Nie tyle warto, co trzeba. I wcale nie chodzi o mieszanie ze smarami ropopochodnymi (najczęściej woski używane do smarowania łańcuchów rowerowych są pochodnymi ropy naftowej - w ten czy inny sposób ) tylko o przyleganie wosku do powierzchni łańcucha. Jeśli na łańcuchu jest powierzchnia (lub resztki) olejów to pokrycie i zabezpieczenie powierzchni będzie nietrwałe. Stąd wymóg dokładnego oczyszczenia i odtłuszczenia łańcucha przed pokryciem woskami, w tym woskiem rozpuszczanym w garnku, ale również woskami typu Squirt.
Bardzo dobrze jest to opisane tu: https://cyclingtips....an-endless-faq/(oprócz tego jak woskować jest opisane dlaczego woskować ), warto zapoznać się z https://cyclingtips.com/2018/03/fast-chain-lube-that-saves-you-money/ (w poszukiwaniu świętego Graala) i samymi testami smarów łańcuchowych: https://zerofrictioncycling.com.au/lubetesting/
Test 1 – Rock n Roll Gold
Test 2 – Molten Speed Wax
Test 3 – Squirt
Test 4 – White Lightning Epic Ride
Test 5 – Smoove
Test 6 – Muc-Off Team Sky Hydrodynamic
Test 7 – Muc-Off Nano
Test 8 – Cycle Star Gold
Test 9 – Silca NFS
Test 10 – Wend Wax
Test 11 – UFO Drip
Test 12 – Tru Tension Tungsten All Weather
Test 13 – Silca Super Secret Drip
Każdy odnośnik to pełne wyniki testowe danego preparatu smarnego.
Warto poczytać trochę więcej niż same wyniki testów (mniej więcej połowa w każdym teście). Znajdzie się tam również odpowiedź na pytanie czy jeździć na łańcuchu pokrytym smarem fabrycznym:
About Factory Lube
A common mistake many people tend to make is to just ride factory lube and then start adding their lube of choice on top of that. Factory lube may feel good and smooth, but that’s simply because the chain has been immersively lubricated, is brand new, and so vs the old chain worn out full of grit chain you just took off, it is going to feel good. But factory lubricants are not really designed to compete with the best chain lubes. Testing shows that in general factory lube tends to range from mediocre performance to frankly terrible. One can 2 to 5w just by cleaning off factory lube and replacing with even a mid pack lube. Factory lubes also don’t tend to focus too strongly on contamination resistance – most gather a lot very quickly. So riding your new chain with factory lube and then adding your selected drip lube on top – likely a completely different type of lube which may not mix well – can totally undermine that lubes ability to perform as per manufacturers claims. You will find a lot of manufacturers do state to apply their lube to a clean chain – but most cyclists either do not clean off factory lube, or perform a very inadequate clean such as wiping the outside / spraying on some degreaser and wiping etc – it takes a lot more than that to properly clean a chain.
*No matter what is your chosen lubricant – always properly clean off factory lube, and give your lube of choice a chance.
**However – it is good to ride factory lube to “break in” new chain for 50 to 100km in clean conditions – and then clean factory lube off properly – especially recommend this for prepping race chains.
Zresztą ZFC to kopalnia informacji w temacie, warto poczytać