, mam smar do karbonu *(antypoślizgowy z granulkami), ale chyba po prostu podkleję dla bezpieczeństwa ten ekspander i będzie spokój .... 8-)
THX!
#59
Posted 17 November 2014 - 13:26
Rurę sterowa - tj. miejsce ciecia piłka jest narażone na rozwarstwienie splotu !
Najlepiej miejsce ciecia rury zabezpieczyc opaską sciskową , ewentualnie taśma b. mocno nakręconą .
Nastepnie trzeba miejsce ciecia należy zalakierowac zywicą .. Woda np. podczas mycia dostajaca sie na niezabezpieczony karbon zniszczy go . Tak się stało u kolegi i karbon skruszył się . A po drugie zywica zabezpieczy splot nitek . Podobnie jak material obciety sie z biegiem czasu pruje i ida nitki dlatego taki materiał sie zabezpiecza sciegiem przed strzepieniem ! Podobnie z widelcem .
#60
Posted 17 November 2014 - 14:02

Reply to this topic
