Urządzenia Treningowe Garmin (Edge/fenix/fr) + Akcesoria
#4921
Napisano 04 kwiecień 2017 - 16:14
Wysłane z mojego SM-A510F przy użyciu Tapatalka
#4922
Napisano 04 kwiecień 2017 - 21:53
Rozgryzam pomału Garmina Edge 810.
Być może komuś przyda się garść porad. Ktoś może powie że to oczywistości, ale ja nie mogłem znaleźć...
1. MAPY (Darmowe Open Street Map)
Ja to robię tak:
http://garmin.osmapa.pl/sciagnij-mape/
Rozpakowuje ten z rozszerzeniem exe
#4923
Napisano 05 kwiecień 2017 - 07:45
- IMG należy umieścić na karcie/pamięci w folderze \garmin - umieszczanie bezpośrednio na karcie, a nie w folderze garmin będzie skutkował brakiem widoczności mapy. Jest cała masa poradników gdzie co i jak np u DCRainmakera czy RidewithGPS, no i całej masie innych. Używanie BaseCamp jest czasami przydatne, jednak nie w przypadku dysponowania mapami img - wtedy wystarczy zmienić nazwę pliku (jeśli jest więcej niż jedna mapa) i umieścić w lokalizacji docelowej poprzez normalne przekopiowanie danego pliku. Użycie dodatkowych programów np. BC, MapSource czy SendMap jest wskazane w przypadku konieczności zrobienia mapsetu (czyli pliku img składającego się z kilku map - wymagane tylko w starych urządzeniach obsługujących jeden plik mapsetowy, w nowych garminach to nie jest konieczne wystarczą mapy z innymi nazwami), konieczności ograniczenia zakresu (np. dla e520) tak żeby mapka zmieściła się w ograniczonej pamięci urządzenia.
- Kursy - eksport tylko plików gpx ze ścieżką jest dość znacznym ograniczeniem kursów. Należy wybrać format fit, tcx lub crs - mają możliwość umieszczenia dodatkowych informacji w kursie np. dane wirtualnego partnera (czy jedziesz szybciej/wolniej od szybkości kursu) czy też ostrzeżenia np. punkty żywieniowe, niebezpieczne miejsca czy informacje o zakrętach (w mapowcach jest to ostatnie mniej ważne, ale też się przydaje). Szczegóły różnic opisane np. w wyżej umieszczanym linku RidewithGPS (wyjaśnienie co i jak z formatem plików i różnic w RGPS) Wszystkie NOWE pliki umieszcza się w folderze New Files - umożliwia to weryfikację, konwersję i umieszczenie we właściwym foderze przez samo urządzenie. Aktualnie chyba najpraktyczniejszym serwisem do planowania kursów jest plotaroute.com. Tam możesz zaplanować kurs np. z określeniem średniej prędkości z uwzględnieniem różnic w podjazdach/zjazdach (przydaje się do kontroli tempa jazdy) i oczywiście z możliwością dodania (również z automatu) komunikatów o skrętach. Z connect'a garminowskiego do pliku wysyłać się bezpośrednio nie da się wysłać, zresztą brak umieszczania bezpośrednio w serwisie punktów informacyjnych (np. o zakręcie) dość mocno zubaża plik kursu, zwłaszcza dla urządzeń bez funkcji nawigacyjnych (edge 5xx).
- Jak jeździsz w odkrytym terenie i nie mają dla Ciebie znaczenia wahania wskazań prędkościomierza to czujnik obrotów koła faktycznie nie jest niezbędny. Przydaje się urozmaiconym terenie (wzgórza, lasy, miasto zwłaszcza z wysoką zabudową) - specyfika sygnału gps i wyliczania pozycji na tej podstawie.
Panowie ponowie pytanie czy ktoś wie jak zrobić żeby Garmin 820 pokazywał gdzie zaczyna się segment, a gdzie się kończy na mapie ... w opcji nawigownia - nie chodzi mi o segmenty w live bo tak wszytko działa jak należy. Na starym liczniku na mapie było pokazana kropka czyli początek i kwadrat koniec segmentu... ???
Wysłane z mojego SM-A510F przy użyciu Tapatalka
Stary licznik tj jaki?
W pierwszych oprogramowaniach Edge obsługujących segmenty, każdy widoczny segment był na mapie zaznaczony. Mogło być to przydatne, zwłaszcza jak miało się tych segmentów tylko kilka. Przy obecnym limicie segmentów (chyba setka) i potencjalnym ich zagęszczeniu na mapie można domyślić się czym to się może skończyć. A jak ktoś się nie domyśla: mapa zaciapana segmentami, na dodatek powodowało to znaczne zwolnienie obsługi urządzenia na poziomie ekranu mapy (bo musiał wszystkie segmenty wyświetlić i obsłużyć). Od dłuższego czasu na mapie segmenty są wyświetlane tylko w przypadku zbliżania się do segmentu i jazdy po nim.
Jest co prawda możliwość wyświetlania segmentu przez cały czas: wystarczy, żeby segment był zapisany jako kurs (jak to zrobić to trzeba sobie poszukać sugeruję albo bezpośrednio z raceshape.com albo lepiej: użycie wtyczki do Chrome StravistiX - oprócz całej masy przydatnych statystyk posiada również możliwość wygenerowania (po wskazaniu segmentu i w informacjach o nim) kursu: Export effort as Virtual Partner. W takim przypadku uzyskuje się plik (crs/tcx/gpx) do umieszczenia w New files, jak każdy inny kurs. Oczywiście, żeby był widoczny na mapie to należy później na urządzeniu określić parametry widoczności kursu na mapie tak, żeby był wyświetlany niezależnie od tego czy jest wybrany czy nie, ewentualnie określić kolor tego kursu.
(aktualnie jest jakiś problem z serwerem raceshape.com mam nadzieję, że tymczasowy)
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#4924
Napisano 05 kwiecień 2017 - 14:58
Wysłane z mojego SM-A510F przy użyciu Tapatalka
#4925
Napisano 05 kwiecień 2017 - 16:15
Usuwanie parowania, włączanie na nowo telefonu i garmina robiłem wielokrotnie, bez rezultatu.
Przed chwilą odpaliłem aplikację Garmin Connect na telefonie i w momencie urządzenia się połączyły.
Dziwna sprawa, ale działa
JAK juz kiedys komunikowalem- nie moge przesylac danych bluetoothem z E810,
od okolo 2ch tyg urzadzenia się nie widzą...
#4926
Napisano 05 kwiecień 2017 - 19:34
od tygodnia walczę z: http://garmin.openstreetmap.nl/
w weekend nic nie działało a teraz linki do map przychodzą błędne, strona się nie wczytuje
nie ma gdzieś prostego gotowca tylko z drogami asfaltowymi o pojemności Garmina 520 czyli max 70MB?
#4927
Napisano 05 kwiecień 2017 - 20:26
w adresie linku trzeba wyrzucić jakiś znak/znaki specjalne. Dobrze już nie pamiętam, ale chodziło chyba o znak mniejszości, większości lub coś w ten deseń. Kiedyś nawet wraz z linkiem w mailu była informacja, żeby edytować adres z linka w razie problemów. Jak znajdę stary mail to napiszę dokładniej co i jak.
EDIT:
coś w ten deseń:
Please take a close look at the url in the email above as it is possible that a section of the url is on the next line. If this is the case then you have to carefully copy/paste the url sections in the browser address bar (without the '<' and '>' characters!).
#4928
Napisano 05 kwiecień 2017 - 21:04
od tygodnia walczę z: http://garmin.openstreetmap.nl/
nie ma gdzieś prostego gotowca tylko z drogami asfaltowymi o pojemności Garmina 520 czyli max 70MB?
http://ump.waw.pl(jest tam dostępna mapa całej Polski, która zajmuje na Edge 520 ok. 13 MiB)
i MapSource - było tutaj kilka razy opisywane.
--
Marcin Trzaska
#4929
Napisano 05 kwiecień 2017 - 21:09
od tygodnia walczę z: http://garmin.openstreetmap.nl/
w weekend nic nie działało a teraz linki do map przychodzą błędne, strona się nie wczytuje
nie ma gdzieś prostego gotowca tylko z drogami asfaltowymi o pojemności Garmina 520 czyli max 70MB?
To dziwne. Wczoraj wgrywałem mapę mazowsza na Edge520 i wszystko poszło bezproblemowo (pobierałem plik exe do instalacji mapy w BaseCamp i z tego programu robiłem eksport mapy).
#4931
Napisano 06 kwiecień 2017 - 08:27
http://www.ump.waw.pl/wszystkie.html
W środku są pliki .bat służące do instalowania map w MapSource i do ewentualnych aktualizacji.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Pro
--
Marcin Trzaska
#4932
Napisano 06 kwiecień 2017 - 10:41
Dokładnie - klikasz install_UMP-pcPL.bat i wprowadzasz wpisy do rejestry win umożliwiające korzystanie z mapy w Base Camp/MapSource/Sendmap. Problem tylko w tym, że ta mapka to taka lepsza mapa bazowa Polski (i trochę ościennych państw), w miastach drogi krajowe tylko, poza miastami również pominięte drogi lokalne (często bezpieczniejsze niż te główne) stąd taka mapka jest raczej mało użyteczna. Lepiej OSM light bez routingu i wybrać komplet pasujący do wolnej pamięci z obszarem zainteresowania.
- czach lubi to
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#4934
Napisano 06 kwiecień 2017 - 11:38
Tak, zajmują nieco mniej (a jak się usunie dane routingu to jeszcze mniej - niepotrzebne dla 520), ale problem jest wyświetleniu danych w skali 3km - wyświetlona mapka jest bez nazw miast. Szczegóły i wygląd w poście #4340 - dotyczy to tylko 520, gdzie nie można ustawić szczegółowości wyświetlania mapki. W "mapowcach" taka możliwość jest i tam można dowolnie ustawiać wyświetlanie szczegółowości, czyli tam problem ten nie istnieje.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#4935
Napisano 06 kwiecień 2017 - 12:08
Tak, zajmują nieco mniej (a jak się usunie dane routingu to jeszcze mniej - niepotrzebne dla 520), ale problem jest wyświetleniu danych w skali 3km - wyświetlona mapka jest bez nazw miast. Szczegóły i wygląd w poście #4340 - dotyczy to tylko 520, gdzie nie można ustawić szczegółowości wyświetlania mapki. W "mapowcach" taka możliwość jest i tam można dowolnie ustawiać wyświetlanie szczegółowości, czyli tam problem ten nie istnieje.
Czyli wynikałoby że OSM Light - jest najlepszą mapką na Edka 520 do śledzenia kursów?
A do nawigacji kursów korzystać z tras *.tcx i bazować na tzw. "Course Points" czyli na urządzeniu śledzić wskazania pola "Dystans do punktu kursu" aniżeli na opcji "Szczeg. nawigacja" która pokazuje na górze ekranu monity dotyczące zwrotów, ale często zawodzi...
Dobrze prawie?
#4936
Napisano 06 kwiecień 2017 - 12:38
Do wyświetlania mapy, na podstawie której widać gdzie jechać jest chyba najbardziej optymalna. Sprawdza się bardzo dobrze, przynajmniej u osób, które nie mają upośledzonego myślenia i na podstawie widoku mapy potrafią określić trasę, gdzie skręcić itd. Dla tych, którzy muszą mieć prowadzenie za rączkę wymagany jest Edge 8x0 .
Tak, polecam bazowanie na wstawianych punktach kursu, czyli arkuszu skrętów. Detekcja skrętów kursu często zawodzi i kończy się resetem edge, ja to wyłączyłem i mam święty spokój. Zresztą punkty kursu też umieszczam tylko wtedy, gdy mają jakieś konkretne znaczenie, jakieś newralgiczne miejsca skrętu itp. w innych przypadkach wystarczy, że kurs jest wyświetlony na mapie, a mapa ma odpowiednią skalę, czyli widać na niej skręt i okoliczne ulice. Oczywiście przed skrętem wystarczy przełączyć na ekran mapy i ustawić (najlepiej jednak wcześniej) odpowiednią skalę. Normalnie wolę mieć skalę np. 5 km, ale w mieście wolę ustawić ok. 200m (sprawdź jak to wygląda na zrzutach w w/w wpisie) wtedy widzę dokładnie skrzyżowania i kierunek w którym mam jechać, ewentualnie mogę obrać alternatywną trasę tak aby dojechać do kursu (np. zamiast objazdu przejechać przez środek miasta, albo zrobić objazd, bo ulica jest zamknięta lub nie nadaje się do jazdy).
Mając na ekranie mapy taki obraz:
bez potrzeby dodatkowych wskazówek nawigacyjnych widzę, że muszę najpierw skręcić w prawo (od zielonej kropki), póżniej w lewo, a następnie na rondzie odpowiedni zjazd - mając mapkę przed oczami mogę na bieżąco wybierać alternatywną trasę dojazdu do zaplanowanego kursu. Właściwie nie muszę nawet uruchamiać kursu, wystarczy, że jest włączone wyświetlanie tego kursu na mapie.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#4938
Napisano 06 kwiecień 2017 - 21:59
Pliki .bat nic nie instalują, poczekam za nowym linkiem z http://garmin.openstreetmap.nl