Jump to content


Photo

Serwis Suportu Bb90

suport BB90 trek

74 replies to this topic

#21 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 14 December 2017 - 10:50

 

1. Konstrukcyjnie samo oryginalne łożysko, które teraz pakuje TREK różni się czymś od każdego innego łożyska 6805 ?

 

Jeśli jest tak fatalnie jak pisze Tobo, to wewnątrz mamy chińszczyznę o której pisałem w innym temacie. 6805 to standard znormalizowany 37x25x7, ale Shimano i Campa są cwane i wkładają do swoich korb łożyska robione na zamówienie, niestandardowe i te mają oznaczenie 6805-RD lub 6805N. Różnica sprowadza się do szerokości 6mm zamiast 7. I niestety, żadna poważna firma tego im nie robi, to trzepią Chińczycy i jest tak jak Tobo pisał, te łożyska sypią się od samego patrzenia na nie, dosłownie tydzień i potrafią łapać luzu czy zgrzytać.

Co zrobić zatem? Przerobić ten dekielek by wciskać standardowe, bardziej markowe lub kupić na znanym wszystkim portalu 10szt za 11usd i po prostu regularnie wymieniać. Innego wyjścia nie ma niestety.



#22 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 14 December 2017 - 11:01

Dekielka nie przerobisz. Jego wciśnięcie w łożysko powoduje przyleganie do łożyska.
Prościej jest kupić starszy zestaw serwisowy Enduro lub same pokrywy (jak wyżej - sklepy Treka powinny je mieć.

#23 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 14 December 2017 - 11:18

Ten dekielek jest zarazem redukcją średnicy na 24mm? Konstrukcja identyczna co w normalnym HT2?

https://www.ebay.com...ack/11004570816

Jest pod nim jeszcze uszczelka?

Jak tak, to wystarczy zeszlifować na papierze ściernym 1mm tego pogrubienia:

http://szosa.org/upl..._251_184789.jpg

i znajdziemy brakujący 1mm dla łożyska 7mm, by zachować nadal tę samą szerokość suportu. 



#24 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 14 December 2017 - 12:29

Tak to redukcja średnicy. Nie ma dodatkowej uszczelki - pokrywka zatrzaśnięta jest bezpośrednio e łożysku.

#25 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 14 December 2017 - 15:13

I co, łożysko nie miało nawet własnej uszczelki od zewnątrz? A może są to normalne łożyska 7mm?



#26 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 14 December 2017 - 16:00

Łożysko ma swoją uszczelkę, myślałem ze pytasz o dodatkową między deklem a łożyskiem.
Zamiast przerabiać można kupić starsze pokrywy z zestawu Enduro lub kupić ich najdroższy ale też - wg testów i opinii - bardzo dobry zestaw na łożyskach ceramicznych - testował je angielski Bike Radar, bez smaru i bez uszczelnień :)

#27 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 14 December 2017 - 16:08

Jeśli jest tak fatalnie jak pisze Tobo, to wewnątrz mamy chińszczyznę o której pisałem w innym temacie. 6805 to standard znormalizowany 37x25x7, ale Shimano i Campa są cwane i wkładają do swoich korb łożyska robione na zamówienie, niestandardowe i te mają oznaczenie 6805-RD lub 6805N. Różnica sprowadza się do szerokości 6mm zamiast 7. I niestety, żadna poważna firma tego im nie robi, to trzepią Chińczycy i jest tak jak Tobo pisał, te łożyska sypią się od samego patrzenia na nie, dosłownie tydzień i potrafią łapać luzu czy zgrzytać.
Co zrobić zatem? Przerobić ten dekielek by wciskać standardowe, bardziej markowe lub kupić na znanym wszystkim portalu 10szt za 11usd i po prostu regularnie wymieniać. Innego wyjścia nie ma niestety.


Regularna wymiana ma swoje minusy - łożyska są wcisniete bezpośrednio w karbon a ten materiał nie przepada za częstym stresem.
Ramy nie są wykonalne powtarzalnie i jedne mają lepiej spasowane mufy inne gorzej - zdarzało się że w fabrycznie nowej sztuce łożyska dało się wsunąć palcami, bez narzędzi. Trek oferuje jeszcze łożyska naprawcze o powiększonej o 0.1 mm średnicy zewnętrznej - do rozkalibrowanych muf - niestety obecnie tylko te nowsze nsk więc przy ich długowieczności i dużej parze w nogach można dość szybko liczyć się z wymianą na nową ramę...

#28 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 14 December 2017 - 17:03

 

 

Łożysko ma swoją uszczelkę, myślałem ze pytasz o dodatkową między deklem a łożyskiem. 

Tak, wcześniej pytałem, bo nie znam tego systemu. To może oni po prostu wsadzają tam normalne 7mm i dla tego nie ma miejsca już na tą dodatkową uszczelkę? Jak tak, to innego systemu niż ten z Enduro-uszczelką faktycznie nie wymyślimy, nie da się. Jedynie pchać jakieś markowe łożyska, można zastosować  NTN w uszczelnieniu LLR, które jest bardziej szczelne niż zwykłe LLU/2RS kosztem większego oporu.

 

 

 

Regularna wymiana ma swoje minusy - łożyska są wcisniete bezpośrednio w karbon a ten materiał nie przepada za częstym stresem. 

No niestety, to nie miało być trwałe z założenia. Z ciekawości, po ile takie ramy?



#29 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 14 December 2017 - 17:10

Po ile "chodzą" czy po ile żyją?
Bb90 stosowany jest od karbonu serii 400 w górę - cen nie znam, dostępne są luzem chyba dopiero SLki czyli seria 500.
Ile żyją? Od kilku tygodni do nastu miesięcy intensywnej eksploatacji.

#30 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 14 December 2017 - 17:15

Tzn. masz na myśli łożyska czy gniazda?



#31 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 14 December 2017 - 17:56

Łożyska? Ciężko powiedzieć - doświadczenia zdobyłem serwisując rowery wodne :) warunki nie byly ani trochę normalne więc destrukcja sprzętu masakryczna. A serwisy rzadko wykonywane przed dezintegracją.
Ramy? Najkrótszy żywot to kilka tygodni - najwyższy model fula mtb z kiepsko wykonanymi gniazdami suportu.
Ram z takim defektem wymieniłem kilkadziesiąt. Im cięższy jeździec, więcej watow w nogach, eksploatacja bez regularnego serwisu tym szybszy zgon.
  • Arni likes this

#32 Siecky

Siecky
  • Użytkownik
  • 240 posts

Posted 14 December 2017 - 23:43

Japier, a mój BB68 (Shimano 5600) w Treku od 2009 roku ...

Nic nie stoi w miejscu... stety albo niestetety... ludzie przechodzą na napędy z 10s. na 11s. ... trekowcy z BB68 na BB90... z opon węższych na szersze... tak wiem wiem.... w tym ostatnim Ty idziesz w drugą stronę ;)

 

ale do rzeczy...

 

...to wewnątrz mamy chińszczyznę o której pisałem w innym temacie. 6805 to standard znormalizowany 37x25x7, ale Shimano i Campa są cwane i wkładają do swoich korb łożyska robione na zamówienie, niestandardowe i te mają oznaczenie 6805-RD lub 6805N. Różnica sprowadza się do szerokości 6mm zamiast 7

Arni podrzuć linka do tego posta chętnie przeczytam...

Jeśli chodzi o chińszczyznę... to raczej jest to wrób krajowy... filia NSK w Kielcach ul. Karczówkowska 41... sprawdziłem :) no chyba, że skośni podrabiają naszych... kto tam ich wie...

 

http://szosa.org/upl..._251_162923.jpg

 

Druga sprawa to czy łożyska idą do Treka wraz korbami Shimano czy Campy ? nie wiem... ale chyba nie... Trek zamawia je sobie osobno u wybranego dostawcy...

Jeśli chodzi o szerokość łożyska to głowy nie dam bo go nie zmierzyłem... ale za to dobrze zwymiarowałem osłonę... i według mnie jest tam miejsce na 7mm bieżnię...

(zdjęcie  jest tylko poglądowe... ale mierzyłem dokładnie)

 

http://szosa.org/upl..._251_574217.jpg

 

Dekielek dałoby się zeszlifować... ale jak Tobo pisał wtedy by się nie zatrzasnął... a to byłaby jeszcze większa kicha...

Co do oznaczeń, o których Arni piszesz to faktycznie mała zagadka... bo tu jest oznaczenie "6805D"... a w katalogu NSK Polska jest tylko jedna pozycja z 6805 i różne wersje VV... DD z blaszkami... z różnymi uszczelnieniami...zerknij Arni proszę bo chyba masz większe pojęcie o łożyskach niż ja...

 

http://szosa.org/upl...3_251_83424.png

 

Zamiast przerabiać można kupić starsze pokrywy z zestawu Enduro lub kupić ich najdroższy ale też - wg testów i opinii - bardzo dobry zestaw na łożyskach ceramicznych - testował je angielski Bike Radar, bez smaru i bez uszczelnień :)

Nie wiem jak wyglądają te stare pokrywy... jakby ktoś mógł wrzucić jakiegoś linka to chętnie bym się przyjrzał...

 

Tobo wyjąłeś mi z ust tą ceramikę :) ... tak na serio to co myślisz o jakiś np. hybrydach ?... niekoniecznie Enduro... oczywiście aspekt ceny odkładając na bok...

 

Tymczasem u minie zrobione zaledwie 1k... i to w suchym...łożyska siedzą mocno... na razie bez żadnych luzów czy zgrzytów... ale ważę 64 :) ... Wymieniłem na ile się dało na zielonego Motorexa i zobaczę po 500km...no i dożywotnia gwarancja na ramę Treka.. :)

No i na koniec... na forum jest chyba paru użytkowników Treków wyprodukowanych po zimnej wojnie... ;) ... chętnie bym przeczytał o ich doświadczeniach czyt. przebojach z BB90...



#33 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 15 December 2017 - 16:12

Serwisowalem ok 1000 rowerów z tym systemem.
1. Im młodszy tym częściej problem z pasownością gniazd
2. Trek nie zakwestionował ani jednej reklamacji. Nie pyta o szczegóły. Zgłoszenie ze zdjeciami, decyzja, nowa rama.
3. Roczniki od 2016 były wykonane lepiej. Padaczki w latach 2012-2014.

#34 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 15 December 2017 - 16:35

Siecky,

 

Powinno wyjaśnić:

https://pl.aliexpres...mStoreLevelAB=0

 

Czerwone są identyczne jak w korbach Campy Ultra Torque, a czarne w HT Shimano. Z Tiagry wydłubałem ostatnio Sunhill i jeden z klientów w komentarzach także opisuje, że otrzymał Sunhilla. To nie jest przypadek, a i jakość tych "oryginalnych" łożysk wskazuje, iż pochodzą z dalekiego wschodu.

 

O całych zabiegach z przeróbką 6mm na 7 pisałem i dyskutowaliśmy sobie tu:

https://www.forumrow...-do-mtb/?page=2

 

W tym przypadku dekielek nie musi się zatrzaskiwać, bo za nierozpadnięcie się całości odpowiada plastik śruba lewego ramienia korby. To ona likwiduje luzy, które mogły by powstać. 

 

No ale tak jak mówię, nie znam systemu BB90 więc ciężko mi powiedzieć co jest w środku. Jedno co mogę zrobić to zasugerować pewne rozwiązanie jeśli były by tam 6mm łożyska.

 

Jest jeszcze ten system Enduro, on opiera się na takich uszczelkach:

https://static.moder...70223040932.jpg

ale Enduro stosuje łożyska o średnicy wewnętrznej 24mm MR 2437 LLB i wtedy nie są potrzebne te dekielki redukcyjne, a otrzymujemy podwójne uszczelnienie łożyska. Na tym polega mój mod wkładu HT czy tak samo system Campy.

 

Aaa, zmierzyłem tak jak ty dekielek z łożyska 6mm, jest identyczny. Trzeba by jednak zmierzyć samo łożysko dla uzyskania 100% pewności.



#35 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 15 December 2017 - 18:13

Te pomarańczowe pokrywy były wcześniej standardem.
Ogólnie całość jest kiepsko uszczelniona i działa sensownie tylko w suchych warunkach.
W Treku pracują ludzie o marnej wiedzy jak robić rzeczy dobre i trwałe.
Najniższa seria karbonów Treka jest w systemie pf86 i jest zupełnie bezawaryjna.

#36 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3,088 posts
  • SkądWLKP

Posted 15 December 2017 - 18:55

Myślę, ze jest inaczej - wiedzę mają dużą, ale księgowi większe możliwości i chody u prezesa :D



#37 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 15 December 2017 - 19:03

Nie - z ich wiedzą jest kulawo. Przykładem tego jest wspominany suport/mufa - stosowanie innych rozwiązań nie jest tańsze ani droższe - a na pewno lepsze. Tym bardziej jest są one w niższych modelach.

#38 Gosc_Bullet_*

Gosc_Bullet_*
  • Gość

Posted 15 December 2017 - 19:03

To raczej nie księgowi, badziewne wykonanie suportu to jest działanie na szkodę finansową firmy - znam parę osób, które z tego powodu odpuszczają/ odpuściły zakup nowego Treka lub ramy. Sam na wiosnę też kupuję nową ramę i na pewno nie będzie to ponownie Trek.



#39 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Posted 15 December 2017 - 19:07

Kup najniższą serię karbona, problemów zero. Zero trzaskow zero wymian gwarancyjnych.

#40 Gosc_Bullet_*

Gosc_Bullet_*
  • Gość

Posted 15 December 2017 - 19:10

Nie chcę w ogóle suportu z wciskanymi łożyskami typu pf. Zadatek wpłacony, rama będzie miała łożyska na zewnątrz. Tym bardziej, że Trek ma dziwną politykę sprzedaży samych ram - sprzedawcy robią łaskę, a ceny też z kosmosu. Zarobi ktoś inny.





Reply to this topic



  

Also tagged with one or more of these keywords: suport, BB90, trek