Do Edge mam tylko to gumowe etui kupione u majfendow..
W fenixie nie mam nic, a mam model 5, wiec juz troche lat ma.
Posted 21 November 2022 - 22:14
Posted 22 November 2022 - 07:53
Ciąg dalszy testów z trenażerem .
Posted 23 November 2022 - 12:15
Rodzina Fenix 7 otrzymuje nową wersję oprogramowania, właściciele, którzy zapisali się do programu Beta od jakiegoś czasu mogli używać nowe oprogramowanie, pozostali mają/będą mieć aktualizację.
Pogrubiłem najciekawsze wg mnie "dodatki".
Raport poranny - mogliby to i dodać do F6, bo co prawda chyba wszystkie dane można wygrzebać ręcznie z widżetów, ale tu ładnie jest to przedstawione po przebudzeniu...
Kod QR do parowania BT - kod QR od dość dawna ułatwia życie, w tym parowanie urządzeń (Wahoo stosuje to od chyba "zawsze"), do urządzeń Garmina trafia dość późno. Co prawda aktualnie parowanie urządzeń i bez kodu nie jest taką drogą przez mękę jak jeszcze nie tak dawno, aczkolwiek w przypadku niektórych kombinacji sprzętowych, w dalszym ciągu nie działa to tak jak powinno. Zresztą chyba nie ma nic bardziej intuicyjnego niż zeskanowanie kodu QR w aplikacji i zautomatyzowanie procesu parowania urządzeń. To gdzie problem? O ile wiem to nikt nie będzie zmieniał oprogramowania w urządzeniach już wyprodukowanych, a pewno i te obecnie w produkcji z automatu otrzymują starsze firmware. Tak więc jeszcze sporo czasu minie, nim F7 po wyjęciu z pudełka będzie miał zainstalowane to nowe oprogramowanie z QR. Tak więc teraz QR może być przydatny do ponownego sparowania urządzenia z Connect, aczkolwiek to jest używane tylko przy np. zmianie telefonu.
Automat interwałów to coś, co biegacze chyba z radością przywitają. Mnie wkurzało wciskanie przycisku przed/po każdym interwale. Szczerze widziałbym podobną funkcję zaimplementowaną dla interwałów rowerowych przy użyciu miernika mocy. Tyle tylko, że musiałoby być możliwe definiowanie minimalnego czasu kwalifikacji trwania średniej mocy do zaliczenia jako interwał/odpoczynek. Albo jakoś tak, zresztą podobnie jak przy algorytmie wykorzystującym tempo biegowe.
Tempo dostosowane do nachylenia od dawna jest dostępne w np. Strava i w przypadku biegania w innym terenie niż bieżnia (czy jakieś płaskie jak stół niziny ) zdecydowanie bardziej oddaje odczuwalny wysiłek.
No i wreszcie programiści Garmina ogarnęli moc biegową z czujników zegarka bez potrzeby dodatkowych pól IQ (wcześniej) czy wreszcie bez rejestracji dynamiki biegu z dodatkowych urządzeń poza samym zegarkiem.
======================
No i jeszcze aktualizacja Beta XX.72 dla urządzeń Edge x30:
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
Posted 23 November 2022 - 12:28
Automat interwałów to coś, co biegacze chyba z radością przywitają. Mnie wkurzało wciskanie przycisku przed/po każdym interwale. Szczerze widziałbym podobną funkcję zaimplementowaną dla interwałów rowerowych przy użyciu miernika mocy. Tyle tylko, że musiałoby być możliwe definiowanie minimalnego czasu kwalifikacji trwania średniej mocy do zaliczenia jako interwał/odpoczynek. Albo jakoś tak, zresztą podobnie jak przy algorytmie wykorzystującym tempo biegowe.
Ale wydaje mi się że to trochę inaczej ma działać (tzn. z tego co widziałem, bo chyba w Enduro wprowadzili) - tylko w profilu 'ultra run', gdzie wbiegasz np. na bufet i chcesz mieć info o czasie tam spędzonym. W interwałach biegowych też w sumie odpoczywasz w marszu/biegu, więc pewnie musiałby to odcinać jakoś mocniej po tempie. Interwały rowerowe post factum ogarniane są już choćby w intervals.icu, wydaje mi się, że mogłoby to być mocno mylące- odpuścisz pedałowanie na 5-10 s "bo coś" i interwał zepsuty.
Wciskanie "lap" nie jest problemem, druga sprawa, że jednak nie startujesz interwałów "na ostro" a raczej mają jakiś ramp-up/cool down, więc pewnie obcinałoby kilka sekund z całosci.
Ale tak mi się przypomina, że jakiś czas temu F7 dostał funkcję "up ahead" - czyli info o punktach trasy przed tobą (w sensie "następny bufet za 3 km") - to byłoby dla mnie dość ciekawe. Zastanawiam się tylko, które strony do planowania tras potrafią dodać w tracku tego typu informacje (ok, doczytałem u DCR że tylko GC to wspiera - szkoda, swoją drogą to coś co mogliby dodać też w innych plannerach np. Stravy).
Posted 23 November 2022 - 13:08
Ale tak mi się przypomina, że jakiś czas temu F7 dostał funkcję "up ahead" - czyli info o punktach trasy przed tobą (w sensie "następny bufet za 3 km") - to byłoby dla mnie dość ciekawe. Zastanawiam się tylko, które strony do planowania tras potrafią dodać w tracku tego typu informacje (ok, doczytałem u DCR że tylko GC to wspiera - szkoda, swoją drogą to coś co mogliby dodać też w innych plannerach np. Stravy).
A nie mozesz zaplanowanej trasy w stravie wyeksportowac a pozniej wczytac w GC? I wtedy mozesz dodawac te punkty, o ktorych wczesniej piszesz.
Posted 23 November 2022 - 13:17
Na ślad GPX (wygenerowany w dowolnym programie, choćby w BRouter, z którego korzystam osobiście) można z łatwością nanieść punkty po drodze i nadać im dowolne nazwy. W czym to się różni od tego, o czym piszecie?
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
Posted 23 November 2022 - 13:33
Ale w jaki sposób nanieść? Generalnie zgoda, waypointy w GPX były od zawsze chyba, co do tej funkcji - ona dodaje ekran z listą nadchodzących waypointów (w sensie - "2 km do pierwszego, 5 do kolejnego bufetu") - z odległością mierzoną po kursie. Wystarczyłby mi nawet najbliższy punkt, ale zegarki z jakiegoś powodu tego nie miały.
Posted 23 November 2022 - 13:35
Tym, że ślad GPX to ślad, a nie kurs. Jasne, że GPX może być przerobiony na kurs, ale czy naniesione punkty pozostaną? No chyba, że chodzi o zaimportowany ślad GPX, na który zostaną naniesione punkty kursu w Connect. Albo ja czegoś nie rozumiem...
Od dłuższego czasu już nie trzeba bawić się w eksportowanie kursu ze Strava i importowanie do Connect. Podobnie z innych serwisów np. RWGPS - wystarczy np. oznaczyć gwiazdką/pinezką (jak tam serwis to traktuje) i kurs z automatu będzie przekazany do Connect. Oczywiście o ile dany serwis jest połączony z Connect w zakresie przesyłania kursów. W samym Connect wystarczy odszukać zsynchronizowany kurs, wybrać edycję i dodać punkty trasy. Zapisać, wysłać zaktualizowany plik do urządzenia.
Fakt, może to oznaczać nie tyle same interwały, co te dla "ultra run". A może jednak nie?
Seryjne wciskanie "lap" mnie osobiście (leniwy jestem?) irytuje, wolę albo użyć zaplanowanego treningu, albo funkcji "interwały" (w tym z otwartym czasem przerwy), zawsze to mniej wciskania... Algorytm po wykryciu interwału niekoniecznie musi przycinać kilka sekund, wystarczy że wstawi, że interwał rozpoczął się tych kilka sekund wcześniej. Czy zakończył. Albo zapis pliku z buforowaniem kilkusekundowym i modyfikacją znacznika interwałów. Czy coś w tym stylu.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
Posted 23 November 2022 - 13:57
Fakt, może to oznaczać nie tyle same interwały, co te dla "ultra run". A może jednak nie?
Seryjne wciskanie "lap" mnie osobiście (leniwy jestem?) irytuje, wolę albo użyć zaplanowanego treningu, albo funkcji "interwały" (w tym z otwartym czasem przerwy), zawsze to mniej wciskania... Algorytm po wykryciu interwału niekoniecznie musi przycinać kilka sekund, wystarczy że wstawi, że interwał rozpoczął się tych kilka sekund wcześniej. Czy zakończył. Albo zapis pliku z buforowaniem kilkusekundowym i modyfikacją znacznika interwałów. Czy coś w tym stylu.
Ja mysle, ze to jest zaimplementowane przez Garmina w taki sposob, ze trzeba wybrac jakis konktetny typ punktu aby byl widoczny na tej liscie "up ahead" jak na tym obrazku ponizej.
(nie bardzo wiem jak wstawic tutaj grafike)
Edited by Prozor, 24 November 2022 - 14:17.
Grafikę wstawiasz poprzez wklejenie linka z *.jpg do okienka wyskakującego po naciśnięciu ikonki "obrazka" w pobliżu <> i działa to tak jak widać wyżej ;)
Posted 27 November 2022 - 13:16
Posted 28 November 2022 - 09:19
Zawsze o 3 waty? Równo? Dziwne dość. Porównaj zapisy liczbowe mocy z Edge i Zwift. Być może Edge gubi gdzieś pojedyncze waty - w pomieszczeniach o dużym szumie elektromagnetycznym, czyli głównie dużej ilości sygnałów WiFi, zwłaszcza w okolicach 10 kanału, sygnał ANT+ potrafi być na tyle skutecznie zagłuszany, że Edge od czasu do czasu gubi połączenie, na skutek czego różnica w pomiarach Zwift/Edge będzie na korzyść tego pierwszego (o ile ten pierwszy nie gubi). Ale to nie tłumaczy stałej różnicy w dużej ilości zwłaszcza krótkich interwałów. Te akurat warto porównać liczbowo (surowe dane) i sprawdzić skąd ta różnica. O ile to ma jakiekolwiek znaczenie
=========
Garmin wydał podsumowanie listopadowych aktualizacji w swoich urządzeniach w formacie pdf: https://www8.garmin....ovember2022.pdf
fajne i czytelne, wreszcie można się dość łatwo zorientować we wprowadzonych zmianach, najważniejsze z przykładowymi ekranami.
Jednak podsumowanie nie zawiera wszystkich zmian (i dla wszystkich urządzeń), to raczej marketingowa ulotka.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
Posted 28 November 2022 - 09:27
garmin zawsze zaniża lub zwift zawyża średnią moc interwału o 3 waty. Bez względu na to czy interwał jest na 150 czy 300 watów to na liczniku, którym zapisuje dla bezpieczeństwa mam 146, a ze zwifta wychodzi 149 itd.
Pomiar mocy ten sam w obu przypadkach
A jakie masz wyniki mocy "on-line" i przez 3s?
Moze to jest po prostu inny sposob usredniania wynikow.
Raczej nie sadze, ze tak jak pisze Prozor, programy otrzymuja inne dane. Nadajnik "sieje" jednym wynikiem. Nie ma dla niego znaczenia "kto slucha" tego nadawania, wiec tym bardziej nie ma wplywu na te rozne odczyty.
I calkowicie sie zgadzam z nim, ze takie niewielkie roznice sa chyba nieistotne.
Posted 28 November 2022 - 10:15
A jakie masz wyniki mocy "on-line" i przez 3s?
Moze to jest po prostu inny sposob usredniania wynikow.
Raczej nie sadze, ze tak jak pisze Prozor, programy otrzymuja inne dane. Nadajnik "sieje" jednym wynikiem. Nie ma dla niego znaczenia "kto slucha" tego nadawania, wiec tym bardziej nie ma wplywu na te rozne odczyty.
I calkowicie sie zgadzam z nim, ze takie niewielkie roznice sa chyba nieistotne.
Uśrednianie to uśrednianie - nie ma znaczenia, bo uśrednia z przekazywanego pomiaru 1s. Również w Zwift, nawet jeśli ustawi się wyświetlanie uśredniane, to dane rejestrowane są takie, jakie pomiar wysyła.
Co słucha ma znaczenie o tyle, że jeśli Edge gubi dane (a zdarza się), a Zwift nie to będą różnice. Być może Edge jest połączony z pomiarem przez ANT+, a Zwift BT i zgubione ramki mogą być inaczej uzupełniane np. Edge tam gdzie brak sygnału wstawi zero, a Zwift poprzedni pomiar. Ale to trochę gdybanie, bez wglądu w zarejestrowane dane i porównaniu różnic można zgadywać.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
Posted 28 November 2022 - 10:45
Uśrednianie to uśrednianie - nie ma znaczenia, bo uśrednia z przekazywanego pomiaru 1s. Również w Zwift, nawet jeśli ustawi się wyświetlanie uśredniane, to dane rejestrowane są takie, jakie pomiar wysyła.
Co słucha ma znaczenie o tyle, że jeśli Edge gubi dane (a zdarza się), a Zwift nie to będą różnice. Być może Edge jest połączony z pomiarem przez ANT+, a Zwift BT i zgubione ramki mogą być inaczej uzupełniane np. Edge tam gdzie brak sygnału wstawi zero, a Zwift poprzedni pomiar. Ale to trochę gdybanie, bez wglądu w zarejestrowane dane i porównaniu różnic można zgadywać.
Jest dokładnie tak jak pisze Prozor - wszystko zależy od tego co "słucha", rejestruje i przetwarza dane z mierników.
Jak przesiadłem się na Edge 530 z 520 to pierwsze negatywne doświadczenie było właśnie związane z pomiarem mocy. Zawsze zaniżona moc średnia i znormalizowana na 530 i w konsekwencji inne TSSy. Jak zacząłem drążyć temat i poznałem dogłębnie "sensor dropouts issue" to znalazłem przyczynę - ten model po prostu tak ma. Z nieznanych przyczyn, w różnych warunkach, w różnej częstotliwości, z różnymi pomiarami mocy (testowałem 3 różne) oraz niezależnie od trybu połączenia (ANT+/Bluetooth) Edge 530 traci niejako połączenie i zapisuje 3 następujące po sobie sekundy dla kadencji i wartości mocy jako 0. Co ciekawe licznik nie pokazuje komunikatu o rozłączeniu z sensorem.
Doszedłem nawet do swego rodzaju paranoi zapisując ten sam trening na 4 urządzeniach (530, 520, FR945 oraz Zwift) i analizując dane w poszukiwaniu problemu. Różnice w mocy średniej, NP oraz TSS dochodziły do 10% na niekorzyść tych zapisanych przez 530 w stosunku do reszty urządzeń - tam różnice praktycznie nie występowały lub różniły się w granicach tolerancji.
Skontaktowałem się z supportem Garmina, przygotowałem dokładną prezentację z danymi z kilku treningów na podstawie plików .fit nagranych specjalnym trybie rozszerzonym.
Odpisali że problem znają, pracują nad rozwiązaniem ale nie mogą przekazać daty kiedy będzie ono gotowe. To było w styczniu tego roku i jak ogólnie wiadomo problem nadal nie został rozwiązany.
BTW Po ostatniej aktualizacji BETA na 530, podczas wczorajszej dwugodzinnej jazdy na rowerze bez pomiaru mocy ale z czujnikami prędkości i kadencji, ilość rozłączeń tychże czujników (z komunikatem o utraconym połączeniu i ponownym podłączeniu!) przekroczyła spokojnie liczbę 100. Nie było praktycznie minuty żeby tego nie było.
530 to na prawdę fajny licznik, szczególnie pod względem funkcjonalności w porównaniu do 520, ale ten problem "sensor dropouts" jest irytujący. Po wczorajszym dniu rozważam skorzystanie z rękojmi, skoro Garmin nie potrafi rozwiązać tego problemu.
Posted 28 November 2022 - 10:54
Skontaktowałem się z supportem Garmina, przygotowałem dokładną prezentację z danymi z kilku treningów na podstawie plików .fit nagranych specjalnym trybie rozszerzonym.
Odpisali że problem znają, pracują nad rozwiązaniem ale nie mogą przekazać daty kiedy będzie ono gotowe. To było w styczniu tego roku i jak ogólnie wiadomo problem nadal nie został rozwiązany.
Z ciekawości: orientuje się ktoś, co robi Garmin, kiedy sprawę tego typu zgłosi się jako reklamację i zażąda zwrotu pieniędzy w ramach gwarancji? To już mocno wykracza poza jakieś chwilowe niedociągnięcia oprogramowania, wskazuje raczej na całkowite zaniechanie.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
Posted 06 December 2022 - 15:19
Posted 06 December 2022 - 15:52
Ja mam 7 bez solara i ładuje go raz na 2 tygodnie przy 3-4 treningach basenowych i 2-3 biegowych w tygodniu. Pierwszy raz ładowałem go po 3 tygodniach. Pomijając kwestie ilości słońca w ciągu roku i tak nie wiem na co miałby się solar przydać.
Posted 06 December 2022 - 16:42
Zgadzam się. Również nie mam solara i nie widzę powodu, dla którego miałbym go mieć przy moim użytkowaniu.
Nawet na kilkudniowych wyjazdach nie wyobrażam sobie, żebym nie miał dostępu do gniazdka tak długo, żeby nie zdążyć doładować zegarka.
Zresztą nawet gdyby mój styl podróżowania bezwzględnie wymagał słońca, to raczej kupiłbym oddzielny panel słoneczny z power bankiem - miałbym wówczas dostępne zasilanie do wszystkich urządzeń, a całość wyniosłaby mniej niż dopłata do solara w zegarku
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?