Parę spostrzeżeń po zakupie 520-ki jako pierwszego urządzenia od firmy Garmin. Wcześniej tylko zwykłe liczniki i telefon dedykowany na rower. Uwaga, będzie ściana tekstu.
Pierwsze pierwsze wrażenie:
Jakie to małe, zgrabne i lekkie. Na plus oczywiście. Zaraz po tym proces konfiguracji. Tutaj lekki zgrzyt, bo jest tego sporo i gdyby nie wcześniejsze lektury w sieci to pewnie bym zrobił coś nie po kolei lub źle. Także Garmin Connect (GC), Connect Mobile, parowanie czujników, ustawienia początkowe, parowanie telefonu, parowanie ze stravą, instalacja Garmin Express. Instrukcja w pudełku raczej bezużyteczna, ta obszerniejsza w pdf'ie też lakoniczna.
Urządzenie sparowało się bezproblemowo (nawet z moim tickr, co do którego znane są przypadki niekompatybilności). Raz zapamiętane sensory/telefon łączą się szybko i bezproblemowo. Duży plus.
Pierwsze drugie wrażenie:
Rozczarowujące działanie przycisków - brak wyraźnego kliku czy wyczucia kiedy przycisk jest wciśnięty. Do tego wymagają sporej siły. Mam wrażenie, że reagują też niezbyt szybko, przez co szybkie przechodzenie przez opcje menu nie jest możliwe. Osobiście uważam, że układ przycisków jest do poprawy (po lewej "wstecz", a po prawej góra/dół + "wybierz" byłoby bardziej intuicyjne). Rozumiem, że tu zostały jakieś zaszłości ze starszych modeli i nie chcieli denerwować obecnych klientów zmianami. Sama obsługa lekko nieintuicyjna i wymaga nauczenia się schematów klikania. Np. by zobaczyć ekrany obecnego activity-profile trzeba je ponownie wybrać. Albo trasy (courses) zaszyte w treningach.
Jest parę opcji w ustawieniach ekranów, których nie rozumiem na razie więc profilaktycznie wyłączyłem.
Ekran, mimo że kolorowy, to jak najbardziej czytelny w dzień i to bez podświetlania. Podoba mi się ekran statusu - lubię wiedzieć co robi urządzenie i widzieć stan połączeń do czujników/gps/telefonu.
Czas startu i łapanie fixa baaardzo na plus. Na zewnątrz szukanie satelit to jakieś 10-15 sekund.
Dźwięki - tutaj przydałaby się poprawka, bo nie ma regulacji głośności ani podziału, które chcemy, a których nie. Obecnie wyłączyłem bo denerwowało mnie pikanie co zatrzymanie na światłach, a przy alertach czy to hr czy kursie by się przydało. Może przyszłe update'y dodadzą taką funkcjonalność.
Drugie wrażenia:
Dokładność zapisywanego śladu gps zdecydowanie na plus. Wcześniej nagrywałem telefonem z dobrym gps-em i nie było większych problemów, ale tutaj jest jeszcze lepiej. Stabilnie, bez szarpanych linii.
Jazda ze wskazówkami po śladzie (courses) - jak najbardziej wystarczające dla mnie. Mapa + ślad i wskazówki do punktów ze skrętami sprawdza się lepiej niż przypuszczałem. Czasami co prawda urządzenie wolno reaguje po skrętach i przestrzeliwuje następny skręt jak mam serię bliskich skrzyżowań, ale bez dramatu. Brak segmentów przy "nawigowaniu" znałem i godziłem się z tym ograniczeniem. Samo zachowanie gdy zjedziemy z kursu również poprawne - jest komunikat i tyle. Nie dręczy nas co chwilę, że jesteśmy poza. Jak wrócimy na kurs później, elegancko wraca do "nawigowana" od miejsca dołączenia.
Same segmenty stravy działają bardzo fajnie. Co prawda musiałem poszukać po necie instrukcji jak aktywować premium, bo nigdzie nie było o tym informacji (a pojawia się komunikat na GC gdzieś na panelu głównym).
Mapa jak wiadomo, bazowa bezużyteczna. Generowana wg poradnika DCR http://www.dcrainmak...ic-instructionsopen-street-map jakoś mi nie podeszła przez masę bezużytecznych znaczników przepustów/wjazdów na powiększeniu.
Sprawę rozwiązuje wygenerowanie sobie własnej mapy z ump-topo (dzięki użytkownikowi Prozor wiedziałem jak zacząć się za to zabierać). Szybka instalacja kolejnych aplikacji Garmina (ile ich jeszcze będzie?) Basecamp+MapInstall oraz ump-topo (plik C6) ze strony http://ump.waw.pl/wszystkie.html
Jedyny problem jaki miałem to, że MapInstall nie wykrywał 520-ki podpiętej pod usb. Basecamp widział, ale wrzucenie mapy na urządzenie nie było możliwe. Tutaj przychodzi prosty hack znaleziony w sieci, że trzeba utworzyć folder "Garmin" na zwykłym pendrive i wtedy MapInstall odnajduje taki nośnik jako urządzenie gps i pozwala na wygenerowanie pliku mapy .img. Dalej standardowo, podmienić plik bazowej mapy i mamy ładne ump-topo dwa województwa 49MB.
Ilość miejsca w urządzeniu to kpina i sztuczna decyzja producenta by nie konkurować z innymi modelami. Podejście naganne i ukazujące bajzel w linii produktów edge. Wg mnie nie takimi decyzjami powinno się różnicować produkty.
Luźne przemyślenia:
Jestem mocno zadowolony z pracy 520ki - głównie dlatego, że raz ustawiona działa sprawnie i przewidywalnie. Funkcje, na których mi zależało działają od kopa - powiadomienia, live-track, segmenty, kursy, szybki i dokładny ślad. Do logowania jazd wystarczy dwa kliknięcia (power+start) i to mi się najbardziej podoba - skraca czas przy codziennych jazdach.
Nieco mniej mi się podoba, że projektowo to 520 powinna być co chwila podpinana do komputera przez usb. Trochę to przestarzałe w dobie obecnego wireless wszędzie. Na szczęście parując z telefonem i używając GC jakoś się to obchodzi i można wrzucić trasę bez potrzeby ciągłego łączenia z kompem (np. jak jestem w pracy nie mam takiej opcji, a często szykuje sobie trasy praca-dom).
Główne minusy urządzenia to to, że trzeba się do niego dostosować i zmienić przyzwyczajenia, a nie na odwrót. Planowanie trasy przez GC zamiast Stravy czy RWGPS, lekko nieintuicyjne sterowanie. Jest sporo ograniczeń, które na szczęście są do obejścia - takie trochę wiecznie działające prowizorki.
To sprowadza do mojego podejścia do firmy Garmin i polityki cenowej. Urządzenie jest wycenione zdecydowanie za wysoko biorąc pod uwagę wspomniane minusy i konieczność stosowania obejść. Gdyby nie to, że był to po części prezent, sam bym za te 1249zł nie kupił tego urządzenia. Nawet mimo oczywistych zalet jakie posiada. Wybrałem 520, bo 1000 był za drogi, 820-ki nie ma, 810 nie ma nowych ficzerów i jest już stara, a główny konkurent - elemnt - jest wyceniony prawie jak 1000, ma obecnie pełno bug-ów i pełnie funkcjonalności osiągnie końcem roku oraz jest mimo wszytko trochę duży.
Z ciekawszych opcji, jest możliwość dołożenia pola danych wskazującego ile piwa można wypić bez skrępowania, że będziemy mieć dodatni bilans energetyczny po jeździe :-) https://apps.garmin....b-1fe50f35b073