Właśnie stałem się posiadaczem Garmin Varia Radar
Od pewnego czasu gryzłem się z dylematem - kupić czy nie... Cena dość mocno wali po kieszeni (8 stów piechotą nie chodzi...), z drugiej strony w obecnych warunkach tak przyzwoite oświetlenie, jak również (czy może zwłaszcza?) informacja o tym, że jakiś samochód zbliża się jest nie do przecenienia. Niby dobre oświetlenie na noc mam, widoczność do tyłu teoretycznie zapewniałem sobie lustereczkiem Zefala. Problem w tym, że ostatnio dość często używam lemondki i korzystanie z lustereczka w tym położeniu jest mało wygodne i prawie nie do użytku. Pomijam to, że puryści na wykorzystanie lusterka krzywią się już na samą myśl .
Jednak się zdecydowałem i dzisiaj przetestowałem wynalazek. W sieci jest już sporo recenzji i opisów, tak więc nie będę powielał tych informacji, dodam tylko to, co może mieć znaczenie na wybór i użytkowanie radaru Varia.
Urządzenie dostałem z oprogramowaniem w wersji 3.20, nowa wersja oprogramowania, czyli 3.40 została wprowadzona 2 sierpnia i wprowadziła teoretycznie wg informacji ze strony garmina poprawki w komunikacji ANT+, jednak zauważyłem, że chyba nie tylko - w starej wersji wyłączenie sparowanego edge automatycznie wyłączało światła/radar. Niby miało to sens, ale... w przypadku gdyby edge się rozładował, a światło było dalej potrzebne, to po automatycznym wyłączeniu należało je włączyć ręcznie przyciskiem. Na dodatek pomimo tego, że światło nie świeciło, to radar był w dalszym ciągu włączony, przez co mogłoby okazać się, że przed kolejną jazdą varia RTL 500 jest rozładowany. Teraz wyłączyć należy ręcznie, co jest chyba dobrym rozwiązaniem.
No i teraz kwestie eksploatacyjne.
Po włączeniu i próbie parowania, a właściwie wyszukiwania tylko radaru... Nic. Edge radaru nie znalazł. Wybieram opcję "szukaj wszystko". Efekt? Znaleziono nie radar, a światło Varia! Ciekawe... Pod światłem jest podłączony radar, czyli jednak radar jest. Na liście czujników jest już i Radar i Światła (tylko teraz nie wiem, czy to nie efekt zaktualizowanego oprogramowania...). No ok.
W menu Egde 520, obsługa świateł trochę do wyboru jest... Można włączyć/wyłączyć, ale o ile w poprzednim oprogramowaniu po wyłączeniu następowało również fizyczne wyłączenie RTL 500, to w aktualnym po prostu jest to wyłączenie obsługi światła z poziomu Edge. W przypadku e520 może nie ma to aż tak dużego znaczenia, ale w przypadku Edge 820/1000, czyli tam gdzie jest czujnik oświetlenia pewno może mieć znaczenie. Choć nie musi...W każdym razie po wyłączeniu świateł w menu, światła dalej się świecą, a z menu podręcznego (prawy górny przycisk w e520) znika opcja "podłączone światła" z dostępem do menu świateł/radaru, a ze strony stanu znika informacja o podłączonym świetle i trybie. Czyli sensu w wyłączaniu raczej nie ma .
Ok, to "opcje sieci" świateł: Tryb oświetlenia: Auto/Wysoka widoczność/Oddzielnie. Prawdę mówiąc nie widzę różnicy. Być może przy podłączonych dwóch światłach varia (niekoniecznie z radarem) będzie różnica, ale tak nie widzę takowej.
Kolejna opcja to "usuń światła" której chyba tłumaczyć nie trzeba, ostatnia to "test świateł". W tym przypadku po wciśnięciu tej opcji światło Varia gaśnie, miga na niebiesko diodka informująca o połączeniu. Wybranie testu powoduje w efekcie, że światło zaczyna... działać. Odkrywcze może nie jest, ale po prostu testuje komunikację Edge ze światłami.
Z menu świateł można wejść w menu Radar (widać tu również poziom akumulatora), radar można wyłączyć (wyłącza się jednocześnie komunikacja ze światłami), jak i włączyć. Wyłączenie nie spowoduje wyłączenia oświetlenia, tylko pracy radaru, czyli może spowodować wydłużenie czasu pracy w trybie tylko oświetlenie.
No ale nie po to wydaje się kupę kasy na radar, żeby mieć światełko, prawda? No właśnie. W opcjach obsługi radaru mamy jeszcze możliwość włączenia opcji "Automatycznego zwalniania" co mnie dość mocno zastanowiło, cóż to za dziwo jest... W końcu doszedłem do wniosku, że być może jest to swoiste światło stopu, jednak w związku z tym, że testowałem samotnie z zamontowanym radarem za tylnym siodełkiem (zamocowanie nie na rurce podsiodłowej, ale na uchwycie torebki w systemie fizika), to nie mogłem tego sprawdzić. Właściwie mogłem w ramach testów odłączyć i sprawdzić jak reaguje na hamowanie. Następnym razem.
W menu Radar jest jeszcze jedna opcja, która chyba powinna być raczej w menu Światła: "Tryb oświetlenia: miganie / super jasność". Po pierwsze: przełączenie opcji migania i stałego oświetlenia nie jest możliwe z poziomu Edge, a tylko poprzez krótkie naciśnięcie przełącznika na urządzeniu Varia. Dziwne... Jaka jest różnica pomiędzy tymi trybami? Migający miga minimum 4 diodami (właściwie 4 na linijce świetlnej, plus dwie po bokach), "super jasność" świeci światłem ciągłym minimum 2 diodami (plus 2 po bokach). Wydaje mi się, że ten pierwszy tryb będzie lepszy w dzień, drugi w nocy. Domyślnym trybem jest migacz - również w teście, jeśli światło jest włączone na ciągłe, a wchodzimy w test, to zaczyna migać. Wyjście z testu to powrót do poprzednio włączonego trybu oświetlenia.
Jeszcze jedna uwaga, a dotyczy mocy świetlnej samego tylnego oświetlenia. Z dostępnych wideo na YT nie wyglądało na zbyt mocne. A jednak świeci toto zaskakująco mocno, co zresztą nie powinno dziwić, bo w końcu te światełko powinno być widoczne również w dzień. No i widoczne jest.
Ok, teraz radar w praktyce. Tu chyba się za bardzo nie rozpiszę, bo większość z testów oddaje działanie bardzo dobrze.
Lustereczko ciągle na końcu kierownicy było, więc mogłem porównać oba systemy monitorowania co z tyłu jedzie. Radar jest czuły. Testy zrobiłem tak statyczne, czyli po oparciu roweru o słupek przy drodze, jak i dynamiczne, czyli po prostu jadąc. Producent deklaruje początek wykrywania pojazdów na ok. 140m i na ogół jest to prawda. W tej odległości w lustereczku ciężko było dostrzec nadjeżdżający pojazd, dobrze, że obecnie oświetlenie dzienne/mijania jest obowiązkowe to w lustereczku coś widać z tej odległości.
Jednak czasami radar wykrywał pojazd gdy ten był zdecydowanie bliżej niż te 140m, jednak zawsze wcześniej, niż słuch rejestrował samochód. Taki przypadek to np. zakręt itp. Ekstremalnym przypadek występuje wtedy, gdy pojazd włącza się do ruchu np. na skrzyżowaniu, choć tu widać, że ktoś stoi i może zaraz za nami jechać.
Wykrywanie większej ilości pojazdów również działa bezbłędnie. Ruch w mieście, pod warunkiem, że nie jedziemy w korku jest również dobrze monitorowany.
Reasumując: oświetlenie działa bardzo dobrze, dostosowując siłę oświetlenia do ruchu, być może światło spełni rolę światła hamowania, ale to jest do weryfikacji. Radar działa co najmniej dobrze, pozostaje jedynie nauczenie się właściwej interpretacji wyświetlanej skali odległości od pojazdu (pojazdów), na pewno zwiększa bezpieczeństwo poprzez sygnalizację tak wizualną jak również dźwiękową. Co ciekawe (lub nie) ustawienia alertów dźwiękowych można włączyć poprzez przejście przez menu czujników i radaru (nie przez światła -> radar). Tam można włączyć nakładkę koloru, czyli informację kolorem odległości od pojazdu (czym czerwieńszy tym bliżej, zielony minął), ustawić kolumnę pojazdów po prawej lub lewej stronie oraz włączyć/wyłączyć sygnalizację dźwiękową. Warto jednak włączyć dźwięk ostrzegający o samochodzie, bo to jednak zwiększa bezpieczeństwo jazdy.
Gdyby nie ta cena... No cóż .