Skocz do zawartości


Zdjęcie

Klejenie Szytki Na Klej Continental Carbon -How To?


51 odpowiedzi w tym temacie

#1 Jakuda

Jakuda
  • Użytkownik
  • 56 postów

Napisano 11 maj 2018 - 10:35

Hej,

Do mojej trylogii z kołami do szosy (wybór kół, ostatnio wybór szytki- zdecydowałem się na Tufo Elite S3 23mm) dołącza ostatnia zagwozdka: Jak kleić?

 

Na forum trafiłem tylko na porównanie klejów- bez konkretnej konkluzji, który najlepszy. Na YT jest tylko kilka polskich filmików i trochę więcej zagranicznych z rozbieżnymi technikami.

 

Czy może ktoś mi doradzić z własnego doświadczenia? 

Zdecydowałem się już na continental carbon.

 

Z tego co udało mi się dowiedzieć, to procedura mniej więcej taka:

-zmatowić papierem ściernym (i tak już matową) obręcz

-założyć szytkę na sucho na noc, żeby się naciągnęła

-ściągnąć szytkę, nałożyć cieńką warstwę kleju na obręcz i szytkę. 

-odczekać min. 12h

-nałożyć jeszcze po warstwie na szytkę i oponę? (gdzieś mówiono o 4 albo więcej warstwach).

-nałożyć szytkę i modlić się żeby było równo.

 

Z góry dzięki za porady



#2 puchaty

puchaty
  • Użytkownik
  • 787 postów
  • SkądGdynia

Napisano 11 maj 2018 - 10:41

Ogólnie robię podobnie tyle, że w ostatnim etapie, zamiast modlenia się, poprawiam, póki nie zaschnie.



#3 Moody

Moody
  • Użytkownik
  • 171 postów

Napisano 11 maj 2018 - 10:50

W zasadzie wszystko już wiesz. Nie ma potrzeby nakładać 4 warstwy lub więcej. Jeśli chodzi o rodzaj kleju, to preferuję Mastik'one. Do czyszczenia resztek kleju z obręczy używaj acetonu. Po modlitwie odczekać minimum 24 h, niech klej ładnie zwiąże. Poza tym procedura poprawna. Powodzenia.



#4 Jakuda

Jakuda
  • Użytkownik
  • 56 postów

Napisano 11 maj 2018 - 11:11

Dzięki za odpowiedzi.

No to sie ciesze, że zrobiłem poprawny research- a nie napisałem dajcie zróbcie mi:)

ale wolałem się upewnić.

 

Ok to w końcu ile tych warstew-bo Moody piszesz, że nie trzeba 4? tylko po jednej, odczekać i zakładać? - czy poprzedniego dnia po jednej i coś na świeżo tuż przed założeniem?



#5 puchaty

puchaty
  • Użytkownik
  • 787 postów
  • SkądGdynia

Napisano 11 maj 2018 - 11:22

Raz zagruntować, a potem przed założeniem drugi raz. Przełajowe smaruję trzy razy.



#6 Jakuda

Jakuda
  • Użytkownik
  • 56 postów

Napisano 11 maj 2018 - 11:26

Raz zagruntować, a potem przed założeniem drugi raz. Przełajowe smaruję trzy razy.

 

sorki za upierdliwość-ale żebyśmy się dobrze zrozumieli:
- to co napisałeś to w moim rozumieniu 4 warstwy.  

czyli jedna na obręcz, jedna na szytkę (czyli zagruntowanie) i po odczekaniu (od razu przed założeniem) jeszcze jedna na obręcz i jedna na szytkę -tak?

 

a inaczej- na ile powinna starczyć 25g tubka?



#7 puchaty

puchaty
  • Użytkownik
  • 787 postów
  • SkądGdynia

Napisano 11 maj 2018 - 11:44

No tak, jedna warstwa na obręcz, jedna warstwa na szytkę, potem przed klejeniem jeszcze raz. 
Ja zużywam dwie tubki kleju na taką operację dla dwóch kół. No prawie dwie tubki. Ale zgodnie z radą byłego polskiego kolarza (dodam - światowej klasy) szytkę smaruję pomarańczowym continentalem (do aluminium) a obręcz czarnym continentalem, który jest przeznaczony do karbonu. Tak mi polecił i to się sprawdza. Zrywałem ostatnio szytkę przełajową i nie chciała franca zejść.



#8 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 11 maj 2018 - 14:30

Przecież na kleju Conti jest dokładna instrukcja, wszystko jest na niej wyjaśnione. Dokładnie podług tej instrukcji postępowałem i wszystko wyszło za pierwszym razem. Może idealnie równo nie udało mi się szytki nakleić, ale jak na pierwszy raz te dziesiątki milimetra bicia na boki w niczym nie przeszkadzają. 

 

Potrenuj kilka razy zakładanie szytki na sucho, przyda się. Sprawdź też, czy otwór na wentyl jest na tyle duży, by nie było bicia szytki w tym miejscu. Wentyl ma takie pogrubienie przy wyjściu z szytki, musi się ono idealnie schować w otworze obręczy, po przyklejeniu będzie za późno na poprawki.

I kolejna sprawa, sprawdź czy przedłużka wentyla nie lata ci w otworku. Jak lata, to owiń ją np. taśmą izolacyjną, by na dość sztywno weszła w otworek. Jak będzie ci latać, to tak samo, po przyklejeniu szytki nic nie zrobisz, a od prędkości obrotowej koła ta przedłużka będzie ci obijać o obręcz wydając denerwujące stuki. 



#9 Jakuda

Jakuda
  • Użytkownik
  • 56 postów

Napisano 11 maj 2018 - 15:35

Super, wielkie dzięki za pomoc. Widzę że mi ładnych pare dni wyjdzie z tym naciąganiem, czekaniem, klejeniem, naciąganiem.

Dzisiaj zacznę- może do poniedziałku chociaż jedno koło złożę:)



#10 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 11 maj 2018 - 16:02

Przedluzke najelpiej miec taka (robi je Silca)

30839522276_0360f93879_z.jpg

 

Mozna tez czyms takim, ewentualnie tasma izolacyjna.

41319092164_380f28f349_b.jpg

 

 

 

 



#11 Kamil444

Kamil444
  • Użytkownik
  • 339 postów
  • SkądMierżączka

Napisano 11 maj 2018 - 19:37

Rozważ też taśmę tufo masz tone czasu na ustawienie szytki trzyma mocno na pierwsze klejenie lepsza opcja i uwiniesz się natomiast klej to zakładasz niby możesz ustawić ale i tak szybko łapie



#12 Kamil444

Kamil444
  • Użytkownik
  • 339 postów
  • SkądMierżączka

Napisano 11 maj 2018 - 19:42

Przedluzke najelpiej miec taka (robi je Silca)

30839522276_0360f93879_z.jpg

 

Mozna tez czyms takim, ewentualnie tasma izolacyjna.

41319092164_380f28f349_b.jpg

 

A że tak zapytam gdzie kupie takie coś jak silca speed balance , do balansu koła lub coś podobnego,najlepiej w polsce
 



#13 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 12 maj 2018 - 21:06

W sklepie wędkarskim pod hasłem - ołowiana taśma. Docinasz sobie kawałek i przyklejasz pod taśmą izolacyjną pomiędzy dwoma szprychami. Wagę wcześniej odmierzasz zwykła plasteliną. 



#14 Gosc_tobo_*

Gosc_tobo_*
  • Gość

Napisano 13 maj 2018 - 01:11

Hej,
Do mojej trylogii z kołami do szosy (wybór kół, ostatnio wybór szytki- zdecydowałem się na Tufo Elite S3 23mm) dołącza ostatnia zagwozdka: Jak kleić?

Na forum trafiłem tylko na porównanie klejów- bez konkretnej konkluzji, który najlepszy. Na YT jest tylko kilka polskich filmików i trochę więcej zagranicznych z rozbieżnymi technikami.

Czy może ktoś mi doradzić z własnego doświadczenia?
Zdecydowałem się już na continental carbon.

Z tego co udało mi się dowiedzieć, to procedura mniej więcej taka:
-zmatowić papierem ściernym (i tak już matową) obręcz
-założyć szytkę na sucho na noc, żeby się naciągnęła
-ściągnąć szytkę, nałożyć cieńką warstwę kleju na obręcz i szytkę.
-odczekać min. 12h
-nałożyć jeszcze po warstwie na szytkę i oponę? (gdzieś mówiono o 4 albo więcej warstwach).
-nałożyć szytkę i modlić się żeby było równo.

Z góry dzięki za porady


Napisze doswiadczalnie (kilkaset przyklejonych szytek/6 lat, żadnego problemu czy reklamacji na usługę, moi koledzy kleili/kleją tak szytki od kilku (nastu) lat.
- używane kleje to Mastik Vittorii i Conti
- koła nowe, używane na niektórych montowane kilka/naście sztyek czasami bez usuwania kleju (bo jeżdżący nie przywiązywali do tego wagi)
- nie matowiłem obręczy
- jedna warstwa kleju na obręcz i jedna na szytkę
- przetestuj czy szytka wchodzi ciasno- wtedy możesz zostawić żeby się faktycznie naciągnęła - jedyne ciężko wchodzące to były Conti. Modele A Dugasta, FMB, Vittorie, Bontragery wchodziły bardzo lekko.

Ilość warstw znacznie odbiegająca od metod "szkolnych" jednak nigdy żadna z zamontowanych szytek nie zeszła, nie przesunęła czy nie naderwała.
Wiele razy montowalem nowe szytki na miejsce zużytych które wcześniej montowalem i demontaż nigdy nie był łatwy co wskazywało na dobre wykonanie usługi.

Wg mnie wzorcowe procedury to nakład zbędnego czasu i kleju i nie wnoszą one nic do dobrego i bezpiecznego montażu szytek.

#15 1415chris

1415chris
  • Użytkownik
  • 4482 postów
  • SkądSurrey

Napisano 13 maj 2018 - 07:43

Czyli przez dziesiatki lat ludzie marnowali czas i klej?
Te, jak nazywasz szkolne metody, zostaly wypracowane przez pokolenia. A jak juz jest mowa o szkole, to byla jedna, mi znana praca opisujaca testy roznych klejów i metod jego aplikacj. Nie tylko standardowa metoda 3+1dawala najmocniejsze polaczenie ale w kazdym przypadku byla rowniez lepsza od zalecanych metod producentow testowanych klejow.
Jedna warstwa kleju na obreczy, nawet jak jest gruba, nie zapewnia tak dobrego polaczenia jak dwie lub trzy.
Nie znam nikogo kto by polecil stosowanie tylko jednej warstwy kleju.
Jak ktos nie ma czasu na zabawe z klejeniem, to niech jezdzi na klinczerach. A jak juz zabiera sie za klejenie, robi to porzadnie.

  • Helium lubi to

#16 Jakuda

Jakuda
  • Użytkownik
  • 56 postów

Napisano 13 maj 2018 - 09:56

co do batalii o warstwy- ktoś kiedyś odesłał mnie do instrukcji. No i faktycznie znalazłem w tubce z klejem ładne pismo obrazkowe-zupełnie nie pomyślałem, żeby tam szukać.

No i wg. niego nakłada się warstwę na obręcz, warstwę na szytkę, odczekuje i tuż przed nałożeniem TYLKO na szytkę. a i papierem matowić obręcz alu a carbon nie- ja przeleciałem papierkiem 400

Także, chyba producent dobrze wie jak to zrobić dobrze.

 

Poćwiczyłem na sucho, właśnie nałożyłem po warstwie kleju.

Tufo nie napisało w którą stronę mają iść- coś wyklikałem na necie, że logo po stronie napędowej. ale też na forach płynęli pod prąd, że kierunek włókien na bokach wskazuje że lepiej pracowałyby z logiem po przeciwnej stronie.

 

No i z tym centrowaniem to nie jest tak prosto- nawet na sucho, bo o ile po nałożeniu toczy się całkiem równo, to środek jest przekrzywiony bardziej w jedną stronę, i nawet na sucho ciężko przekręcić szytkę równo w każdym miejscu na drugą stronę...a co dopiero na kleju:/

 



#17 Arni

Arni
  • Użytkownik
  • 3088 postów
  • SkądWLKP

Napisano 13 maj 2018 - 13:35

No właśnie, te centrowanie jest chyba najtrudniejszym tematem do zrobienia dobrze tym bardziej, że szytka po napompowaniu jakby sama się okręca wokół własnej osi. No ale innego wyjścia nie ma, a chyba i też delikatny brak tej centrycznosci nie ma jakiegoś ogromnego znaczenia.

#18 Jakuda

Jakuda
  • Użytkownik
  • 56 postów

Napisano 13 maj 2018 - 23:17

no to lipka:(

Na kleju chwyciło tak krzywo, że łolaboga...i nie do ruszenia juz było. Musiałem zerwać całą szytkę- więc klej prawie z całej obręczy zszedł. dopiero wtedy dało się jakoś to centrować i założyć równo- no tylko tak to to chyba nie chwyci i nie można tak jeździć?...to teraz już nie wiem co zrobić:(



#19 piotrkol

piotrkol
  • Użytkownik
  • 1984 postów
  • SkądBrzesko

Napisano 14 maj 2018 - 00:18

A napompowałeś? Tuż po nałożeniu szytki pasuje wbić kilka barów - szytka się powinna w miarę prosto ustawić sama z siebie i pozostaną jedynie małe poprawki do zrobienia... 



53608702113_1697d8a0bf_o.png 53120563481_c30890a179_o.png 41936344895_5d8a499da7_o.png 50927423167_21cc9455fd_o.png 51000815092_a2fafceb67_o.png 49380949278_d7c6896025_o.png

248


#20 Jakuda

Jakuda
  • Użytkownik
  • 56 postów

Napisano 14 maj 2018 - 08:10

A napompowałeś? Tuż po nałożeniu szytki pasuje wbić kilka barów - szytka się powinna w miarę prosto ustawić sama z siebie i pozostaną jedynie małe poprawki do zrobienia... 

 

zakładałem tak minimalnie napompowaną (żeby była okrągła)- w sumie faktycznie nie dobiłem potem- bo nie chciałem dogniatać kleju (choć i tak złapał na beton) ale i tak było tak strasznie nierówno, że by sie nie wyprostowało...no ale mogłem.

 

Dobra pytanie co teraz- bo z klejem na samej szytce mogę ją palcami ruszać w obręczy (może nawet zdjąć by się dało)- już napompowaną- chyba tak nie moze być:/

Pomyślałem, żeby poodchylać krawędzie i pędzelkiem wprowadzić klej...





Dodaj odpowiedź