Skocz do zawartości


Zdjęcie

Budujemy Accent Cx One...


205 odpowiedzi w tym temacie

#141 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8658 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 26 kwiecień 2016 - 08:29

Nie. Sugeruję, że producent zastosował dupochron (który ma swój sens o tyle, że sprzęt zawsze może trafić na nieodpowiedniego człowieka), który zupełnym przypadkiem nakręca mu dodatkowy obrót.

 

Powiem to inaczej: ludziom, którzy nie potrafią ręcznie dokręcić śruby, osobiście nie powierzyłbym nawet mycia bidonów. Odrobina zdrowego rozsądku całkowicie wystarcza, żeby dynamometr nie był potrzebny - śruby mają odpowiednio dobrane rozmiary, a komponenty mają odpowiednie tolerancje, więc wystarczy nie kręcić śrubami na pałę, tylko użyć mózgu, kiedy śruba nie trzyma jak należy. To całkowicie wystarcza.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#142 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 postów

Napisano 26 kwiecień 2016 - 08:51

Uzywajac mozgu mozna zrobic imitacje klucza dynamometrycznego w ciagu kilku minut.

#143 pan_piotr

pan_piotr
  • Użytkownik
  • 600 postów
  • SkądGōrny Ślōnsk

Napisano 26 kwiecień 2016 - 09:47

oohhhooo widzę że niektórym chyba za gorąco się zrobiło... , jak dotąd nigdy nie używałem klucza dynamometrycznego przy skręcaniu różnych rzeczy w rowerach i jakoś żyje ;) a rowery których użytkowałem też nie narzekały.



#144 Lukeskywalker

Lukeskywalker
  • Użytkownik
  • 374 postów

Napisano 26 kwiecień 2016 - 10:13

@Przmor podziel się swoim "Makgajwerowym" talentem .. bo też jakoś do tej pory zakup klucza dynamo. odkładałem na zaśke ;-) i rowery i gwinty mają się dobrze o kołach w aucie nie wspomnę :-D

Wysłane z mojego GT-S7710 przy użyciu Tapatalka



#145 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8658 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 26 kwiecień 2016 - 10:30

@Lukeskywalker - moment obrotowy to nic innego jak niuton razy metr. Z kolei 1 niuton to nic innego jak 1 kilogram razy 9,81 m/s^2 (przyśpieszenie ziemskie, dla uproszczenia można przyjąć wartość 10).

 

Skoro znamy siłę, pozostaje nam tylko przyłożyć ją do odpowiednio długiego ramienia, aby uzyskać odpowiedni moment obrotowy.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#146 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 postów

Napisano 26 kwiecień 2016 - 11:00

Kontynuujac mysl Mikroosa jesli polaczenie wymaga momentu dokrecania 20Nm a mamy klucz o dlugosci 20cm to ciezar 5kg na jego koncu zalatwia sprawe. Jak ktos ma wage kuchenna to kladzie ja na dloni i poprzez wage dokreca srube majac przyblizone wskazanie sily.

#147 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 postów

Napisano 26 kwiecień 2016 - 11:04

Podany wyzej przyklad obowiazuje dla 10Nm. Przepraszam za blad.

#148 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 postów

Napisano 26 kwiecień 2016 - 11:17

Post pod postem bo edycja w Tapatalk nie dziala.
Szybki sposob policzenia ciezaru przy zadanym momencie i dlugosci dzwigni:

Ciezar (kg) = Moment (Nm) * 10 / dlugosc_dzwigni (cm)

#149 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8635 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 26 kwiecień 2016 - 13:59

No dobra - mam za dużo siły w łapach i 5 Nm to dla mnie zbyt delikatna robota. Przynajmniej uniknę mycia komuś bidonów ;p

Podnieciliście się jak łysy na widok grzebienia - jak ktoś nie potrzebuje i faktycznie ma wyczucie w rączce (też tak myślałem do czasu pierwszego przekręcenia śruby mocowania przerzutki - kuźwa jednym palcem trzeba to dokręcać...) to gratuluję. Wychodzę z założenia, że do odpowiednich prac należy używać odpowiednich narzędzi. W końcu wszytko można i kluczem francuskim skręcić, no i może się nawet uda to "dobrze" zrobić. A może nie. Nie tylko chodzi o możliwość zerwania gwintu i to nie tyle śruby, co gniazda w ramie, przekręcenia nitonakrętki, czy też wyrobienia gniazda łba śruby (na imbus). Gdybym widział, że jakiś "mechanik" skręca mi rower czy samochód na oko, to bym go chyba pogonił. I nic mu by nie pomogły tłumaczenia, że przecież to tak robi od lat i póki co na ogół jest dobrze...


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#150 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 postów

Napisano 26 kwiecień 2016 - 15:01

No to jedz na wymiane klockow w samochodzie do mechanika i zaobserwuj w jaki sposob kolo przykreca. Mozesz pozniej sprobowac kluczem, ktory byc moze masz w samochodzie to kolo odkrecic a zdziwisz sie ponownie. Nastepnie podjedz do wulkanizatora by ponownie zdziwic sie jak duzo sily potrzeba by to kolo odkrecic. Jesli wulkanizator dobry to juz nie zdziwisz kiedy zobaczysz klucz dynamometryczny w jego dloni podczas dokrecania kola. Przepraszam ale przez 20 lat prowadzania samochodu do roznych warsztatow nie spotkalem sie z tym aby ktos uzywal klucza dynamometrycznego.

#151 qbq

qbq
  • Użytkownik
  • 8 postów

Napisano 26 kwiecień 2016 - 15:07

Ech... miałem kiedyś zaprzyjaźnionego gumolepa, który dokręcał koła kluczem dynamometrycznym i przy każdej zmianie kół wymieniał "maszynkę" w wentylu, ale niestety daleko i nie po drodze mi teraz do niego. a najmocniej dokręcone koło, to takie, które nogą dopycham, jak zakładam zapas.



#152 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8635 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 26 kwiecień 2016 - 15:34

Mój mechanik dokręca kluczem pneumatycznym, który po dokręceniu z odpowiednią siłą mocniej już nie dokręci. Zresztą dyskusja o kant dupy do rozbicia, faktycznie rower należy skręcać żabką, a regulować obcęgami.
Z mojej strony w tym temacie to wszystko.

Wysłane z mojego LT26i przy użyciu Tapatalka


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#153 przmor

przmor
  • Użytkownik
  • 500 postów

Napisano 26 kwiecień 2016 - 15:37

Jesli klucz masz 20cm i wazysz 70kg to stajac na kluczu dokrecasz mniej wiecej 140Nm. Nie jest zle. Gorzej jak wazysz 100kg i klucz ma 50cm. Tu jest ciekawa tabelka odnosnie dokrecania kol w samochodach.
http://www.nakole.pl...la-momentow.php
  • Prozor lubi to

#154 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8635 postów
  • SkądSulęcin

Napisano 26 kwiecień 2016 - 15:53

No dobra, miałem już się nie odzywać, ale podałeś doskonały przykład - w końcu co to jest dokręcić nieco mocniej koło, byleby tylko nie odleciało, a że jest to dodatkowe 55 Nm i więcej? W przypadku grubych śrub do kół samochodowych to może i pikuś, ale w przypadku delikatnych śrubek rowerowych może skończyć się defektem czasami trudnym do naprawienia.

Zabawa w przeliczanie długości dźwigni tudzież wieszanie obciążników na znanej długości dźwigni jest lekkim nonsensem bo takich osób, które to robią jest mniej niż palców dłoni drwala po wypadku z piłą motorową... Koszt klucza dynamometrycznego duży nie jest (przynajmniej do tego mniejszego zakresu siły), a jest to wydatek raz na całe życie.

No nic - tym razem  już faktycznie kończę w tym temacie - skręcajcie czym chcecie i jak chcecie, nie mój sprzęt nie mój potencjalny problem...


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#155 Monowiec

Monowiec
  • Użytkownik
  • 835 postów
  • SkądKraków

Napisano 26 kwiecień 2016 - 16:00

A czy klucza nie trzeba kalibrowac przypadkiem raz na ileś tam?
Ale nie napisał tu nikt o potencjalnych problemach. Jedyne co zauważyłem to że możliwość zerwania gwintu. Cos więcej?

Wysłane z mojego SM-G800F przy użyciu Tapatalka



#156 pan_piotr

pan_piotr
  • Użytkownik
  • 600 postów
  • SkądGōrny Ślōnsk

Napisano 26 kwiecień 2016 - 20:12

docelowo będą inne oponki ;)

 

n8z13e4n9leb.jpg



#157 Monowiec

Monowiec
  • Użytkownik
  • 835 postów
  • SkądKraków

Napisano 26 kwiecień 2016 - 20:14

W sumie juz możesz jeździć :D

Wysłane z mojego SM-G800F przy użyciu Tapatalka



#158 pan_piotr

pan_piotr
  • Użytkownik
  • 600 postów
  • SkądGōrny Ślōnsk

Napisano 26 kwiecień 2016 - 20:18

no prawie :D , teraz czekam aż będzie dostępny widelec disc.Mam nadzieje że się doczekam :)

 

zdecydowałem że będzie to wersja carbon.



#159 Monowiec

Monowiec
  • Użytkownik
  • 835 postów
  • SkądKraków

Napisano 26 kwiecień 2016 - 20:22

Do maja juz niedługo :) jakie oponki wrzucasz? Tam masz napęd 2x11?

Wysłane z mojego SM-G800F przy użyciu Tapatalka



#160 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8658 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 26 kwiecień 2016 - 20:36

Prozor, dnia 26 Kwie 2016 - 14:53, napisał:

W przypadku grubych śrub do kół samochodowych to może i pikuś, ale w przypadku delikatnych śrubek rowerowych może skończyć się defektem czasami trudnym do naprawienia.

I to jest właśnie klasyczny błąd w rozumowaniu na ten temat.

 

Nie bez powodu śruby do różnych zastosowań mają różne średnice. Jednym z powodów jest właśnie to, aby znosiły one (oraz ich gwinty) różne momenty obrotowe i związane z tym siły działające wzdłuż śruby - w myśl zasady: im grubsza śruba, tym dłuższy gwint (bo jest wycięty w walcu o większym obwodzie), tym grubszy i głębszy pojedynczy zwój oraz tym większa powierzchnia styku z gwintem po stronie nakrętki. To naprawdę nie jest przypadek.

 

W dodatku łby tych śrub są wykonane tak, aby zmieściły tylko klucz o określonym rozmiarze, z kolei same klucze również mają przeważnie określoną długość - jak sądzisz, dlaczego? Ano dlatego, żeby uzyskiwać proporcjonalne do potrzeb momenty obrotowe.

 

BTW 10% poza limitem w śrubie M20 przy kluczu o proporcjonalnej dla tego rozmiaru długości jest tak samo łatwo uzyskać, jak 10% poza limitem w śrubie M5 w tych samych warunkach.


rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?




Dodaj odpowiedź


Zaawansowany edytor tekstowy