Urządzenia Treningowe Garmin (Edge/fenix/fr) + Akcesoria
#1141
Napisano 09 maj 2013 - 17:10
Trzymaj Koło - blog dla PRO amatorów
Wycieczki weekendowe i atrakcje turystyczne
#1142
Napisano 09 maj 2013 - 19:21
A był przez dłuższy czas nieużywany ?
prawie codziennie używany bo ładna pogoda, wczoraj tracił sygnał a dziś połowa trasy bez GPS (czyli 50 km nie było satelit)
nadmieniam, że mam magnes na kole i GSC10
dziś uaktualniłem oprogramowanie z 2.4 do 2.5 choć to raczej nie tędy droga
#1143
Napisano 09 maj 2013 - 19:51
I przede wszystkim: czy po zgubieniu sygnału próbowałeś się zatrzymać na kilka minut? Bo jeżeli nie, to nic dziwnego, że GPS nie poradził sobie z ponownym odnalezieniem satelitów - w razie całkowitego zgubienia sygnału możesz w skrajnych sytuacjach potrzebować nawet do kilku minut postoju, żeby ponownie odnaleźć namiar.
A Ty masz już swoje CZARNE ODBLASKI?
#1144
Napisano 09 maj 2013 - 20:48
No ale to faktycznie pikuś, choć może być ważniejsza aktualizacja oprogramowania samego odbiornika GPS - jeśli masz wersję starszą niż 2.6 to zaktualizuj. Następnie przeprowadź pełną (inicjalną) akwizycję satelitów kładąc edka na przykład na parapecie, ale z zewnętrznej strony (czyli nie w mieszkaniu), najlepiej jednak na otwartej przestrzeni, żeby miał widoczność jak największej ilości satelitów. Pełna akwizycja sygnału - pobranie almanachu - może trwać faktycznie do 20 minut ale to raczej zdarza się baaaardzo rzadko. Chyba nawet po zakupie (i wymianie) oraz po dłuższym nieużywaniu odbiornika gps (trening indoor) akwizycja trwała maks kilka minut.
Jeśli to nie pomoże, to przywróć ustawienia początkowe (Ustawienia -> System -> Ust. początk.), ewentualnie zresetuj edge - przedtem jednak radzę wykonać kopię ustawień \Garmin\Settings\Settings.fit - w przypadku unikniesz mozolnego wprowadzania wszystkich danych.
Zresztą garmin wyraźnie sugeruje, że w przypadku kłopotów z akwizycją sygnałów gps warto master reset wykonać:
There are a few instances when it may be necessary to perform a master reset on the Edge 500. A master reset should be performed if the Edge is:
Not functioning properly
Needing to be restored to factory default settings
Not receiving a satellite signal*
To bring up language selection prompt if incorrect language text is showing
Unable to pair up accessories, such as the heart rate monitor or speed/cadence sensor
All settings, activities, and satellite data may be erased when resetting the GPS. Activities can be backed up to Garmin Connect. Refer to the FAQ article "How can I back up my personal settings and profiles on my Edge 500?" to back up personalized settings.
Jak skopiować ustawienia już napisałem, jeśli chcesz zachować aktywności, to je też po prostu skopiuj, później wszystko możesz przywrócić przekopiowując w pierwotne miejsca.
Ok, co radzi Garmin w przypadku problemów z akwizycją sygnałów GPS?
Znajdziesz to w FAQ Garmina, który w tej części zacytuję:
Why is my Edge 500 not acquiring a satellite signal?
Occasionally, satellite data can become obsolete or corrupt preventing the Edge 500 from acquiring a satellite lock. Performing an AutoLocate on the device removes all of the current satellite data and allows it to re-establish a proper connection with satellites.
An AutoLocate may also be necessary in the following circumstances:
Device has not been used in over two weeks
Device is powered on in a location that is 150 or more miles from where it is normally used
Distance or speed data appears to be inaccurate as a result of a corrupt satellite signal
To perform an AutoLocate:
Ensure the device is powered off
Press and hold Lap and Start
Press Power
Release Lap and Start when the Garmin screen appears
Leave the device outside with a clear view of the sky for a minimum of twenty minutes
Edge 500 will now have current satellite data, providing a good satellite lock. This will decrease the chance of inaccuracies in distance or speed.
Czyli jak widać taki przypadek może czasami się zdarzyć, na ogół wtedy, gdy urządzenie było nie używane przez ponad 2 tygodnie (nie miałem takiego problemu, nawet przy dłuższym nieużywaniu), gdy przemieści się o więcej niż 150 mil.
W takim przypadku należy wykonać procedurę AutoLocate (Autolokacji?!) - wyłączyć urządzenie, nacisnąć i przytrzymać Lap i Start, wcisnąć Power, puścić Lap i Start gdy pojawi się ekran Garmin, pozostawić urządzenie na zewnątrz z widokiem na niebo na minimum dwadzieścia minut.
Od tej chwili E500 powinien mieć aktualne dane satelitów.
Powyższa procedura NIE kasuje żadnych ustawień (oprócz almanachu)
Dopiero gdy to nie pomoże należy wykonać master reset:
Wyłącz E500, naciśnij i przytrzymaj jednocześnie Page/Menu, Start/Stop i Power. Zwolnij przyciski gdy zniknie napis "Garmin".
Ta procedura kasuje wszystkie ustawienia i przed tym warto zrobić ich kopię.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#1145
Napisano 09 maj 2013 - 20:48
Nie zainstalowałeś czegoś nowego w rowerze? Np. nowe metalowe elementy na kierownicy, mocna lampka przednia blisko Garmina? .
tu może być pies pogrzebany, miałem teraz 2 dni tuż obok zamocowaną kamerkę
wcześniej kiedyś też miałem ale może inaczej zamocowaną
zdemontuję kamerkę i jutro przetestuje - dzięki za podpowiedzi
#1147
Napisano 10 maj 2013 - 13:20
A przy okazji chciałem zarekomendować Garmin online fit repair tool:
Repair features
Removes empty lap records
mark corrupt records as suspected
distance change > 10km
speedchange>20m/s
postionchange>10km
powerchange>2000w
altitude change>100m
timestamp not between file creation and now
Auto split fit file (activity gap> 4 hours)
Add Header information if missing from competable products and firmware version
Add Lap information if missing
Add Session information if missing
Add Activity information if missing
Recalculate lap and session information
speed
cadence
power
heart_rate
Calories (Based on power used)
Distance (Based on speed>0)
Travel Time (Bases on speed>0)
ORAZ po eksporcie do *.cvs (plik tekstowy - notatnik, albo lepiej arkusz kalkulacyjny czy też baza danych typu access - jest do pobrania aplikacja pod tą bazę) można manualnie poprawić:
Remove data record to correct starttime / endtime
Remove data corruption
For advanced users: Change all values
Jak widać może się przydać nie tylko do naprawy uszkodzonych plików *.fit, ale także do poprawy ewidentnych błędów typu brak zresetowania kolejnych treningów (o ile przerwa pomiędzy nimi jest >4h) i tak dalej - zresztą ręcznie można zrobić wszystko, później wczytać ten plik i przekonwertować na *.fit.
Obsługa prosta - kliknąć na przycisk obok "Garmin .fit file:" wskazać plik *.fit do naprawy, następnie nacisnąć przycisk "Convert to .fit file" - plik zostanie przesłany na serwer, naprawiony i pobrany na komputer. Jeśli chcemy edytować ręcznie to oczywiście należy wcisnąć "convert to .csv file" pobrać na dysk plik csv wczytać np. w notatniku czy arkuszu kalkulacyjnym, albo najlepiej w accessie (jak kto dysponuje) i dokonać poprawek, podziałów itd. zapisać w tym samym formacie i wczytać na serwer przyciskiem przeglądaj obok: "Garmin .csv file". Pozostaje jedynie konwersja pliku i pobranie.
Zresztą jak ktoś ciekaw, to warto choć rzucić okiem na to co jest tam zapisywane... Wreszcie wiem dlaczego po aktualizacji oprogramowania do wersji 3 tak długo mogła trwać konwersja plików - każdy plik danych mógł mieć dodawane dodawane dane mocy i wyliczane TTS, IF itd. - co prawda nie wiem po co (i czy na pewno) było to robione w plikach, które danych mocy nie zawierały, no ale faktem jest, że struktura pliku się zmieniła. Dla ciekawskich polecam własnoręczne sprawdzenie ;-).
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#1149
Napisano 12 maj 2013 - 20:52
Zgodnie z postami na forum Garmina, Training Center nie jest już wspierany i zalecane jest użycie Garmin Connect. To normalne, że strona nie potrafi sama odczytać z urządzenia stref i danych użytkownika? Zaskoczyło mnie to trochę.
#1150
Napisano 12 maj 2013 - 23:36
To, że TC nie jest już wspierany (choć chyba całkiem niedawno jeszcze jakieś poprawki były?) nie oznacza, że nie można z niego korzystać. Niektóre funkcje np. strefy prędkości czy też dodawanie alertów w kursach można zrobić tylko przez TC.
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#1151
Napisano 13 maj 2013 - 14:27
Wczoraj wytestowałem tę funkcję z kursu utworzonego przez GC na bazie Google Maps. Niestety Edge nie pokazał mi profilu wysokości - wszędzie wg niego było płasko. Dodatkowo trasa na podstawie GMaps okazała się niedokładna, w paru miejscach Garmin informował mnie, iż zboczyłem z kursu. Mapy OpenStreetMap w rejonie Białegostoku są jednak dokładniejsze
#1152
Napisano 13 maj 2013 - 18:15
jak to zobaczyć ? - włączyć widok satelitarny i wytyczyć kurs wg dróg - zobaczycie, że nie pokrywa się z drogami z satelity
jednak do planowania tras polecam bikemap.net - lepszy i bardziej przewidywalny - poza tym znacznie więcej map
#1154
Napisano 13 maj 2013 - 20:36
Panowie, z jakimi niedogodnościami muszę się liczyć przy zakupie Garmina 500 z UK? Tylko instrukcja czy coś jeszcze?
Dołączony jest tylko Quick Start, instrukcję po polsku możesz znaleźć w internecie. Mój Garmin z Amazona ma polskie tłumaczenie i końcówkę ładowarki. Jak ktoś wcześniej wspominał, gwarancja działa przy dowodzie zakupu - a taki z Amazona dostajesz z przesyłką.
#1155
Napisano 13 maj 2013 - 21:40
Faktycznie, teraz zobaczyłem, że TC ma opcję dodawania alertów do punktów. Niestety Garmin Connect ma jedną poważną zaletę - można tworzyć kursy od ręki, nie bazując na poprzednich.
Przypomnę, że już pisałem o serwisie www.bikeroutetoaster.com - pozwala tworzyć kursy na podstawie map google i OSM, co więcej robi to, co większość nie robi - pozwala określić prędkość na płaskim (to akurat robi większość) oraz zmniejszenie prędkości na wzniesieniach. To ostatnie urealnia znacznie kurs, pozwalając zbliżyć się parametrami planowanego przejazdu do realnego czasu. Na dodatek jest możliwość automatycznego dodania informacji przed skrętem (Add Course Point Warnings) i określenia odległości od manewru - domyślnie jest to 200m, można zmienić do 100, ale mniej nie radzę, bo informacja może być później niż zakręt ;-).
Tak stworzony kurs można sobie na koncie zapisać i/lub wyeksportować do pliku do użycia przez edge. UWAGA - wrzucać albo przez wtyczkę, albo bezpośrednio po kablu do foldera "NewFiles" - po włączeniu edge przekonwertuje kurs na format *.fit i przeniesie do foldera kursów.
Jednak warto przed eksportem poprawić sygnały ostrzeżeń. Ja np. dodaję opisy <-LEWO, PRAWO ->, PROSTO i ewentualnie jakieś dodatkowe ostrzeżenia, choć te głównie do lasu, po eksporcie jest Turn Left, Turn Right, Straight i to chyba wszystko, taka dodatkowa strzałeczka <- | -> dodaje czytelności. Robi się to w zakładce Cue Sheet, można tam również przeglądnąć wszystkie punkty kursu (course point), usunąć, popatrzyć na opis. Co więcej warto pamiętać o możliwości samodzielnego wstawienia punktu kursu w miejscach gdzie serwis tego nie dodał, lub dodatkowych informacyjnych danych np. dodanie typu niebezpieczeństwo, uwaga itp.Jeszcze jeden serwis jest bardzo użyteczny - www.coursemapper.com - co prawda powstał do tworzenia mapek dla urządzeń bezmapowych (choć użyteczność takich mapek jest raczej mało praktyczna jak dla mnie), jak również i kursów jako takich, zawiera również możliwość kompaktowania stworzonych kursów. O co chodzi? Po prostu kursy bazujące na aktywnościach i może w nieco mniejszym stopniu tworzone w serwisach internetowych są dość obszerne bo zawierają dużo danych o współrzędnych geograficznych, przez co sam kurs działa dość wolno, linia "mapki" potrafi się rwać i być w ogóle nie wyświetlana. Serwis
coursecompacter pozwala usunąć większość zbędnych punktów, drastycznie odchudzając kurs, pozostawiając jednak najważniejsze dane kierunkowe - warto sprawdzić w praktyce. Można ustawić minimalną dokładność ścieżki (od 5 do 50m, domyślnie 15m) oraz wybrać algorytm kompaktowania - polecam C, niby najwolniejszy i najdokładniejszy, ale nie zauważyłem zbyt dużych opóźnień nawet dużych kursów. Pozostawić opcję Retain CoursePoints włączoną - odznaczenie spowoduje usunięcie wszystkich punktów kursu (czyli oznaczeń PRAWO/LEWO itp.).
Minus to to, że ciągle format *.fit nie jest jeszcze przetwarzany i trzeba mieć kurs w formacie tcx (lub starszy crs) - można posłużyć się TC lub wczytać za pomocą wtyczki garmina.
Po skompaktowaniu algorytmem C, ponad 100 km kurs utworzony w poprzednio podanym serwisie uległ zmniejszeniu z 514 do 127 punktów (dokładność 20m). W przypadku kursu stworzonego z aktywności, byłaby to redukcja z kilku tysięcy punktów! Zachowana została wystarczająca dokładność kursu - jeśli kurs byłby przesunięty o ponad 20m od drogi, to algorytm dodaje kolejny punkt, jeśli punkt mieści się w zakresie dokładności zostaje usunięty.
Jak już wspomniałem uzyskujemy dzięki temu ogromną poprawę szybkości działania kursu i wyświetlania linii mapy.
Oczywiście taki kurs zapisujemy w folderze garmina "NewFiles" jako tcx, po włączeniu zostanie przekonwertowany do fit i umieszczony w folderze Courses.
Co więcej, kurs tak stworzony powinien mieć dane wysokościowe - przynajmniej z moich testów wynika, że ma. Czyli można sobie popatrzeć na profil trasy.
Serwis nie działa - powyższe dane nie są już niestety aktualne.
Przy okazji aktualizacja do 3.2 wprowadza dialogi komunikacyjne - jak zwał tak zwał, np. w przypadku tworzenia kursów na podstawie aktywności wyskakuje małe pseudo okienko z informacją "Przetwarzam" i możliwością anulowania. Podobnie większość funkcji na które trzeba trochę poczekać, np. przegląd mapy kursu też jest poprzedzone komunikatem "Przetwarzam". To akurat jest dobre, bo chociaż widać, że nie było zawiechy...
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#1156
Napisano 13 maj 2013 - 22:18
Faktycznie, teraz zobaczyłem, że TC ma opcję dodawania alertów do punktów. Niestety Garmin Connect ma jedną poważną zaletę - można tworzyć kursy od ręki, nie bazując na poprzednich.
TC również ma możliwość tworzenia kursu od zera - wystarczy zainstalować dowolną mapę do garminów np. naprawdę dokładną UMP. lub bazujące na openstreetmap - wystarczy poszukać.
UMP i OSM to było pierwsze co zainstalowałem do TC/MapSource
Jednak nie widzę tej opcji - przy prawokliku na My Courses w TC i wyborze New Course podaje mi listę moich aktywności, nie widzę możliwości stworzenia kursu nie bazując na aktywnościach. Wersja TC to 3.6.5 czyli w sumie najnowsza (z 2011 roku).
Mógłbyś być tak miły i pokazać mi? Myślałem, że nie jestem głupi ani ślepy, ale chyba jednak się myliłem
Dzięki też za linki do serwisów, postaram się przetestować w najbliższym czasie.
#1157
Napisano 13 maj 2013 - 22:25
No i miałeś rację - TC tworzy kursy na podstawie aktywności. Trochę dupowato (z mojej strony też :oops: ). Może się przydać do korekty PC (punktów kursu) już wygenerowanego
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750
#1158
Napisano 15 maj 2013 - 14:20
ale najciekawsze jest z drugiej strony:
widzicie tą "metkę" informującą w których 3 miejscach należy zwilżyć? No i bezcenna informacja, że po 7 użyciach należy usunąć moduł (elektroniczny) i wyprać w pralce pasek.
Szczegóły pod podanym na metce adresem internetowym :mrgreen:
Focus Izalco, Giant Trinity, Accent CX, Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race 750