Urządzenia Treningowe Garmin (Edge/fenix/fr) + Akcesoria
#10761
Napisano 28 listopad 2021 - 12:39
Wysłane z mojego motorola one action przy użyciu Tapatalka
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#10764
Napisano 28 listopad 2021 - 17:24
U mnie na 830 i na 530 jest ok z językiem.
Za to na 830 przy poziomie naładowania Di2 zniknęły procenty, a pokazały się kreski i zębatka. Zmiana zdecydowanie na minus.
To masz na myśli?
Patrząc na pola danych jest bateria czujnika oraz poziom baterii Di2. To to drugie? To wyżej dopasowali pod bezprzewodowe SRAM i nowe Di2. Prawdopodobnie % baterii można sprawdzić wchodząc w informacje o czujniku. Albo dodaj widżet CIQ https://apps.garmin....93-72dc9d8e934bpodający dane o poziomie naładowania akumulatorów wszystkich urządzeń ANT+ (i chyba BLE - przynajmniej pulsometr, ale w ustawieniach trzeba włączyć skanowanie), powinno pokazać dokładne napięcie baterii i stan np. New (czyli napięcie wysokie). Przydaje się w dość dokładnej ocenie stanu akumulatora/baterii, bo standardowe np. New/Good itp. niewiele mówią. % też chyba były/są na tej podstawie raportowane, ale nie posiadam, to nie wiem
Z innej beczki - przez chyba ponad rok, była "ulepszona" obsługa trenażera w 1030 (i chyba w reszcie x30, użytkownicy 530/830 też się żalili), gdzie przy sterowaniu z ekranu trenażerem domyślnym trybem sterowania było nachylenie 1%. Nie byłoby nic w tym złego, gdyby trenażer utrzymywał ostatnią żądaną wartość hamowania przez cały czas (czyli np. 3%, 200W, 5 stopień oporu), nawet wtedy, gdy na chwilę łączność z trenażerem zostanie utracona. Jednak tak nie było - w przypadku utraty łączności, a następnie (za np. 2 s) Edge połączył się z trenażerem to zamiast zostawiać to co było, ustawiał sobie wartość początkową, czyli zamiast np. 200W po ponownym połączeniu z trenażerem Edge wysyłał komendę ustawienia 1% nachylenia. Potrafiło być to dość wkurzające. Potrafiło, bo na szczęście wreszcie to poprawili. Teraz nawet jeśli łączność zostanie na chwilę utracona, to po ponownym połączeniu parametry sesji treningowej nie zostaną zmienione. Ufff... Wreszcie.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#10766
Napisano 28 listopad 2021 - 19:37
Po aktualizacji 1030 do fw 13.10 zauważyłem brak wykrywania pułapu tlenowego. Widzę, że jest rozpoczęty temat na forum Garmina.
Też u Was występuje ten problem?
Pułap tlenowy akurat wykrywa (dziś spadek o 1 punkt, w sumie dziwię się że tylko tyle po pół rocznym uziemnieniu, choć od końca kwietnia to poleciało łącznie 4 w dół...). Nie wykrywa przygotowania wydolnościowego, choć do teraz tłumaczyłem połączeniem pulsometru przez BLE, a nie ANT+. Polar H10 nadaje i w BTLE i ANT+, ale z uwagi na wykorzystywanie widżetu DFA alpha 1, użycie BLE ma zdecydowaną przewagę z uwagi na lepsze jakościowo dane tętna. Następnym razem podłączę przez ANT+ i sprawdzę.
- chrabu lubi to
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#10767
Napisano 29 listopad 2021 - 15:27
- Prozor lubi to
#10768
Napisano 29 listopad 2021 - 19:12
W sumie może i racja, bo ostatnio rejestrowałem dane porównawcze dwóch mierników mocy na E1030 i F6Xpro jednocześnie (każdy inny pomiar). Bardzo prawdopodobne jest, że to zmniejszenie pułapu tlenowego wynika nie z oszacowania przez E1030, a właśnie F6X i synchronizacji z E1030. Brak przygotowania wydolnościowego zdaje się potwierdzać te przypuszczenie...
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#10771
Napisano 01 grudzień 2021 - 21:25
Potrzebuję pokierowania przez bardziej doświadczonych użytkowników w sprawie map Edge 530 potrafi sporo więcej niż 520. Pytania poniżej.
1. Domyślnie mam mapy:
a) INTL standard basemap
- zakładam że ogólna i bardzo niedokładna mapa całego świata, włącza się dopiero jak nie ma dla danego obszaru nic lepszego?
Garmin Cycle Map EU w podziale na North East / South West
- rozumiem, że to podstawowe mapy które widzę w trybie nawigacji?
c) Garmin DEM Map EU
- jak użyję innych map bazowych niż "Garmin Cycle Map EU" to garmin ogarnie żeby wysokość nadal brać z mapy DEM?
d) Trailforks
- kiedy aktywuje się ta mapa, czy to tylko jakaś warstwa gdy wybieram w "MTB Trail Navigation"?
2. Od zawsze używałem OFM (open fiets maps), ściągałem całą EU i za pomocą Garmin Map Install wrzucałem na Garmina potrzebny obszar. Przy 530 nawet łatwiej bo nie muszę kombinować z ręcznym przegrywaniem/nadgrywaniem pliku mapy tylko po prostu dorzucam kolejną mapę.
- macie jakieś inne propozycje map (mtb i szosa)?
- jak włączyć własną mapę, czy poprzez wyłączenie map "Garmin Cycle Map EU" w profilach?
- jaki wpływ na wyświetlanie customowej mapy ma ustawienie "Map Theme", tj. high contrast, mountain biking i classic?
Trochę tego jest ale mam nadzieję że pomożecie.
#10772
Napisano 01 grudzień 2021 - 21:59
Jest opinia osoby, która nie używa Edge-a 530:
Nie przekonasz się
Jest opinia osoby, która się przyzwyczaiła:
gdyby było coś podobnego do map z nowego Bolta to bym przyjął... Przyzwyczaiłem się do domyślnych...
To dorzucę swoją, bardziej pozytywną i optymistyczną! A co!
Wbudowane mapy są bardzo dobre i przede wszystkim... optymalne do tego urządzenia. W miarę regularne aktualizacje, dostosowanie pod różne rodzaje rowerów oraz niemałe możliwości konfiguracji w urządzeniu, które to najlepiej współpracują z wbudowanymi mnie od de facto 2 lat przekonują do korzystania z wbudowanych. Najpierw na E530, potem na E830. Na pewno daj im szansę zanim się zrazisz a jeżeli coś Cię zrazi najpierw zapytaj tutaj czemu/czy da się zmienić - sporo się da a wiele osób rezygnuje z przyzwyczajenia z dawnych lat.
Przez rozbudowane możliwości konfiguracyjne mam na myśli między innymi motywy map czy ustawienia detalu opisywane ostatnio u GPLamy:
- Marcin321 i Born Ready lubią to
#10773
Napisano 01 grudzień 2021 - 22:15
Odpowiem co pamiętam na szybko, pewnie zaraz mądry ktoś rozwinie:
- zakładam że ogólna i bardzo niedokładna mapa całego świata, włącza się dopiero jak nie ma dla danego obszaru nic lepszego?
Tak
b )- Garmin Cycle Map EU w podziale na North East / South West
- rozumiem, że to podstawowe mapy które widzę w trybie nawigacji?
Tak. Mapa Europy jest podzielona na dwa fragmenty (North East i South West), oba masz w E530.
c) Garmin DEM Map EU
- jak użyję innych map bazowych niż "Garmin Cycle Map EU" to garmin ogarnie żeby wysokość nadal brać z mapy DEM?
Tak. I tutaj niech Prozor powie, ale wydaje mi się, że dopiero gdy wyłączysz mapę DEM (Garmin DEM Map EU) to zabraknie danych DEM, inaczej działają wszystkie mapy.
d) Trailforks
- kiedy aktywuje się ta mapa, czy to tylko jakaś warstwa gdy wybieram w "MTB Trail Navigation"?
Musisz wykonać procedurę aktywacji, o ile dobrze pamiętam wymaga stworzenia darmowego konta Trailforks, zalogowania się w appce ConnectIQ trailforks przez Garmin Connect na telefonie. Procedura jest gdzieś w tym wątku, trochę to jest niejasne.
Tutaj opisałem procedurę aktywacji map Trailforks:
https://szosa.org/to...421#entry412451
- macie jakieś inne propozycje map (mtb i szosa)?
Daj szansę wbudowanej, jest po prostu w 2021 roku najsensowniejsza na tych urządzeniach. Najmniej problematyczna a także po prostu wszystko działa z nią (routing zależny od profilu, dobre oznakowanie rodzajów dróg, motywy itd.)
- jak włączyć własną mapę, czy poprzez wyłączenie map "Garmin Cycle Map EU" w profilach?
Najprościej włączyc ją w profilu i wyłączyć "Garmin Cycle Map EU"
- jaki wpływ na wyświetlanie customowej mapy ma ustawienie "Map Theme", tj. high contrast, mountain biking i classic?
Z tego co kojarzę może nie mieć żadnego wpływu, bo mapa musi wspierać te tryby. Jeżeli nie wspiera to nic się nie zmieni.
- Marcin321 lubi to
#10774
Napisano 01 grudzień 2021 - 23:25
Tak, mapa bazowa, to mapa
Tak. I tutaj niech Prozor powie, ale wydaje mi się, że dopiero gdy wyłączysz mapę DEM (Garmin DEM Map EU) to zabraknie danych DEM, inaczej działają wszystkie mapy.
DEM jest 'mapą' transparentną, jednak nie zawierającą danych wizualnych (niektóre mapy transparentne mogą być widoczne jako np. mapa szlaków nakładana na inne mapy), a dane wysokościowe i dostępne są zawsze dla obojętnie jaka mapa będzie widoczna, czyli będzie "na górze". Dlaczego "na górze"? Bo mapy mają priorytety i ta o najwyższym będzie widoczna, inne będą leżeć na warstwie niższej - coś jak kartki w książce: papierowa mapa topo, na którą nakłada się folię ze szlakami, folię z danymi adresowymi, folię z POI i folię z danymi wysokościowymi. Dla oczu wygląda to jak jednolita mapa, ale w rzeczywistości jest złożona z 5 warstw (w tym czterech z transparentnym podkładem). W odróżnieniu jednak od książki urządzenie widzi wszystkie włączone mapy, stąd może to sprawiać problemy nawigacyjne. Mapa używana do routingu powinna być jedna, plus ewentualnie mapy pokrywające inny teren. Do tego może być dołączona mapa DEM, mapa danych adresowych, mapa POI (mogą być dwie ostatnie w jednej). Ewentualnie jeśli mapa nie zawiera poziomic, a ktoś chciałby je mieć to dorzuci poziomice.
Jeśli mapa alternatywna ma dane wysokościowe, to oczywiście mapa DEM nie jest potrzebna, ale też nie przeszkadza, bo tu priorytet danych DEM mają dane z mapy głównej.
Daj szansę wbudowanej, jest po prostu w 2021 roku najsensowniejsza na tych urządzeniach. Najmniej problematyczna a także po prostu wszystko działa z nią (routing zależny od profilu, dobre oznakowanie rodzajów dróg itd.)
Dokładnie tak, to są te same mapy OSM co inne, tyko zoptymalizowane do użycia w Edge. Wystarczy poustawiać poziomy widoczności kolejnych warstw i alternatywne mapy będą potrzebne w incydentalnych przypadkach np. gdy chcemy widzieć zarysy budynków itp.
- jaki wpływ na wyświetlanie customowej mapy ma ustawienie "Map Theme", tj. high contrast, mountain biking i classic?
Z tego co kojarzę może nie mieć żadnego wpływu, bo mapa musi wspierać te tryby. Jeżeli nie wspiera to nic się nie zmieni.
No właśnie, że nie. Mapy alternatywne mogą nie współpracować z tematami innymi niż "klasyczny", który jest normalnym tematem mapy. Tematy kontrastowy i MTB mają specyficzne wymagania i mapy mogą nie wyglądać dobrze po włączeniu jednego z tych tematów. Podobnie zresztą w zegarkach, tam tematów jest jeszcze więcej. Na dodatek nawet jeśli mapa alternatywna będzie dobrze wyglądać, to włączenie "popularnych dróg" spowodować może brzydki rysunek siatki dróg o dużej popularności rowerowej. I to nawet w klasycznym temacie. Dlaczego? Bo temat klasyczny nie definiuje niczego z warstw mapy, za wyjątkiem wyglądu nałożonych warstw popularności:
<style field="MPM_POPULARITY_1_CLR"><color><primary day="#ffa8a8f8" night="#ffa8a8f8"/><secondary day="#ffa8a8f8" night="#ffa8a8f8"/></color></style>
MPM_POPULARITY występuje od 1 do 7 i dlatego jeśli mapy użytkownika mają niezgodne kolory z mapami garmina, to nakładka sypie wygląd mapy, stąd może okazać się, że na tych mapach nie da się nałożyć siatki mapy popularnych dróg wśród rowerzystów. A na mapach garminowskich wygląda to całkiem dobrze.
Oczywiście można spróbować redefiniować kolory map, tak żeby siatka popularności na danej mapie wyglądała dobrze - wystarczy wyedytować plik definicji tematu klasycznego i dopasować kolory występujące pomiędzy tagami <color>...</color> pod swoje potrzeby.
- kiedy aktywuje się ta mapa, czy to tylko jakaś warstwa gdy wybieram w "MTB Trail Navigation"?
Myślę, że tu chodzi nie o samą aktywację mapy Trailforks (choć to faktycznie jest niezbędne do używania tej warstwy), a o to, kiedy ta mapa jest przez Edge używana. Tak, to jest dodatkowa mapa transparentna - taka warstwa bez tła, działająca niemalże tak samo jak np. mapa szlaków górskich, zawiera trasy Trailforks MTB, niektóre punkty POI, takie jak parkingi i TTF, a także znaczniki obszarów do jazdy przy niższych poziomach powiększenia. Na tej mapie można również wyznaczać trasy, korzystając z wbudowanych funkcji wyznaczania tras urządzenia Edge. Jednakże algorytmy obsługi tej mapy są dość specyficzne dla Edge 530/830/1030+ i mapa nawet po usunięciu zabezpieczeń i tak nie będzie wyświetlana na Edge 1030, bo ten model po prostu tego nie obsłuży (testowałem ), choć można posłużyć się zamiast tego mapą Trailforks zawierającą szlaki Trailforks, punkty POI i drogi OpenStreetMap. Ta mapa nie jest rutowalna i powinna działać na każdym produkcie firmy Garmin obsługującym niestandardowe mapy bazowe. Dla Polski aktualna jest 3138_2021_11_18_poland_mtb. Oferują również mapę bazową zawierającą tylko szlaki, więc tylko szlaki są uwzględnione i można je wyświetlić na innej mapie bazowej (mapa PL z samymi szlakami, głównie singlami rowerowymi:trailsonly_3138_2021_11_18_poland_mtb). Ta ostatnia opcja to nakładki transparentne nieroutowalne z oznaczeniem ścieżek rowerowych albo w przypadku opcji mapy turystycznej (hiking) nakładek szlaków turystycznych. Są jeszcze mapy motocyklowe. Aha, użyta może być tylko jedna mapa: albo pełna (choć uproszczona), albo nakładki szlaków/ścieżek - wynika to stąd, że mapy mają identyczne identyfikatory, choć różnią się zawartością, ale urządzenia garmina identyfikują mapy nie po nazwie pliku, ale po identyfikatorze mapy - tu 3138. Co ciekawe to dotyczy Edge, ale w Fenix 6X Pro obie mapy są widoczne do wyboru i użycia, choć oczywiście bez sensu jest włączać obie, gdy zawierają te same dane. Tu lepiej użyć standardowej mapy (lub OSMapa PL - doskonale się sprawdza), plus nakładka szlaków MTB i szlaków pieszych z Trailforks.
Minusem nakładek nieroutowalnych jest prowadzenie po mapie głównej, która może nie być najlepszą opcją dla nawigacji, jeśli jadę singlem to chciałbym, żeby nawigacja prowadziła mnie po danym singlu, nawet jeśli jest przecinany przez inne drogi, które zapewniają szybsze dostanie się do celu. Ale ja po prostu stosuję kurs singla i prowadzę trasę po kursie, co właściwie prawie na jedno wychodzi. No może nie ma automatycznej możliwości wyboru różnych tras na rozwidleniu, ale wystarczy, że na rozwidleniu wybiorę kurs innego singla i jazda...
Mapy Trialforks dostępne są albo po nazbieraniu/wykupieniu punktów Karma, albo po wykupieniu subskrypcji rocznej (chyba 20$). Same mapy po pobraniu nie są przypisywane do jednego urządzenia czy użytkownika, ograniczony jest tylko dostęp do pobrania na czas aktywnej subskrypcji.
- Marcin321 i artho lubią to
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#10776
Napisano 02 grudzień 2021 - 07:34
@arturooo3, @prozor - chyba cierpicie na bezsenność Dziękuję bardzo z wyjaśnienia, dokładnie takich informacji potrzebowałem.
Dobra, to na ten moment zostaję na mapach Garmina, pokombinuję z widocznością szczegółów, motywem map, wyświetlaniem heatmapy czy poziomic.
Te trailforksy sprawdzę, na razie wygląda to tak że oznaczam trail-a jako ulubiony w Trailforks, potem za pomocą aplikacji IQ pobieram trasę jako zwykły kurs i dalej już standardowo. Jeszcze nie do końca rozumiem po co to całe menu "MTB Trail Navigation".
Z kolejnych przydatnych funkcji 530 - ekran z 7 polami, gdzie największe jest pole centralne. Akurat żeby waty wyświetlić, a jednocześnie rozdzielić nim sekcje z najmniejszymi polami.
- artho lubi to
#10777
Napisano 02 grudzień 2021 - 08:18
@arturooo3, @prozor - chyba cierpicie na bezsenność
No niestety tak, przez ten ostatni okres chorobowego, gdzie musiałem zalegać, łóżko przestało mi się kojarzyć ze snem i teraz zamiast zasypiać od razu po położeniu się, to zanim zasnę mija trochę czasu. No i cykl dnia rozregulował się z przesunięciem na późny wieczór. Muszę to przywrócić do normy
Dobra, to na ten moment zostaję na mapach Garmina, pokombinuję z widocznością szczegółów, motywem map, wyświetlaniem heatmapy czy poziomic.
Osobiście używam motywu kontrastowego, po prostu jest najczytelniejszy. Mapy z dużą ilością szczegółów i ładnie pokolorowane są może ładne i fajne, ale w urządzeniu naręcznym. W czasie jazdy już pokrycie terenów leśnych zielonym kolorem może zmniejszać czytelność oznakowań dróg i ścieżek leśnych. A szlaki o kolorze zielonym oczywiście zleją się z zielenią lasów. Można kombinować z poziomami wyświetleń obiektów, ale nie zawsze to może pomóc. Najważniejsze jest dostosowania wyświetlania poziomów map pod swoje potrzeby. GPLama ostatnio wrzucił filmik dobrze wyjaśniający to zagadnienie:
Dla mnie rzecz oczywista, ale większość pewno zostawia na automacie.
Aha, i w serii x30 ustawienia mapy dotyczą każdego profilu osobno. Czyli w profilu szosowym możesz mieć wyświetlaną inną mapę, inny motyw, z innymi poziomami widoczności itp. niż w profilu jazdy w terenie. Warto być tego świadomym, bo jak dobrze pamiętam w starszych Edge ustawienia mapy były raczej globalne. Przynajmniej jak je używałem (choć to parę lat temu było...).
Te trailforksy sprawdzę, na razie wygląda to tak że oznaczam trail-a jako ulubiony w Trailforks, potem za pomocą aplikacji IQ pobieram trasę jako zwykły kurs i dalej już standardowo. Jeszcze nie do końca rozumiem po co to całe menu "MTB Trail Navigation".
Nie do końca. Czyli ta pierwsza część jest oczywiście prawdą i może być używana nie tylko przez użytkownika E530/830/1030+, ale przez wszystkich (jak IQ działa na urządzeniu, jak nie to kursy ładowane "kablem"). Albo pobrać GPX i zaimportować do Connect tworząc kursy odpowiadające szlakom. Trochę dziwne, że Trailforks nie wdrożyło bezpośredniego przesyłania kursu do Connect i trzeba posługiwać się apką IQ. Jak na razie aplikacje IQ działają tylko, gdy aktywność nie jest rejestrowana, przez co nie można posłużyć się w trakcie jazdy tą opcją. W nadchodzącej nowej wersji IQ ponoć ma się to zmienić, ale kiedy i czy programiści będą musieli rekompilować stare wersje - nie wiadomo... Na razie użytkownik E1030 (np. ja) jeśli chce swobodnie poruszać się po terenie pokrytym szlakami MTB musi wcześniej przygotować sobie kursy z singlami po których chce jeździć najlepiej z wyborem właściwego koloru oraz wyświetlania kursu na stałe na mapie. W ten sposób nie dość, że wzbogaca się standardową mapę o siatkę szlaków, to jeszcze pozostają one w dyspozycji do natychmiastowej nawigacji po kursach szlaków/singli.
W E530/830/1030+ jest łatwiej, bo powyższe działania nie są niezbędne. To całe menu MTB Trail Navgation służy do nawigowania po ścieżkach map Trialforks właśnie bez używania powyższej procedury. W miarę dobrze opisał to DCR: https://www.dcrainma...th-review.html
Najbardziej oczywistym sposobem, w jaki pojawiają się nowe dane Trailforks, jest funkcja o nazwie „ForkSight”, która pojawia się automatycznie za każdym razem, gdy zatrzymasz się na skrzyżowaniu szlaków (lub bardziej odpowiednio – rozwidleniu szlaku). W tym momencie pokaże opcje szlaku i stopnie trudności/odległości dla każdego z nich:
Następnie możesz wybrać dowolną z wyświetlonych opcji, aby uzyskać więcej informacji o tym konkretnym szlaku. Bez konieczności przechodzenia procedury pobierania kursów. Wybierasz szlak i Edge nawiguje jak po kursie. Dojeżdżasz do kolejnego rozwidlenia i ewentualnie możesz (ale nie musisz) zmienić trasę na innego singla, albo dalej jechać po wybranym wcześniej.
- Marcin321, artho i Dziaku lubią to
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#10780
Napisano 02 grudzień 2021 - 11:22
Chyba lepiej mieć funkcje i możliwości różnych ustawień, niż ich nie mieć. Aczkolwiek nie oznacza to, że koniecznie trzeba z nich korzystać, zwłaszcza na początku użytkowania. Aktualnie opcje domyślne proponowane przy pierwszym uruchomieniu (lub po resecie do wartości fabrycznych) są całkiem dobre dla nowego użytkownika. Jednak przeniesienie większej części ustawień (zwłaszcza w przypadku urządzeń bez ekranów dotykowych) do aplikacji na urządzeniach mobilnych (ale i na pc też) byłoby pożądane i mogłoby wpłynąć na wybór danego urządzenia przez potencjalnego użytkownika.
Podobnie zresztą jak niedawne czarnopiątkowe obniżki cen E530 do poniżej 8 stów (choć i teraz kosztują ok. 1 tys. zł na amazon.pl). Problem w tym, że Wahoo niedawno podniósł cenę Bolt v2 do "oficjalnej" ceny E530, która faktycznie w sklepie Garmina wynosi 299€. Ale oficjalna cena nie oznacza, że nie da się kupić taniej. Wręcz oznacza, że drożej kupić się nie powinno, a w praktyce dochodzi do incydentalnych obniżek niemalże o połowę (jak "czarnopiątkowych"), a nawet aktualnie cena amazon to 210€ , a Bolt v2 jest droższy o 80€, co może wpływać na decyzję o wyborze urządzenia, choć jeśli ktoś od jakiegoś czasu jest użytkownikiem jednego urządzenia, to raczej z niechęcią będzie zmieniał przyzwyczajenia. Niestety inny producent, inny interfejs użytkownika, inny sposób jego obsługi.
A właśnie - domyślam się, że kupiłeś E530 w cenach "czarnopiątkowych" (podejrzewam spory skok ilości użytkowników tego urządzenia), ale przejście z Wahoo jak wspomniałem nieczęsto się zdarza, głównie z uwagi na niechęć użytkowników do zmiany wyuczonych wzorców obsługi , co spowodowało (pewno oprócz ceny, właściwie odsprzedać też nie będzie trudno) że zdecydowałeś się na przejście z Bolt v2 na E530?
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750