Jump to content


Photo

Urządzenia Treningowe Garmin (Edge/fenix/fr) + Akcesoria


11807 replies to this topic

#2421 Prozor

Prozor
  • Moderator
  • 8,612 posts
  • SkądSulęcin

Posted 11 February 2015 - 08:00

Powtórzę to co już raz pisałem: o ile dla edge 500 czujnik prędkości (właściwie obrotów koła) jest jednak niezbędny, bo moduł gps(albo wbudowana antena?) ma zdecydowanie mniejszą czułość i prędkość wkurzająco skacze o kilka km/h w górę i dół (zwłaszcza np. w lesie), tak dla edge 810 na szosę właściwie bez tego czujnika można się obyć, dokładność wskazań prędkości jest zdecydowanie bardziej stabilna niż w e500. Co innego w terenie, zwłaszcza o bogatej rzeźbie i gęsto zalesionym, na dodatek gdzie prędkości są niewielkie np. podjazdy z prędkością rzędu kilku km/h, mogą przekłamywać tak prędkość, jak i przebytą odległość.

Inna sprawa, że warto mieć czujnik kadencji, no chyba, że masz np. w korbie (przy pomiarze mocy ;-)), no i czujnik pulsu też jest przydatny. Wniosek? Jak nie masz osobnych czujników, to lepiej/taniej kupić komplet.

No i edge 810 to nie zegarek. Prawdę mówiąc, nawet pod zegarek edge 500 bym nie podciągał - choć faktycznie jest możliwość wyświetlenia aktualnego czasu ;-).

 


 

jeszcze pytanie dotyczące plików gpx.

jak stworzę sobie trasę / ślad, to później gdzie mam wgrać?

stworzyć kolejny katalog?

chciałbym sobie zachowywać w urządzeniu (konkretnie na karcie) narysowane przeze mnie trasy. oczywiście te udane i najciekawsze.

dla przykładu. narysowałem, przejechałem się i zostawiam, może tu wrócę. nazywam plik:

paryz-lasek_bulonski.gpx

czy będę mógł tak nazwać i gdzie mam go wrzucić?

 

ja jestem taki, że raczej preferuję kopiowania metodą Total Commander :)

stąd takie szczegółowe pytania.

 

Edge nie tworzy gxp, fit można przerobić na gxp tylko w tym celu co Ty chcesz to nie ma po co.

Kursy tworzy się np. w Connect lub bikeroutetoaster - warto użyć podkładu map OSM, a nie google - uniknie się komunikatów o zjechaniu z kursu z uwagi na lepsze odwzorowanie dróg. Na dodatek w przypadku większych niedokładności nawigacja TBT w edge 810 ma jeszcze tendencję do zawieszeń, aktualna beta firmware ma te problemy zlikwidować, ale tak czy siak warto zadbać, żeby trasę zaplanować na podstawie jak najdokładniejszej mapy.

A dla przykładu "przejechałem i chcę zachować" to robi się kurs na podstawie przejechanej aktywności w samym urządzeniu. W tym przypadku dochodzi możliwość porównywania aktualnej jazdy z tą, na podstawie której jest stworzony kurs (prędkość, odległość za/przed itp.) no i oczywiście nie będzie ewentualnych niedokładności planowanej trasy.


Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750

24-d4e1077f23de8150b93d6b38a42ed7c3.png Grupa Forum na Garmin Connect


#2422 grzeSiuu

grzeSiuu
  • Użytkownik
  • 136 posts

Posted 11 February 2015 - 08:30

Ok. Dzięki.
Sprostuję. Jeżdżę powiedzmy sobie często i jest jak napisałeś. Trasy zapisuję i mogę je sobie analizować.
W pytaniu jednak mi chodziło właśnie o planowanie w komputerze.
Wyberam się do lasu którego nie znam. Planuję trasę. Nazywam "Paryż Lasek Buloński" wrzucam i zwiedzam :)
Czy tak mogę? Gdzie mam wrzucać te pliki? Czy mogę dowolnie nazwać i dowolną ilość trzymać?

Szurnięte po ekranie.



#2423 jajacek

jajacek
  • Użytkownik
  • 535 posts
  • SkądWarszawa

Posted 11 February 2015 - 08:39

W Azymucie, 900 z hakiem.

 

Stary sprzęt a nadal drogi. Chętnie bym go kupił bo i funkcje przydatne i pasuje mi kolorystycznie do ramy ale nadal drogo chodzi. Swego czasu kupiłem swojego 705 z czujnikami poniżej 1000 zł. Mam teraz możliwość kupić nowego 810 niewiele drożej. Niebieski i neutral chodzą już znacznie taniej a czerwono-czarny jednak trzyma cenę.



#2424 grzeSiuu

grzeSiuu
  • Użytkownik
  • 136 posts

Posted 11 February 2015 - 08:42

810 z czujnikami?
Ja bym się nawet nie zastanawiał.
Jestem na etapie poszukiwań i nic taniej niż ok 1400 nie mogę znaleźć :(

Szurnięte po ekranie.



#2425 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2,475 posts
  • SkądBielsko-Biała

Posted 11 February 2015 - 09:40

 Swego czasu kupiłem swojego 705 z czujnikami poniżej 1000 zł. Mam teraz możliwość kupić nowego 810 niewiele drożej.

Możesz powiedzieć gdzie, za tą cenę?



#2426 jajacek

jajacek
  • Użytkownik
  • 535 posts
  • SkądWarszawa

Posted 11 February 2015 - 09:50

Sorry, nie bardzo mogę powiedzieć skąd ale nie "wypadnięty z transportu", nowy z legalnego źródła. Jakby ktoś potrzebował nowego Garmina z polskiej dystrybucji z gwarancją i dowodem sprzedaży to piszcie na PW co wam potrzeba to podpytam o dobrą cenę.



#2427 Dr0zda

Dr0zda
  • Użytkownik
  • 269 posts

Posted 11 February 2015 - 13:06

W Azymucie, 900 z hakiem.

Wersja goła z przesyłką do Polski równe 120 funtów:

http://www.amazon.co...rds=garmin edge



#2428 beskidbike

beskidbike
  • Użytkownik
  • 2,475 posts
  • SkądBielsko-Biała

Posted 11 February 2015 - 13:18

Czyli cena taka jak u nas, ponad 600 zł.



#2429 jajacek

jajacek
  • Użytkownik
  • 535 posts
  • SkądWarszawa

Posted 11 February 2015 - 14:52

U Niemców 225 Euro za Red/Black bundle czyli też pi razy oko tyle co u nas bo jeszcze dochodzi przesyłka 20 Euro.



#2430 gucio

gucio
  • Użytkownik
  • 244 posts
  • Skądśląsk

Posted 11 February 2015 - 15:06

Wersja goła z przesyłką do Polski równe 120 funtów:

http://www.amazon.co...rds=garmin edge

 

Z tym, że moja nie była goła. Miała "ubranko" jak na wersję bundle przystało.

- czujnik pręd/kad -gsc 10

- czujnik tętna premium

dodatkowo w cenie, dostałem drugi klasyczny czujnik tętna, a więc myślę, że nie przepłaciłem :)

 

Niestety, reda bez dodatków nie można kupić.



#2431 mag...

mag...
  • Użytkownik
  • 590 posts
  • Skądpomorskie

Posted 12 February 2015 - 00:29

 

 

Parę dni temu zakupiłem Garmina 500 red bundle. W zestawie jest czujnik prrędkość/kad GSC-10, ale bez żalu rozstaje się z nim.

 

To jeśli jeszcze go masz i sprzedasz go w korzystnej cenie, to chętnie odkupię.

Jakby co to daj znać na PW.



#2432 Tutek

Tutek
  • Użytkownik
  • 62 posts

Posted 12 February 2015 - 14:59

dobra postanowiłem że biorę do MTB czujniki do szosy nie, zobaczymy jak to będzie się zachowywać,

boję się głównie podjazdów bo forma teraz w lesie i jak pod górkę będę jechał żeby Garmin nie myslał ze zrobiłem sobie postój ;)

 

mam drugie pytanie odnośnie mapy na szose, z tego co widzę to tylko wybór UMP lub OSM doradźcie mi bo ja mam takie nietypowe wymaganie:

jest taka mapa lub sposób na nią aby wybrac sobie fragment (potrzebuję tylko dolny sląsk oraz wschodnie tereny czech) i zapisać w jednym pliku?

Potrzebowałbym tylko taki fragment mapy bo po innych jeździć nie będę a wiadomo że im mniejsza mapa tym żwawiej będzie to działać?



#2433 Gosc_gocu_*

Gosc_gocu_*
  • Gość

Posted 12 February 2015 - 15:18

Z GSC-10 i jazdą MTB to kiepski pomysł - jest kiepsko uszczelniony i błoto i woda szybko ten czujnik wykończą. Przerabiałem to. Garmin wysłał mi co prawda nowy, ale juz go do górala nie montuję



#2434 czarusblitz

czarusblitz
  • Użytkownik
  • 644 posts

Posted 12 February 2015 - 15:54

To lepiej go rozebrac i samemu uszczelnic silikonem.
Using Tapatalk

#2435 grzeSiuu

grzeSiuu
  • Użytkownik
  • 136 posts

Posted 12 February 2015 - 15:55

jak uszczelnię sylikonem (lub innym środkiem), to jak wymienię baterię?

@Czarusblitz chyba, że żartowałeś?

sam się przymierzam do 810. zastanawiam się czy nie sprzedać dołączonego czujnika i kupić coś lepszego(?), innego do ciężkich przepraw.

dzisiaj mi się już błoto trafiło :(



#2436 jajacek

jajacek
  • Użytkownik
  • 535 posts
  • SkądWarszawa

Posted 12 February 2015 - 17:54

Co do fragmentu map to nie wydaje mi się żeby to miało sens i nie sądzę żeby żwawiej działały przez to że plik jest mniejszy. Ja mam na stałe w pamięci 705 mapę City Navigator Europe Polska+Czechy+Słowacja. Zajmuje trchę ponad 200 MB. A na karcie pamięci całą Europę, koło 4GB, Polskę TOPO i kilka innych map. Niestety zarządzanie mapami jest idiotyczne w 705 i bodajże takie samo w 800 i 810 czyli że urządzenie potrafi korzystać tylko z dwóch plików o konkretnej nazwie. Więc zanim pojedziesz za granicę warto przygotować sobie mapę na karcie pamięci co wymaga jedynie zmiany nazwy pliku.

 

Natomiast wygodne jest jednoczesne posiadanie mapy drogowej i TOPO bo jak wjedziesz w las to wyłączasz drogową i włączasz TOPO.



#2437 grzeSiuu

grzeSiuu
  • Użytkownik
  • 136 posts

Posted 12 February 2015 - 18:06

@Jajacek

myślę, że masz rację co do fragmentu, czy całości mapy. tym bardziej, że nawigacja, to żadna nowość.

są stare i nowe urządzenia o różnych parametrach i na nich działają mapy Polski (mniejsze) jak i Europy (większe).

procesor ma znaczenie i w sumie można myśleć, że łatwiej mu ogarnąć mniejszy plik... ale ja bym tym tokiem myślenia nie podążał ;)

 

 

 

Niestety zarządzanie mapami jest idiotyczne w 705 i bodajże takie samo w 800 i 810 czyli że urządzenie potrafi korzystać tylko z dwóch plików o konkretnej nazwie.

tutaj mam (niepotwierdzoną i nieoficjalną) informację, że (przynajmniej) w E810 mapy można nazywać dowolnie i E810 widzi wszystkie pliki nawet jak nazwa jest zmieniona na "własny opis".

 

mam do Ciebie jeszcze jedno pytanie.

napisałeś, że masz Garmina mapy Polski i Europy:

- jak dobrze się orientuję, to są mapy drogowe do nawigacji drogowej?

- czy mapa Polski jest dokładniejsza od obszaru Polski umieszczonej w mapie Europy?



#2438 jajacek

jajacek
  • Użytkownik
  • 535 posts
  • SkądWarszawa

Posted 12 February 2015 - 18:31

Przeczytałem parę wątków i chyba rzeczywiście 810 obsługuje nazwy inne niż gmapsupp.img jak i nazwy o długości większej niż 8 znaków co było totalną fuszerką przypominającą czasy programów DOS które nie mogły obsługiwać więcej niż 8 znaków.

 

To jest kolejną przyczyną dla której warto chyba wymienić mój stary 705 na 810.



#2439 jajacek

jajacek
  • Użytkownik
  • 535 posts
  • SkądWarszawa

Posted 12 February 2015 - 18:53

Są różne mapy.

 

1. City Navigator Europe. Jest to komercyjna (płatna), drogowa mapa Garmina. Nie ma znaczenia czy masz tylko Polskę z tej mapy czy całą Europę. Dokładność jest ta sama. Polska jest tu częścią mapy Europy. Za pomocą darmowego, dziadowskiego (IMHO) programu windowsowego Garmina o nazwie Basecamp możesz sobie wybrać z mapy Europy kawałki które skleisz w kilkadzieścia sekund w obszar który jest ci przydatny. Cała mapa Europy zajmuje ok. 4GB. Szczegółowość tej mapy odnośnie terenu jak i dróg nieutwardzonych jest kiepska. Da się na niej jeździć ale ja zawsze miałem zastrzeżenia do niej bo nie istniała w modelu 705 skala w której szczegółowość była odpowiednia. Przy skali typu 5km naćkane było mnóstwo wsi i miejscowości powodując że była kompletnie nieczytelna. Przy mniejszej skali (mniejszym zoomie) np. 2km szczegółowość jest dobra ale nie widzisz co będzie za 5km. Ogólnie nędza, chyba że ja nie umiem tego ustawić. Wielokrotnie przez to zdarzyło mi się pojechać nie tam gdzie trzeba w nieznanym terenie.

 

2. Mapy TOPO czyli topograficze, komercyjne (płatne). Duża szczegółowość z odwzorowaniem lasów i innych punktów charakterystycznych. Niezbędna do jazdy off-roadem. Używam jej np. w Kampinosie bo ma podane szlaki czarne, czerwone, niebieskie itd.

 

3. Darmowe mapy OSM czyli bazujące na mapach Openstreet Maps. Występują w różnych wielkościach i obszarach. Można pobrać całą Europę albo Polskę.  Ostatnio korzystałem z takiej mapy będąc na Cyprze. Niezła szczegółowość i czytelność, wydaje się że nie gorsza od Garmina. Niestety drogi gruntowe są bardzo często oznaczone jako drogi utwardzone asfaltowe co wprowadza kompletnie w błąd.

 

4. Inne mapy tworzone przez zapaleńców lub firmy komercyjne. Przykładem jest darmowa mapa Polski ump. Wiem że jest takowa ale nie wiem czym się różni od innych. Może ktoś podpowie.



#2440 sum

sum
  • Użytkownik
  • 723 posts
  • SkądWłocławek

Posted 13 February 2015 - 07:20

Niestety zarządzanie mapami jest idiotyczne w 705 i bodajże takie samo w 800 i 810 czyli że urządzenie potrafi korzystać tylko z dwóch plików o konkretnej nazwie. Więc zanim pojedziesz za granicę warto przygotować sobie mapę na karcie pamięci co wymaga jedynie zmiany nazwy pliku.

 

jaki ma sens pisać swoje przemyślenia wyssane z palca ???

 

od edge 800 plików może być dowolna ilość tylko rozszerzenie musi się zgadzać - nazwa też może mieć normalną długość nie tylko 8 znaków

co więcej można włączać / wyłączać aktywność dowolnej mapy z menu garmina ...

ehhh ci nasi "fachowcy" od wszystkiego ...





Reply to this topic