Jump to content


Photo

Prawidłowa pozycja na rowerze


483 replies to this topic

#161 severall

severall
  • Użytkownik
  • 690 posts
  • SkądRzeszów

Posted 02 February 2014 - 16:23

Mówisz o kącie ugięcia nogi w kolanie czy plecy do poziomu ? Tu żeby zejśc niżej musiałbym mostek -17 stopni założyć, teraz mam 120 mm i -10.



#162 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4,485 posts
  • SkądSurrey

Posted 02 February 2014 - 16:53

Nie, mowimy o tym samym. Kat, o ktorym ja mowie jest zew. wartoscia tego samego ukladu, jaki przedstawiasz na zdjeciu.

Czyli wartosci podawane w w/w metodzie, odnoszac sie do kata jaki pokazujesz wahaja sie od 145 do 155st.

Mozesz poprobowac z wiekszym katem ale z tego co pisza, to dobrze po kazdej zmianie pojezdzic z 2-3 tygodnie, zeby przyzwyczaic uklad miesno-kostny do nowej pozycji i potem bedziesz mogl ocenic czy jest lepiej, czy tez gorzej.



#163 bobo100

bobo100
  • Użytkownik
  • 199 posts
  • SkądNowy Tomyśl

Posted 12 February 2014 - 21:17

Mam pytanie do Was. Czy macie tak dobrany mostek, że kierownica pokrywa Wam się z osią przedniego koła podczas normalnej jazdy? U mnie jest tak, że kierownica wyprzeda mostek o 1-2 cm na oko. Nie mam niestety krótszego mostka żeby sprawdzić jakby to było;/ Obecnie jeżdżę na mostku 110mm. Dodam, że nie czuję dyskomfortu podczas jazdy. Wydaje mi się, że tak jest ok. Tylko ostatnio zacząłem się nad tym więcej zastanawiać czy z krótszym mostkiem nie byłoby lepiej.



#164 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,621 posts
  • SkądSzczecin

Posted 12 February 2014 - 21:21

Jeżeli jest Ci wygodnie, to wg mnie nie ma sensu zmieniać na siłę pozycji. U mnie piasta jest nieco przed mostkiem, ale tak jest mi po prostu najwygodniej i nie wyobrażam sobie zmiany.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#165 suchy

suchy
  • Użytkownik
  • 800 posts
  • SkądWrocław

Posted 12 February 2014 - 21:59

Wg mnie w pierwszej kolejności należy właściwie ustawić siodełko względem korby, długość mostka jest wynikową powyższego i indywidualnej elastyczności/zasięgu. To czy oś kierownicy "patrzy" 1cm przed czy za piastę nie ma tu większego znaczenia i może wpływać jedynie na prowadzenie (bardziej lub mniej nerwowe/szybkie reagowanie).



#166 bobo100

bobo100
  • Użytkownik
  • 199 posts
  • SkądNowy Tomyśl

Posted 12 February 2014 - 22:09

Siodełko mam względem korby dobrze ustawione (tak mi się przynajmniej wydaje). Według mnie długość mostka przy dobrze ustawionym siodełku wpływa nie tylko na prowadzenie ale także na to jaką pozycję przyjmiemy. Przy długim mostku będziemy bardziej wyciągnięci niż przy krótszym. W pierwszym przypadku jesteśmy bardziej pochyleni (mniejsza powierzchnia czołowa), a w drugim przyjmujemy pozycję bardziej rekreacyjną. Dobrze myślę? Taka bardzo rozciągnięta pozycja nie jest zbyt dobra.



#167 GoscNiedzielny

GoscNiedzielny
  • Użytkownik
  • 563 posts
  • SkądWarszawa

Posted 12 February 2014 - 22:20

Dobrze myślę?

 

Tak.

 

Najpierw zweryfikuj ustawienie siodła i jak co do niego będzies zmiał 100% pewność, to zastanów się na jakiej pozycji zależy Ci bardziej - sportowej/wyścigowej czy komfortowej.

Ja np., z uwagi na to że się nie ścigam, na urywaniu cennych sekund mi nie zależy i jeżdzę sobie dla przyjemności, to na fitingu ustawiłem się bardziej komfortowo. A decyduje o tym nie tylko sama długość mostka, ale i jego kąt o czym nikt dotychczas nie wspomniał. Mostek 110 z kątem 8st da Ci zupełnie inną pozycję niż mostek 110 z kątem 6 czy 10st.

Spec ma mostki z tulejami umożliwiającymi ustawienia różnych kątów. Warto w taki zainwestować do testowania różnych ustawień.



#168 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4,485 posts
  • SkądSurrey

Posted 12 February 2014 - 22:40

Polozenie siodla wplywa na generowana moc, ustawienie mostka tylko i az na aero i lupanie lub jego brak w krzyzu ;)

 



#169 bobo100

bobo100
  • Użytkownik
  • 199 posts
  • SkądNowy Tomyśl

Posted 12 February 2014 - 23:58

Dzięki za rozjaśnienie sprawy. Mam jeszcze jedno pytanie w kwestii mostka. Czy każdy mostek można obrócić o 180 stopni? Wymieniając mostek z 6 na 7 stopni i dodatkowo go obracając, kierownica idzie bardziej do ziemi, tylko nie wiem czy tak można.



#170 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4,485 posts
  • SkądSurrey

Posted 13 February 2014 - 00:35

Pobaw sie tym symulatorem:

http://www.ttbikefit.com/stemcalc.html



#171 Koniunl

Koniunl
  • Użytkownik
  • 685 posts
  • SkądHolandia

Posted 13 February 2014 - 11:29

Polozenie siodla wplywa na generowana moc, ustawienie mostka tylko i az na aero i lupanie lub jego brak w krzyzu ;)

 

A nie jest tak, że przy zbyt niskim chwycie generowana moc idzie w dół?  



#172 suchy

suchy
  • Użytkownik
  • 800 posts
  • SkądWrocław

Posted 13 February 2014 - 11:47

Idzie w bok.... sorry nie mogłem się powstrzymać:)

Najpierw siodło potem mostek/kierownica w zależności od charakteru jazdy i indywidualnych predyspozycji, elastyczności, proporcji ciała -> ma być wygodnie wtedy moc będzie generowana optymalnie.

ustawisz za nisko, zacieśnisz kąty między nogą/tułowiem to będzie Cię dusiło

ustawisz za daleko to obręcz barkowa da o sobie znać

Nie ma jednoznacznego wzoru czy recepty, wystarczy popatrzeć na pozycje w zawodowym peletonie, są skrajnie różne nawet u zawodników pozornie tej samej budowy - to sprawa indywidualna i chyba trzeba trochę km przejechać żeby wiedzieć jak jest najlepiej.

 

 



#173 Koniunl

Koniunl
  • Użytkownik
  • 685 posts
  • SkądHolandia

Posted 13 February 2014 - 11:56

Uprzejmie przepraszam za użycie mało wyrafinowanego kolokwializmu :). Ale właśnie o to mi chodziło – zakładając, że ustawienie siodła jest prawidłowe i optymalne dla danego osobnika, to położenie mostka jest kolejną zmienną, która wpływa nie tylko na aerodynamikę, ale również na generowaną moc.



#174 GoscNiedzielny

GoscNiedzielny
  • Użytkownik
  • 563 posts
  • SkądWarszawa

Posted 13 February 2014 - 18:46

Dzięki za rozjaśnienie sprawy. Mam jeszcze jedno pytanie w kwestii mostka. Czy każdy mostek można obrócić o 180 stopni? Wymieniając mostek z 6 na 7 stopni i dodatkowo go obracając, kierownica idzie bardziej do ziemi, tylko nie wiem czy tak można.


Tak, większość mostków możesz przekładać i ustawiać górą/dół.

#175 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4,485 posts
  • SkądSurrey

Posted 13 February 2014 - 18:52

Tylko że w którymś momencie te aero nabiera wiekszej wagi, niż moc.
Zobacz w jakich pozycjach jeżdżą TT.

#176 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8,621 posts
  • SkądSzczecin

Posted 13 February 2014 - 18:57

Oczywiście. Z tym, że pozycja z brodą bliżej kierownicy niekoniecznie jest bardziej aero, a spora część naszego zgadywania to tylko zgadywanie i nic więcej. I tu jest pies pogrzebany.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#177 suchy

suchy
  • Użytkownik
  • 800 posts
  • SkądWrocław

Posted 14 February 2014 - 09:01

Z tego co wiem, w TT dobiera się pozycję dla której zależność między oporem aerodynamicznym i generowaną mocą jest najkorzystniejsza.

Czasówki nie trwają 5-6h.

 



#178 xszymonx

xszymonx
  • Użytkownik
  • 142 posts
  • SkądKępno/Wrocław

Posted 18 February 2014 - 13:10

Był może ktoś na fittingu w KoenigSerwis we Wrocławiu? ( http://koenigserwis.pl/BG-fit ) Chętnie przeczytam wszelkie opinie/ralacje.



#179 Kresowiak

Kresowiak
  • Użytkownik
  • 537 posts
  • SkądKraków

Posted 22 March 2014 - 06:31

W najnowyszym magazynie rowerowym jest artykuł na temat prawidołowych pozycji na szosówce, TT i MTB.

 

Na szosie kątbiodro-kolano-stopa ma wynosić 35 stopni, rzepka ma się znajdować za osią pedału 0,5-2cm.



#180 jano_3

jano_3
  • Użytkownik
  • 1,982 posts
  • SkądWwa

Posted 22 March 2014 - 13:17

Kresowiak, ale w jakim położeniu korby w dolnym martwym punkcie??

 

Kąt biodro-kolano-stopa?? Co to za kąt?? Kąt podaje się między dwoma półprostymi,  zwanymi ramionami kąta. Czyli np kąt ugięcia kolana, zawarty między kością udową a kością piszczelową.

 

Nie bardzo rozmuiem o czym piszesz.

 





Reply to this topic