Skocz do zawartości


Zdjęcie

Platformy Vs. Zatrzaski

Moja racja mojsza niż twojsza

237 odpowiedzi w tym temacie

#81 mess

mess

    tłuścioszek

  • Użytkownik
  • 2692 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 29 czerwiec 2017 - 12:16

I jak roweras88, założyłeś zatrzaski czy dalej śmigasz na platformach?

 

Tu na filmie widać, że nawet trudne podjazdy da się zrobić na platformach - wystarczy odpowiednia technika i nie chodzi wcale o podciąganie. Paradoksalnie, jako pierwszy na platformach zdobył ten podjazd gość jeżdżący normalnie w zatrzaskach.

 

A na tym filmie konsekwencje niewypięcia się w porę z zatrzasków:

https://www.facebook...45889808879381/

 

ten typ w niebieskim kasku dysponuje tragiczną techniką podjeżdżania i pedałowania :E chyba przez całe życie jeździł w dół :P

 

a co do laski na szosie, popełniła tragiczny błąd ;) na platformach na pewno jej szanse unikniecia wywrócenia się wzrosłyby wielokrotnie, z drugiej strony dysponujac taka zwinnością jak ona, nie wiem czy by to wystarczyło :D

 

 



#82 Greek

Greek
  • Użytkownik
  • 2090 postów
  • SkądKraków

Napisano 29 czerwiec 2017 - 12:45

Nawyk wypinania jest czymś wspaniałym, ale zrozumieć go można tylko mając doświadczenia z zatrzaskami :)

 

 


  • mikroos lubi to

"Najgorsze koło czyni najwięcej hałasu", Antoine de Rivarol

 

Ragazza Ravennesa

 


#83 sirkozi

sirkozi
  • Użytkownik
  • 2297 postów
  • SkądGdańsk

Napisano 29 czerwiec 2017 - 14:35

To nie są fatalistyczne wizje, to są fakty. Z jakichś przyczyn (nie wiem, może słabo dokręcony blok) but się nie wypiął nawet po obróceniu o znaczny kąt (co by było, gdyby doszło do poważniejszej wywrotki?). 

 

A jeśli twierdzisz, że noga na platformie zachowałaby się tak samo, jak wpięta (pod względem możliwości jej szybkiego odłączenia od pedału) to chyba nigdy nie jeździłeś na platformach. 

 

Powtórzę jeszcze raz: system, który został opracowany po to, by zespolić nogę z pedałem, uwolni ją wtedy, gdy zostaną spełnione pewne warunki i tylko wtedy.  

 

1. To podaj przykład jakiejś wywrotki na światłach/zatrzymaniu z poważnymi konsekwencjami? Bo na razie to piszesz na zasadzie "co by było gdyby babcia miała wąsy". I nie wrzucaj tu ludzi wywracających się na światłach, bo to co najwyżej może się wiązać z poważnym śmiechem u okolicznych ludzi (przykładowo jak mój kolega poleciał do przydrożnego rowu ;) ).

 

2. Nie twierdzę, że tak samo, ale moim zdaniem z dużym prawdopodobieństwem gościu też by poleciał po utracie równowagi. Zrób eksperyment - stań jedną nogą na pedale i przenieś ciężar ciała na nią.

 

Pewnie, nigdy nie jeździłem na zwykłych pedałach, od razu mnie rodzice przypinali do roweru. :D

 

3. Jak wyżej, w SPD M540 przy silnym pociągnięciu uda się uwolnić.

 



#84 kaido2

kaido2
  • Użytkownik
  • 837 postów

Napisano 29 czerwiec 2017 - 14:39

No jak nie jak tak.

Rowerzysta ten popełnił błąd, że nie wypiął obu nóg na tym trudnym fragmencie tylko pchał rower z jedną nogą wpiętą. Gdy koło zablokowało się o jakąś nierówność i zaczął tracić równowagę na stronę nogi wpiętej nie zdążył już jej wypiąć i spadł. Gdyby opierał nogę na pedale platformowym w ułamku sekundy ciało zareagowałby tak, by upaść na lawą stronę, nawet odrzucając rower na prawo.

Takich wywrotek widziałem wiele, zwykle przy zatrzymaniu lub przy bardzo małej prędkości. Nawet na ostatnim wyścigu w Janowie Lubelskim (Mazovia) byłem świadkiem, jak przed drewnianym, bardzo śliskim mostkiem na którym zrobił się zator,  ktoś się wywrócił, bo nie zdążył się wypiąć. Podobnie na krótkim stromym podjeździe z korzeniami. Scenariusz jest typowy - coś zatrzymuje rower, kolarz się wywraca, próbując wyszarpać nogę. W ruchu ulicznym taka wywrotka na sąsiedni pas pod koła samochodu może zakończyć się tragicznie. 

Tu podobny przypadek:

 

 

roweras88, możesz coś więcej napisać o tych testach, na jakim dystansie, jakie średnie prędkości, po jakim czasie od zamontowania i z czym porównujesz (także istotna jest masa użytych butów i pedałów, bo np. ciężkie metalowe platformy i trapery mogą ważyć z kilogram więcej niż zatrzaski i lekkie buty rowerowe)? 

No nie, jak już lecisz na bok, a to oznacza, że jednak środek ciężkości się już znacznie zmienił to nie ma żadnego znaczenia, czy na platformach, czy w zatrzaskach. Pisze to jako użytkownik obu tych rozwiązań, gdzie zatrzaski mam dobrze wyregulowane nawet te oporne we współpracy SPD-SL. Stosuje oba systemy i to nie ze względu " bo Ukraina źle wygląda z zatrzaskami" tylko to, jak i to, ma swoje podstawowe zalety. Nigdy też nie miałem sytuacji - "Noga mnie się nie wypięła", nieraz przy krzywych akcjach nawet nie wiedziałem kiedy to się stało tak więc?


CykloOpole !!! :)


#85 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 30 czerwiec 2017 - 20:21

Nigdy też nie miałem sytuacji - "Noga mnie się nie wypięła", nieraz przy krzywych akcjach nawet nie wiedziałem kiedy to się stało tak więc?

OTB w zatrzaskach:

OTB na platformach:

Widzicie różnicę? Bo ja zasadniczą. 

Czy ktoś dalej twierdzi, że noga z zatrzasku uwalnia się z równą łatwością, jak z platformy?



#86 Jaca911

Jaca911
  • Użytkownik
  • 532 postów

Napisano 30 czerwiec 2017 - 20:37

I co to udowadnia? Obaj dostali w tył głowy albo po karku rowerem. Żaden nie złamał/skręcił nogi. Obaj leżeli.

#87 tessio

tessio
  • Użytkownik
  • 302 postów

Napisano 30 czerwiec 2017 - 20:51

Ten na platformach miał ładniejszą technikę lotu B)



#88 Rumcajs

Rumcajs
  • Użytkownik
  • 123 postów

Napisano 30 czerwiec 2017 - 21:19

Z tymi pedałami to trochę jak z pasami bezpieczeństwa w samochodzie. Nigdy nie wiadomo czy lepiej być przypiętym i zostać zmiażdżonym czy wylecieć z samochodu i zabić się o pobliskie drzewo.



#89 puchaty

puchaty
  • Użytkownik
  • 787 postów
  • SkądGdynia

Napisano 01 lipiec 2017 - 07:27

A mi to co się dzieje w tym wątku wydaje się niestety takie "swojskie". Marvelo odświeżył wątek po roku pytając Rowerasa jak mu się jeździ w tych zatrzaskach. Roweras zaczął je chwalić, stwierdził, że jest szybciej i lepiej i że szkoda, że tak wiele lat z tym zwlekał. No to Marvelo, że pewnie nie obiektywnie mierzył albo waga inna. A gdy okazało się, że nic z tych rzeczy i teza "platformiana" się nie broni, to nagle zaczął wrzucać filmiki z różnych upadków w espedach.
Zero refleksji, zero komentarza - brakuje tylko filmu, w którym można dostrzec, że niemieccy żołnierze napadając na Polskę mieli rowery z rzemykami przy pedałach.

#90 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 01 lipiec 2017 - 11:31

Roweras zaczął je chwalić, stwierdził, że jest szybciej i lepiej i że szkoda, że tak wiele lat z tym zwlekał. No to Marvelo, że pewnie nie obiektywnie mierzył albo waga inna. A gdy okazało się, że nic z tych rzeczy i teza "platformiana" się nie broni, to nagle zaczął wrzucać filmiki z różnych upadków w espedach.
 

Nic się nie okazało. Z konkretów padło tylko porównanie wagi zastosowanych pedałów. Nie wiemy nawet, jaki konkretnie model platform to był. O butach też nic nie wiemy (stąd nie wiemy, czy kombinacja tych platform i butów dawała dobrą przyczepność, czy np. grube piankowe podeszwy nie pochłaniały energii itp., waga butów też nie padła, a tu mogą być znacznie większe różnice niż wśród pedałów).

roweras88 podał, że test robił na trasie, którą przejechał w sumie kilkanaście razy. Rozbieżność prędkości średnich od 30.5 km/h do 32.5 km/h nic jeszcze nie znaczy i mieści się w różnicach wynikających choćby z warunków atmosferycznych (głównie wiatr, ale i wilgotność powietrza, temperatura) lub dyspozycji fizycznej danego dnia. Jeśli do tego mówi to ktoś, kto manipuluje wysokością siodełka o 3 cm, to dla mnie stwierdzenie, że różnica 2 km/h to zasługa jedynie zmiany pedałów jest zupełnie nie do przyjęcia. Jeśli dodamy do tego efekt placebo, który nader często występuje u świeżego konwertyty, to na te dane trzeba patrzeć z dużą rezerwą.

 

I co to jest ta "teza platformiana", możesz ją sformułować?



#91 puchaty

puchaty
  • Użytkownik
  • 787 postów
  • SkądGdynia

Napisano 01 lipiec 2017 - 11:53

Nie będę polemizował z Twoimi uwagami dotyczącymi oceny jazdy Rowerasa w spd. Dla mnie wydźwięk jego wypowiedzi był jasny. Jeździ mi się lepiej, jeździ mi się szybciej, żałuję, że dopiero teraz się przesiadłem i nie wrócę do platform.
Co do "tezy platformianej", to zdaje się nie ja ją formułowałem (wystarczy cofnąć się kilka stron wcześniej): korzyści jazdy w spd to w dużej mierze mity i stereotypy.

#92 mess

mess

    tłuścioszek

  • Użytkownik
  • 2692 postów
  • SkądWarszawa

Napisano 01 lipiec 2017 - 14:23

puchaty, oba posty to strzał(y) w 10 :)



#93 roweras88

roweras88
  • Użytkownik
  • 725 postów

Napisano 03 lipiec 2017 - 08:04

Nic się nie okazało. Z konkretów padło tylko porównanie wagi zastosowanych pedałów. Nie wiemy nawet, jaki konkretnie model platform to był. O butach też nic nie wiemy (stąd nie wiemy, czy kombinacja tych platform i butów dawała dobrą przyczepność, czy np. grube piankowe podeszwy nie pochłaniały energii itp., waga butów też nie padła, a tu mogą być znacznie większe różnice niż wśród pedałów).

roweras88 podał, że test robił na trasie, którą przejechał w sumie kilkanaście razy. Rozbieżność prędkości średnich od 30.5 km/h do 32.5 km/h nic jeszcze nie znaczy i mieści się w różnicach wynikających choćby z warunków atmosferycznych (głównie wiatr, ale i wilgotność powietrza, temperatura) lub dyspozycji fizycznej danego dnia. Jeśli do tego mówi to ktoś, kto manipuluje wysokością siodełka o 3 cm, to dla mnie stwierdzenie, że różnica 2 km/h to zasługa jedynie zmiany pedałów jest zupełnie nie do przyjęcia. Jeśli dodamy do tego efekt placebo, który nader często występuje u świeżego konwertyty, to na te dane trzeba patrzeć z dużą rezerwą.

 

I co to jest ta "teza platformiana", możesz ją sformułować?

Przyznaję,że z lenistwa nie chciało mi się ważyć butów ale teraz to naprawiam:

Do platform używałem butów biegowych z Lidla takich jak te: https://100hrmax.pl/...zja-test-butow/

Moje są w rozmiarze 45 i ważą 617 g.

Pedały to ten model Neco https://www.sporti.p...-maszynowe.html

Bez odblasków ważą 240 g.

Jeśli chodzi o współpracę butów z pedałami to nie mogę narzekać, na kilka tysięcy km noga mi się ześlizgnęła może z 5 razy ale nigdy nie jeździłem w nich w błocie.

Pedały SPD to podstawowy model Shimano https://www.decathlo...IbUWhoCNAzw_wcB

Waga 380 g.

Buty do nich również z Lidla https://www.lidl.de/...tm_content=feed

I tu trochę jestem w szoku bo te buty ważą aż 1085 g!Rozmiar też 45. Nie spodziewałem się, że będą takie ciężkie :( To prawie 2 razy więcej od zwykłych butów. Trzeba się będzie rozejrzeć za czymś lżejszym.Tylko co wybrać,żeby nie zrujnować budżetu?

Różnica wagowa to 608 g, niestety na niekorzyść zatrzasków.

Co do warunków testu to można powiedzieć,że były zbliżone, temperatury podobne, cała trasa jest przez las a więc bez wiatru a w zasadzie to zawsze czułem,że jadę pod wiatr ;)

Nie ma mowy o placebo, różnica jest na pewno, jedynie zamiast 6% mogę podać 5% -/+1%.

Ale żeby nie było tak różowo, to po ostatnim wyścigu ujawniła się spora wada systemu zatrzaskowego, mianowicie problemy z wpięciem zabłoconych butów i pedałów. Raz było tak,że przez około minutę (no może mniej) nie mogłem się wpiąć i jechałem jak na platformach. Niestety nie mogłem się zatrzymać i wyczyścić pedałów z błota.

Było to na ostatnim wyścigu w Mrągowie,warunki były takie: https://www.facebook...?type=3

Oczywiście nie na całej trasie, to był najgorszy fragment. Z przodu miałem X-Kinga a z tyłu Rocket Rona a efektem były 3 gleby i od razu zaznaczam,że wypiąłem się z pedałów bez problemu (mam sprężyny na minimum). Ale gość przede mną wyglebił i został z górna nogą w pedale ;)

Także w tym przypadku zastanawiam się, czy SPD to był dobry wybór, na platformach czułbym się pewniej :) 


  • Greek lubi to

#94 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 03 lipiec 2017 - 09:08

Buty do biegania są znacznie mniej sztywne - to ma kluczowy wpływ na ich wagę.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#95 roweras88

roweras88
  • Użytkownik
  • 725 postów

Napisano 03 lipiec 2017 - 10:14

A gdyby tak poświęcić zwykłe buty i przykręcić do nich bloki? Chodzi mi po głowie taki druciarski pomysł ;)



#96 mikroos

mikroos
  • Użytkownik
  • 8543 postów
  • SkądSzczecin

Napisano 03 lipiec 2017 - 10:26

Spróbować warto, choć wątpię, żeby się to udało. Blok nie może się zapaść w podeszwę (inaczej nie wepnie się w pedał), a przy gumowym wykończeniu buta jest to mało prawdopodobne.

rowerplus-logo-2.png
 
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?


#97 puchaty

puchaty
  • Użytkownik
  • 787 postów
  • SkądGdynia

Napisano 03 lipiec 2017 - 11:08

Te buty z lidla, które podlinkowałeś, mają dość dużo bieżnika w okolicach bloku, blok jest mocno "otoczony" gumą i to ułatwia zapychanie. Lepiej szukać butów, w których jest więcej przestrzeni w okolicy bloków. Bardziej zaawansowane buty MTB będą spełniały ten warunek. Są jednak takie sytuacje, w których nie da się uniknąć problemów z wpinaniem. Np zimą, gdy jest śnieżnie.



#98 big75

big75
  • Użytkownik
  • 1560 postów
  • Skądpolska

Napisano 03 lipiec 2017 - 11:55

Jest jeszcze rozwiązanie pedałów ''hybrydowych'' tj z jednej strony platforma z drugiej zatrzask, albo tego typu http://butyspd.pl/im...pedaly/xt 2.jpg ,czyli trochę większych na których można śmiało buta położyć i komfortowo kręcić.

 

( Bardzo wiele zależy od naszych umiejętności i techniki  jazdy- ja np. technikę mam raczej kiepską więc kilka razu zdażyło mi się glebnąć na jakimś korzeniu jadąc pod górę z prędkością ca 0km/h właśnie przez nieumiejętne wypinanie- dlatego teraz jak jest jakoś super stromo ,albo nawierzchnia b kiepska to wcześniej wypinam jedną nogę z zatrzasku, podobnie czasem jadąc z góry.Na kolarce  z góry jak ostro wieje też się wypinam.Ale nie sądzę, że coś takiego robią poważnie ścigający się ,zdecydowanie lepiej wyszkoleni zawodnicy) 



#99 Gosc_marvelo_*

Gosc_marvelo_*
  • Gość

Napisano 06 lipiec 2017 - 16:38

 to nagle zaczął wrzucać filmiki z różnych upadków w espedach.
 

Specjalnie dla Ciebie, świeża porcja (jeszcze ciepłe):

W zwolnionym tempie widać dokładnie (1:45-1:47), w którym momencie wypinają się buty. I jak bardzo nienaturalnie wygiętą ma nogę ten kolarz (zwłaszcza prawą) w chwili, gdy w końcu zatrzask puszcza. 



#100 puchaty

puchaty
  • Użytkownik
  • 787 postów
  • SkądGdynia

Napisano 06 lipiec 2017 - 16:44

Straszna sprawa. Wrzuć jeszcze zdjęcia obrażeń twarzy ludzi, którym wybuchła poduszka powietrzna podczas wypadku. I jak nienaturalnie wygląda złamany nos.



Dodaj odpowiedź